Welke stappen motor voor buiten rolgordijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik heb 1 rolgordijn en 1 luifel gekocht en electrisch kunnen openen en sluiten.

Maar welke stappen motor is geschikt. Verschillende berekeningen gezien maar daar word ik niet veel wijzer van.

De luifel heeft een afmeting van 200 x 150 cm.
Het rolgordijn afmeting: 120x230 cm. Deze zal (waarschijnlijk) 10cm worden ingekort i.v.m. beperkte ruimte.
Teven overweeg ik voor het rolgordijn een stappen motor met worm schroef te gebruiken, ook vanwege de beperkte ruimte waarin het geheel geïnstalleerd moet worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO2bfy6AWCaOKLvGinbX1YVYiJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYs4LOtdq0sMcbjEPrQXwFqp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CInO5tlCKGzdFkAn4HCYrLshYJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8sZF1SiYnOh4v35wLxC65ro.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom een stappenmotor? Omdat je daarmee een begin en eindpunt kunt bepalen? En wat als die een stap overslaat?

Je kunt dus ook een goede gewone motor met een tandwielkast nemen. Misschien een ruitenwissermotor? Kost geen drol op de sloop.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Een ruitenwissermotor kan je niet aan arduino hangen. Een stappenmotor kost ook de kop niet en is gezien zn valke kanten makkelijker te monteren. Het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 09:12
nietepiete schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:02:
Een ruitenwissermotor kan je niet aan arduino hangen. Een stappenmotor kost ook de kop niet en is gezien zn valke kanten makkelijker te monteren. Het oog wil ook wat.
En dat is dus onzin. Een stappen motor kan je ook niet aan een arduino hangen. Beide type motoren hebben een driver nodig. Bij een stappen motor moet je ook een eindstop plaatsen, net als een normale motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

nietepiete schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:02:
Misschien is een cursus echte elektronica wat voor je ipv alleen shieldjes prikken op een programmeerbordje? Ik zou graag zien hoe jij een stappenmotor zonder extra elektronica op een Arduino aansluit.

En je denkt dat een stappenmotor zonder een tandwielconstructie een zonnescherm kan draaien, dan heb je ook een flinke motor nodig. Een voorbeeldje:
https://www.banggood.com/...84fD_BwE&cur_warehouse=CN

En ja, je moet nog steeds eindstops aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Daar heb je wel een punt. Montage is dan de doorslaggevende factor.

[ Voor 2% gewijzigd door nietepiete op 28-05-2020 12:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25

Yucon

*broem*

Tadango schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:16:
[...]

En dat is dus onzin. Een stappen motor kan je ook niet aan een arduino hangen. Beide type motoren hebben een driver nodig. Bij een stappen motor moet je ook een eindstop plaatsen, net als een normale motor.
Dit soort motoren zijn vaak 220v. Je schakelt ze dan dmv een relais en dat relais kun je wel aansturen dmv een arduino. Eigenlijk 2 relais, want je schakelt per richting aan en uit. Ik zal vanmiddag een schema posten.

De eindstops zitten in de motor zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 28-05-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 09:12
Tja, je hebt ook stappen motoren met drivers en voeding ingebouwd, maar dat leek me niet wat de TS bedoelde ;) Dat zijn vrij dure en vaak grote motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25

Yucon

*broem*

Even een voorbeeld van een knikarmscherm motor (niet die van TS, maar deze had ik onder de knop en het idee is hetzelfde)

https://www.aluparts.nl/p...ne-classic-motor-10nm-dun

Zoiets zou je volgens mij moeten hebben. Ze hebben 3 draadjes. Een is nul en die laat je permanent aangesloten. Afhankelijk van op welke van de andere twee je stroom zet gaat hij omhoog en omlaag. De max in/ max uit begrenzingen kun je met stelschroefjes op de motor zelf instellen en daar hoef je bij de aansturing dus geen rekening mee te houden.

@Tadango is dit wat je met 'groot en duur' bedoelde? (voor arduino termen is het dat namelijk wel). Of had je het nog over een totaal ander soort motoren?

Overigens is het ook wel de moeite waard om te overwegen een ESP ipv een arduino te gebruiken. Juist bij zoiets is de wifi aansluiting wel heel handig.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucon op 28-05-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Yucon schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:32:
Even een voorbeeld van een knikarmscherm motor (niet die van TS, maar deze had ik onder de knop en het idee is hetzelfde)

https://www.aluparts.nl/p...ne-classic-motor-10nm-dun

Zoiets zou je volgens mij moeten hebben. Ze hebben 3 draadjes. Een is nul en die laat je permanent aangesloten. Afhankelijk van op welke van de andere twee je stroom zet gaat hij omhoog en omlaag. De max in/ max uit begrenzingen kun je met stelschroefjes op de motor zelf instellen en daar hoef je bij de aansturing dus geen rekening mee te houden.

@Tadango is dit wat je met 'groot en duur' bedoelde? (voor arduino termen is het dat namelijk wel). Of had je het nog over een totaal ander soort motoren?

Overigens is het ook wel de moeite waard om te overwegen een ESP ipv een arduino te gebruiken. Juist bij zoiets is de wifi aansluiting wel heel handig.
Ik heb de 2 schermen nog niet binnen maar ik denk dat ze wel heel licht zijn. Dus heel veel torque heb ik niet nodig. Voorbeelden op YouTube kan je met een vrij simple stappen motor een ok resultaat halen.

Voor de 2 schermen heb ik 100 € betaald. Meer als 40-50€ voor de motoren inclusief driver(s) wil ik er niet aan uitgeven. Met deze driver kan ik er 2 motors op aansluiten. Dan moet ik alleen de kabels van 1 motor verlengen (~3 meter), kan dat nog problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
En zou dit ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Nieuw zullen ze soepel daaien maar neem van mij aan dat verwering enige stroefheid zal inbrengen.

(heb zelf een 5 meter brede zonnescherm op de achtermuur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
boem!

Het bewijs.
Pagina: 1