Aankoop occasion Crossover/suv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hallo,

Na jaren in een Opel Corsa en daarna een Peugeot 206 gereden te hebben is het tijd om hem in te ruilen voor een ander model. Sinds de geboorte van onze dochter is de 206 echt te klein. Niet alleen bij een weekend weg, maar ook bij dagelijks gebruik. Zodra de kinderwagen mee gaat moet het onderstel op de achterbank, en de bak in de achterbak. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar een auto met meer ruimte en een hoge betrouwbaarheid. Een ruime hatchback zou misschien volstaan, maar de voorkeur gaat uit naar een Crossover/SUV. Veel eisen wat betreft opties heb ik niet, behalve een trekhaak. Een cruise control is volgens mij redelijk standaard bij auto's vanaf 2010. Een multimedia systeem is niet nodig, deze kan ik er eventueel los inbouwen.

Budget: 8-10k
Bouwjaar: 2010 - of nieuwer
Soort Model: Crossover/SUV
KM: Max 150k
Brandstof: Benzine
Bij voorkeur met onderhoudshistorie, hier wil ik me niet blind op staren, maar geeft wel een goede indicatie.

Zelf ben ik uitgekomen op een Qashqai, ASX of een IX35. Vanaf 2010 zijn hier best een aantal modellen van te vinden met minder dan 150K. Volgens mij zijn Mitsubishi en Nissan erg betrouwbare merken, Hyundai volgens mij ook, maar hier kom ik iets minder van tegen.

Zijn er modellen die ik echt nog zou moeten overwegen?
Zijn er bekende euvels met deze auto's?
Hoe belangrijk is de KM stand bij deze autos met degelijk onderhoud? Ik wil er toch wel minimaal 5 jaar in rijden. We rijden op dit moment incl. vakanties 12-15k per jaar.
Zijn er grote verschillen in de kosten van onderhoudsintervallen en de kosten van onderdelen e.d.?

Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-07 18:32
Nissan is sinds het partnerschap met Renault een stuk minder betrouwbaar geworden.

Qua Japanse merken zijn Toyota (+ Lexus) en Honda (+ Acura) de top qua betrouwbaarheid, daarna Subaru, Suzuki, Mazda en Mitsubishi, onderaan staat Nissan (+ Infiniti). Maar nog steeds redelijk ok. Hyundai (+ Genesis)/Kia zou ik zeker op niveau Mazda/Mitsubishi inschatten.

SUVs hebben behalve de hoge zit/goede zichtpositie alleen maar nadelen t.o.v. stations. Verbruik, prestaties, wegligging, zijwindgevoeligheid, prijs... een vergelijkbare station kost je duidelijk minder dan een SUV/crossover, die zijn nog altijd redelijk "in" en hip = duur.

Wat je zoal mist als ik je wensen bekijk:
- Skoda Yeti;
- Kia Sportage;
- Suzuki SX4 S-Cross;
- Mitsubishi Outlander;
- Subaru Outback;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je kan ook een buggy kopen. Dan passen er wel 6 in de kofferbak van jouw Peugeot...
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:31:
SUVs hebben behalve de hoge zit/goede zichtpositie alleen maar nadelen t.o.v. stations. Verbruik, prestaties, wegligging, zijwindgevoeligheid, prijs... een vergelijkbare station kost je duidelijk minder dan een SUV/crossover, die zijn nog altijd redelijk "in" en hip = duur.
Helemaal mee eens. Met name verbruik valt echt tegen. Maar het overzicht is dan weer heel fijn.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
De ASX zit in de praktijk gemiddeld op 6,5. De Qashqai zit met 8,04 een stuk hoger (de gemiddeld 1.6 iets lager). Overde hyundai kan ik niet veel data over terugvinden. De ASX en Nissan zitten ook niet hoog in de wegenbelasting. Wat betreft het brandstofverbruik denk ik niet dat de winst gigantisch zal zijn. bij 12.000 km en een gemiddeld verbruik van 5,5 is de winst € 13,- per maand.

Ik zal vanavond nog een goed kijken naar stations. Zijn er aanraders tussen de 8-10k? Ik heb voorheen al naar een Golf gekeken, maar ik zie veel negatieve reacties over de TSI reeks. Zijn de klachten terecht? Vanzelfsprekend kom je natuurlijk bij hogere verkoopaantallen ook sneller negatieve reacties tegen. Ik heb er niet veel verstand van, maar dan zouden Seat, Skoda, Audi en Volkswagen al afvallen? Volgens mij gebruiken ze hier allemaal varianten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13

RvL

SmashCruiser schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:28:
De ASX zit in de praktijk gemiddeld op 6,5. De Qashqai zit met 8,04 een stuk hoger (de gemiddeld 1.6 iets lager). Overde hyundai kan ik niet veel data over terugvinden. De ASX en Nissan zitten ook niet hoog in de wegenbelasting. Wat betreft het brandstofverbruik denk ik niet dat de winst gigantisch zal zijn. bij 12.000 km en een gemiddeld verbruik van 5,5 is de winst € 13,- per maand.

Ik zal vanavond nog een goed kijken naar stations. Zijn er aanraders tussen de 8-10k? Ik heb voorheen al naar een Golf gekeken, maar ik zie veel negatieve reacties over de TSI reeks. Zijn de klachten terecht? Vanzelfsprekend kom je natuurlijk bij hogere verkoopaantallen ook sneller negatieve reacties tegen. Ik heb er niet veel verstand van, maar dan zouden Seat, Skoda, Audi en Volkswagen al afvallen? Volgens mij gebruiken ze hier allemaal varianten van.
Voor praktijkgemiddelden kijk ik vaak op spritmonitor.de. Als de auto daar niet op staat, rijden ze niet ;). En het gemiddelde verbruik wat die website aangeeft, is redelijk accuraat, zeker als er veel gebruikers zijn die hun verbruik bijhouden. Voordeel van die site is ook dat je, naast merk/model/bouwjaar/brandstof ook op vermogen kan zoeken en zo dus specifiek op een bepaald type motor.

Als je dan naar de iX35, die in Nederland met 2 benzinemotoren is geleverd, dan zie je dat er voor de 1.6 111 gebruikers hun verbruik bijhouden, met een gemiddelde van 8,33l/100km. Voor de 2.0 zijn er 98 vermeldingen met een gemiddeld verbruik van 9,86l/100km.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SmashCruiser schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:28:
Kia C'eed Sportswagon. Gaat gemakkelijk een Joolz in de achterbak ;) Heeft volgens mij de grootste achterbak in z'n klasse. Op de snelweg haal je 1:20, maar bij stadsritten is 1:15 al heel wat.

[ Voor 20% gewijzigd door Thijsmans op 27-05-2020 17:43 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1