Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Maximaal wachtwoord lengte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vladimir-ikke
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-04 23:28
Hallo mede-tweakers,

Gister wilde ik inloggen op de site van de instantie waar ik mijn auto gefinancierd heb.
Echter liep ik tegen het feit aan dat hij aangaf dat mijn wachtwoord onjuist was.
Vreemd, maar okay ik heb mijn wachtwoord gereset om daarna gelijk een juiste in te stellen.
Toen bleek dat ik maar een wachtwoord van max. 14 tekens mocht invoeren!

Dit probleem heb ik al eens eerder gehad bij mijn vorige zorgverzekering, zij hadden hun site aangepast waardoor ik met mijn 'huidige'(toen voor die site) wachtwoord niet meer kon inloggen en bij het aanpassen moest ik een wachtwoord van max. 16 tekens gebruiken.

I.p.v. een wachtwoord of wachtzin onthouden gebruik ik een soort algoritme waarbij het medium(site/app/e.d) staat voor de input.
Een deel van de output is statisch en heeft een lengte van 17 tekens(hoofdletters, cijfers, speciale tekens).. op basis van de input kan het wachtwoord variëren in lengte.

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen: waarom doe je moeilijk, gebruik gewoon een programma voor je wachtwoorden oid.

Imho: ik vindt LastPass e.d. omslachtig, ik wil niet afhankelijk zijn van een usbstick of een clouddienst of weet ik veel wat..
Waarom 20 sleutels die je steeds bij je moet hebben of opslaat bij een onbekende als je ook 1 dynamische(dus geen 1x hetzelfde) sleutel in je hoofd hebt?

Ik heb in het geval van de zorgverzekeraar een officiële klacht ingediend dat ik het te kort vond met de wens dat er geen(of in ieder geval een verhoogd) maximum op kwam.
Ik weet niet of het het door de klacht kwam(ik ga er niet vanuit) maar uit eindelijk werd ik 2 maanden later gebeld met de opmerking dat het was aangepast en dat het maximum verhoogd was.

Ik weet nog niet wat de reactie vanuit mijn auto financierder zal zijn..

TL;DR:
Maar mijn vraag is dus: is er iets waar ik in dit soort situaties naar kan verwijzen? De AVG schrijft zover ik weet geen concrete eisen voor qua wachtwoord beleid..
En NEN normeringen zitten tegenwoordig nog steeds op..12?

Ik zit er in ieder geval niet op te wachten om te moeten afwijken van mijn algoritme omdat 1 instantie vindt dat de maximale lengte van een wachtwoord het maatschappelijk minimum + 2 wel voldoende is om veilig te zijn..

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

[Voor 0% gewijzigd door vladimir-ikke op 27-05-2020 14:34. Reden: Zinsopbouw.nl]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:27
Zoals je zelf gevonden hebt... nee

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

De Nelis

en anders maar niet...

Nee, je kunt op z'n minst weer vragen of ze hun site aan willen passen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Misschien zijn ze in tegenstelling tot jijzelf, ja ik snap het waarom, wel bereid zich (hun website) aan te passen.

[Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 27-05-2020 14:58]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:35
In het algemeen zie je in de security wereld langzaam de shift van wachtwoord naar wachtzin.
Op basis daarvan mag je verwachten dat de gemiddelde lengte gaat toenemen.
Mijn werkgever adviseert minimaal 14 karakter wachtzin te gebruiken.
Lastig als je lengte dan beperkt wordt.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

8088

NaN

vladimir-ikke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:34:
Maar mijn vraag is dus: is er iets waar ik in dit soort situaties naar kan verwijzen?
Natuurlijk. Er zijn tig artikelen te vinden. En Arnoud Engelfriet heeft er ook iets over geschreven.

[Voor 14% gewijzigd door 8088 op 27-05-2020 15:28]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:34
Maximaal 14 karakters? Klinkt als een LM hash. Die wachtwoorden zijn ook niet hoofdlettergevoelig en kun je brute forcen per stukje van 7.

Simpele wachtwoorden zijn tegenwoordig veilig. Mits je MFA gebruikt en je wachtwoord minimaal 15 karakters is (LM mitigatie).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True