Omdat er extra tijd is om hobbyprojecten op te zetten wil ik aan een nieuw project beginnen en dat gelijk open source maken. Als developer maak ik veel gebruik van open source projecten en zou ik het liefst een zo copyleft mogelijke licentie kiezen. De reden dat ik dat waarschijnlijk toch niet ga doen is omdat ik het eventueel ook in (gesloten) software van opdrachtgevers wil kunnen gebruiken. Het nadeel van minder copyleft is dan dat het dan juist weer moeilijker wordt om het in bijvoorbeeld (L)GPL-software te gebruiken. Inmiddels zit ik in een vicieuze cirkel qua redenatie, dus wellicht kunnen jullie helpen bij het gedachtenproces.
Mijn redenatie is in het kort als volgt:
Update: Ik probeer dus deze belangen te balanceren:
Mijn redenatie is in het kort als volgt:
- Deze library gaat geschreven worden in C# (.NET Standard).
- LGPL 3 staat het toe om in gesloten software de library dynamisch te linken als een DLL. Dat is gunstig, want dan kan het closed source programma gedistribueerd worden zonder problemen te veroorzaken, maar moeten aanpassingen aan de library wel openbaar worden gemaakt onder de LGPL-licentie.
- .NET is een beweging aan het maken naar single-binary deployments, wat maakt dat closed source programma's bij die manier van distribueren niet gebruik kunnen maken van de library.
- MPL 2 is een veel zwakkere copyleft licentie die een single-binary distributie wel toestaat.
- (L)GPL-projecten kunnen nu lastiger mijn code gebruiken?
- Is MPL2 goed genoeg, of kan ik beter ook een (L)GPL opnemen in een dual license? Volgens mij kan MPL2-code zonder problemen worden opgenomen in GNU-projecten, en dat wil ik ook, maar is dit voldoende?
- Als ik kies voor dual license, hoe gaat GitHub om met dual license code? Ik kan dat niet echt terugvinden. (Bij een enkele license wordt dat netjes gemeld en kan je er op filteren.)
Update: Ik probeer dus deze belangen te balanceren:
- Zo copyleft mogelijk (wijzigingen moeten gepubliceerd worden)
- Bruikbaar in single-binary closed (proprietary) software
- Zo laagdrempelig mogelijk te gebruiken in GPL-software
[ Voor 6% gewijzigd door Basje op 27-05-2020 14:09 . Reden: Afweging van belangen toegevoegd ]