Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

120mm Fan vervangen voor stiller exemplaar (in luchtkoeler)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:16
Je leest het goed, ik heb om het thuiswerken wat draaglijker te maken een luchtkoeler/humidifier gekocht van twee tientjes op Amazon. Ik verwachtte er weinig van maar het ding doet verbazingwekkend goed z'n werk. Het koelt de kamer niet af, maar geeft een heerlijke frisse bries over mijn bureau, precies wat ik zocht.

Maar... de fan is luidruchtig en niet zo'n klein beetje ook. Dus die wil ik vervangen voor een stiller exemplaar en omdat ik al 5+ jaar geen desktop pc meer in elkaar heb geschroefd ben ik op dit gebied eruit wat een goede keuze kan zijn.

Wat er nu in zit: MRWinner model SJ12025S12M. 120mm 12V 0.23A. Een zoektocht leverde geen resultaten op, zelfs AliExpress en dergelijke leveren ook puur op merk niks op. Meer specs heb ik dus helaas niet kunnen vinden. Wel heb ik het kastje al open geschroefd en hij heeft een standaard aansluiting en is dus zonder problemen te vervangen voor vrijwel elke andere 120mm fan (25mm dik).

Even terug naar het geluid: er zitten in dit luchtkoelertje 3 standen (zacht-middel-hard) maar zelfs zacht levert al veel luchtverplaatsing en dus ook geluid op. Zoals hij er nu bijstaat, zou ik nooit middel of hard als stand gebruiken, ik wil namelijk niet tijdens elke call dat ding moeten uitzetten.

Ik heb dus geen pc of andere regeling die ik ertussen kan zetten waarmee ik het toerental kan regelen. Mijn vraag is daarom: waar moet ik het meest op letten? Een laag maximaal toerental aangezien de laagste stand nu al too much is? Of liever toch puur op dB?

Wat ik dus eigenlijk zoek is een fan die pas op de hardste stand het geluid en luchtverplaatsing maakt die deze fan op de laagste stand al doet. Iets zegt mij dat een fan die een lager max. rpm heeft daarvoor zal zorgen. Bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

Of is het beter om nog lagere rpm te zoeken? Zoals:
pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-800rpm

Edit: het schoot me ineens te binnen, misschien kan ik beter investeren in een fan controller (of zelfs allebei):
pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller
Het enige waar ik rekening mee dien te houden is dat de 3-pin aansluiting het enige is wat ik heb en dus niet kan werken met een fan controller die op een pc-voeding gevoed dient te worden. Hij moet zijn stroom dus van de connectie zelf afhalen.

Het moet niet teveel geld gaan kosten, maar zo'n € 25 bij elkaar vind ik de moeite waard om het geluidsniveau in te perken.

[Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-05-2020 13:46]

Alle reacties

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:07
Het nadeel is dat je wat tegenstrijdige zaken wil: veel luchtverplaatsing (te krijgen door een grote diameter, of hoger toerental) en stilte (weinig rpm).

Vrees dat het een soort hit and miss wordt wat voldoende airflow oplevert. Noctua heeft een prettig geluid (vind ik zelf), maar of die genoeg lucht verplaatsen? Er is ook een Silent Wing 3 met een hogere rpm. Misschien de redux series van Noctua?

Overigens is het voor een 3-pins aansluiting overbodig om PWM-fans te nemen want die zijn niet aan te sturen. Een fancontroller lijkt me weer wat overdreven :) wel ultiem prulwerk natuurlijk..

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True