MacBook Pro 16inch voor bouwkunde studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markpostm
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-07-2020
Ik ga komend jaar bouwkunde studeren aan de Tu en zelf heb ik al veel forums gelezen en ook op reddit een hoop gelezen. Maar ik zou graag van iemand die er ervaring mee heeft willen weten, wat zijn advies is.

Ik zit te denken om een MacBook Pro 16 inch te kopen met de volgende specificaties:

2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7-processor van de 9e generatie
Turbo Boost tot 4,5 GHz
AMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen
16 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
512 GB SSD‑opslag¹
16‑inch Retina‑display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Vier Thunderbolt 3-poorten

Graag zou ik willen weten of met bootcamp dit genoeg is om: autocad, revit en andere bim software erop te draaien of dit soepel verloopt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 11:26
Voor AutoCAD en Revit moet je geen Apple kopen. Koop een Windows workstation. De TU's hebben altijd top deals daarvoor. Koop dus gewoon het workstation dat de TU aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:19

lasharor

7 december 2004

hjkv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:44:
Voor AutoCAD en Revit moet je geen Apple kopen. Koop een Windows workstation. De TU's hebben altijd top deals daarvoor. Koop dus gewoon het workstation dat de TU aanbiedt.
Er staat toch "bootcamp" waarom voldoet deze laptop dan niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjkv
  • Laatst online: 15-05 11:26
Bootcampen is eigenlijk gewoon een VM. Voor 3D-software moet je officieel ook een ISV-certified workstation hebben. MBP's zijn dat niet.

Zelf heb ik werktuigbouwkunde gestudeerd aan de TU/e. Daar moesten we regelmatig 3D-modelleren en simulaties draaien. Iedereen die het workstation van de TU/e gekocht had kwam daar zonder problemen doorheen. Destijds hadden ook wat mensen Macbooks en dat was altijd gezeik. Regelmatig hadden we iemand in een projectgroep die totaal niet mee kwam omdat hij de boel niet fatsoenlijk draaiend kreeg op zn MBP.

Dus uit mijn persoonlijke ervaring zijn MacBooks ongeschikt voor technische studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Markpostm schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:34:
Ik ga komend jaar bouwkunde studeren aan de Tu en zelf heb ik al veel forums gelezen en ook op reddit een hoop gelezen. Maar ik zou graag van iemand die er ervaring mee heeft willen weten, wat zijn advies is.

Ik zit te denken om een MacBook Pro 16 inch te kopen met de volgende specificaties:

2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7-processor van de 9e generatie
Turbo Boost tot 4,5 GHz
AMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen
16 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
512 GB SSD‑opslag¹
16‑inch Retina‑display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Vier Thunderbolt 3-poorten

Graag zou ik willen weten of met bootcamp dit genoeg is om: autocad, revit en andere bim software erop te draaien of dit soepel verloopt?
Je wil een macbook kopen om er dan windows op te draaien voor software die je nodig hebt?
Niet doen, drivers en support zijn zo goed als onbestaande en je hangt volledig van apple af.

Als die software je voornaamste gebruik is koop dan een windows laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
Ik heb tijdens mijn studie bouwkunde aan de HvA en de TU delft een macbook gebruikt met macOS. Niks mis mee, autocad draait tegenwoordig prima op een mac. Echter gebruikte ik toen nog geen Revit, maar mijn studiegenoten draaide via parralles. Je zou in plaats van Revit ook Archicad kunnen proberen, die werkt gewoon via macos zonder parralles of bootcamp.

Als je mac fijn vindt werken en je het geld wilt uitgeven, lekker doen. Je sleept er nogal mee en dan zijn die TU laptops wel erg zwaar.

Zover ik kan zien moet je prima uit de voeten kunnen met die macbook. 16 inch is ook prima scherm om op te werken. Je gaat echt geen moeilijke BIM projecten krijgen dus dat gaat wel goed.

Ik werk tegenwoordig weer via windows omdat mijn kantoor dat nou eenmaal heeft, anders zou ik prima tevreden zijn met mac.

Enige aanrader: koop een goede (draadloze) muis en dan bedoel ik niet de magicmouse.

Succes en veel plezier met je studie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markpostm
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-07-2020
Bedankt voor jullie reacties
@invine zou je me kunnen vertellen welke specificaties jouw MacBook had en hoe je autocad en revit gedraaid had? Via bootcamp of parralles? En mocht archicad van de Hva gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
Mijn macbook is alweer van 2010 dus had een dualcore i5 met 4gb geheugen. Heb die gebruikt tot 2018 toen ik afstudeerde aan de TU Delft. Alleen een keer een SSD ingezet. Ik heb wel een tijdje bootcamp gebruikt om wat te kunnen gamen, maar nooit voor tekenwerk. Bootcamp is ook onhandig omdat je dan opnieuw moet opstarten. Ik zou nu parralles gebruiken.

Wij waren de laatste die nog les kregen in autocad, heb pas Revit geleerd toen ik ben gaan werken. Zover ik weet krijg je Revit les op de HvA, maar of dit ook zo is op de bachelor van de TU weet ik niet. Bij de master boeit het ze niet welk programma je gebruikt als het resultaat maar laat zien wat je voor ogen hebt. Of je nou met de hand, autocad, revit archicad, vectorworks oid werkt maakt dus helemaal niks uit.

Maar als jij perse Revit moet gebruiken en je wilt die macbook dan zie ik geen problemen eigenlijk als je met parrales wilt werken. Je zou even kunnen controleren of de specs van die macbook overeen komen met die macbook (kan zeggen dat dat wel goed zit eigenlijk als ik het vergelijk met mijn werkpc en eigen pc).

Ik weet niet hoeveel deze mac kost, maar ik denk dat je een soortgelijke windows laptop voor minder geld hebt. Echter wil het oog ook wat en zo'n macbook is wel erg mooi natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-05 08:26
Ik heb een 16 inch gekocht dit jaar voor mijn opleiding bouwkunde aan het TU.
Bootcamp lijkt een redelijk alternatief maar in de praktijk valt het tegen. Driver support is slecht en dat zorgt voor een aantal grote problemen en een hoop kleine irritaties. Bluetooth werkt slecht, touchpad werkt slecht, Touch Bar werkt niet, GPU driver support is non-existent, thermal management is brak, battery management is brak. Ga zo maar door. Het is zeker geen volwaardig alternatief voor native windows draaien.

In dat opzicht heb ik redelijk spijt van mijn keuze. In de praktijk zijn er maar weinig apps die wij gebruiken waarvoor je echt windows nodig hebt, afgezien van wat zelfgemaakte lichte programma's die je prima kan emuleren. Al zijn er wel wat 3d programma's en die zal je later in de opleiding nodig hebben.

Al met al is het behoorlijk behelpen. Bovendien is 2600 euro uitgeven om equivalente specs te hebben tot een laptop van 1100 euro is ook redelijk zot. Besef verder dat je dat ding dagelijks mee naar de uni moet sjouwen en dan is de wat meer rugged kwaliteit en modulariteit van bv. een P1 toch wel fijn. De next day on site garantie is ook wat waard.

[ Voor 14% gewijzigd door FilipK op 03-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
@invine

Parallels schaalt niet helemaal lekker op een 16 inch mbp. Verder werkte wat van die TU programma's ook niet goed.

[ Voor 48% gewijzigd door FilipK op 03-06-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Wat de rest ook zegt. Gewoon niet praktisch, dan ga je jezelf tegenwerken omdat je van jezelf 'per se een Macbook moet'. Want waarom eigenlijk? Kijk beter eens naar de nieuwe Dell XPS 15 :) https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-15-9500-laptop

Daarmee heb je de voordelen het strakke design, met het voordeel van (betere) prestaties en compatibiliteit tegen een iets gunstigere prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 03-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

hjkv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:50:
Bootcampen is eigenlijk gewoon een VM. Voor 3D-software moet je officieel ook een ISV-certified workstation hebben. MBP's zijn dat niet.

Zelf heb ik werktuigbouwkunde gestudeerd aan de TU/e. Daar moesten we regelmatig 3D-modelleren en simulaties draaien. Iedereen die het workstation van de TU/e gekocht had kwam daar zonder problemen doorheen. Destijds hadden ook wat mensen Macbooks en dat was altijd gezeik. Regelmatig hadden we iemand in een projectgroep die totaal niet mee kwam omdat hij de boel niet fatsoenlijk draaiend kreeg op zn MBP.

Dus uit mijn persoonlijke ervaring zijn MacBooks ongeschikt voor technische studies.
Bootcamp is geen VM. Bootcamp is gewoon native Windows direct op het metaal. Parallels is een VM systeem en dat werkt best goed.

De vraag is vooral: waarom wil je nou eigenlijk een mac? Ja het ding kan wat je wilt. Waarom vind je het de meerprijs, de slechte repareerbaarheid en het aso-ecosysteem van Apple waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 15-05 16:23
Tevens wordt je MBP erg heet met autocad.
Iets wat zo doorstraalt met een alu behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
FilipK schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:17:
Ik heb een 16 inch gekocht dit jaar voor mijn opleiding bouwkunde aan het TU.
Bootcamp lijkt een redelijk alternatief maar in de praktijk valt het tegen. Driver support is slecht en dat zorgt voor een aantal grote problemen en een hoop kleine irritaties. Bluetooth werkt slecht, touchpad werkt slecht, Touch Bar werkt niet, GPU driver support is non-existent, thermal management is brak, battery management is brak. Ga zo maar door. Het is zeker geen volwaardig alternatief voor native windows draaien.

In dat opzicht heb ik redelijk spijt van mijn keuze. In de praktijk zijn er maar weinig apps die wij gebruiken waarvoor je echt windows nodig hebt, afgezien van wat zelfgemaakte lichte programma's die je prima kan emuleren. Al zijn er wel wat 3d programma's en die zal je later in de opleiding nodig hebben.

Al met al is het behoorlijk behelpen. Bovendien is 2600 euro uitgeven om equivalente specs te hebben tot een laptop van 1100 euro is ook redelijk zot. Besef verder dat je dat ding dagelijks mee naar de uni moet sjouwen en dan is de wat meer rugged kwaliteit en modulariteit van bv. een P1 toch wel fijn. De next day on site garantie is ook wat waard.
Mijn ervaring is ook met de vorige generatie macbooks. Dus zonder die touchbar :) Ik kan dan ook geen advies geven voor de bachelor opleiding en alleen maar voor de master.

Autocad en Maya tot versie 2017 draaide ik echt prima op mijn mid 2010 macbook pro :9 , maar zoals ik al zei je hebt een beter windows laptop voor minder geld alleen ziet dat er misschien niet zo sexy uit als een macbook.
Haruhi schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:56:
Bouwkunde op de TU is vaak erg koud (behalve in de zomer dan is het erg warm), dus dan heb je tenminste warme hande.

[ Voor 8% gewijzigd door invine op 03-06-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FilipK
hjkv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:50:

Oké, en voor bouwkunde dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Haruhi schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:56:
Zou die tegen moeten kunnen maar dit zit mij ook niet heel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou lekker voor de aanbieding van de universiteit gaan, die dingen zijn erg goed voor een hele leuke prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 15-05 16:23
FilipK schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:35:
[...]
Zou die tegen moeten kunnen maar dit zit mij ook niet heel erg lekker.
Kan hij ook wel tegen, als je externe koeling hebt is het ook grotendeels te voorkomen.
Maar ik heb wel eens klachten gehad, wordt heet als de mac aan het renderen is.

Laten we zeggen, op je schoot houden is vragen om problemen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
sebastius schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:25:
De vraag is vooral: waarom wil je nou eigenlijk een mac? Ja het ding kan wat je wilt. Waarom vind je het de meerprijs, de slechte repareerbaarheid en het aso-ecosysteem van Apple waard?
MacBooks hebben nu eenmaal een hoge aantrekkingskracht vanwege de looks en het imago (bij de non-Louis Rossmann viewers :) ). Het eco-systeem vind ik niet asociaal en als je bereid bent alles van Apple te nemen dan werkt het best goed. Apple pretendeert niet met alles samen te werken, maar juist binnen de eigen lijn een goede ervaring te bieden. Ze zien er daarbij ook nog eens mooi uit en ik kan me voorstellen dat sommige mensen OS X fijner vinden dan Windows of Linux. Die meerprijs en non-upgrade policy van Apple weet je bij aankoop. Als dat je tegenstaat moet je ze gewoon niet kopen.

De slechte repareerbaarheid maken deze laptops eigenlijk niet echt geschikt voor professioneel gebruik (IMHO). Als er ook maar iets mis is met je laptop dan is het al gauw logic-board (aka mainboard) vervangen en dan vervang je ook meteen je geheugen en flash-storage. Daardoor zijn reparaties erg duur, maar je bent ook altijd je gegevens kwijt. Aangezien Apple ook geen plug & play backup-oplossing meer aanbied -zoals vroeger met de Time Capsule- vind ik dat echt een serieus probleem.

Verder heeft vrijwel elke pro-leverancier een 3-jaar on-site garantie, waarbij ze gewoon op je werkplek de laptop komen repareren. Bij Apple Care is het mail-in garantie (voor laptops), dus dan ben je gewoon minstens een week je laptop kwijt. De specificaties en prijzen van de MacBook Pro zijn wel pro, maar alles daaromheen vind ik minder pro. Daarbij hebben MacBooks best wat issues gehad in het verleden (GPU ellende, loslatende schermen, toetsenbordissues, ...), maar wellicht dat dit bij Apple ook meer wordt uitvergroot.

Als je vooral Windows wilt gaan gebruiken en je wilt een compacte laptop, dan zou ik eerder kijken naar een Dell XPS serie. Enige echte nadeel daarvan is throttling en de accu's gaan relatief snel kapot t.o.v. de MacBooks. Throttling hebben vrijwel alle laptops met zo'n kleine behuizing. Als gewicht en formaat wat minder een issue is dan zou ik gaan voor een Lenovo P53. Lekker lompe machine met veel power en de ruimte om de warmte kwijt te kunnen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawrenceW
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik studeer zelf Burgerlijk ingenieur werktuigkunde.

Bij ons zijn er een aantal mensen die MBP gebruiken, echter hebben deze zéér vaak problemen. Van zodra ze een programma via bootcamp gebruiken hebben ze vaak problemen.

een specifiek voorbeeld:
Solidworks werkt niet op mac, er waren 2 oplossingen, of ze gingen het via een VM van de universiteit gebruiken (dus niet op de pc zelf runnen), dit geeft de nodige vertragingen en als je verbinding slecht is/ wegvalt kan je alles kwijt raken, je moet dus continu opslaan. De andere mogelijkheid was bootcamp, hier hadden ze problemen met algemene werking en driver support.

Ik ken oprecht niemand in mijn richting die een macbook gebruikt omdat die beter is voor de studie, integendeel, ze zorgen continu voor problemen.

Wanneer je een premium laptop wil kopen en per sé 3000 euro dokken kan ik je wel de Dell XPS 15 9500 aanraden.
Ik gebruikte de afgelopen 4 jaar de 9550 (de eerste moderne generatie xps 15) en deze werkte voor alles perfect, ik had zelf 16 Gb ram, i7 (4C) en een GTX 960 (2Gb). Dit was echt een toplaptop.
Sinds deze week gebruik ik de nieuwe xps 15, de reden dat ik geupgrade heb is omdat ik bij solidworks soms toch wat krab zat met 16Gb ram en de grafische kaart was standaard met 2 Gb, (ook had mijn vader een laptop nodig dus kwam dat goed uit.

Mijn nieuwe XPS15 heeft een 6Core i7 (jammer genoeg is de 8C hier niet beschikbaar), 32Gb ram en een GTX 1650 TI (4Gb) en 1TB ssd ook heb ik het 4K scherm gekozen. Deze laptop is even premium en duur als een MBP maar zal véél beter zijn voor je studies. deze kost in deze configuratie 2900, wat dus rond dezelfde prijscategorie zit. Ik heb er al een beetje solidworks mee gedaan (pas 2 dagen geleden ontvangen) en zoals verwacht werkt dit perfect.

hopelijk helpt dit wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Om daar aan toe te voegen: AMD Radeon Pro Blue drivers (voor de AMD 5500M Pro / 5700M Pro) voor bootcamp zijn wel erg solide.

[ Voor 6% gewijzigd door FilipK op 09-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mijn Engineering manager had tot voor kort een (stevige) macbook pro. Heel veel problemen gehad met software en nauwelijks goed te krijgen. Uiteindelijk is de macbook vervangen door een stevige laptop met windows.

Het is vrijwel niet te doen als je in een veranderende engineering omgeving zit. Er is altijd wel nieuwe modeleer software of simulatieprogramma's die nodig zijn voor een volgend project.

Als je standaard werk doet kan het best goed gaan maar in een dynamische omgeving (elke keer weer een net wat anders volgend project) dan is het echt vreselijk behelpen.

Qua prijs scheelt het niet veel. Een goede stevige windows laptop is ook niet goedkoop.

Zowel voor mijzelf als voor mijn engineering manager geldt dat het wel een hele tijd geleden is dat we in de collegezalen zaten. Misschien dat je er op de uni nog mee weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmarvin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 22:24
Markpostm schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:37:
Bedankt voor jullie reacties
@invine zou je me kunnen vertellen welke specificaties jouw MacBook had en hoe je autocad en revit gedraaid had? Via bootcamp of parralles? En mocht archicad van de Hva gebruikt worden?
Wellicht heb je inmiddels al een laptop aangeschaft, maar toen ik jaren geleden op de HvA zat werd er alleen met AutoCad en Revit gewerkt. Je kreeg ook les om specifiek met die programma's te werken. Maar dat is inmiddels 10 jaar geleden.
Ik zou er in ieder geval niet zomaar vanuit gaan dat je in een ander programma kan gaan werken.

Verder weet ik niet hoe het nu is met de onderlinge ondersteuning voor MacOs/Bootcamp/Autodesk. 10 Jaar geleden was het altijd gesodemieter als je een Mac gebruiker in je projectteam had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Thin and lights kan je vergeten, Z-Books, ThinkPads en Dell Latitudes zijn de beste keuze.

En krijg je geen korting als je aan de TU Delft zit?

[ Voor 23% gewijzigd door Berlinetta op 18-07-2020 06:43 ]

Pagina: 1