Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen offerte gekregen, past dit bij elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:03

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Topicstarter
Ik ben zoals velen ook bezig met zonnepanelen op het dak. Het betreft een redelijk jong huis, 2012 opgeleverd, geen gas, alleen elektriciteit. We hebben een eigen warmtepomp en 3 verdiepingen vloerverwarming, elektrisch koken, etc. Geen elektrische auto.
We wonen er met z'n vieren ( 2 tieners van 15 en 12) en hebben in 2019 6.742 kWh verbruikt voor totaal € 1427,61 . Aangezien we nu ook een zwembad met filterpomp hebben staan, verwacht ik niet dat het in 2020 lager gaat zijn.

Nu had ik begrepen dat de ligging van onze woning erg goed is voor zonnepanelen, ook geen dakraam of veel pijpjes etc op het dak. Geen schaduwvorming van bomen of wat dan ook. Ik heb een aantal offertes binnen gekregen en de meest interessante wil ik graag even door de deskundigen laten beoordelen.

Allereerst de dakschets, bovenkant foto is het noorden, er passen 23 panelen op ivm een pijpje links bovenop het dak.

Een foto van mijn dak

en 2 van de buren. Die hebben al panelen, en zo is de schuinte van het dak ook goed zichtbaar.

Een foto van de meterkast

en van de schuur, de plek waar de omvormer zal komen te hangen. Daarvoor zal nog een gat moeten worden geboord in het betonnen plafond, ik moet nog achterhalen of dat bij de prijs in zit. ( ik verwacht van niet, ik dacht dat hij zei dat dat door een externe partij moet worden gedaan, daar ga ik nog achteraan). Er zijn nog enkele loze leidingen richting de meterkast vanaf hier voor de stroomkabels en 1 UTP kabel.

Qua prijs lijkt het mij helemaal niet verkeerd, het is ook een lokale installateur. Het merk panelen is een rebranding van een ander merk zo te zien, hoeft op zich geen probleem te zijn.
Wat vinden jullie van deze setup?

Linkje naar de specs van de panelen

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 16:36
De prijs is zeker niet verkeerd. Misschien zelfs wel goedkoop voor een Solaredge installatie.
Maar heb je enig idee waarom de installateur SE heeft geoffreerd? Gezien je nauwelijks tot geen schaduw hebt zou je ook voor een reguliere string-omvormer kunnen kiezen.

4225 Wp (8 x 325 Wp oost & 5 x 325 Wp west)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-06 14:39
Er valt het één en ander te zeggen over deze offerte.

22 uur is erg royaal geschat om 23 panelen op zo'n eenvoudig dak te leggen.
En laat die installateur eens uitleggen waarom hij Solar Edge nodig vindt. Dat moet wel een raar verhaal worden.

Vraag nog minstens 1 andere offerte aan, en geef van tevoren aan dat je geen Solar Edge wil hebben.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 16:36
FD2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:47:
22 uur is erg royaal geschat om 23 panelen op zo'n eenvoudig dak te leggen.
22 uur is inderdaad royaal maar ik vermoed dat de dakpannen gehaakt zitten. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat je daar "even" mee aan het stoeien bent :X

4225 Wp (8 x 325 Wp oost & 5 x 325 Wp west)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-06 12:08
Bij mijzelf is 2 kanten volgelegd (14+16 panelen) met gehaakte pannen.
Hij was inderdaad flink aan het stoeien, maar toch in 10 uur klaar in zijn eentje.
22 uur zal 1 lange dag zijn voor 2 man neem ik aan, of 3 (1 voor elec installatie) een normale dag.
SE zou ik zeker niet voor gaan op een dak als deze.. Je moet wel heel erg graag je panelen los willen kunnen uitlezen voor SE hier (en daar voor willen betalen)..

EDIT
€1,2 per Wp is dan wel weer heel netjes voor SE.. Maar vraag hem eens naar de prijs voor een String omvormer zou ik zeggen, dat is wellicht nog veel interessanter.

[Voor 17% gewijzigd door Robindd op 27-05-2020 14:11]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• janvanduschoten

janvanduschoten

Nr. 346

Topicstarter
Ik heb nu een aantal offertes en 2 van de 3 komen met Solaredge aan.

Volgens de man die hier is geweest en deze prijsopgave heeft gemaakt heeft deze opzet meer rendement door de optimizers. Deze opzet zal ook circa 1 uur per dag meer energie op kunnen wekken omdat ze minder zon nodig hebben om op te starten, en dus circa 30 minuten eerder "aan gaan" en een half uur later uit gaan dan een normale omvormer. Ook minder last van opbrengstverschillen, je bent niet meer afhankelijk van het paneel die het minst opbrengt. En het is zo beter te monitoren, als een paneel niet goed werkt, is dat direct te zien.

Ik heb ook aangegeven dat we hier verwachten nog 10 / 15 jaar te blijven wonen, daar past dit qua garantie op de onderdelen goed bij. ( 12 jaar op de Solaredge omvormer. Ik had zelf gekeken naar een Goodwe omvormer, die geven 5 jaar, dus theoretisch is alles na jaar 5 al winst)

Ik had een andere offerte gekregen met vergelijkbare opzet maar met 23 AEG 320 WP all black panelen en Enphase Envoy IQ 7 micro omvormers, dat zou € 10.237 excl. BTW moeten gaan kosten, dat dacht ik dus niet.

Ik kan een prijsopgave laten maken zonder Solaredge, dat zou dan wel een heel stuk voordeliger moeten zijn. Dan moet ik over 10 /15 jaar makkelijk een nieuwe omvormer kunnen betalen incl. BTW, dus dat zou minimaal € 1500 moeten gaan schelen lijkt me.

Snijden de pro Solaredge argumenten hout?

• janvanduschoten

janvanduschoten

Nr. 346

Topicstarter
Robindd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:08:
Bij mijzelf is 2 kanten volgelegd (14+16 panelen) met gehaakte pannen.
Hij was inderdaad flink aan het stoeien, maar toch in 10 uur klaar in zijn eentje.
22 uur zal 1 lange dag zijn voor 2 man neem ik aan, of 3 (1 voor elec installatie) een normale dag.
SE zou ik zeker niet voor gaan op een dak als deze.. Je moet wel heel erg graag je panelen los willen kunnen uitlezen voor SE hier (en daar voor willen betalen)..

EDIT
€1,2 per Wp is dan wel weer heel netjes voor SE.. Maar vraag hem eens naar de prijs voor een String omvormer zou ik zeggen, dat is wellicht nog veel interessanter.
De prijs voor een Huawei omvormer is € 7.100,- excl. btw, niet interessant imo.

Er moet nog een gat in mijn garage dak worden gemaakt, kosten zijn circa € 250,-. Mag ik zelf regelen, willen zij ook doen. BTW verhaal regelen doen ze ook, geen meerprijs meer. Verder is de prijs inclusief alles, ook de meterkast installatie.
Installatie kan nog net in juni worden gedaan, dat is ook wel lekker. Er is ook geen voorschot nodig, alles betalen als het werkend en naar wens is afgeleverd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13:34
Dat SE sneller opstart is absoluut geen waar. je zult dan ook geen merkbaar hogere opbrengst hebben.

Ik zou gewoon voor een simplele string omvormer gaan, ben je behoorlijk goedkoper uit.

Hier bij Solar-bouwmarkt incl installatie (zullen wel nog wat kabels bij komen en meterkast aanpassingen, wellicht 2-300 euro duurder) zit je op 5800 excl btw. dus dat is bijna 2000 euro goedkoper....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-06 12:08
Eens met onderstaand.
Mensen kiezen denk ik te makkelijk voor een SE systeem met argumenten die maar deels waar zijn.
Ik heb een Goodwe GW6K-DT welke vroeg opstart, volgens mij even uit mijn hoofd 180V nodig. Met zoveel panelen op zuid zit je daar zo aan. Die van mij tikt zelfs door tot 10:30 savonds met 10/20watt.

Dan moet je het van vogelpoepjes hebben om er meer uit te halen. Maar 2000€ en 22/23 cent per kW haal je daar never nooit niet uit. Er bestaat ook nog zoiets als by-pass diodes in panelen, en zeker de 120 cell zijn daarmee interessant. Google maar eens.

Als je toch nog zelf e.e.a. moet laten doen:
Ik heb zelf het plan gemaakt en spullen besteld bij JenM en via werkspot (solar bedrijf gewoon) laten installeren. Kostte me 7200€ incl. uiteindelijk voor 9600Wp (30x320 op voor en achterkant totaal).
Je legplan ziet er eenvoudig uit, wellicht iets om te overwegen?
Gamer dénis schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:01:
Dat SE sneller opstart is absoluut geen waar. je zult dan ook geen merkbaar hogere opbrengst hebben.

Ik zou gewoon voor een simplele string omvormer gaan, ben je behoorlijk goedkoper uit.

Hier bij Solar-bouwmarkt incl installatie (zullen wel nog wat kabels bij komen en meterkast aanpassingen, wellicht 2-300 euro duurder) zit je op 5800 excl btw. dus dat is bijna 2000 euro goedkoper....

[Afbeelding]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@janvanduschoten Zoek een andere installateur op aub.
Als ze je nu al sprookjes lopen te vertellen, kun je als er echt stront aan de knikker is, ook niks verwachten.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Kijk eens naar de "Tweakers PV output list"
Tweakers PVOutput lijst
Volgens meneer de uil uit het grote sprookjes bos, zou op nr 1/tm 25 dus grotendeels alleen maar solaredge in staan.
Ik kan je nog sterker vertellen: bij minder weer presteren ze slechter.
Die optimizers hebben ook stroom nodig om te werken en verbruiken dus ook stroom.

Snel verder op zoek dus, naar een serieuze installateur.
Als je een goede deal kan sluiten met een solaredge installatie, prima.
Maar verwacht niks extra tov een normale stringomvormer. Enkel dure logging.

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2020 16:42]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23-06 12:46
SolarEdge is enkel interessant indien je last hebt van complexe schaduwvorming of je kiest bewust voor logging per paneel.
Het blijft een stukje elektronica welke in extreme omstandigheden zijn werk moet doen, het voordeel van een Solaredge systeem is dan weer dat je het kunt zien wanneer er een optimizer defect is, dit zal namelijk vaker voorkomen dan een paneel dat kapot gaat.
Op de optimizers zit 25 jaar productgarantie, maar informeer eerst eens bij de installateur of een defecte optimizer na 4 jaar kosteloos wordt vervangen, voor je het weet wordt je geconfronteerd met arbeidsloon voor het vervangen van de optimizer (en ja ik weet dat een installateur hier € 125,- voor krijgt van SolarEdge maar dat wil niet zeggen dat hij de klant geen kosten in rekening brengt).
Mocht je toch voor SolarEdge kiezen, vraag de installateur dan meteen om volledige toegang tot het portaal. Als je die niet krijgt blijf je altijd afhankelijk van de installateur voor bepaalde wijzigingen aan je installatie.

Als je een simpele en betrouwbare installatie wilt kun je beter een stringomvormer nemen, hierin is genoeg keus.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True