Toon posts:

Ryzen 2700X 84C'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pandasty
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
[SOLVED] De CPU cooler zat blijkbaar los.... Bedankt iedereen die mij heeft geholpen.

Hallo iedereen,

Ik heb al een post gemaakt op Reddit: https://www.reddit.com/r/...e_a_jet_plane_in_my_room/

Maar krijg hier niet al te veel reacties op.

Kortom, als ik naar m'n sensor logging kijk is mijn CPU 84 C'. Dit was twee weken geleden nog rond de 40C'.

Voor meer details kijk even naar de Reddit post.

Groet,
Martijn

[Voor 10% gewijzigd door Pandasty op 27-05-2020 16:41]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Post het ook maar gewoon hier in het Nederlands. Ik ben in ieder geval al te lui om door te klikken, maar ik wil je wel graag helpen.

Welke koeler?
Onder load of idle?
Waar heb je mee gemeten?
Al je koeler eens opnieuw geplaatst?
Alles draait stock?

[Voor 13% gewijzigd door br00ky op 27-05-2020 12:40]

• Pandasty
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:39:
Post het ook maar gewoon hier in het Nederlands. Ik ben in ieder geval al te lui om door te klikken, maar ik wil je wel graag helpen.

Welke koeler?
Onder load of idle?
Waar heb je mee gemeten?
Al je koeler eens opnieuw geplaatst?
Alles draait stock?
Het is een beetje dubbel werk om het hier en op Reddit dan bij te werken als we dichter bij een oplossing komen. Ook heb ik zelf momenteel geen tijd om die post te vertalen.

- Cpu: AMD ryzen 2700X
- Cooler: AMD Wraith
- Cooling paste pre-aplied
- De pc liep in idle toen ik er eerst achter kwam
- Als je met stock bedoelt overclocking. Dan, niks is overclocked.
- Cooler heb ik nog niet opnieuw geplaatst, ga ik vanmiddag naar kijken en checken of de cooling paste nog goed is.

Sidenote, De pc heb ik een half jaar geleden zelf gebouwd.

gr
martijn

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:07
Als je cpu echt zo warm is zou je dat moeten kunnen voelen aan het koelblok.

Voelt je koelblok warm, dan is er geen goed contact tussen koelblok en cpu of de sensor geeft de temperatuur verkeerd weer, of de software leest het verkeerd uit.

Dus voel je koelblok en gebruik voor nu andere software (hwmonitor bijvoorbeeld)

[Voor 23% gewijzigd door job op 27-05-2020 12:54]

• Pandasty
job schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:53:
Als je cpu echt zo warm is zou je dat moeten kunnen voelen aan het koelblok.

Voelt je koelblok warm, dan is er geen goed contact tussen koelblok en cpu of de sensor geeft de temperatuur verkeerd weer, of de software leest het verkeerd uit.

Dus voel je koelblok en gebruik voor nu andere software (hwmonitor bijvoorbeeld)
Als je met het koelblok al die metalen bladen bedoelt. Als ik heir aanzit voel ik geen temperatuur verschil. Hij is niet koud en niet warm. Ik voel wel koude lucht langs m'n vinger stromen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pandasty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:49:
[...]

Het is een beetje dubbel werk om het hier en op Reddit dan bij te werken als we dichter bij een oplossing komen. Ook heb ik zelf momenteel geen tijd om die post te vertalen.
Stukje inzet die hier verplicht is natuurlijk, niets anders ;). Je had ook kunnen wachten met posten tot je wel tijd hebt een volledige post hier neer te zetten. Jij hebt een probleem dat je opgelost wil hebben, niet wij.
Hiermee bedoel ik, welke software heb je gebruikt, want 3rd party software en Ryzen temps gaan heel slecht samen.
[...]

- Cooler heb ik nog niet opnieuw geplaatst, ga ik vanmiddag naar kijken en checken of de cooling paste nog goed is.
Je moet dan wel daarna de oude pasta verwijderen en nieuwe aanbrengen, dus koop meteen een nieuwe tube, anders loop je daar straks tegenaan.

Hoe ziet de rest van je systeem er eigenlijk uit? En de temp in de kamer waar de pc staat is niet hoger dan toen de cpu temp nog okay was?

[Voor 29% gewijzigd door br00ky op 27-05-2020 13:04]

• Pandasty
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Stukje inzet die hier verplicht is natuurlijk, niets anders ;). Je had ook kunnen wachten met posten tot je wel tijd hebt een volledige post hier neer te zetten.

[...]

Hiermee bedoel ik, welke software heb je gebruikt, want 3rd party software en Ryzen temps gaan heel slecht samen.

[...]

Je moet dan wel daarna de oude pasta verwijderen en nieuwe aanbrengen, dus koop meteen een nieuwe tube, anders loop je daar straks tegenaan.
Ik gebruik IQUE om een sensor logging uit te voeren. Hiermee heb ik eerder meetingen gedaan en kwam hij uit op rond de 40C'. De IQUE software stuurt de Cooler niet aan, IQUE heeft alleen te maken met de meeting.

Ik was inderdaad van plan om een nieuwe tube paste te halen, voordat ik de cooler eraf haal.

Ik had inderdaad kunnen wachten met posten, maar ik werd bang omdat dit nog nooit gebeurd is. Ik post standaard op Reddit, maar na een gesprek met een vriend rade hij mij Tweakers aan. Ik snap dat je inzet moet tonen, maar het is onlogisch om 2 treads te hebben met hetzelfde probleem.
Ik zie ook niet het probleem om via Reddit te lezen wat de details zijn.
Maar, laten we hier geen discussie over starten :) En excuses als dit niet de standaard manier is op deze site.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:48

g0tanks

Moderator CSA
Ook heb ik zelf momenteel geen tijd om die post te vertalen.
In plaats daarvan 'verspil' je de tijd van meerdere mensen die bereid zijn je te helpen omdat ze moeten doorklikken. ;)

Je laatste edit viel mij wel op:
I touched the metal cooling block. This doesn't feel cold or warm, I do feel cold air blowing along my fingers. This makes me think that the sensor is broken.
Dat kan ook betekenen dat je koeler geen contact maakt met je CPU en dus niet warm wordt. Hoe is het temperatuurverloop direct na een koude start? Als de sensor meteen 85 graden zegt is de kans veel groter dat het een defecte sensor is dan dat het op 30 graden begint en dan snel oploopt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pandasty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:10:
[...]

Ik gebruik IQUE om een sensor logging uit te voeren. Hiermee heb ik eerder meetingen gedaan en kwam hij uit op rond de 40C'. De IQUE software stuurt de Cooler niet aan, IQUE heeft alleen te maken met de meeting.
Ja okay, maar wat als je met de native Ryzen software kijkt?

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
Kijk ook eens of die wraith cooler wel echt goed vast zit. Je moet de beugels best stevig naar beneden doen. Ik had hem bij mijn 2700x eerst ook niet goed genoeg vast zitten, en toen sloeg de ventilator ook op hol vanwege de hoge cpu temp.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:10
Ik zou je stock koeler vervangen door een beter aftermarket exemplaar, zoals bijvoorbeeld een Noctua.
Die zijn vrijwel altijd stil.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Cens
Dat kan altijd ook nog, maar zo slecht is de wraith niet.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
GarBaGe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:16:
Ik zou je stock koeler vervangen door een beter aftermarket exemplaar, zoals bijvoorbeeld een Noctua.
Die zijn vrijwel altijd stil.
Mwa, als het met een simpele tweak met de stock koeler ook lukt en TS is tevreden is dit natuurlijk zonde van het geld.

• Pandasty
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:13:
[...]

Ja okay, maar wat als je met de native Ryzen software kijkt?
Net even geïnstaleerd. De software zegt ook 84,50 C'

De EDC is tussen de 80 en 99%. Ik weet niet wat dit is.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je koeler maakt geen goed contact (ergens los geschoten), kan eigenlijk niet anders, als hij voorheen wel een normale temperatuur had. Of er draait een process dat je CPU constant 100% belast.

• Pandasty
g0tanks schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:12:
[...]

In plaats daarvan 'verspil' je de tijd van meerdere mensen die bereid zijn je te helpen omdat ze moeten doorklikken. ;)

Je laatste edit viel mij wel op:

[...]

Dat kan ook betekenen dat je koeler geen contact maakt met je CPU en dus niet warm wordt. Hoe is het temperatuurverloop direct na een koude start? Als de sensor meteen 85 graden zegt is de kans veel groter dat het een defecte sensor is dan dat het op 30 graden begint en dan snel oploopt.
Ik heb de pc nog niet uitgezet voor een lange periode. Dit gaat momenteel ook niet aangezien ik meot leren voor examens....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pandasty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb de pc nog niet uitgezet voor een lange periode. Dit gaat momenteel ook niet aangezien ik meot leren voor examens....
Je hebt ook tijd om een topic op te tuigen, dus dit lijkt me eerlijk gezegd een kleine moeite... Overigens heb je een cold boot al een paar minuten na uitzetten.

• Cens
EDC staat voor Electrical Design Current en dat geeft aan hoeveel van de piekspanning naar de cpu gestuurd wordt. Die waardes zijn als het goed is altijd hoog, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Waar je je zeker wel zorgen om moet maken is die 84,5C. Dat is echt veel te hoog. Zelfs als je intensief zit te gamen moet je processor nooit zo warm worden. 84 kan eigenlijk alleen als je een hele intensieve burn test aan het doen bent, en dan wordt het tijd om met die test te stoppen :-)

Intelligo heeft gelijk. Er gaat iets mis met de cpu koeler. Koeler eraf. Koelpasta verwijderen. Nieuwe koelpasta erop en de koeler goed vastzetten.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 20:47
Cens schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
Intelligo heeft gelijk. Er gaat iets mis met de cpu koeler. Koeler eraf. Koelpasta verwijderen. Nieuwe koelpasta erop en de koeler goed vastzetten.
En nadat je hem hebt vastgemaakt een keer losmaken om te kijken of de koelpasta zich netjes verspreid: Zo nee, dan is daar een probleem.

• Cens
Nou, dat zou ik alleen maar doen als de temperaturen na het opnieuw monteren van de koeler nog steeds te hoog zijn :-)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
unfor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:34:
[...]

En nadat je hem hebt vastgemaakt een keer losmaken om te kijken of de koelpasta zich netjes verspreid: Zo nee, dan is daar een probleem.
Over het algemeen wordt er niet aangeraden om na losmaken de koeler er weer op te zetten...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Over het algemeen wordt er niet aangeraden om na losmaken de koeler er weer op te zetten...
Waar exact? Waarschijnlijk de zelfde mensen die destijds zeiden dat een bepaalde methode beter is dan andere. (kruis/erwt/spreiden etc)
Ik heb zo vaak een cooler er af gehaald en de koelpasta niet vervangen, nog nooit heb ik een verschil in temperatuur gezien.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zo ongeveer overal lees je dat. Een vergelijking heb ik overigens nog niet gevonden :+ .

• Pandasty
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Je hebt ook tijd om een topic op te tuigen, dus dit lijkt me eerlijk gezegd een kleine moeite... Overigens heb je een cold boot al een paar minuten na uitzetten.
De pc heeft 5 tot 10 minuten uit gestaan. Voor het opstarten voelde ik nog even aan de achterkant, dit was een klein beetje warm.
Ryzen Master gaf gelijk 85C' aan na het opstarten.

Dit zou dus betekenen dat de sensor niet meer goed is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Of de koeler maakt geen goed contact meer met de cpu. Reseaten en opnieuw testen.

• Pandasty
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:53:
Of de koeler maakt geen goed contact meer met de cpu. Reseaten en opnieuw testen.
Dit zal ik later vandaag gaan doen. Alvast bedankt to dusver!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12-2022

brid

Onze excuses voor het ongemak

Wat zijn je andere waardes in ryzen master en op welke snelheid lopen de cores?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:35

Nemesizz

Untouchable

br00ky schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Zo ongeveer overal lees je dat. Een vergelijking heb ik overigens nog niet gevonden :+ .
Offtopic, maar wat @unfor zegt klopt wel. Vooral dingen als koelpasta zijn meer fabeltjes/mythes dan echte feiten te vinden. Vooral veel napraters, zoals de 'ultieme' aanbreng methodes en 'iedere 6 maand verversen' en dat soort onzin.

Voor test runs kun je prima zelfs zonder koelpasta, of hergebruikte pasta, voor langdurig gebruik niet aanbevolen, maar volgens die 'koelpasta experts' brand je CPU door of constante thermal throttle als je geen pasta gebruikt... gewoon onzin (ze hebben het zelf nooit getest...).

Spul smelt toch weer als het warm word, en qua verschil zal het niet veel schelen qua temperatuur.

• GarBaGe
Nemesizz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:14:
Offtopic, maar wat @unfor zegt klopt wel. Vooral dingen als koelpasta zijn meer fabeltjes/mythes dan echte feiten te vinden. Vooral veel napraters, zoals de 'ultieme' aanbreng methodes en 'iedere 6 maand verversen' en dat soort onzin.
Niet helemaal mee eens.
Oudere processors en koelers gebruikte geen normale pasta, maar TIM (Thermal Interface Material) in de vorm van een pad.
Dat was maar eenmalig te gebruiken, omdat het een phase-change material is.

Ook lees je hier een advies van Intel: https://www.intel.com/con...000005576/processors.html
"A good guideline is to replace the TIM if you reinstall the processor or fan-heatsink."

En hier zegt AMD: http://datasheets.chipdb.org/AMD/Other/26951_3.00.pdf
"Do not re-use thermal pads. Before re-using the heatsink remove the thermal interface material
and reapply a new thermal pad. "

Voor pasta geldt dit niet.

Overigens, de huidige generatie AMD stock koelers lijken geen "pads" te gebruiken, maar eerder "grease".

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:36
Ik zou flippen als mij nCPU zo warm is in idle :+ i

Wat zegt je BIOS?

Eerst wat ik zou doen:
  1. CPU verwijderen,
  2. Alles stofvrij maken, schoonmaken
  3. NIeuwe CPU paste erop
  4. Cooler er goed opplaatsen (ik doe wel altijd kruislings vast draaien)
  5. PC aanslingeren
  6. BIOS updaten indien mogelijk.
  7. BIOS temp aflezen.
Als alles goed zit en de temp is nog steeds zo hoog. Dan analoog testen :P wat andere ook zeggen. Hand erop en voelen waar de warmte vandaan komt. Is er geen warmte dan lijkt mij dat er iets mis is met je MOBO.

Simpele test zou een andere CPU erop plaatsen zijn. Dan kan je iig uitsluiten of het je CPU is of niet.

• unfor
GarBaGe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:50:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Oudere processors en koelers gebruikte geen normale pasta, maar TIM (Thermal Interface Material) in de vorm van een pad.
Dat was maar eenmalig te gebruiken, omdat het een phase-change material is.

Ook lees je hier een advies van Intel: https://www.intel.com/con...000005576/processors.html
"A good guideline is to replace the TIM if you reinstall the processor or fan-heatsink."

En hier zegt AMD: http://datasheets.chipdb.org/AMD/Other/26951_3.00.pdf
"Do not re-use thermal pads. Before re-using the heatsink remove the thermal interface material
and reapply a new thermal pad. "

Voor pasta geldt dit niet.

Overigens, de huidige generatie AMD stock koelers lijken geen "pads" te gebruiken, maar eerder "grease".
Je hebt ergens iets gehoord maar weet zelf eigenlijk niet hoe het zit.
"Thermal Interface Material" is ieder materiaal wat tussen een warmtebron en heatsink kan zitten. Je weet de afkorting al dus als je een beetje engels snapt dan wist je dat ook. ;)
Ook bij thermalpads is het echt geen ramp als de die een keer niet vervangt, men word vanalles aangepraat.

[Voor 4% gewijzigd door unfor op 27-05-2020 15:53]

• GarBaGe
unfor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:49:
...
Ook bij thermalpads is het echt geen ramp als de die een keer niet vervangt, men word vanalles aangepraat.
Het wordt nog mooier.
Dit topic gaat over een Ryzen stock koeler.
Die gebruikt geen pad, maar pasta.
Prima opnieuw te gebruiken.

• Pandasty
Heb net de pc schoongemaakt. En pak de fan van de cooler vast zodat hij niet draait. En ja... De hele cooler zat los.

Bedankt voor de snelle hulp!

• Pandasty
Blijkbaar is een van de mounting brackets afgebroken. Weet jij misschien waar deze te verkrijgen zijn? Ik heb al gekeken op amazon maar dat komt dan uiterlijk 15 juni binnen.

Ook heb ik geprobeerd AMD te contacteren, maar dit zit niet mee. Weet jij toevallig hoe ik hun wel kan bereiken?

gr Martijn

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:07
Wat is er afgebroken? Die zwarte plastic beugels die op het moederbord geschroefd zijn?
Wat mij betreft mag je de mijne hebben, ik gebruik ze niet en het zou me verbazen als ik in de toekomst de stock cooler er op zet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee