Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Te warme game PC

Pagina: 1
Acties:

• Mhom88
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 31-05-2020
Goede dag,

Ik heb sinds 2 dagen problemen met mijn 3 maanden oude pc.
Tijdens het gamen loopt heel mijn windows vast en ik denk zelf dat het door de temp van mijn pc komt.
de temp cpu en gpu tijdens het gamen zijn 70-75 graden, wat ik kan meten dan voor dat het vastloopt.

-speclijst-
kast - Fractal design R6
cpu - Ryzen 9 3900
koeler - NZXT Kraken X62
gpu - MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO
ram - G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB
mobo - Gigabyte X570 AORUS PRO

Ik gebruik momenteel de 3 standaard 140m fans wat er bij de kast was meegeleverd,
de koeling setup is 2 fans aan de voor kant, 1 aan de achter en de aio aan de bovenkant.

Zelf heb ik het idee dat dat grafische kaart te warm word en de warmte er niet snel uitgaat waardoor de aio te warm word waardoor de cpu slecht gekoelt word.

Wat is de betere oplossing?
AIO naar de voorkant verplaatsen of 2 of 3 andere fans aan de voorkant plaatsen?
zelf dacht ik aan Noctua NF-A12x25 PWM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:32
Heb je temperatuurmetingen van de onderdelen? Dan pas kan je zeggen "dit wordt te warm".

• Mhom88
ik heb de nzxt cam app gebruikt voor het meten tijdens het gamen.
doe gaven aan de cpu en gpu 70-75 graden waren voor dat het vastloopt

• Dieks77
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-06 22:40
70-75 is heel normaal voor die gpu onder load.

Met de AMD cpu's ben ik niet zo bekend, maar even googlen en is snel duidelijk dat ook voor de cpu 70-75 prima is voor gaming load.

• Mhom88
ok, maar dat verklaard nog niet waarom mijn pc vastloopt tijdens het gamen

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:57

DarkUnreal

Postmaster General

Mhom88 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:40:
ok, maar dat verklaard nog niet waarom mijn pc vastloopt tijdens het gamen
te warm geheugen misschien? Download msi afterburner en run dan powerMAX. Dan weet je iets meer

iRacing Profiel

• omgwtfbbq
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:28
Krijg je BSODs of zijn het freezes (en moet je zelf een hard reset uitvoeren)?

Welke PSU gebuik je?

• Mhom88
DarkUnreal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:42:
[...]

te warm geheugen misschien? Download msi afterburner en run dan powerMAX. Dan weet je iets meer
heb geen idee hoe die programma's werken maar de cpu test en de gpu blijven de temp tussen de 70-75

• Mhom88
omgwtfbbq schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:43:
Krijg je BSODs of zijn het freezes (en moet je zelf een hard reset uitvoeren)?

Welke PSU gebuik je?
hij freezes, moet de pc opnieuw opstarten
ik gebruik een Fractal Design ION+ 760W Platinum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:57

DarkUnreal

Postmaster General

Mhom88 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:33:
[...]

heb geen idee hoe die programma's werken maar de cpu test en de gpu blijven de temp tussen de 70-75
in MSI afterburner krijg je een lijst, met alle temperaturen van je computer. Scroll naar beneden, en zoek naar "memory temps". Of naar een temperatuur die afwijkt van de rest.

iRacing Profiel

• Mhom88
DarkUnreal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:47:
[...]

in MSI afterburner krijg je een lijst, met alle temperaturen van je computer. Scroll naar beneden, en zoek naar "memory temps". Of naar een temperatuur die afwijkt van de rest.
Het zal wel aan mij liggen maar er word geen temp gemeten van mijn Ram

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:36
Dieks77 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:29:
70-75 is heel normaal voor die gpu onder load.

Met de AMD cpu's ben ik niet zo bekend, maar even googlen en is snel duidelijk dat ook voor de cpu 70-75 prima is voor gaming load.
Voor de Ryzen 3000 series is dit een gebruikelijke temperatuur inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11:22
Ik zou even memtest86 downloaden en runnen. Klinkt eerder alsof je RAM snelheid te hoog is, ook mogelijk. Stel deze eens naar beneden bij.

Ryzen 2600X | RX 6700 XT | 2x8GB Corsair Vengeance | Cooler Master NR200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Heb je je ram-snelheid aangepast in je bios? (XMP)

Zo ja, zet het eens terug naar stock-snelheid en kijk of je dan nog steeds problemen ervaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Wat bedoel je met vastlopen?

Gaat de pc terug naar Windows,
Herstart de pc zichzelf?

Dus wat wat gebeurd er precies

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14-04 19:41
Hoe heb je die 140mm fans aangesloten? Op het moederbord? Lopen deze dan de volle snelheid? Als deze op auto staan: Zet deze dan eens op handmatig en volle snelheid. Kijk dan eens wat het doet.

Of op een molex stekker van de voeding?
En zo ja, op 12 volt? Er zijn verloopstukjes van molex naar 3pin in 5v, 7v en 12v. Bij 5 en 7v draait de fan niet op volle kracht.

5v en 7v via voeding is leuk voor als je een case met heel veel fans voor de sier hebt en daardoor het geluid wilt verminderen. Of voor in een simpel licht pctje met een fan of 3 waar niet op gegamed wordt, maar vooral internet, office, e-mail en media wordt gebruikt. Voor een zeer snelle game pc als deze zou ik zeggen enkel 12 volt. (Volle snelheid ventilator)

En heb je de pc op het bureau of op de grond staan. Of in een kastje? In een kastje en zeker een kastje dat niet zo ruim rond de pc is of met een deurtje ervoor kan ook voor minder toevoer en afvoer van lucht zorgen.

En zijn de stoffilters aan de voorkant goed schoon?

Je kunt ook nog proberen zonder het voorpaneel. Hierdoor hebben de fans aan de voorkant meer frisse lucht om in de pc te blazen.

[Voor 8% gewijzigd door JA93 op 31-05-2020 20:04]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True