Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• PFY
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een IO USB/ethernet Relay board aan boord van een boot te kunnen ontsluiten met het internet. Ik zou graag apparatuur willen schakelen als ik thuis ben, ( bijvoorbeeld de koelkast). Nou blijkt dat als je een abbo wil hebben met een 4g vast ip adres op ipv4 basis dat dit idioot duur is. Nou dacht ik, dan ga ik kijken of dit mogelijk is via ipv6 met een vast ip adres, maar daar kom ik niet gek verder mee aangezien de meeste providers dit niet echt op hun website zetten.

Nou kan je een vpn opzetten naar bijvoorbeeld een nuc en daar het usb/ethernet io board aan koppelen, echter is het niet mogelijk om via een usb 4g dongel of 4g modem port forwarding te doen op ipv6 basis ?

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alle reacties

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-06 14:50
Reverse ssh tunnel naar een vast op, bijv. Vps bij digital ocean?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:42
ipv6 heeft geen portforwarding want elk apparaat heeft een uniek ip adres. Het enige wat je bij ipv6 moet doen is een regel maken in de firewall.

Alleen blijf je voorlopig dus nog wel in de soort-van-cgnat situatie zitten bij kpn. Dus wat je wil kan niet.

Ik zou zoeken naar h2m oplossingen zoals een eWON Cosy of zelf zoiets maken.

[Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2020 11:58]

• BryanBarb
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 03:26

BryanBarb

Met minder geen genoegen

Ik heb bijna dezelfde situatie voor in mijn datacenter:

4G modem met daaraan een consolemodule, mochten er configs niet lekker lopen dat ik er altijd nog bij kan.

Nu kwam ik ook inderdaad tegen CG-NAT aanlopen. Welke zelf al poorten heeft die omgezet worden.
Middels een lokale VPS op 1 van de hosts aan het 4G modem aan te sluiten, en daar op OpenVPN te draaien werkt het alsnog niet. Tot ik op het internet las over NGROK: https://ngrok.com/ (Gratis ;))

Dit laat de lokale poorten op de VPS door via een speciale link dat zo via CG-NAT er doorheen kan. OpenVPN op TCP poort 443, TCP poort 443 in ngrok laten forwarden, config van OpenVPN aanpassen met de NGROK FQDN en het werkt zoals het moet :)

@PFY
  • Hoe benader je je Relay?
  • Werkt het via TCP poorten?

[Voor 9% gewijzigd door BryanBarb op 27-05-2020 12:55. Reden: Meer info]

AMD Threadripper 1920X 4GHz, Corsair Dominator Platinum 16GB 3333MHz, Enermax Liqtech TR4 360 AiO, MSI X399 Pro Gaming Carbon AC , MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio, Samsung SM961 1TB SSD, Corsair Crystal 570x, Corsair HX1000v2

• jeroen3
Het makkelijkst is denk ik gewoon thuis een VPN server neerzetten, en op de boot een modem met vpn client.
Je kunt dat doen met een pricewatch: MikroTik wAP LTE kit ofzo.

• PFY
BryanBarb schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:50:
Ik heb bijna dezelfde situatie voor in mijn datacenter:

4G modem met daaraan een consolemodule, mochten er configs niet lekker lopen dat ik er altijd nog bij kan.

Nu kwam ik ook inderdaad tegen CG-NAT aanlopen. Welke zelf al poorten heeft die omgezet worden.
Middels een lokale VPS op 1 van de hosts aan het 4G modem aan te sluiten, en daar op OpenVPN te draaien werkt het alsnog niet. Tot ik op het internet las over NGROK: https://ngrok.com/ (Gratis ;))

Dit laat de lokale poorten op de VPS door via een speciale link dat zo via CG-NAT er doorheen kan. OpenVPN op TCP poort 443, TCP poort 443 in ngrok laten forwarden, config van OpenVPN aanpassen met de NGROK FQDN en het werkt zoals het moet :)

@PFY
  • Hoe benader je je Relay?
  • Werkt het via TCP poorten?
Dat weet ik nog niet. Moet even kijken of ik een usb relay board neem of ethernet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11-06 15:39
Via KPN kun je nog APN advancendinternet gebruiken. Dan krijg je wel een public IP, maar wisselt bij elke reconnect.

Wellicht dat je dat kan opvangen met een dynamic dns oplossing?

• jeroen3
@nautaonline Je inderdaad kunt bij KPN een 3G kaartje met vast ip adres krijgen. Dat is niet eens zo heel duur, maar je hebt geen gigabytes aan data.

Het grootste nadeel is dat je ook best veel internet ruis krijgt, en als je een service draait die interessant is dan heb je soms dat je kaartje overbelast is met brute-force aanvallen. Deze data telt niet in de bundel volgens mij.

• zjeeraar84
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-06 12:11
Toevallig heb ik enkele weken geleden de prijzen uitgezocht voor KPN 4G met een vast IPv4 adres, ik heb het niet uitgezocht voor andere providers.

Het vaste IP bleek alleen mogelijk te zijn bij 'KPN EEN MKB'. De kosten voor 1GB per maand waren 12,95 per maand ex btw, en 10GB per maand was 24,79 per maand. Eenmalige activatiekosten 29,95 per simkaart, en prijzen o.b.v. 2-jarig contract.
Prijzen stonden verder nog hier: https://www.kpn.com/w3/fi...d=34046&elementid=2983123

Uiteindelijk heb ik niet de simkaarten besteld, dus ik weet niet 100% of alles klopt, maar dit is wat KPN mij destijds vertelde. Hoop dat het je iets kan helpen.

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:19

Kek

3flix

even out of the box; als het alleen over relay uit of aan, etc gaat, kan je dan niet iets maken waar een simpele SMS genoeg voor is om het aan of uit te zetten?

• PFY
Kek schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:46:
even out of the box; als het alleen over relay uit of aan, etc gaat, kan je dan niet iets maken waar een simpele SMS genoeg voor is om het aan of uit te zetten?
Vind het ook wel geinig om te zien wat er allemaal aanstaat en uitstaat. ( met sms kan dat niet echt).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True