Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 19:12
Hi allen,

Ik heb een honeywell T6 gekocht om mij standaard Honeywell aan/uit thermostaat te gaan vervangen.
Ik wil deze zelf gaan installeren. Volgens de boekjes moet dat goed te doen zijn.

Nu loop ik tegen 1 probleem aan. Ik weet niet welke kabel ik van mijn cv naar de ketelmodule moet laten gaan en hoe ik dat het best kan doen. Ik hoop dat jullie mij obv fotos kunnen adviseren :)

Ik heb de volgende CV ketel: Intergas Kombi Kompakt HR 28/24
Mijn huidige thermostaat: Honeywell Round Modulation kamerthermostaat (T87M2018)

Uit die ketel komen eigenlijk maar twee snoeren:
1: De voeding
2: Een kabeltje die de muur in verdwijnt

Nu doe ik voorzichtich te aanname dat dit de kabel is die richting mijn huidige thermostaat gaat.
Kan ik die kabel gewoon in tweeen knippen en dan de ketelmodule daartussen zetten?
Op de foto's zien jullie mijn huidige installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dHuQgQPKaMV4CNP25mmffED278=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2NZNdjPpGUXoYQCHHB1Fq1q.jpg?f=fotoalbum_large
De dikke kabel gaat naar een stopcontact. Dus dat zal de stroomvoorzienig zijn ;)
De dunne grijze gaat de muur in. Dit lijkt mij dan de aansturing voor de aan uit thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRFahy53GxDMNWnQHKiScMGqitA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXneqHodzUbclp9P2YLjiZO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14-SzTQvhb2gG5hPtxdL_HHemlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xlyO1XXiHKVanDoXQvIlLq4.jpg?f=fotoalbum_large
Het gat in de muur is waar ik vermoed de aan uit kabel zich bevind. Kan ik deze gewoon in 2en knippen en de module op die plek er tussen zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door DeBers op 27-05-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:07
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Dank. Maar ik hoef gelukkig nog niet met pensioen.
Wat bedoel je precies?

Ah. Ik zie het al. Je hebt het topic verplaatst. Ik was even abuis waar ik deze vraag moest plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door DeBers op 27-05-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:41
Je huidige thermostaat is modulerend (dus niet aan/uit). Je ketel zal verder wel opentherm ondersteunen dus doorknippen de module ertussen zou moeten werken.Maar je hebt toch gewoon een handleiding erbij gekregen? Ow en verder maakt het met opentherm niet uit hoe je de draden aansluit (voordat je daar over in de war raakt).

En ja dat kleine kabeltje gaat naar je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
RichardKim06 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:36:
Je huidige thermostaat is modulerend (dus niet aan/uit). Je ketel zal verder wel opentherm ondersteunen dus doorknippen de module ertussen zou moeten werken.Maar je hebt toch gewoon een handleiding erbij gekregen? Ow en verder maakt het met opentherm niet uit hoe je de draden aansluit (voordat je daar over in de war raakt).

En ja dat kleine kabeltje gaat naar je thermostaat.
Je klopt.
De handleiding is erg duidelijk en er is op youtube ook een goede instructievideo. Maar ze slaan dit gedeelte voor het gemak even over omdat er natuurlijk erg veel cv ketels zijn.

De enige omschrijving die je krijgt is: Er komt een kabel uit je cv. Vebind die met de ketelmodule en verbind een kabel van de module naar de thermostaat. De specificaties van die kabel worden niet genoemd.

Ik dacht overigens dat modulerend betekende verchillende temperaturen per kamer. Maar dat is dus niet per se zo.

Mij ketel ondersteund opentherm inderdaad. Dat had ik al opgezocht.

Edit:
"Eén van deze functies is dat de modulerende thermostaat uw cv-systeem niet opwarmt tot onnodig hoge temperaturen. Indien uw woning 1 graad moet worden verwarmd, zorgt de thermostaat voor een gelijkmatige verwarming.

Er wordt berekend welke watertemperatuur nodig is om 1 graad te verwarmen. Hierdoor ontstaat een gelijkmatige verwarming in uw huis."..

Aha!

[ Voor 14% gewijzigd door DeBers op 27-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:41
DeBers schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:39:

De enige omschrijving die je krijgt is: Er komt een kabel uit je cv. Vebind die met de ketelmodule en verbind een kabel van de module naar de thermostaat. De specificaties van die kabel worden niet genoemd.
Dat is omdat dat bij elke ketel hetzelfde is.

Ow en moduleren is dat de thermostaat de vlam van de ketel terug schroeft naar mate de ingestelde temperatuur bereikt word. Uiteindelijk zal er nog lauwwarm water door je radiators gaan om de boel op temperatuur te houden.

Een aan/uit-systeem is dom. Dwz: ingestelde temperatuur niet bereikt --> vol vermogen geven, vervolgens uit. Dan koelt de boel weer af en gaat de ketel weer op vol vermogen draaien. Niet erg efficient kan je begrijpen :-)
Pagina: 1