Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogingtwee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06-2020
Beste heren en dames, ik heb onlangs mijn Macbook pro uit het stenen tijdperk ingeruild voor een Acer Aspire 5 A515-54G-79EH.
Nou weet ik niet heel veel van laptops, maar ik dacht dat deze laptop ideaal zou moeten zijn voor het maken van muziek:
Intel core I7 10th gen
Quad core
8 GB werkgeheugen
512 GB SSD

.. Maar helaas, met zo'n 20 sporen in Ableton begint hij al goed te haperen. De CPU tikt telkens de 100% aan. Ik had Apple afgezworen vanwege onder andere zijn overdreven prijzen, maar begin hem al bijna te missen. Ik heb er geen externe geluidskaart op zitten, kan dat alles oplossen? Coolblue vertelt me dat ik een grotere werkgeheugen kaart van 16 GB kan aanschaffen en dat dat de oplossing is. Is dat de oplossing? Of moet ik gewoon een andere laptop hebben?
Hoop dat iemand mij kan helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:14:
Beste heren en dames, ik heb onlangs mijn Macbook pro uit het stenen tijdperk ingeruild voor een Acer Aspire 5 A515-54G-79EH.
Nou weet ik niet heel veel van laptops, maar ik dacht dat deze laptop ideaal zou moeten zijn voor het maken van muziek:
Intel core I7 10th gen
Quad core
8 GB werkgeheugen
512 GB SSD

.. Maar helaas, met zo'n 20 sporen in Ableton begint hij al goed te haperen. De CPU tikt telkens de 100% aan. Ik had Apple afgezworen vanwege onder andere zijn overdreven prijzen, maar begin hem al bijna te missen. Ik heb er geen externe geluidskaart op zitten, kan dat alles oplossen? Coolblue vertelt me dat ik een grotere werkgeheugen kaart van 16 GB kan aanschaffen en dat dat de oplossing is. Is dat de oplossing? Of moet ik gewoon een andere laptop hebben?
Hoop dat iemand mij kan helpen!
Voor zover ik weet heb je voor muziekproductie processorkracht en potentieel geheugen nodig. 8 GB geheugen begint wat karig te worden in de afgelopen jaren, en de processor is een U-serie, dus low-power.
Je zou kunnen kijken wat er in je Taakbeheer (Task Manager) zichtbaar is als bottleneck wanneer jij in je software bezig bent met 20 of meer lijnen.

Als het CPU is dan moet je helaas een andere CPU (en dus andere laptop) kiezen maar als 't aan geheugen ligt zou je er relatief goedkoop een balkje van 8 GB bij kunnen plaatsen (als er twee slots zijn) of de huidige vervangen door een balkje van 16 GB (als er maar één slot is). Ik heb even gegoogled en blijkbaar zou dit model twee slots moeten hebben, maar dat weet je pas echter zeker als je de onderkant eraf haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Merethil op 27-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:21
Inderdaad is 8 GB RAM wel HEEL erg weinig voor je doel. Hoe vol zit je geheugen?

ALS ik het goed heb, helpt een geluidskaart je niet. Deze helpt vooral in omzetten van digitaal signaal om in analoog signaal. Maar jij hebt vooral probleem met een haperende CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogingtwee
Thanks jongens! Heel duidelijk verhaal. Oke, dan ga ik even mijn RAM geheugen omhoog helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:35:
Thanks jongens! Heel duidelijk verhaal. Oke, dan ga ik even mijn RAM geheugen omhoog helpen.
Voor je iets doet, check gewoon eerst even waar de schoen wringt door je task manager in de gaten te houden tijdens het produceren van muziek. Dat is gratis en laat je zien waar je grootste bottleneck zit. Kost je ook maar heel even, en wie weet ligt het aan de CPU en koop je voor niets geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogingtwee
Dat is vreemd, want hoewel mijn CPU metertje bij Ableton soms meer dan 100% aangeeft, zegt de taskmanager dat Ableton niet meer dan 10% van mijn processor bedraagt. Verder is dat ook de hoogste.. Wat betekent dat? 'Geheugen' bij taskmanager staat wel al op 63%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:42:
Dat is vreemd, want hoewel mijn CPU metertje bij Ableton soms meer dan 100% aangeeft, zegt de taskmanager dat Ableton niet meer dan 10% van mijn processor bedraagt. Verder is dat ook de hoogste.. Wat betekent dat? 'Geheugen' bij taskmanager staat wel al op 63%
Weet je zeker dat je juist sorteert in task manager? Sorteer eens alles op CPU en maak dan even een screenshot om te laten zien wat je getalletjes zeggen.

Ik zie hier ook wat tips: https://help.ableton.com/...269-Reducing-the-CPU-load
Wie weet dat je er wat aan hebt om die CPU load omlaag te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Merethil op 27-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:42:
Het is niet zo interessant hoeveel % ableton in gebruik neemt, het gaat om het totale plaatje. Hoeveel CPU gebruiken de andere processen (en welke zijn dat) en wat doet de rest van je systeem. Denk aan Disk, Mem.

En op hoeveel GHz draait je CPU op het moment van haperen? Dat kun je zien op het tabblad Prestaties -> CPU in de task manager.

63% geheugengebruik is niet veel.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogingtwee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-cB-WKW6i7_l_73y_2B5uk_dzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDIfkIFEHEMmOjrYedAZ3Qq9.jpg?f=fotoalbum_large
Rechtsboven de 123% cpu in Ableton, maar en hopelijk de juiste balken gesorteerd in taskmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Is dat echt CPU in Ableton? Wat zegt de tooltip of als je erop klikt?
En kun je ook eens een screenshot van je prestaties-tabblad op CPU maken? Uiteraard tijdens het haperen, als het kan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:52:
[Afbeelding]
Rechtsboven de 123% cpu in Ableton, maar en hopelijk de juiste balken gesorteerd in taskmanager.
Ik vond ook nog deze pagina: https://help.ableton.com/...lti-core-CPU-handling-FAQ
Daar hebben ze het over wat het verschil binnen multi-core setups is, en dat een hoge kloksnelheid ook veel kan betekenen. Probleem is dat een U-series CPU niet heel hard klokt op multi-threaded applicaties, en ook op single-threaded applicaties blijven ze relatief snel op lagere snelheden vanwege temperatuur- of stroombeperkingen.

Zoals @Room42 dus zegt zou je kunnen kijken op welke snelheid je CPU loopt zodra je in het programma zit. Wie weet dat Ableton maar een kleine set cores gebruikt ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:21
Lijkt erop dat je ableton maar singlecore gaat?

tip: zet multicore aan in ableton zelf

YouTube: Ableton CPU Overload/Glitch |100% WORKING FIX(+explained)!!!

Sorry moest even juiste link vinden.

[ Voor 60% gewijzigd door 99ruud99 op 27-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
99ruud99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:56:
Lijkt erop dat je ableton maar singlecore gaat?

tip: zet multicore aan in ableton zelf

https://www.google.com/se...ps://youtu.be/Y97vVx4isOQ
Het is Ableton Live 10, ze geven zelf aan dat multicore aan staat bij default:
A multi-core processor is the minimum requirement to run Live 10, therefore it is always active by default. Live 9 can run on single core computers, but performance will be limited. In Live 9’s Preferences you can enable or disable multi-core support on the CPU tab.
https://help.ableton.com/...lti-core-CPU-handling-FAQ

Ik gok dus ook dat Ableton wel alle cores gebruikt maar die cores niet snel genoeg zijn. Of Windows geeft niet genoeg prioriteit aan de thread.
@Pogingtwee - Ook dit kan aangepast worden door in task manager het proces op een hogere prioriteit te plaatsen en opnieuw te proberen.
Pogingtwee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:00:
Wow thanks jongens! Jullie zijn echt mega behulpzaam! Ik moet dit allemaal even goed lezen, wat het allemaal betekent en ook hoe ik die multicore dan aan kan zetten. Hier is wel in elk geval een screenshot van de processen. [Afbeelding]
Hier zien we de snelheid van je processor niet. Kan je die erin meenemen? Als je processor continu in een lage verbruiksstand staat en op 800 MHz draait kan het veel verklaren ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Merethil op 27-05-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogingtwee
Wow thanks jongens! Jullie zijn echt mega behulpzaam! Ik moet dit allemaal even goed lezen, wat het allemaal betekent en ook hoe ik die multicore dan aan kan zetten. Hier is wel in elk geval een screenshot van de processen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHYBYYW_71kC1b5tSwbEDKD0-f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FOkrBiYOdOD5cB0f01vR1dm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 21:18
Ook op de FAQ/help pagina van Ableton: https://help.ableton.com/...vity-Monitor-Task-Manager - oftewel, die 'CPU meter' van Ableton geeft niet de daadwerkelijke CPU load van het systeem weer:
... it shows Live's audio processing load but doesn't show Live's overall CPU usage:

- Live calculates the time it needs to process one audio buffer. This value is then compared to the time it takes to actually play one audio buffer.
- Example: 50% on the CPU meter means that Live's processing of one audio buffer is as twice as fast as it takes to play this buffer.
- Values over 100% are possible - this means that the calculation takes more time than it takes to play one audio buffer.
- With this calculation, Live expects that the audio thread always gets the highest priority and doesn't get interrupted. The final prioritization of threads is done by the operating system, which means that other threads might interrupt Live's processing. This is the reason why other applications might cause CPU spikes in Live's CPU meter.
Beetje raar dingetje dus die CPU meter van Ableton; hij geeft een verhouding weer tussen het verwerken en het afspelen van de huidige audiobuffer waarbij < 100% betekent dat verwerken sneller gaat dan afspelen, en > 100% dat verwerken trager gaat dan afspelen, met dus 'schokkerigheid' als gevolg.

Klinkt mij in de oren alsof je CPU niet krachtig genoeg is om je audio te verwerken? Zou ik overigens vreemd vinden, want die i7-10510U in je Acer is niet een heel slap ding. Kijkend naar je screenshot is het in ieder geval zeker niet je werkgeheugen want die zit nog lang niet vol.

Edit:

Denk dat deze tip van Merethil inderdaad de way to go is:
Merethil schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:47:
...

Ik zie hier ook wat tips: https://help.ableton.com/...269-Reducing-the-CPU-load
Wie weet dat je er wat aan hebt om die CPU load omlaag te krijgen.
Probeer eens de puntjes die daar onder het kopje 'Optimize Live's Audio and CPU Preferences' staan, dan weet je in ieder geval of je CPU daadwerkelijk de bottleneck is of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door pixeled op 27-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pogingtwee
Allemaal helden zijn jullie! Ik heb flink wat aan lopen passen in Ableton en het lijkt mij alsof hij het nu zonder problemen doet, hij hapert niet meer en dit is naar mijn gevoel opgelost!
Nogmaals hartelijk dank @pixeled @Merethil @Room42 & @99ruud99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 18:45

Nibbz

Postmaster General

Op mijn pc (ook Ableton o/ ) scheelt het een hoop als ik het via mijn externe geluidskaart laat lopen (Zoom UAC-3). Naast het geheugen zou dat heel veel kunnen oplossen.

ah, is al opgelost :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nibbz op 27-05-2020 12:45 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@Pogingtwee Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een teaser van de productie waar we aan hebben meegeholpen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pogingtwee
Room42 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:45:
offtopic:
@Pogingtwee Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een teaser van de productie waar we aan hebben meegeholpen O-)
Haha, de teaser van deze komt snel, maar hier staan onze laatste producties https://soundcloud.com/ow...cuts-akalera-original-mix
Pagina: 1