Aankoop advies TV & bijbehoren - hoeveel waar voor geld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 23:33
Hi Tweakers, ik verhuis in Juli naar Amsterdam en denk dat dat het perfecte moment is om eindelijk eens een mooie grote TV te kopen. Ik heb lang met mijn vorige TV gedaan (een Toshiba 40L7363DG uit 2013) en wil een gelijke periode (5-7 jaar) met mijn volgende door. Ik had bij mijn Toshiba een Philips Fidelio E5 set (die ik hier gewonnen heb). Met mijn volgende soundsysteem wil ik dan ook weer minimaal 5 jaar door.

Voor mij zijn de volgende punten het belangrijkste
  • Dat het er mooi uitziet
  • Kwaliteit voor geld, ik wil best wat meer uitgeven, maar ik wil niet 1000 meer uitgeven voor iets wat ik waarschijnlijk nooit merk
  • Dat ik er langere tijd mee doorkan
Ik zoek een?
  1. Een 60 tot 75 inch TV
  2. Een geluidsset geschikt voor films/series, TV, en muziek.
  3. Eventuele andere toebehoren
Wat is je budget?
800 tot max. 3000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik stream graag films & series (Netflix, Amazon Video, Apple TV+), luister muziek (Apple Music), en plan in de toekomst bij meer vrije tijd ook casual gaming (next-gen ps/xbox).

Ik heb momenteel de volgende apparatuur die ik mee kan nemen: 2 Alexa's. (de rest moet vervangen worden, Bij de Philipps set is een van de kleine take-off speakers stuk, en de Apple TV (4th generation) support max. 1080p

Wat heb je zelf al gevonden?
In de pricewatch kwam ik de volgende modellen al tegen, maar jullie hebben er veel meer verstand van, en alle hulp/feedback/etc. is dan ook welkom

pricewatch: LG OLED65C9PLA Zwart
Deze ziet er volgens mij prachtig uit, weet niet of die prijs helemaal goed is voor wat je krijgt.

pricewatch: Samsung The Frame QLED 65"
Interessant concept, nooit in-person gezien, maar hierdoor is het minder een zwart vlak in de kamer..

Dit is een layout van mijn appartement (per juli), een een ruwe paint-sketch van waar ik verwacht de TV (op een TV meubel) en de bank te zetten -> https://www.dropbox.com/s/itfqgiiqz4wpx7i/layout.png?dl=0

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd hoeveel meer ik nou voor mijn geld krijg voor elke extra euro die ik in dit project steek. Mijn vriendin en ik kijken redelijk veel TV in onze vrije tijd, dus wil graag iets moois neerzetten. Ik ben heel benieuwd wat jullie voor mijn situatie aanraden voor een toffe set, met goede prijs/kwaliteit verhouding. Als ik voor 1500 iets prachtigs kan neerzetten dan kies ik die optie graag, als mijn bovenstaande wensen een hoger budget vereisen dan is dat een optie. Ik wil eigenlijk ook richting een Philips Hue set-up voor m'n lampen. Lijkt me een tof follow-up project. Als iemand daar ook wat woorden aan kwijt kan zou het mij enorm helpen.

Wow, dit is een langere post geworden dan ik had verwacht. Ik ben trouwens niet erg actief op deze fora, als ik hiermee geholpen ben zal ik ook eens bladeren of ik wat terug kan doen. Kan het enorm waarderen dat jullie Tweakers je altijd zo inzetten voor andere tech-geinteresseerden.

Beste antwoord (via Sneek op 27-05-2020 01:45)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OK, je hebt het over een heleboel geld. Realiseer je allereerst dat in audio-video-land werkelijk alles op kán, maar niet perse op hoeft. ;) Ja, in sommige gevallen betekent het dat als je meer spendeert, dat het ook mooier wordt, maar dat is niet altijd zo. Daarnaast hoef je gelukkig lang niet altijd de hoofdprijs cq winkelvraagprijs te betalen. Zo hebben we hier op Tweakers dit topic: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2 Hierin kun je lezen hoe vreselijk makkelijk het is om veel minder voor je tv te betalen. Samengevat: zoek de OLED-televisie van je keuze op in dat topic. Zie welke prijs men ervoor betaald heeft. Bel de betreffende winkel; zeg dat je die prijs in op Tweakers hebt gelezen; en voila, even later krijg je hetzelfde aanbod. Dat heeft mij destijds (2017) echt een paar honderd euro gescheeld, voor iets dat nog geen 5 minuten werk is. De door jouw gewenste OLED-televisie (65C9) kan als ik de laatste posts zo zie minimaal honderd euro goedkoper. die kan je dus weer investeren in wat anders.

Over de tv's zelf: de meeste kenners zijn het erover eens dat OLED momenteel het mooiste is wat je krijgen kunt. LG, Sony, Philips, Panasonic maken de populairste. Allemaal maken ze gebruik van de schermen van LG. Deze zijn over het algemeen iets goedkoper dan hun concurrenten. Als je meer vergelijkingen en dergelijke wil lezen kan je onder andere op rtings.com terecht.

Samsung maakt QLED-televisies, wat een marketingterm is voor LCD. Ja, het is erg mooi, maar de kleuren van een OLED zijn realistischer. Alleen in het geval van heel erg veel lichtinval op de plek van je tv, kan QLED helderder. In alle andere gevallen wint OLED het. Dat gaat over kleurbereik, kleurechtheid, zwartwaarden, HDR, enz. Verder is het ook een kwestie van smaak. Misschien vindt je de Samsung wel mooier qua apparaat eruit zien. Of ben je weg van de one-connect-box (1 kabel naar je tv; alle aansluitingen naar die box en die kan bijv. in de kast). Puur op beeldkwaliteit wint OLED het altijd en daar zou een keuze mijns inziens het meest op gebaseerd moeten zijn.

Dan je keuze voor het geluid. Een soundbar verbetert eigenlijk altijd het geluid wat standaard uit je tv komt, maar wil je echt voor een upgrade gaan, dan adviseer ik je om een losse receiver met speakers te kopen. In het geval van die € 3000 van je maximale budget is er ongeveer € 1850 nodig voor je 65" OLED en dus nog ca.€ 1150 over voor je geluidsset. In dat geval zou je kunnen kijken naar de Denon 1600h of 2600h of het apparaat van 1 jaar ouder: de 2500h. Die receiver, bijv. in combinatie met de Teufel Ultima 40 speakerset, geeft heel veel waar voor je geld. Speakers zijn echter dingen die je niet koopt op basis van reviews, of op advies van de buurman, maar op basis van zelf luisteren. Waar receivers, kabels, blu-rayspelers, allemaal hetzelfde klinken voor ons menselijk gehoor; is dat bij speakers niet zo. Het ene merk kan een klank geven die mooi bij jouw smaak past; het andere merk vind je misschien helemaal niet prettig klinken.

Wil je een 5.1 opstelling dan hoef je niet alles in 1 keer te kopen. Je kunt ook rustig uitbreiden en voor de volgende stap sparen. Koop dan eerst de 2.0 (front links en front rechts) en breid daarna uit met de centerspeaker (voor de stemmen). Daarna kun je gaan voor de achterspeakers en de subwoofer. Waar je de voorste 3 (front L, center, front R) liefst van hetzelfde merk en van dezelfde serie koopt (want klank past dan mooier bij elkaar), maakt dat voor de effectspeakers (achter, zij, boven, sub) niet uit. Die doen puur hun naam eer aan: ze zorgen dus vooral voor de effecten en veel minder voor de totaalklank van je setup.

Als je nu aan het afwegen bent, want je nu precies nodig hebt voor receiver met losse speakers; of kant-en-klare homecinemaset, of soundbar; kijk dan eens adhv dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers" naar wat je wensen zijn. Die kan je dan als filter ingeven in de pricewatch. Welke receivers (of complete homecinemasets, of soundbars) voldoen dan aan je wensen?

V.w.b. Hue, dat is leuk spul. Ik heb het heir ook in 3 kamers hangen. Hiervoor raad ik je aan om op Black Friday of andere actieperiodes te wachten. Dan scheelt het soms tientallen euro's als je meerdere lampen tegelijk nodig hebt.

Nog een tip: laat je door een verkoper geen dure hdmi- of audio-kabels aansmeren. Die werken namelijk helemaal NIET beter dan de goedkopere. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OK, je hebt het over een heleboel geld. Realiseer je allereerst dat in audio-video-land werkelijk alles op kán, maar niet perse op hoeft. ;) Ja, in sommige gevallen betekent het dat als je meer spendeert, dat het ook mooier wordt, maar dat is niet altijd zo. Daarnaast hoef je gelukkig lang niet altijd de hoofdprijs cq winkelvraagprijs te betalen. Zo hebben we hier op Tweakers dit topic: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2 Hierin kun je lezen hoe vreselijk makkelijk het is om veel minder voor je tv te betalen. Samengevat: zoek de OLED-televisie van je keuze op in dat topic. Zie welke prijs men ervoor betaald heeft. Bel de betreffende winkel; zeg dat je die prijs in op Tweakers hebt gelezen; en voila, even later krijg je hetzelfde aanbod. Dat heeft mij destijds (2017) echt een paar honderd euro gescheeld, voor iets dat nog geen 5 minuten werk is. De door jouw gewenste OLED-televisie (65C9) kan als ik de laatste posts zo zie minimaal honderd euro goedkoper. die kan je dus weer investeren in wat anders.

Over de tv's zelf: de meeste kenners zijn het erover eens dat OLED momenteel het mooiste is wat je krijgen kunt. LG, Sony, Philips, Panasonic maken de populairste. Allemaal maken ze gebruik van de schermen van LG. Deze zijn over het algemeen iets goedkoper dan hun concurrenten. Als je meer vergelijkingen en dergelijke wil lezen kan je onder andere op rtings.com terecht.

Samsung maakt QLED-televisies, wat een marketingterm is voor LCD. Ja, het is erg mooi, maar de kleuren van een OLED zijn realistischer. Alleen in het geval van heel erg veel lichtinval op de plek van je tv, kan QLED helderder. In alle andere gevallen wint OLED het. Dat gaat over kleurbereik, kleurechtheid, zwartwaarden, HDR, enz. Verder is het ook een kwestie van smaak. Misschien vindt je de Samsung wel mooier qua apparaat eruit zien. Of ben je weg van de one-connect-box (1 kabel naar je tv; alle aansluitingen naar die box en die kan bijv. in de kast). Puur op beeldkwaliteit wint OLED het altijd en daar zou een keuze mijns inziens het meest op gebaseerd moeten zijn.

Dan je keuze voor het geluid. Een soundbar verbetert eigenlijk altijd het geluid wat standaard uit je tv komt, maar wil je echt voor een upgrade gaan, dan adviseer ik je om een losse receiver met speakers te kopen. In het geval van die € 3000 van je maximale budget is er ongeveer € 1850 nodig voor je 65" OLED en dus nog ca.€ 1150 over voor je geluidsset. In dat geval zou je kunnen kijken naar de Denon 1600h of 2600h of het apparaat van 1 jaar ouder: de 2500h. Die receiver, bijv. in combinatie met de Teufel Ultima 40 speakerset, geeft heel veel waar voor je geld. Speakers zijn echter dingen die je niet koopt op basis van reviews, of op advies van de buurman, maar op basis van zelf luisteren. Waar receivers, kabels, blu-rayspelers, allemaal hetzelfde klinken voor ons menselijk gehoor; is dat bij speakers niet zo. Het ene merk kan een klank geven die mooi bij jouw smaak past; het andere merk vind je misschien helemaal niet prettig klinken.

Wil je een 5.1 opstelling dan hoef je niet alles in 1 keer te kopen. Je kunt ook rustig uitbreiden en voor de volgende stap sparen. Koop dan eerst de 2.0 (front links en front rechts) en breid daarna uit met de centerspeaker (voor de stemmen). Daarna kun je gaan voor de achterspeakers en de subwoofer. Waar je de voorste 3 (front L, center, front R) liefst van hetzelfde merk en van dezelfde serie koopt (want klank past dan mooier bij elkaar), maakt dat voor de effectspeakers (achter, zij, boven, sub) niet uit. Die doen puur hun naam eer aan: ze zorgen dus vooral voor de effecten en veel minder voor de totaalklank van je setup.

Als je nu aan het afwegen bent, want je nu precies nodig hebt voor receiver met losse speakers; of kant-en-klare homecinemaset, of soundbar; kijk dan eens adhv dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers" naar wat je wensen zijn. Die kan je dan als filter ingeven in de pricewatch. Welke receivers (of complete homecinemasets, of soundbars) voldoen dan aan je wensen?

V.w.b. Hue, dat is leuk spul. Ik heb het heir ook in 3 kamers hangen. Hiervoor raad ik je aan om op Black Friday of andere actieperiodes te wachten. Dan scheelt het soms tientallen euro's als je meerdere lampen tegelijk nodig hebt.

Nog een tip: laat je door een verkoper geen dure hdmi- of audio-kabels aansmeren. Die werken namelijk helemaal NIET beter dan de goedkopere. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 23:33
Jorgen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:52:

Wow - thanks, duidelijk, en bedankt voor de links.

Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen - een prachtige speaker set-up was een van mijn vader zijn hobbies, en ik weet nog goed dat hij medio 2006 duizenden euro's in de woonkamer heeft geinvesteerd en wij als kids hadden nooit helemaal door waar al dat geld nou precies heen gegaan was. Misschien kan ik better niet een audiofiel worden (is dat een belediging? hoop het niet) want straks ben ik een paar maanden inkomen eraan kwijt.

Je verhaal is duidelijk, ik heb dus een versterker/receiver nodig en het is niet plug&play. Ik zie dat die versterker (Denon AVR-X1600H) ook o.a. Airplay heeft, dus dat zal vast goed werken met onze collectie aan Apple devices. De LG OLED65C9PLA Zwart ziet er ook uit als een no brainer na alle lovende reviews op Tweakers, en van Tweakers zelf.

Tot in hoe verre klopt dat, dat ik écht moet gaan luisteren voor ik een beslissing kan nemen, ik kan niet (bijvoorbeeld jouw) woord ervoor nemen? Ik kan daarnaast erg weinig speakers in de pricewatch vinden..

Hoe doe ik dat met set-up? Ik kan geen kabels gaan trekken en wegwerken achter de muur, dat zou OurCampus Diemen Zuid niet in dank afnemen (lees: ze schoppen me eruit)... kan dat tegenwoordig draadloos zonder enig kwaliteitsverlies of moet ik creatief worden (lees: witte kabels langs de muren laten lopen). Wellicht kan ik een klusser op marktplaats vinden die dat semi-professioneel zonder schade voor mij kan doen, want zelf heb ik er weinig vertrouwen in (vertrouwen in mezelf). Met die LG + Denonx1600H zit ik al op 2364 euro, dan komt die 3000 heel snel dichtbij, en ik vrees een nieuwe hobbie/passie. In plaats van 2.0 naar 5.1 is eigenlijk een no-brainer toch?

Voor ik all-in ga (ookal weet ik nu dat dit nog lang niet all-in is) - is dit niet overkill voor Netflix, Amazon & Apple TV+ beeldkwaliteit? Ik heb niet de wens om blu-rays te gaan aanschaffen.

edit/aanvulling: die Denon heeft slechte reviews, maar volgens mij hebben die gewoon pech gehad. Ik vergelijk ze op basis van je lijstje en neem dan aan dat de X1600H aan mijn wensen voldoet. Het viel me op dat ze beiden AirPlay 2 hebben, maar onder 'Lokale netwerkdiensten' bij de X1600H niet 'Apple Airplay' staat. Ook geen support voor Apple Music zie ik, maar wel bijvoorbeeld Spotify.

pricewatch: LG OLED65C9PLA Zwart
pricewatch: Denon AVR-X1600H
pricewatch: Teufel Ultima 40 Surround (Zwart)

[ Voor 4% gewijzigd door Sneek op 27-05-2020 01:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sneek schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 01:20:
[...]

Wow - thanks, duidelijk, en bedankt voor de links.
(y)
Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen - een prachtige speaker set-up was een van mijn vader zijn hobbies, en ik weet nog goed dat hij medio 2006 duizenden euro's in de woonkamer heeft geinvesteerd en wij als kids hadden nooit helemaal door waar al dat geld nou precies heen gegaan was. Misschien kan ik better niet een audiofiel worden (is dat een belediging? hoop het niet) want straks ben ik een paar maanden inkomen eraan kwijt.
Je hebt 2 soorten audiofielen (in mijn optiek): (a) de liefhebber van mooi geluid, fijne muziek en/of surround en (b) degenen die geloven dat zilveren kabels gesmeed door elfjes € 500 per meter moeten kosten en veel beter klinken. Hier op Tweakers zullen de meeste mensen in de eerste categorie vallen. Investeren in mooiere speakers kan lonen, maar dan nog hoef je een duurder model niet mooier te vinden klinken. Dat is allemaal puur smaak.
Je verhaal is duidelijk, ik heb dus een versterker/receiver nodig en het is niet plug&play. Ik zie dat die versterker (Denon AVR-X1600H) ook o.a. Airplay heeft, dus dat zal vast goed werken met onze collectie aan Apple devices. De LG OLED65C9PLA Zwart ziet er ook uit als een no brainer na alle lovende reviews op Tweakers, en van Tweakers zelf.
Ik heb mijn tv (55C7, voorloper van de jouwe) 1 x kort in de winkel gezien nadat ik al veel reviews had gelezen. Dat heeft mijn overtuiging voor de OLEDs van LG alleen maar groter gemaakt. Nu bijna 3 jaar verder kijk ik er elke dag met groot plezier naar.
Tot in hoe verre klopt dat, dat ik écht moet gaan luisteren voor ik een beslissing kan nemen, ik kan niet (bijvoorbeeld jouw) woord ervoor nemen? Ik kan daarnaast erg weinig speakers in de pricewatch vinden..
Natuurlijk mag je op iemands woord afgaan, maar speakers zijn echt zo vreselijk persoonlijk qua klank dat het ontzettend moeilijk is om hierin te adviseren. Ik dacht destijds (ook 2017) zelf dat ik heel blij zou worden van B&W of Kef. Beide zijn gerenommeerde merken; komen vaak hier op Tweakers voorbij met lovende kritieken en de reviews zijn vaak goed. Ik heb bij 2 verschillende hifi-winkels luistersessies gedaan. Bij allebei vond ik de klank van B&W en Kef totaal niet mooi. Niet omdat ze niet goed zijn, maar die klank paste gewoon niet bij mij. Ik vond de klank van Focal (Frans merk) veel mooier, warmer en helderder. Ook de stemmen van de zangers en zangeressen (had mijn eigen cd's meegenomen) vond ik veel reëler. Mijn advies om eens bij Teufel te kijken is puur omdat ze er vaak goed uitkomen in de reviews en ze over het algemeen veel bang-for-the-buck geven. Ik heb ze zelf nog nooit gehoord. Mijn broer denkt er ook over om die te kopen, maar dat wordt eind van het jaar. Dus tenzij je heel lang wil wachten op mijn ervaringen, zul je dat zelf moeten horen. Daarnaast is mijn smaak, zoals gezegd, niet perse ook de jouwe. Wie weet vind jij B&W, Kef, Teufel, Dali, of welk ander merk wel helemaal fantastisch en mijn Focals helemaal niks. Omdat het zo vreselijk persoonlijk is, is daarom het beste advies om altijd zelf te gaan luisteren voordat je speakers koopt.
Hoe doe ik dat met set-up? Ik kan geen kabels gaan trekken en wegwerken achter de muur, dat zou OurCampus Diemen Zuid niet in dank afnemen (lees: ze schoppen me eruit)... kan dat tegenwoordig draadloos zonder enig kwaliteitsverlies of moet ik creatief worden (lees: witte kabels langs de muren laten lopen). Wellicht kan ik een klusser op marktplaats vinden die dat semi-professioneel zonder schade voor mij kan doen, want zelf heb ik er weinig vertrouwen in (vertrouwen in mezelf). Met die LG + Denonx1600H zit ik al op 2364 euro, dan komt die 3000 heel snel dichtbij, en ik vrees een nieuwe hobbie/passie. In plaats van 2.0 naar 5.1 is eigenlijk een no-brainer toch?
Ik huur zelf bij een particulier. Ik had toestemming om te frezen, maar ik heb uiteindelijk besloten om voor kabelgootjes te gaan. Deze kun je plakken op de muur, of gaatjes boren en ze met schroeven aan je muur bevestigen. Mensen die voor het eerst bij mij komen vragen wel eens of ik daar een sierlijst heb hangen (zijn drie gootjes onder elkaar), maar het zijn echt gootjes. De een zal het lelijk vinden; ik vond het een heel acceptabele oplossing. Je kunt je verhuurder vragen of je wel gaatjes mag boren of iets dergelijks en het dus met kabelgootjes oplossen. Draadloos kan, maar dat beperkt wel je keuze in speakers. Sowieso zullen draadloze speakers een accu nodig hebben, of een stopcontact. Een andere oplossing is het gebruik van holle plinten langs je vloer/muur. Dat heb ik in mijn vorige huis gedaan. Dan zie je ze ook niet en kan je het netjes wegwerken. En v.w.b. 5.1, ik wil nooit meer films of series kijken zonder; maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Eerst had ik het alleen bij films en series aan staan, maar tegenwoordig ook bij Jinek of het journaal. Niet omdat ik Eva of het weerbericht ook van achteren wil horen (alhoewel dat met een tornado wel lekker is ;)) maar vooral omdat dan de stemmen uit de center komen. Dat is wat mij betreft 1 van de grootste voordelen van surround kijken.
Voor ik all-in ga (ookal weet ik nu dat dit nog lang niet all-in is) - is dit niet overkill voor Netflix, Amazon & Apple TV+ beeldkwaliteit? Ik heb niet de wens om blu-rays te gaan aanschaffen.
Nee hoor, dat is wat mij betreft geen overkill, maar dat is natuurlijk smaak en budget gebonden. Er staat heel veel FullHD-materiaal en steeds meer 4k-materiaal op de streamingdiensten. Dat ziet er geweldig uit. En de upscaling wordt ook steeds beter, dus dingen die niet in 4k opgenomen zijn, zien er dan ook prachtig uit. Dat heeft natuurlijk een grens. Een videoband zal altijd minder mooi zijn op je nieuwe OLED dan native 4k-films. Je hoeft dus echt geen blu-rays aan te schaffen voor prachtige beelden of supergeluid.