Zelfbouw NAS-Behuizing met 8x SATA HDD Hotswap bays.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Al jaren ben ik aan het rommelen met NAS systemen. Het kunnen aanbieden van diensten aan mijzelf of andere personen in mijn huishouden/familie is al jaren een soort van hobby. Vooral de statistieken die de gebruikers genereren door het gebruik van mijn diensten zijn op één of andere manier altijd enorm fascinerend. Het zal wel een tik zijn :9

Waar het omgaat is dat de HP Microservers die ik heb een beetje oud beginnen te worden, en qua capaciteit niet altijd kunnen bieden wat ik nodig heb. Ik zou daarom een nieuw systeem willen bouwen/vinden die beide Microserver Gen8 NAS'en moet vervangen.

Ik wil niet een vervanging door Synology of equivalent, dit omdat ik VMware wil draaien en enig sinds invloed wil hebben op de hardware die ik in het systeem plaats. Naast dat het apparaat moet dienen als storage device met 8 HDD hotswap bays, wil ik het apparaat ook inzetten om als streaming server te dienen.

De basis moet de mogelijkheid bieden om direct of later een zware CPU te kunnen plaatsen, het zou ook mooi zijn dat er een dedicated (SFF) GPU in de behuizing kan worden geplaatst, zodat ik kan opschalen in het aantal transcoding streams. De capaciteit van de NAS moet daarom schaalbaar zijn door nieuwe componenten toe te voegen of te vervangen.

Omdat mijn wensen nogal veelomvattend zijn realiseer ik me dat een kant-en-klare oplossing lastig zal worden. Wat overigens geen belemmering voor mij is. Ik kan prima mijn eigen spullenboel in de lucht houden.

Ik ben al enige tijd opzoek naar een NAS behuizing die voldoet aan de onderstaande wensen, echter kan ik geen partij/webshop vinden binnen de EU die mij kan helpen met een case die voldoet aan de volgende criteria:

1) De case moet 8 SATA HDD hotswap bays bezitten.
2) Ik wil een mini-ITX moederbord kunnen plaatsen.
3) Er moet een voeding in de case kunnen worden geplaatst.
4) Ruimte voor zijn voor een SFF GPU (niet vereist).
5) Ruimte voor zijn een optionele full/half height PCIe uitbreidingskaart.

Ik zoek een?
8-Bay NAS mini-ITX Tower/Chassis

Wat is je budget?
100 - 150 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals bovenstaand omschreven.

Wat heb je zelf al gevonden?
Niets binnen de EU. Wel iets in China maar dit is enorm duur i.v.m. import-verzend-BTW kosten, daarnaast weet je niet wat je koopt, kwaliteit is lastig in te schatten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Eigenlijk zou ik willen weten of ik iets over het hoofd heb gezien in mijn zoektocht naar een NAS behuizing die over 8 HDD hotswap bays beschikt. Het gaat dus niet zo zeer om de inhoud maar om de behuizing die de mogelijkheid moet bieden de componenten te huisvesten die mijn wensen vervullen _/-\o_

Voorbeeld:
2020-05-26_235330.png

Met vriendelijke groet,

Marchel.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-06 10:59
Sorry ik kan
De capaciteit van de NAS moet daarom schaalbaar zijn door nieuwe componenten toe te voegen of te vervangen.
Niet helemaal rijmen met een itx moederbord en kast. Hoe had je dat in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Iruk1981 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:07:
Sorry ik kan

[...]

Niet helemaal rijmen met een itx moederbord en kast. Hoe had je dat in gedachte?
Een ITX moederbord heeft vaak een PCIe aansluiting, je kan zelf een CPU kiezen en de hoeveelheid geheugen kan je zelf bepalen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Marchel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:09:
[...]

Een ITX moederbord heeft vaak een PCIe aansluiting, je kan zelf een CPU kiezen en de hoeveelheid geheugen kan je zelf bepalen.
Als ik een ITX board kies met bijv. standaard 8 SATA poorten kan ik het PCIe slot vrij houden voor een GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Computer hardware valt niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren. Ik zet het topic richting het goede subforum: CEA > CAA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:09
Iets buiten budget en lastig verkrijgbaar, volgens mij wel wat je zoekt: http://www.u-nas.com/xcart/product.php?productid=17617

Ooit de aanschaf overwogen maar toch lui geweest en voor een Synology 1817+ gegaan met een NUC er naast voor de “power”.

Als je de hot swap optie wil laten vallen, wellicht is een Fractal Node 804 iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het een optie om de 2 te scheiden? Dus een server/computer en 1 hotswap hdd case? Dan heb je veel meer keuze.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
gastje01 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:52:
Iets buiten budget en lastig verkrijgbaar, volgens mij wel wat je zoekt: http://www.u-nas.com/xcart/product.php?productid=17617

Ooit de aanschaf overwogen maar toch lui geweest en voor een Synology 1817+ gegaan met een NUC er naast voor de “power”.

Als je de hot swap optie wil laten vallen, wellicht is een Fractal Node 804 iets voor je?
Dit is inderdaad een mooie optie, maar deze partij is gevestigd in China. Ik zal dan moeten dealen met importkosten en hoge verzendkosten. Zal al snel 300~350 dollar kosten (totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Je kunt een paar 5.25" naar 3.5" hot-swap bays kopen en daar een geschikte ATX kast bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:53
Marchel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:09:
[...]

Aan die eisen voldoen zo goed als alle moederborden. Daar heb je niet specifiek ITX voor nodig. Behalve het moederbord lees ik geen eis om het klein te houden. Maar met 8x hotswap word klein houden sowieso zo goed als onmogelijk.

Als je alleen al 8x hotswap invult in de pricewatch dan word het al snel een duur geintje.

https://tweakers.net/behu...OBUkrWQBNy02sALKMzZRqa2sB

Je zou ook kunnen kijken naar zoiets:
pricewatch: Supermicro SuperChassis CSE-733TQ-500B
En dan de 5.25 inch drive bays vervangen voor 3.5 inch drive caddy's. Dan kom je een behoorlijk eind.

Wat ik mij echter altijd af vraag is waarom hobbyisten toch ze graag hot swap drive bays willen hebben. Hoe vaak per jaar vervang jij harddisks? En daarnaast, lever je een SLA uptime garantie op je machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Craven schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Aan die eisen voldoen zo goed als alle moederborden. Daar heb je niet specifiek ITX voor nodig. Behalve het moederbord lees ik geen eis om het klein te houden. Maar met 8x hotswap word klein houden sowieso zo goed als onmogelijk.

Als je alleen al 8x hotswap invult in de pricewatch dan word het al snel een duur geintje.

https://tweakers.net/behu...OBUkrWQBNy02sALKMzZRqa2sB

Je zou ook kunnen kijken naar zoiets:
pricewatch: Supermicro SuperChassis CSE-733TQ-500B
En dan de 5.25 inch drive bays vervangen voor 3.5 inch drive caddy's. Dan kom je een behoorlijk eind.

Wat ik mij echter altijd af vraag is waarom hobbyisten toch ze graag hot swap drive bays willen hebben. Hoe vaak per jaar vervang jij harddisks? En daarnaast, lever je een SLA uptime garantie op je machine?
toon volledige bericht
Een hele valide gedachten. Ik zat hier gisteren avond ook over na te denken. Waarom moet er hotswap inzitten. Volgens mij komt dit omdat dit goed bij het idee past, en het is denk ik ook iets wat ik zelf gewoon graag wil, maar als je me zou vragen waarom dan zou ik dit niet goed kunnen uitleggen.

Overigens zijn standaard towers gewoon te groot. Het liefst zou je een Synology behuizing willen hebben waarin je eigen HW kan plaatsen zoals bijv. zo'n U-NAS, alleen is dat weer erg kostbaar om te importeren.

Wellicht dat ik dan toch wat meer geld moet uitgeven om het geen te bereiken wat ik wil hebben. Mijn doel is dan ook om een beetje vast te stellen dat hetgeen wat ik wil er niet is voor het budget wat ik voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dan zou ik je eisen verder uitschrijven en op volgorde van prioriteit zetten. Een budget in de TS zetten is ook niet gek. Ik denk dat je ergens water bij de wijn moeten doen. Minder eisen of meer budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Craven schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:32:
Dan zou ik je eisen verder uitschrijven en op volgorde van prioriteit zetten. Een budget in de TS zetten is ook niet gek. Ik denk dat je ergens water bij de wijn moeten doen. Minder eisen of meer budget.
De eisen prioriseren heb ik inderdaad niet gedaan, wel het budget (goed lezen hé ;)). Maar goed ik denk het me wel duidelijk is geworden dat het budget dat ik voor ogen heb waarschijnlijk niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De kast van de FreeNAS mini-xl kun je ook los kopen volgens mij. Maar die moet je ook importeren.
http://www.ablecom.com/product/?fPath=13&recordId=313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:55:
De kast van de FreeNAS mini-xl kun je ook los kopen volgens mij. Maar die moet je ook importeren.
http://www.ablecom.com/product/?fPath=13&recordId=313
Dit is inderdaad precies wat ik zoek, wel in China. Ik ga toch eens een qoute opvragen, toch wel nieuwsgierig wat zo'n ding kost als ik het laat bezorgen in NL.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@Marchel oops. Overheen gelezen idd.

En dit dan?
pricewatch: Silverstone DS380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik ben ook bezig gegaan met dit probleem. Ik ben aan het overwegen of het haalbaar is om zelf een 8x hotswap NAS te bouwen met meer CPU horsepower dan een prebuilt NAS en voor minder geld. Voor alle hardware lukt dat, maar de kast is een probleem.

Eerst kon ik haast niet geloven dat er maar zó weinig kasten zijn met hotswap bays. Kennelijk worden die kasten alléén gemaakt voor prebuilt systemen, en bijna niet los verkocht. Mijn tweede ingave was een kast met minimaal 7 externe 5,25" bays. Maar ook daarvan geldt dat ik haast niet kan geloven hoe weinig daarvan bestaan! Het is voor een kastbouwer strict genomen poepsimpel toch, om gewoon een hele rits aan 5,25" bays te maken.

Anyway, ik dwaal af, want wat ik wilde melden is het resultaat (tot dusver) van mijn zoektochten. Ik heb 4 kanshebbers gevonden:

pricewatch: Aplus CS-802B
Ziet er degelijk uit en lekker ruim. Maar een ruime kast is voor mij ook problematisch: hij moet in een bepaalde ruimte passen. Hier is een review. Een ander nadeel is dat hij alleen op Amazon verkrijgbaar is.

pricewatch: Silverstone CS380
Dit is tot nu toe mijn winnaar. Hij is compact genoeg voor mij en biedt tegelijk voldoende ruimte voor wat hardware. Ik heb em alleen kunnen vinden op Amazon. Hier iemand die er helemaal mee los is gegaan.

pricewatch: Zalman MS800
De kast ziet er wederom prima uit. Misschien wel jammer van die enorme powerknop - dat wil je op een server juist niet. Maarja, to each their own. Hier is een review. Hij is iig iets beter verkrijgbaar.

pricewatch: Zalman MS1000-HS1 Black
Deze kast is *iets* kleiner dan de MS-800, maar ook iets dieper. Alleen verkrijgbaar bij MaxICT. De reviews van die shops zijn nogal verdeeld, dus dit lijkt me serieus meewegen met de afweging. Buiten Nederland is ie ook verkrijgbaar bij ServerCase.co.uk.

Wat betreft hotswap-bays is het iets beter gesteld. Modules die 4x 3,5" hotswap bays bieden in 3x 5,25" bays, zijn redelijk goed verkrijgbaar. Ik vind het ook handig dat er ook tussen zitten die "trayless" zijn, waar je dus een harddisk naakt in kan schuiven, net als in een NAS.

Klein vraagje hierbij:
Ik heb ook ergens deze modules gezien waarin 5x 3,5" hotswap bays in dezelfde 3x 5.25" bays wordt aangeboden, alleen dan zitten ze verticaal. Maar die kan ik nergens meer vinden. Weet iemand toevallig of en waar je die kan krijgen, en of het uberhaupt verstandig is om harddisks zo dicht op elkaar te hebben?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_Thanatos_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:17:
Mijn tweede ingave was een kast met minimaal 7 externe 5,25" bays. Maar ook daarvan geldt dat ik haast niet kan geloven hoe weinig daarvan bestaan!
Toen ik begon met het zoeken van (2e hands) componenten voor een diy-nas ben ik op zoek gegaan naar een STC-T01 die (indien frontpanel eruit) 12 cdrom bays heeft, er was hier iemand die er nog een had staan. Nu heb ik 2x 5in3 3.5" hot swap modules, 2x 3in2 3.5" hot swap modules en 1 6in1 2.5" hot swap module. Oftewel 16x 3.5" en 6x 2.5" verdeeld over 11 cdrom bays.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Raven schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Nu heb ik 2x 5in3 3.5" hot swap modules
Waar heb je die vandaan? En is de koeling een beetje te doen als de schijven zo dicht op elkaar zitten?

Wel nice dat je een geschikte kast hebt gevonden. Maar voor mij zou dat ding veel te groot zijn.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Deels uit de V&A, deels via Ebay veilingen.
_Thanatos_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:50:
En is de koeling een beetje te doen als de schijven zo dicht op elkaar zitten?
Geen idee, heb inmiddels zo'n beetje alles, behalve hdd's :P , 't is nogal prijzig om 8 hdd's tegelijkertijd aan te schaffen. Maar elke module heeft een 80mm fan en de kast heeft meerdere fans aan de achterkant, dus aan airflow geen gebrek.
_Thanatos_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:50:
Wel nice dat je een geschikte kast hebt gevonden. Maar voor mij zou dat ding veel te groot zijn.
Jup, was mazzel hebben, vooral dat er wieltjes onder zitten. Kon 'm in de buurt van Utrecht CS oppikken (kwam ik toevallig langs onderweg naar Enschede), daarna door Hoog Catharijne naar (en door) het station geduwd omdat het ding niet bepaald licht is :+

edit: @_Thanatos_ Maar mijn punt is, kijk ook naar de wat oudere modellen (die van mij is van 2004 geloof ik). Jaren terug waren er wel wat meer kasten met genoeg cdrombays voor dit soort dingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 23-06-2020 13:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Ik heb de afgelopen periode wat research gedaan. Ben tegen de onderstaande behuizing gestuit dat eigenlijk prima voldoet aan mijn wensen. Er is alleen één maar, het moet vanuit China komen en de verzendkosten per behuizing zijn significant. Nog niet eens gesproken over de invoerkosten/BTW.

Nu ben ik in contact gekomen met een trader die mij beter kan helpen dan Aliexpress. Het enige nadeel is dan weer dat ik minimaal 10 units moet bestellen. Dit maakt het dan weer wat lastiger, heb er geen 10 nodig :)

Afbeeldingslocatie: https://filedn.com/lyfkQjCaEITm8eyYAoagXEQ/8BNASCASE.png

Bovenstaande case is via Aliexpress te bestellen: https://tinylink.net/ZrsOd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:09

MsD

#Aliexpress € 89,34 | Wholesales price 8bays IPFS Mining Network NAS Hard Drive Mini-ITX Storage Server Case
geen referrals

Even een beetje doorscrollen en je ziet deze. Min of meer hetzelfde, ietsje goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door Intergalactic op 08-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Mag je een V&A aanbieding maken zodat je de andere 9 kan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het verzenden is duurder dan de case zelf als je er 1 besteld dus ik snap dat het bij 10 stuks goedkoper wordt. Het 6-bays model is iets goedkoper maar de verzendkosten zitten in dezelfde categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
MsD schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:27:
#Aliexpress € 89,34 | Wholesales price 8bays IPFS Mining Network NAS Hard Drive Mini-ITX Storage Server Case
https://a.aliexpress.com/_dXZzbsu

Even een beetje doorscrollen en je ziet deze. Min of meer hetzelfde, ietsje goedkoper.
Ik ben uiteindelijk op Alibaba uitgekomen. Hier kan je ze nog iets voordeliger afnemen, behalve de aantallen/verzendkosten en BTW komen er dan bij. Uiteindelijk kost zo'n behuizing dan nog +/- €180.- inclusief BTW+verzendkosten+invoerkosten bij een afname van 10 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35
Is dit niks:
V&A aangeboden: Supermicro CSE-113 | 2x E5620| 16 GB RAM|8 Bay

O.b.v. die kast heb ik mijn NAS gebouwd.
CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 26-06-2020 14:38 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06 07:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb zelf een Silverstone ds380 die helemaal vol zit met schijven waarbij ik nog eens de 2,5" gebruikt heb aan de binnenkant.

Deze kast voldoet aan al jou gestelde wensen behalve dat je maar 1 pcie hebt uiteraard

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Nadeel van die Aliexpress kasten is dat ze allemaal maar 1 uitbereidingsslot hebben. Ik heb er twee nodig: een voor 10GbE en een voor de SATA/SAS controller (tenzij er een mini-ITX bord bestaat met >11 SATA poorten of een met een 10GbE NIC - ik denk het niet). Het zou ook erg fijn zijn als de hotswap bays trayless zijn.

Mini-ITX hoeft op zich geen probleem te zijn verder. Ik zou het PCIe-16x slot kunnen splitten naar 2x8x, of zelfs een M.2 naar PCIe-4x adapter kunnen gebruiken. Maar liever gewoon 2+ sloten :)

Een rackmount kast, zoals die van CurlyMo kan voor iemand een prima oplossing zijn, maar niet voor mij. Ik kan zo'n ding nergens kwijt. Ik wil gewoon een kastje ergens neer kunnen zetten.

Edit: ik kom zojuist de Silverstone CS380 V2 op Amazon tegen. Gratis verzenden naar Nederland, blijkbaar. Alleen ik zie niet wat nou precies de verschillen zijn met de V1, behalve dat ie nu van binnen zwart is.

[ Voor 15% gewijzigd door _Thanatos_ op 27-06-2020 17:57 ]

日本!🎌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Klein updateje: ik heb gegaan voor deze kast:

Besteld bij Max ICT met achteraf betalen (ik vertrouw die winkel voor geen meter). Maar een kleine week later, vandaag dus, werd ie bezorgd. Keurig op tijd dus, "enkele werkdagen", en het is het correcte product. Afgaande op de reviews is dat boven verwachting O+

Ik wist trouwens niet eens dat achter het klepje aan de onderkant van het frontpanel nog 3 hotswap bays zitten (wel met trays helaas), dus dat is leuk meegenomen. Ik heb nog niet verder gekeken of die module vervangbaar is door een andere die trayless is.

/edit
Ja, de door Zalman geleverde module kan er gewoon uit. Het is gewoon een 3x5.25" > 3x3.5" module. Effectief heeft deze kast dus 10 externe 5.25" bays.

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-07-2020 16:45 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een punt om rekening mee te houden, is dat er in "kleine" NAS kasten in het algemeen alleen een voeding past met een klein formaat, die dus ook een kleine fan heeft, die veel lawaai maakt. Behalve de hoeveelheid lawaai hebben deze voedingen nog meer nadelen: ze zijn duur en er is erg weinig keuze. In Nederland gebruiken we ze bijna niet meer.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 09:57

Dr.Roelski

Walk on ....

_Thanatos_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:46:
Klein updateje: ik heb gegaan voor deze kast:

Besteld bij Max ICT met achteraf betalen (ik vertrouw die winkel voor geen meter). Maar een kleine week later, vandaag dus, werd ie bezorgd. Keurig op tijd dus, "enkele werkdagen", en het is het correcte product. Afgaande op de reviews is dat boven verwachting O+

Ik wist trouwens niet eens dat achter het klepje aan de onderkant van het frontpanel nog 3 hotswap bays zitten (wel met trays helaas), dus dat is leuk meegenomen. Ik heb nog niet verder gekeken of die module vervangbaar is door een andere die trayless is.

/edit
Ja, de door Zalman geleverde module kan er gewoon uit. Het is gewoon een 3x5.25" > 3x3.5" module. Effectief heeft deze kast dus 10 externe 5.25" bays.
Zit er ook over te denken zoiets te gaan bouwen als vervanging van mijn 2 Thecus N5550. Wat ik me alleen afvraag is als er een schijf uitvalt, hoe je dan nog weet welke dat dan is? Neem ook aan dat dat hetzelfde blijft of je nu HD bays gebruikt of ze er vast inschroeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Dr.Roelski schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Zit er ook over te denken zoiets te gaan bouwen als vervanging van mijn 2 Thecus N5550. Wat ik me alleen afvraag is als er een schijf uitvalt, hoe je dan nog weet welke dat dan is? Neem ook aan dat dat hetzelfde blijft of je nu HD bays gebruikt of ze er vast inschroeft.
Ik denk dat je dat moet uitproberen met de software die je gebruikt. Verschillende NAS-software heeft verschillende manieren om dat aan te geven. Ik denk ook dat je zelf goed in de gaten moet hebben dat je je HDD's (of je hotswap-bays) op "poort-volgorde" aansluit, zodat als de software zegt "SATA nummertje 5 is kapot" (wat het kutste geval is, m.i.) dat je voor jezelf weet dat het bijv de 5e van boven is.

Ik denk dat het dus verstandig is om de HDD bays te nummeren adhv de poorten op je controller, en dat ook te verifiëren voordat je je nieuwe zelfbouw-NAS in bedrijf neemt.

日本!🎌

Pagina: 1