Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Op zoek naar nieuwe fans/cpu koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:15
Ik zoek een cpu koeler
Ik ben op zoek naar een andere cpu koeler omdat mijn huidige (scythe mugen 5 pcgh) mijn cpu niet altijd onder de 75 graden kan houden en dit zorgt er voor dat mijn case fans/cpu fans korte tijd (paar seconden elke keer) op 100% draaien. Ik kan mijn fan curve tot 75 graden aan passen en na 75C gaat alles naar 100% (asus mobo kan kan met xpert helaas niets aanpassen na de 75C) Omdat ik het graag stil wil houden heb ik destijds een scythe mugen pcgh genomen deze is ook lekker stil dus eigenlijk tevreden en 75 graden tijdens gamen is niet zo gek veel. Het gaat puur om dat mijn (case)fans voor een aantal seconden met 100% gaan draaien. Edit: pbo staat uit en alles staat op auto in bios op xmp na.

Wat is je budget?
Max 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee mag van alles zijn. Ben er alleen nog niet uit of ik een ander cpu koeler moet nemen of case fans heb nu als case fans 2x voor be quiet silent wing 3 en 1x achter be quiet silent wing 3. Deze draaien 1000rpm tot aan de 75 graden en daarna gaan ze 100% draaien wat ik net wat te luid vind. De scythe kaze fans die bij de cpu koeler zijn geleverd zijn stil zouden deze een optie zijn ipv de be quiet fans? Of krijg ik het met bijv een pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin net zo stil en koeler ? Heb gezocht naar een oplossing om mijn fan curve na 75c te kunnen afstellen maar helaas niet gevonden. Koelpasta vervangen (grizzly beat kyronaut) ook geen verbetering.

Dit is mijn systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 318,97€ 318,97
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 174,24€ 174,24
1VideokaartenAsus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming€ 465,05€ 465,05
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
3Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,70€ 59,10
2VentilatorenScythe Kaze Flex 120mm PWM 300-800rpm€ 8,95€ 17,90
1ToetsenbordenHyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK€ 99,23€ 99,23
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)€ 149,-€ 149,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 154,95€ 154,95
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB (met heatsink)€ 225,05€ 225,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.842,44

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:41
Al eens geprobeerd om twee van je Silent Wings op je Mugen te plaatsen? En dan de twee Scythes als intake? Welke behuizing is het trouwens?

Noctua maakt in mijn ogen prettige fans qua geluid, heb ook Corsair ML120's gehad maar die vond ik net wat minder.

Lijkt mij dat deze opstelling toch wel behoorlijk stil moet kunnen zijn met redelijke koeling dus wellicht is de airflow niet lekker? Zelf wel eens per ongeluk de fans verkeerd om ingebouwd..

• Sokucho
Heb een pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG en de be quiet fans al eend op de mugen gemonteerd maar maakt niet veel verschil. Net nog voor de zekerheid gecheckt of alle fans naar de juiste richting blazen dat is ook in orde.

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:41
Misschien wat aan je videokaart veranderen qua fancurve? Als ik even google zou deze combinatie geen probleem moeten geven.

Misschien toch nog een keer een repaste doen maar dan eventueel met andere koelpasta? Meer om uit te sluiten dat je koeler niet lekker zit.

Edit: overigens ook vreemd dat je geen curve in kan stellen met je Silent Wings. Zijn ze wel op een 4 pins header aangesloten?

[Voor 13% gewijzigd door Dagion op 27-05-2020 01:25]

• Sokucho
@Dagion mijn gpu heeft een aangepast fan curve en word niet warmer dan 65graden met hotspot van max 83 dus dat is het niet.

Fan curve aanpassen is blijkbaar beperkt met asus fan xpert.

Zal eens ander koelpasta bestellen en opnieuw doen om uit te sluiten of mijn koeler wel of niet goed zit.

• brid
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als je meer controle wilt over je fanspeeds, de pricewatch: NZXT RGB and Fan Controller kan van 20 t/m 95 in stappen van 5 graden de fanspeeds aanpassen en de cam software is redelijk oke, kan verschillende profielen aanmaken, dus bv 1 stil en 1 gaming. Max 9 fans, 3 per kanaal

Ben ik de enige die 75 graden tijdens gamen aan de erg hoge kant zit? wat zijn je temps als je cinebench r15/r20 draait?

[Voor 13% gewijzigd door brid op 27-05-2020 09:27]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:53
Verlaag je cpu voltage en stel een vaste multiplier in.

• Sokucho
@brid bij mij is het ook tijdens gamen alleen bij call of duty warzone bij bijv Assassin's Creed heb ik dit niet. Fan controller lijkt mij een goede oplossing. Ga eerst kijken naar de voltages of deze niet te hoog zijn dit kan ook nog. @VoedoeAndVodka dankje ik ga dit na kijken.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 13:07

Thomg

Aww yiss

Is deze fan xpert een tool van asus in windows?

Heb je deze limieten ook als je de bios in gaat?
Ik kan me enigszins voorstellen waarom ze dit niet toestaan in windows, maar vrij onbegrijpelijk als ze dit ook blokkeren in de bios zelf.

• Sokucho
Thomg schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:27:
Is deze fan xpert een tool van asus in windows?

Heb je deze limieten ook als je de bios in gaat?
Ik kan me enigszins voorstellen waarom ze dit niet toestaan in windows, maar vrij onbegrijpelijk als ze dit ook blokkeren in de bios zelf.
Dit is echt in de bios helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 13:07

Thomg

Aww yiss

Als ik in deze draad kijk hier.
https://rog.asus.com/foru...-100-when-CPU-reaches-75C

Zijn er wat werkende workarounds.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sokucho
Thomg schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:56:
Als ik in deze draad kijk hier.
https://rog.asus.com/foru...-100-when-CPU-reaches-75C

Zijn er wat werkende workarounds.
Straks thuis even goed lezen dan.

Edit: Je bent een held kan met de ai suite versie die in deze post staat beschreven alles aanpassen tot 100graden!!!!

Voor als andere hier ook last van hebben heb ik nog een tip argus monitor (kost 9euro voor een jaar) maar hier kun je je curve nog meer aanpassen net als speedfan (speedfan gratis maar werkt niet met am4)

[Voor 35% gewijzigd door Sokucho op 28-05-2020 11:16]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True