Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kraken X53 voldoende voor 3900X?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 13:37
Hallo :)

Vandaag heb ik een nieuwe moederbord, cpu en cpu koeler gekocht. De behuizing heb ik al, dat is een Fractal Design Meshify C TG.

Deze onderdelen heb ik aangeschaft:

ASUS X570-E
NZXT Kraken X53
AMD Ryzen 3900X

De reden dat ik niet voor een Kraken X63 Ben gegaan is omdat die niet past, wel aan de voorkant maar dan past mijn GTX 1080 niet meer. De kraken x53 zal ik dus aan de bovenkant van de behuizing moeten monteren (lucht naar buiten blazen).

De X63 schijnt een prima koeler te zijn voor de 3900X, maar ik twijfel nu of de X53 wel voldoende koelt. Is de X53 niet gewoon een kleinere X63?

Online vind ik niet veel benchmarks met deze combinatie, daar kan ik het dus niet echt uithalen. Wel de combinatie i9 9900k icm x53, onder full load 80-85c

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:11

br00ky

Moderator Harde Waren
De TDP van de 3900X is ~10% hoger dan die van de 9900K. Reken uit je winst/verlies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:01
Zal geen problemen geven...
Ik heb zelfs momenteel een 3950x op een luchtkoeler, de be-quiet Dark Rock Pro 4 en deze draait met een lichte undervolt nu zelf makkelijk all-core op 4Ghz en boost single core gewoon naar 4.6Ghz...

De Kraken X53 zal de 3900x zeker kunnen koelen, deze is uiteindelijk 'maar' een 105W CPU en zelfs een minimale overclock blijven de thermals nog makkelijk te koelen.

Leuke aan de Ryzen 3000 is dat ze zichzelf gewoon regelen om tot een bepaalde temperatuur te komen.
Zitten ze tegen de ~70°C aan all core dan halen ze gewoon ietwat de frequentie naar beneden en blijven ze gewoon koel.

Conclusie: geen zorgen maken...

• Falcon93
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 13:37
br00ky schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:18:
De TDP van de 3900X is ~10% hoger dan die van de 9900K. Reken uit je winst/verlies.
Ik had gelezen dat de geadverteerde TDP van intel gebaseerd wordt op basis van stock snelheden (dus niet de boost clock). Beetje vaag
Infernoken schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:49:
Zal geen problemen geven...
Ik heb zelfs momenteel een 3950x op een luchtkoeler, de be-quiet Dark Rock Pro 4 en deze draait met een lichte undervolt nu zelf makkelijk all-core op 4Ghz en boost single core gewoon naar 4.6Ghz...

De Kraken X53 zal de 3900x zeker kunnen koelen, deze is uiteindelijk 'maar' een 105W CPU en zelfs een minimale overclock blijven de thermals nog makkelijk te koelen.

Leuke aan de Ryzen 3000 is dat ze zichzelf gewoon regelen om tot een bepaalde temperatuur te komen.
Zitten ze tegen de ~70°C aan all core dan halen ze gewoon ietwat de frequentie naar beneden en blijven ze gewoon koel.

Oke goed om te horen :) Bedankt

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:11

br00ky

Moderator Harde Waren
razRDJ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ik had gelezen dat de geadverteerde TDP van intel gebaseerd wordt op basis van stock snelheden (dus niet de boost clock). Beetje vaag
Ah, dat wist ik niet. In dat geval zal het verschil kleiner zijn neem ik aan.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:45
Hier een lang verhaal met uitleg over Intel TDPs en boost clocks: https://www.anandtech.com...eview-skylake-we-go-again

Het idee bij Intel, is dat een boost tijdelijk is. (in tijd, dus)
Officieel is de maximale Thermal Velocity Boost van de 10900 slechts 56 seconden.
Echter, mobo fabrikanten kunnen dit zelf aanpassen en veranderen dit in "oneindig", waarmee het plaatje helemaal verwrongen wordt.
Want hiermee zou in 10900 250W continue trekken onder volle belasting @5.3 Ghz, terwijl de officiele TDP slechts 125W is.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 30-11 13:14
Infernoken schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:49:

Bij mijn 3900X valt het ook op dat deze bij 70 graden de clocks ietsje omlaag gooit.
Ook na veel renderen stijgt de temperatuur nooit over de 70 graden.

Ik koel de chip met een Enermax 360mm met thermaltake fans op +- 550 rpm.

[Voor 7% gewijzigd door Bas Focal op 27-05-2020 14:24]

• Infernoken
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:01
Bas Focal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Bij mijn 3900X valt het ook op dat deze bij 70 graden de clocks ietsje omlaag gooit.
Ook na veel renderen stijgt de temperatuur nooit over de 70 graden.

Ik koel de chip met een Enermax 360mm met thermaltake fans op +- 550 rpm.
Dit is zo standaard ingesteld door AMD...
Zijn zelfs updates geweest in de bios versies (en de interne AGESA aangeleverd door AMD) waar deze limieten verder naar beneden werden gehaald.
Lees ook eens https://www.tomshardware....y-intel-attack,40231.html...

Beste is eigenlijk nog altijd om een lichte undervolt toe te passen op een Ryzen 3000 met een lagere Load Line Calibration. Dit laat voltages toe bij lichte loads om nog steeds hoog te boosten, maar zal in all core workloads dan significant minder voltage gebruiken wat enerzijds lagere temperaturen toelaat en dus terug hogere boostclocks.

e.g. Bij mijn 3950x draai ik een 0.08125V undervolting gecombineerd met een LoadLineCalibration op L1.
Hierbij zijn mijn temperaturen omlaag en tegelijkertijd mijn Cinebench multi en single tread performance serieus omhoog.

Als iemand hier ook mee aan de slag wil gaan, wel oppassen om je undervolt altijd te valideren met een paar Cinebench runs op multi en single tread. Ryzen 3000 kan namelijk bij te lage voltages gaan terugklokken zonder je het kan zien op je monitoring tools zoals HWInfo.
Maar je ziet het wel direct terug in je Cinebench resultaten.
Dus eigenlijk is het kwestie van veel malen in de bios één iets aanpassen en dan testen, terug aanpassen, testen, ....

[Voor 0% gewijzigd door Infernoken op 27-05-2020 15:49. Reden: Spelling]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True