Vraag

• MarcinkoRC
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een vervangende telefoon voor de Nokia 6 welke mijn vrouw heeft en de nokia 6.1 welke ikzelf momenteel heb.
De 6.1 bevalt zelf goed heb momenteel het probleem dat het volume van gesprekken veel te laag is. Hier is hij al een keer voor gerapreerd maar dit probleem is weer terug.
Daarom ben ik voor ons beide op zoek naar een vervanger.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer zeker omdat we een telefoon zoeken die bij voorkeur niet groter is dan de nokia 6 /6.1.
Dat formaat is al aan de ruime kant om goed met 1 hand te bedienen en makkelijk mee te nemen.

Vereiste.
- Niet te groot
- Camera dient wel redelijk tot goed te zijn.
- Full Hd scherm is wel een minimaal vereistte.
- SD kaart te plaatsen.
- Toch weer een jaar of 2 vooruit kunnen.
- Een notch of uitsparing of iets dergelijks zal me worst wezen.
- NFC wordt momenteel niet gebruikt dus geen vereistte.

Wat is je budget?
Ik ben niet iemand die veel geld kan uitgeven aan telefoons maar zo tussen de 200 & 300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De telefoon zal bij beide gebruikt gaan worden voor surfen, muziek, wat lichte games, social media, netflix etc.
Niks echt spannends

Wat heb je zelf al gevonden?
De aangegeven telefoons in de BBG vallen af vanwege het formaat en dat is jammer aangezien de Xiaomi Redmi Note 8 Pro er goed uit zag.
Vanwege het formaat vallen Nokia 6.2, 7,2 of 5.3 ook af.
Als ik naar de PW kijk komen vooral veel Motorola's en Huawei's te voorschijn echter vallen deze bij mij af.

Andere kanshebbers zijn:
- Realme 5 pro (wel iets groter dan gewenst)
- Galaxy A 40
- Galaxy S9 ( al weer ouder en aan de prijs)
- De Xiaomi Mi A2 Lite zou ideaal zijn indien nog leverbaar. (vorig jaar 2 besteld voor mijn schoonouders).

Mijn voorkeur gaat momenteel licht uit naar de Realme hoewel de A40 me ook een goede keuze lijkt.

Een Apple zou voor mijn vrouw ook nog kunnen (zeker vanwege haar macbook van het werk) echter kom ik dan vanwege de prijs uit op een gerefurbishede 7 of 8 en ik weet niet of dat wenselijk is vanwege de leefftijd.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog toestellen die ik over het hoofd zie?
Kleven er nadelen aan de door mij geselecteerde toestellen?
Ik heb het forum ook al doorzocht maar nog niet direct een antwoord gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcinkoRC op 26-05-2020 21:54 ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Je hebt een uitgebreid verhaal. Je lijkt formaat belangrijker te vinden dan al het andere. Grote vraag is dan of dat voor jullie beide geld, en om dezelfde reden?
Simpel voorbeeld kan een lang smal toestel ook voldoen voor kleine handen. En een groter toestel past ook in een handtas. Mogelijk zijn deze voorbeelden niet op jullie van toepassing, maar denk goed na hoe zwaar dit weegt en of het terecht is en de beperking waard voor jullie beiden.

[ Voor 14% gewijzigd door swhnld op 26-05-2020 23:33 ]

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Er is nog geen officiële prijs bekend, maar er gaan geruchten dat binnenkort uit te komen google pixel 4a vanaf 350 euro te koop zal zijn. Qua formaat kleiner dan je Nokia, een hele goede camera, minstens 3 jaar updates, vlotte telefoon en goede resolutie. Enigste wat er hoogstwaarschijnlijk zal missen is een SD slot. Hoe erg vind je dat i.c.m. het wachten totdat deze te koop is (geruchten zeggen juli)?

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Mr_Tomatohead schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:20:
Er is nog geen officiële prijs bekend, maar er gaan geruchten dat binnenkort uit te komen google pixel 4a vanaf 350 euro te koop zal zijn. Qua formaat kleiner dan je Nokia, een hele goede camera, minstens 3 jaar updates, vlotte telefoon en goede resolutie. Enigste wat er hoogstwaarschijnlijk zal missen is een SD slot. Hoe erg vind je dat i.c.m. het wachten totdat deze te koop is (geruchten zeggen juli)?
Als ie dat al gaat kosten, ik reken op een vanaf prijs van 50 euro meer, zit ie nog altijd boven budget.

• MarcinkoRC
@swhnld Formaat is inderdaad behoorlijk belangrijk en dat geld voor ons beiden.
Het gaat niet alleen om het vasthouden en bedienen maar ook waar hij allemaal in mee moet.
Denk aan hoesjes bij het hardlopen en de broekzak.
Ik heb er geen probleem mee om het formaat iets op te rekken maar dat doe ik nu elke paar jaar al weer onbewust.

@Mr_Tomatohead Dat is het budget wel weer ruim oprekken zeker als het €400 wordt. Dan zullen er waarschijnlijk ook wel weer andere toestellen in de range vallen.
Dan komt de nieuwe iphone se 2020 ook in de range bijna.
SD kaart is wel redelijk belangrijk. Er komt toch vaak meer op te staan dan gedacht en de cloud loopt ook snel vol (zeker bij grotere fotoformaten).
Daarnaast kan ik bij die van mij niet zolang weer wachten. Bellen is nu vrijwel onmogelijk of ik moet weer tijdelijk een ouder toestel tevoorschijn trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcinkoRC op 27-05-2020 13:16 ]

• swhnld
Als ik filter op de maten van de Nokia 6 komt er aardig wat tevoorschijn, waaronder de Xiaomi Mi A3 met Android One welke voor 250 Euro gewoon nog te koop is. is dat iets voor jullie?
pricewatch: Xiaomi Mi A3 64GB Blauw

Hier het filter.

https://tweakers.net/smar...yyAuJGW4hh8zNMf8Sydqi1fgA

En Nokia 6:
pricewatch: Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart

• MarcinkoRC
@swhnld
Die heb ik inderdaad ook gezien. Alleen is het scherm blijkbaar niet alles. Sowieso geen HD.
Daarnaast weet ik niet of de problemen met de android 10 update al zijn opgelost.

Maar misschien geen verkeerde keus. Ik vermoed dat ik ergens een eis moet laten vallen.

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
[
@Mr_Tomatohead Dat is het budget wel weer ruim oprekken zeker als het €400 wordt. Dan zullen er waarschijnlijk ook wel weer andere toestellen in de range vallen.
Dan komt de nieuwe iphone se 2020 ook in de range bijna.
SD kaart is wel redelijk belangrijk. Er komt toch vaak meer op te staan dan gedacht en de cloud loopt ook snel vol (zeker bij grotere fotoformaten).
Daarnaast kan ik bij die van mij niet zolang weer wachten. Bellen is nu vrijwel onmogelijk of ik moet weer tijdelijk een ouder toestel tevoorschijn trekken.
Als het €399 wordt dan is dat inderdaad ruim boven je budget. Daarnaast geef je aan wat op de korte termijn nodig te hebben dus dan heb je er sowieso niet zoveel aan. Maar ook al gaat deze €399 kosten, dan denk ik niet dat je snel een betere telefoon voor dit geld gaat vinden i.c.m. jouw eisen.

Iphone SE past, los van de prijs en SD kaart, natuurlijk ook goed bij je eisen. Dan zit je voor de komende 5 jaar wel goed qua software updates (als je tel heel blijft ;) ), maar is wel een verdubbeling van je budget.

In ieder geval zijn kleine telefoons al redelijk schaars, maar zeker i.c.m. een goede camera is dat bijzonder lastig met je huidige budget te vinden. Vooral de camera van een smartphone is iets wat sterk correleert met de prijs ervan, en de pixel en Iphone SE staan op dat gebied bekend als uitstekende prijs-kwaliteit (al moet je met de SE geen foto's in het donker maken).

• MarcinkoRC
Even een update.

Voor de vrouw is het uiteindelijk een Pixel 3a geworden. Via belsimpel een leuke aanbieding gekregen.

Voor mijn eigen zit ik te denken aan de Realme 5 Pro.
Nu twijfel ik alleen tussen de 4 of de 8gb versie.
Is het de meerprijs waard om voor de 8gb versie te gaan? of heeft dat in deze klasse weinig zin?

• swhnld
MarcinkoRC schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:06:
Is het de meerprijs waard om voor de 8gb versie te gaan? of heeft dat in deze klasse weinig zin?
Volgens mij gebruikt het OS gemiddeld 1,5 GB geheugen, dus alles er boven komt ten goede van de applicaties die er op draaien, hoe zwaarder de applicaties zijn, of hoe meer applicaties, hoe meer geheugen lekker is. Op moment dat geheugen vol is, moet je langer wachten bij het opstarten van de volgende applicatie want een andere applicatie moet uit het geheugen.

Vraag jezelf af, hoeveel geheugen heb je nu, en als je wisselt tussen applicaties wat is de wachttijd? Als nu acceptabel is, zou 4GB voor de nieuwe voldoende moeten zijn.

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-10 13:11
MarcinkoRC schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:06:
Even een update.

Voor de vrouw is het uiteindelijk een Pixel 3a geworden. Via belsimpel een leuke aanbieding gekregen.

Voor hoeveel als ik vragen mag?

• MarcinkoRC
@Reeker rond de €280 als ik het me nog goed herinner

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Heb je al eens gekeken naar de Samsung A41 en Huawei P30 Lite (New Edition)? Je zei eerder dat Huawei afviel in de PW, dus ik weet niet of je deze al hebt gezien.

• MarcinkoRC
@Potenscia de A41 zou het eigenlijk gaan worden voor de vrouw tot de pixel a3 op ons pad kwam.

Huawei laat ik voor dit moment even links liggen.

Zoals het er nu uitziet wordt het de realme 5 pro 8gb (4gb niet meer verkrijgbaar via de website)

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:59
Ik heb al meer dan 1 jaar de Pixel 3a. Deze maakt echt geweldige foto's. Het is niet de snelste telefoon maar echt prima om mee te werken en nu ook nog in de aanbieding bij de Franse playstore voor 250 euro, echt een koopje als je het mij vraagt. De Pixel 3a XL is iets groter en kost nu iets van 330 euro. Met de batterij kom ik prima de dag door, daarnaast is stock android ook fijn zodat je snel de laatste updates krijgt. Helaas niet uit te breiden met een SD kaart.
Pagina: 1