Verkeerde audio stream bij afspelen MKV via NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:26
Heb twee films (MKV). De eerste heeft 1 audiostream (AC-3 - 6 kanalen - codec A-AC3), de tweede heeft twee audio streams (DTS51 - 6 kanalen - codec A_DTS) en (AC-3 - 6 kanalen - codec A-AC3).

Ik speel af via mijn Synology NAS, naar mijn TV en vandaar via TV-Audio (eArc) naar mijn surround systeem (Marantz SR6012).

De eerste film draait direct in surround, de tweede alleen stereo...

Vragen over film 2:

1. Blijkbaar is de eerste audio stream default en wordt de DTS codec niet herkend? Waar ligt dat aan? Kan me bijna niet voorstellen dat mijn receiver dit niet kent.

2. Hoe kan ik de andere (tweede) audio stream kiezen bij het afspelen (zodat waarschijnlijk WEL surround wordt gebruikt).

PS. Ik kan natuurlijk MKVToolNix gebruiken en de DTS stream uit de tweede film halen maar dat lijkt me zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit regel je in de software waarmee je de file afspeelt. Elke mediaspeler die ik ooit gebruikt heb, heeft de optie op het audiospoor te selecteren.

Ik heb het idee dat je geen mediaspeler hebt maar een app op de tv gebruikt. Je zou het daar moeten zoeken. Geef eens wat meer info over de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Lijkt logisch ja. Samsung UE55ES8000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikJan2
Update: ik heb nog eens goed in het afspeelmenu gekeken en daar is bij "Tools" een optie "Taal" of zo, als ik daar "Taal 2" kies dan werkt het gewoon (in surround).

Blijft vreemd dat de DTS stream niet gedecodeerd kan worden maar dat ligt dan blijkbaar aan mijn (wat oudere) TV dus.

Anyway, opgelost. Dank voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 14:04
Klopt, tv's van ik gok 7/8 jaar oud? hebben een waardeloos ''smart'' gedeelte er in zitten. Ben er zelf alweer een tijdje uit dus weet niet hoe het nu is. Destijds was het simpelweg om dat de merken (Samsung/Sony/Philips/etc) de codec's niet wilde betalen ivm piraterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Yep, 2012... Ik vind hem nog prima. Wel sinds kort verticale strepen zichtbaar als de achtergrond als 1 lichte kleur getoond wordt. Bij normaal gebruik valt het nog nauwelijks op. Heb het met meerdere bronnen en kabels getest (en zelf het stopcontact verwisseld) maar het bleef... dus het is de TV denk ik.
Wordt het erger, dan komt er natuurlijk een nieuwe maar ik hoop dat hij het nog goed blijft doen een tijdje want momenteel zou ik niet kunnen kiezen tussen QLED en OLED (en ja, ik weet de verschillen en heb in fora alle argumenten voor en tegen gelezen). ;-)
Pagina: 1