Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Musical streamen (low budget)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
De scholen zijn geopend, maar ouders mogen nog niet op school komen. Dat betekent dat de 'ouderwetse' groep 8 musical nu anders moet! Tot dusver zijn we op drie mogelijkheden uitgekomen:

1. kleine (en korte) scenes opnemen met een iPhone voor een groen scherm en deze filmpjes allemaal achter elkaar plakken. Behoorlijk intensief werk en het eindresultaat zal ook niet al te best zijn

2. de musical in één geheel opnemen met een camera en dit op USB aan de kinderen mee geven

3. de musical met een (HD)camera opnemen en live streamen via bijvoorbeeld YouTube (al las ik elders dat je dan eerst 1.000 volgers nodig hebt? Ik heb een onderwijs YouTube account, ik kan nu gewoon al streamen).

Nu lijkt optie 2 mij de meest 'makkelijke' versie, vooral omdat ze hem dan ook makkelijk terug kunnen kijken. Tegelijkertijd is een combinatie van optie 2 en 3 natuurlijk ook erg leuk! Ik wil dit dan ook het liefst gaan doen. Gewoon meerdere camera's neerzetten, waar mogelijk bijvoorbeeld 4 camera's. Drie op om te nemen (van links, midden en rechts) en eentje gewoon in het midden die live uitzendt. Dan zijn de ouders er toch op de betreffende middag of avond 'bij'. Gewoon de microfoon met de geluidsinstallatie op school om het geluid te versterken.

Maar nu komt het: hoe moet ik een video streamen? En er is dus geen budget om voor een paar honderd euro een camera te kopen. Met een telefoon lijkt mij qua kwaliteit niet al te best (aangezien het om een podium gaat en ze dus een speelveld hebben van 10 meter breed).

Zelf heb ik bijvoorbeeld pricewatch: Samsung HMX-H200 Zwart Ik heb geprobeerd deze met (mini)HDMI aan mijn windows 10 laptop te verbinden, maar dan gebeurt er niks. Geprobeerd met de 'AV' uitgang op de camera en USB in mijn laptop, er verschijnt dan wel een pictogram op het camerascherm maar er gebeurt niks (geen melding van een nieuw apparaat, kan hem ook niet als de webcam kiezen). De (oude) mini-USB kabel heb ik niet, mocht deze nodig zijn kan ik deze uiteraard kopen.

Maar; is het zo makkelijk als een USB kabel aansluiten, of gaat dat bij voorbaat al niet werken? Lijkt mij dat ik niet dan zomaar video en audio kan opnemen? Tegelijkertijd is de camera al erg oud, misschien dat de camera van een GSM al beter is dan deze videocamera? Met een GSM is het streamen naar YouTube natuurlijk wel erg makkelijk! Maar goed, ik weet dan dus niet of ik ook een net beeld heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Voor een paar tientjes kun je ook een knappe camera met lens huren natuurlijk. Je hebt hem toch maar 1 dag nodig, lijkt me (of misschien 2).

Heb zelf niet zo veel ervaring met video en streamen maar de meeste beetje video-capabele camera's kunnen dat wel. Kijk bv een naar een GH4 of GH5, X-T3 of Sony A7iii.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:46

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Voor een basisschool lijkt mij de kwaliteit van bijv. 2 of meer Smartphones tactisch te plaatsen en dmv Zoom (of andere app) live te streamen prima haalbaar. Maak het voor de ouders zo makkelijk mogelijk, zij regelen het dan wel weer met de opa&oma’s. Opname is door hun ook simpel om te maken bij dit soort apps.

Eventueel zelfs uit te breiden met een draadloze Bluetooth microfoontje per smartphone om spraak beter verstaanbaar te maken, eventueel door de meeting hoster op afstand te muten en unmuten.

Daarmee kan je echt wel iets leuks voor weinig regelen.

Beetje creatief misschien, maar daarom zeker low-budget te doen :) En eigenlijk relatief simpel, test het wel natuurlijk even goed ivm de upload bandbreedte van de internetverbinding op de school wel nodig is.

Ondertussen is https://meet.jit.si/ ook heel erg populair en gratis.

[Voor 28% gewijzigd door Falcon op 26-05-2020 21:54]

"You never come second by putting other people first"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:57
Er lopen hier genoeg jongens rond met duizenden euro's aan apparatuur die er nu niets mee doen.
Mss kan je een tweaker inhuren om de beste kwaliteit video te creëren om dan op USB sticks mee te geven.
Zou ook niet weten waarom je een voorop genomen video niet zou kunnen streamen via (insert streaming dienst) zodat ze het allemaal tegelijk voor het eerst zien.

Anders live doen in een openluchttheater?
Ideeën genoeg lijkt me.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
[flauw]
Je geeft aan gekeken te hebben naar youtube streaming, maar ik zie nog niet dat je echt gezocht hebt >:) [/flauw]

Get started live streaming
Create a live stream with an encoder

Je zou Open Broadcaster Software (OBS) kunnen proberen, eventueel in combinatie met VLC (die kan ook DirectShow devices capturen)

Je camera moet dan streaming via USB ondersteunen als DirectShow device, wil dat kans maken om te gaan werken.

DirectShow capture output kun je verwachten van webcams, (HDMI) capture cards en Firewire kaarten.
(Oudere) camera's met een Firewire DV uitgang kun je dan aansluiten op de computer.

https://obsproject.com/wi...uide#video-capture-device

De kans is dus redelijk groot dat je wat hardware of ondersteuning mist, de usb aansluiting van jouw camera is ook bedoeld als 'storage device' aansluiting.

Praktisch gezien, bedenk dat het wifi netwerk op de locatie de kwaliteit van de uitzending kan beinvloeden. Misschien kun je beter de vaste camera's echt laten opnemen, en een of twee smartphones gebruiken voor de live uitzending?

@sys64738 Die Sony A7ii moet 2000 dollar kosten, maar ik zie zo 1-2-3 niet dat je die zonder extra hardware kan laten streamen??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
sys64738 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:34:
Voor een paar tientjes kun je ook een knappe camera met lens huren natuurlijk. Je hebt hem toch maar 1 dag nodig, lijkt me (of misschien 2).

Heb zelf niet zo veel ervaring met video en streamen maar de meeste beetje video-capabele camera's kunnen dat wel. Kijk bv een naar een GH4 of GH5, X-T3 of Sony A7iii.
Huren van apparatuur is inderdaad wel een slimme optie, al ken ik de hardware ook niet (goed) genoeg om deze goed toe te passen. Gewoon op een tafel neerzetten en laten opnemen zal tegenwoordig vast niet goed genoeg zijn met dergelijke dure apparaten?
Falcon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:46:
Voor een basisschool lijkt mij de kwaliteit van bijv. 2 of meer Smartphones tactisch te plaatsen en dmv Zoom (of andere app) live te streamen prima haalbaar. Maak het voor de ouders zo makkelijk mogelijk, zij regelen het dan wel weer met de opa&oma’s. Opname is door hun ook simpel om te maken bij dit soort apps.

Eventueel zelfs uit te breiden met een draadloze Bluetooth microfoontje per smartphone om spraak beter verstaanbaar te maken, eventueel door de meeting hoster op afstand te muten en unmuten.

Daarmee kan je echt wel iets leuks voor weinig regelen.

Beetje creatief misschien, maar daarom zeker low-budget te doen :) En eigenlijk relatief simpel, test het wel natuurlijk even goed ivm de upload bandbreedte van de internetverbinding op de school wel nodig is.

Ondertussen is https://meet.jit.si/ ook heel erg populair en gratis.
Internet moet snel genoeg zijn, we kunnen ook in meerdere klassen tegelijkertijd Netflix bekijken. Zakelijke ziggo, zal ik inderdaad nog even kijken. Meet of Youtube is denk ik weinig verschil. Bluetooth microfoon zou ook kunnen, maar als we gewoon microfoon op podium neerzetten met twee boxen zou geluid ook wel goed genoeg verstaanbaar moeten zijn lijkt mij
Bad Brains schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:55:
Er lopen hier genoeg jongens rond met duizenden euro's aan apparatuur die er nu niets mee doen.
Mss kan je een tweaker inhuren om de beste kwaliteit video te creëren om dan op USB sticks mee te geven.
Zou ook niet weten waarom je een voorop genomen video niet zou kunnen streamen via (insert streaming dienst) zodat ze het allemaal tegelijk voor het eerst zien.

Anders live doen in een openluchttheater?
Ideeën genoeg lijkt me.
Openluchttheater waar iedereen het live kan komen zien gaat hem niet worden, los dat je dan met de corona samenscholing regels te maken krijgt
biomass schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:55:
[flauw]
Je geeft aan gekeken te hebben naar youtube streaming, maar ik zie nog niet dat je echt gezocht hebt >:) [/flauw]

Get started live streaming
Create a live stream with an encoder

Je zou Open Broadcaster Software (OBS) kunnen proberen, eventueel in combinatie met VLC (die kan ook DirectShow devices capturen)

Je camera moet dan streaming via USB ondersteunen als DirectShow device, wil dat kans maken om te gaan werken.

DirectShow capture output kun je verwachten van webcams, (HDMI) capture cards en Firewire kaarten.
(Oudere) camera's met een Firewire DV uitgang kun je dan aansluiten op de computer.

https://obsproject.com/wi...uide#video-capture-device

De kans is dus redelijk groot dat je wat hardware of ondersteuning mist, de usb aansluiting van jouw camera is ook bedoeld als 'storage device' aansluiting.

Praktisch gezien, bedenk dat het wifi netwerk op de locatie de kwaliteit van de uitzending kan beinvloeden. Misschien kun je beter de vaste camera's echt laten opnemen, en een of twee smartphones gebruiken voor de live uitzending?

@sys64738 Die Sony A7ii moet 2000 dollar kosten, maar ik zie zo 1-2-3 niet dat je die zonder extra hardware kan laten streamen??
Het streamen zelf lukt mij wel. OBS heb ik afgelopen weken ook vaak gebruikt. Ik kan prima streamen met mijn telefoon of met mijn webcam! Maar het gaat er juist om dat ik een degelijke video kan opnemen. Wifi zou ook wel oke moeten zijn, is in ieder geval allemaal aangelegd door onze ICT leverancier. Kwam online ook kastjes tegen zoals https://budgetcam.nl/prod...ve-streaming-hdmi-encoder, maar die zijn nog aardig prijzig voor huren en daar kan ik niet direct iets mee...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:21
President schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:50:
Gewoon meerdere camera's neerzetten, waar mogelijk bijvoorbeeld 4 camera's. Drie op om te nemen (van links, midden en rechts) en eentje gewoon in het midden die live uitzendt. Dan zijn de ouders er toch op de betreffende middag of avond 'bij'. Gewoon de microfoon met de geluidsinstallatie op school om het geluid te versterken.
Als je daadwerkelijk met meerdere camera's wil werken zou ik voor deze optie gaan: https://budgetcam.nl/prod...-pro-live-stream-switcher
Hier kun je maximaal 4 camera's via HDMI op aansluiten en via de inbouwde ethernet poort stream je rechtsreeks naar Youtube of een andere streamingdienst. Zet je er iemand bij die af en toe van camera wisselt en je hebt een heuse multi-cam stream zonder een hele grote investering (er vanuit gaande dat je de camera's wel tot je beschikking hebt).

Alternatief als je met 1 camera wil werken: https://budgetcam.nl/prod...ultrastudio-mini-recorder. Heb je wel een Mac nodig ivm Thunderbolt maar maakt van elke HMDI source een webcam zodat je die in OBS kan gebruiken.

Geluid is met dit soort dingen wel altijd lastig, dus hoe je dat netjes de stream in krijgt verdient sowieso nog wel wat aandacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Even los van de manier van streamen (dat lijkt me wel de beste optie - iets live zien, of iets achteraf zien is toch heel verschillend qua ervaring), is er geen mogelijkheid om te vragen aan de ouders of er iemand is met goede apparatuur die hiervoor gebruikt kan worden?
Er zal vast wel iemand zijn die iets beters heeft liggen dan een goedkope webcam..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
President schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:03:
[...]

Het streamen zelf lukt mij wel. OBS heb ik afgelopen weken ook vaak gebruikt. Ik kan prima streamen met mijn telefoon of met mijn webcam! Maar het gaat er juist om dat ik een degelijke video kan opnemen. Wifi zou ook wel oke moeten zijn, is in ieder geval allemaal aangelegd door onze ICT leverancier. Kwam online ook kastjes tegen zoals https://budgetcam.nl/prod...ve-streaming-hdmi-encoder, maar die zijn nog aardig prijzig voor huren en daar kan ik niet direct iets mee...
Als je naar YT gaat streamen, slaat YT de stream op? Als je tegelijkertijd op een USB medium kan opnemen is dat meegenomen. Met zo'n HDMI encoder zou je in principe je eigen camera kunnen gebruiken, het enige wat je dan voor elkaar moet krijgen, op de dag dat je hem huurt, is de netwerk toegang (wifi codes, proxies?) en de configuratie voor het streaming account..

Heb je ook budget voor het uitdelen van USB sticks aan de leerlingen? Het huren van zo'n encoder is op z'n minst vergelijkbaar in prijs?

Het kan volgens mij geen kwaad een verhuurder goed uit te horen over de (on)mogelijkheden. Op die manier weet je ook wat je moet vragen/nodig hebt als je bijvoorbeeld camera's en/of statieven van de ouders wilt lenen.

Ik ontving vorig jaar van m'n jongste een usb-stick van een korte film gemaakt door groep achters, die opname en montage was uitbesteed. Dus optie twee is zeker aan te bevelen!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True