DJI Mavic Air 2 Review: foutje ivm toekomstige regels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Beste @Yero,
Ik denk dat er een foutje geslopen is in de review van de DJI Mavic Air 2 wat betreft de toekomstige regelgeving.
Kort door de bocht schrijf je dat de Mavic Mini nét onder de regels van <250g valt en dat daardoor alleen registratie nodig is.

Het belangrijkste probleem hiermee is dat de limiet van 250g niet over het gewicht gaat, maar over de maximum take-off mass. Het gaat dus niet over hoeveel de drone weegt op het moment dat jij ermee gaat vliegen, maar over het maximale gewicht waarmee de drone kan vliegen.

De definitie in de nieuwe regels is als volgt.
DEFINITION OF ‘MAXIMUM TAKE-OFF MASS (MTOM)’
This MTOM is the maximum mass defined by the manufacturer or the builder, in the case of privately built UAS, which ensures the controllability and mechanical resistance of the UA when flying within the operational limits.
The MTOM should include all the elements on board the UA:
(a) all the structural elements of the UA;
(b) the motors;
(c) the propellers, if installed;
(d) all the electronic equipment and antennas;
(e) the batteries and the maximum capacity of fuel, oil and all fluids; and
(f) the heaviest payload allowed by the manufacturer, including sensors and their ancillary equipment.

Er lijkt nog enige marge voor interpretatie de zijn voor de fabrikant want er staat 'should' en niet 'shall', maar het lijkt me toch dat de Mavic Mini boven de 250g uitkomt.
De specificaties van de Mavic Mini vermelden enkel dat de "Aircraft takeoff weight (includes battery, propellers, and a microSD card)" 249g is.
De Mavic Mini ondersteund ook officieel payload want ze verkopen bijvoorbeeld de Snap Adapter waar ze schrijven: 'The total weight of the Snap Adapter and the accessories attached to the aircraft cannot exceed 30g.'
Het lijkt me dus dat de MTOM 249g+30g= 279g

De Mavic Mini zal dus in de A3 categorie komen en daardoor een opleiding en examen vereisen, alsmede een verbod om in de buurt van mensen te vliegen en meer dan 150m van residentiele, commerciele, industriele en recreatiegebieden. Met andere woorden wordt de Mavic Mini vrijwel onbruikbaar in Belgie en Nederland.

Een ander detail (dat je waarschijnlijk bewust niet hebt gemeld in je artikel omdat het niet de hoofdzaak is), is dat voor drones onder 250g die registratie enkel nodig is als er een sensor op zit waarmee je persoonlijke data kan verzamelen (een camera dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Interessant! Ik zal dat voor een artikel over dit onderwerp verder onderzoeken. Als dit echt klopt, en het dus om een maximaal mogelijke gewicht met payload gaat, dan wordt het er niet duidelijker op. Want je kunt iedereen drone wel van een payload voorzien. Als het gaat om de payload die de fabrikant rekent voor haar eigen accessoires, dan is het toevoegen van de (onzinnige) Snap Adapter een kapitale fout van DJI, waardoor de Mini alsnog een klasse hoger uitkomt (wat dus eigenlijk onnodig was geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
Mocht DJI geen accessoires verkopen zoals de prop guards of de snap adapter (maar dat aan derden overlaten), zouden ze nog geloofwaardig kunnen claimen dat de officiele maximum takeoff mass 249g is en dat enige extra belasting door accessoires niet offcieel ondersteund is. Ze zouden namelijk kunnen stellen dat, ook al lukt het jou en mij in de praktijk goed om netjes te vliegen met bvb extra gewicht door prop guards, DJI niet "controllability and mechanical resistance" kan garanderen boven 249g.
Nu ze wel accessoires verkopen en zelfs een payload mode hebben lijkt me dat onmogelijk.

Als ik het goed begrijp zal de Mavic Mini in de A1 categorie vallen tot 1 Januari 2023 met vereiste om het toestel te registreren, een opleiding te volgen en examen af te leggen. Vanaf 2023 komt hij in de A3 categorie en moet je 150m van residentiele, commerciele, industriele en recreatiegebieden blijven en ver van mensen (afstand gelijk aan de vlieghoogte van de drone met een minimum van 30 meter). Dat maakt hem bijna onbruikbaar in de benelux.

Het volgende misschien ook interessant voor je onderzoek:
op dronewatch.nl hebben ze het regelmatig over de regelgeving en in dit artikel hebben ze het onder andere over de Mavic Mini.

Een zeer recente ontwikkeling in de UK is dat ze voor legacy drones (dus van voor de nieuwe regels zoals de Mavic Mini) en zelfgebouwde drones de regels willen aanpassen. Daar zal ‘flying weight’ gebruikt worden ipv MTOM. Aangezien de UK de EU verlaten heeft kunnen ze afwijken van de aankomende regels.
Hier leggen ze het in meer detail uit.

DJI gaf mij een nogal vaag antwoord toen ik hen naar de MTOM van de Mavic Mini vroeg:
Starting from June 2020, new rules will define the usage of drones within the European Union.
The EASA (European Union Aviation Safety Agency) has not yet finalized the publication of certain standards regarding these regulations.
We are confident that many existing DJI products will be able to obtain CE marking and as such continue to be used also after the transition years. For those products that will not be able to obtain the new CE marking, the transition period provides a gradual phase out – and they will even still be allowed to be used in category C4 after 2022.
As this matter is ongoing, please understand that once the standards have been finalized we will have a better understanding for the usage of your products in the future
Ze willen natuurlijk niet de verkopen van hun huidige mavic mini ineen doen storten, ik denk dat niemand die de regels snapt en ze wil respecteren nu nog een mavic mini zou kopen in de EU.

Ik gok dat de kans klein is dat ze in de EU nog zo een aanpassingen gaan doen als de UK heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:24
Tja ik weet niet of de soep in de praktijk zo heet gegeten gaat worden. We hebben zoiezo nog een jaartje uitstel ivm Corona nu....

Ik zou het wel aandurven met een drone van daadwerkelijk <250g op dat moment.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
@Yero ik weet niet wanneer je van plan bent je artikel te schrijven, maar deze update is best interessant:
https://www.dronepilots.nl/threads/ilt-mtow-mavic-mini-toch-249-gram.5381/
Geen idee of België deze interpretatie zal volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
quizzical schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:57:
@Yero ik weet niet wanneer je van plan bent je artikel te schrijven, maar deze update is best interessant:
https://www.dronepilots.nl/threads/ilt-mtow-mavic-mini-toch-249-gram.5381/
Geen idee of België deze interpretatie zal volgen.
Interessant, bedankt voor deze aanvulling! ☺ Inderdaad spannend hoe andere landen hier weer mee omgaan - het zou handig zijn als dezelfde definitie overal geldt.
Pagina: 1