Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

800 euro PC, compatibiliteit en bottlenecks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinelae
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 20:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Graag wil ik de nieuwere games kunnen spelen al hoeft dit niet op de hoogste kwaliteit. Laadtijden maken mij minder uit maar zou wel graag een redelijke FPS willen(in ieder geval 60+)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro, ik heb deze gebasseerd op suggesties uit de BBG topic van mei en een scherm in het budget gepast.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1TB harde schijf neem ik mee vanuit mijn oude PC (enkel voor opslag). Tevens heb ik een Xigmatek Asgard(pricewatch: Xigmatek Asgard + Window zonder window) kast staan waar mijn nieuwe configuratie vermoedelijk in past. Omdat deze aan de voorkant onderin een toevoer heeft lijkt de airflow mij goed?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
processor, moederboard, videokaart, voeding, scherm, ssd, geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor moederbord heb ik in het verleden met (te)goedkope varianten Asrock problemen met geluid gehad, dit is ondertussen wellicht een gevoelskwestie maar zou liever een ander merk hebben. Ik lees dat een gecurvde monitor niet per se effect heeft op deze diagonaal, toch vind ik het qua look gewoon een mooie monitor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wanneer ik aan het gamen ben mag de pc best geluid maken, als ik aan het browsen ben of een filmpje kijken graag beperkt.

Ga je overklokken?
Heb dit vroeger eens verkeerd gedaan, daarom huiverig. Wanneer dit veel oplevert en veilig kan met een goeie guide zou ik het graag doen.

Wat verwacht je van ons?
Een check mbt compatibiliteit van verschillende onderdelen met elkaar maar vooral waar bottlenecks kunnen ontstaan en de balans van mijn prijzen(kan ik beter meer besteden aan het ene onderdeel en minder aan het ander). Suggesties voor alternatieve onderdelen zijn zeer welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 109,-€ 109,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 259,-€ 259,-
1MonitorenSamsung LC24RG50FQU Zwart€ 178,70€ 178,70
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 64,57€ 64,57
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 41,-€ 41,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 50,74€ 50,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 771,56

Hoop dat iemand er iets mee kan, hoor graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 15-06 12:54
Je setup is niet verkeerd, maar als voeding zou ik deze pakken:
pricewatch: Corsair CX450M
Heb je minder kabels, wat zorgt voor een betere airflow (onnodige kabels worden neit gebruikt dus kunnen geen airflow tegenhouden.
En voor ram:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Is net iets sneller en als je over een jaar of 2 cpu upgrade doet naar bijvoorbeeld de ryzen 5 3600, heb je er iets meer profijt van.

A good answer will come if you ask a good question

• BasBanaantje
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 16-02 08:23
neem deze ram sticks zijn echt de aller beste en betrouwbaarste.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JonathanG
@BasBanaantje je kan over het algemeen beter de corsair ram ontwijken, Ryzen werkt er niet zo lekker mee soms.

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Deze ram is net ietsje duurder, maar ziet er ietsje beter uit. Verder zelfde specs, en goede reviews.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:48
JonathanG schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
Je setup is niet verkeerd, maar als voeding zou ik deze pakken:
pricewatch: Corsair CX450M
Heb je minder kabels, wat zorgt voor een betere airflow (onnodige kabels worden neit gebruikt dus kunnen geen airflow tegenhouden.
Die is wel erg duur voor de kwaliteit die je krijgt, je betaalt extra voor de "Corsair"-naam. De Cooler Master MWE Bronze 450W V2 heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding (wel bij minder shops verkrijgbaar op het moment). Kabels hebben in een normaal formaat kast trouwens een verwaarloosbare invloed op de airflow. Een modulaire voeding neem je vooral voor de looks en voor het gemak.
Nee dat zijn ze niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 02-06 10:35
@JonathanG Ga je mond spoelen. Kabels die airflow tegenhouden? Dat is echt vreselijk verwaarloosbaar en de ongebruikte kabels hang je ook niet middenin je kast.

Die corsair aanraden voor >150% van de prijs van de cooler master vind ik ook nogal discutabel. Zo kwalitatief fantastisch zijn de CXM's helemaal niet. Ze hebben best wat issues gehad met slechte fanlagers. Ik zou zeker geen 66 euro aan ze uitgeven. De cooler master is echt een budget voeding, maar voor 40 euro is ie niet verkeerd. Het is geen tijdbom en hij zal gewoon werken. Als je niet gaat overklokken of geeft om efficientie is dat alles wat ie hoeft te doen. De niet gebruikte kabels vouw je dubbel met een ziptie.
70 euro betalen voor een budget bronze voeding is echt van de zotten.

In mijn ervaring werkt corsair 3000C15 echt best prima met Ryzen. Dit is niet 2017. Ryzen 2000 (ja, de 12nm 1600 is Ryzen 2000) is aardig stabiel met ram en de nieuwe moederborden (lees: B450 and higher) zijn ook een hele verbetering gebleken.

Kun je beter voor G.Skill gaan? Wellicht. Maar niet voor de eerste de beste 3200C16 ripjaws kit. Die maken ook gewoon gebruik van goedkoop geheugen en zullen zeer weinig verschillen van de Corsair sticks.Wil je kwalitatief hoogstaand ram, kijk dan naar 3200C14 of 3600C16 dimms.
Wil je gewoon ram voor je ryzen pc, dan zijn 3000C15 dimms meestal dik voldoende. 3200C16 is ook prima value. Ga niet lopen beweren dat de sticker op de buitenkant enige invloed heeft.

[Voor 92% gewijzigd door youridv1 op 27-05-2020 12:13]

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JonathanG
@youridv1
Zeker is het verwaarloosbaar, maar voor netheid en optimale airflow wil je liever modulair, imho. Zeker omdat TS een oudere case gebruikt waar de voeding boven hangt.
En TS geeft aan dat hij mogelijkerwijs wil overklokken, en tuurlijk valt oc mee op ryzen, maar toch wil TS dit misschien proberen. En imho vind ik een 80+ wit efficientie niks waard.

Ik heb nooit beweerd dat de sticker enige invloed heeft. Gaf alleen aan dat de sticks er beter uitzien.
En deze ram heeft misschien zelfde timings als de corsair sticks en alles, maar deze heeft wel meerdere goede reviews waaronder ook op b450 moederborden.
Want je kan altijd iets beter halen voor een tientje meer, maar dan gaan we over het budget heen van de
TS gok ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 02-06 10:35
@JonathanG De Corsair gaat geen meerwaarde leveren over de coolermaster bij overclocking. Dan heb je nog meer aan een moederbord met betere powerdelivery.
80+ wit is inderdaad niks waard. 80+ bronze ook niet. Het zijn efficientie ratings. Is compleet geen indicatie van de kwaliteit van de voeding. Nada niks nul. Er zijn ook gewoon titanium voedingen die best wel matig zijn.

Ik zou persoonlijk ook voor modulair gaan. Maar ik ga er geen 25 euro voor betalen over de cooler master. Het is 45 tegenover 70 euro. Dat is echt heel veel geld voor een in essentie onbelangrijke feature die niets toevoegd aan de performance, stilte of duurzaamheid van je pc.
Ook als de voeding boven hangt kun je een flinke ziptie pakken en ze kort op de voeding vastzetten en dan zie je er niks van. TS heeft nieteens een window, dus als het maar goed op zn plek zit is het in principe functioneel equivalent aan de corsair.

Ik vind de reviews op tweakers geen zak waard. Dat zijn gewoon userreviews en ram is al een van de meer hit or miss componenten sinds de dag dat hogere clockticks een ding werd. Heb je een beeld bij de deskundigheid van de schrijvers van de reviews? Ik niet. De Gskill kits gebruiken dezelfde componenten. Je zou nog kunnen uitzoeken of ze single of dual rank zijn, maar dan ga je al best ver voor een 800 euro budget build.

Ook leuk trouwens dat je over budget overschreiden begint nadat je een bijna 75% duurdere voeding aanlevert met als enige voordeel dat er een paar kabeltjes vanaf kunnen.

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JonathanG
Ik snap dat de voeding duurder is, maar dat was het enige component wat in mijn ogen beter zou kunnen. Want als ik heel eerlijk zou zijn, dan zou ik de RM550x aanraden. Dat is een echt goede voeding die de komende 5 tot 10 jaar mee kan met de upgrades die misschien gaan uitgevoerd worden. Maar die is 2,5x zo duur.

En reviews geven voor mij aan dat het product gekocht is (als goed is, trolls of mensen die fakereviews achterlaten zullen er tussen zitten) en goed functioneerde. De meeste mensen omschrijven vaak welke andere hardware ze hadden en of het goed werkte met bijvoorbeeld xmp.

• Vinelae
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 20:21
Hartelijk bedankt voor het advies! _/-\o_

Voor de voeding en geheugen heb ik even verder gekeken. Ik lees op verschillende plekken dat Coolermaster goeie voedingen kan hebben maar wellicht beter vermeden kan worden voor budget range. Een alternatief heb ik gevonden in Seasonic, wat in mijn veronderstelling meer gerenommeerd is. Het geheugen heb ik inderdaad naar 3200 gezet omdat dit slechts 1 euro scheelt icm met de winkels waar ik ga bestellen.

Dit is hem nu:
1MonitorenSamsung LC24RG50FQU Zwart€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 68,25€ 68,25
1VoedingenSeasonic S12III 550W€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17:32
Vinelae schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:00:
Hartelijk bedankt voor het advies! _/-\o_

Voor de voeding en geheugen heb ik even verder gekeken. Ik lees op verschillende plekken dat Coolermaster goeie voedingen kan hebben maar wellicht beter vermeden kan worden voor budget range. Een alternatief heb ik gevonden in Seasonic, wat in mijn veronderstelling meer gerenommeerd is. Het geheugen heb ik inderdaad naar 3200 gezet omdat dit slechts 1 euro scheelt icm met de winkels waar ik ga bestellen.

Dit is hem nu:
1MonitorenSamsung LC24RG50FQU Zwart€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 68,25€ 68,25
1VoedingenSeasonic S12III 550W€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,44
Seasonic S12III is helemaal een slechte keuze. De Cooler Master is beter voor een lagere prijs. Anders wat meer uitgeven aan pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 of pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B is het meest stabiele geheugen voor een B450 bord.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True