Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordgubbe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-08-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Jordgubbe op 26-05-2020 19:39)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14
Uit je eigen bron:
Vakantiedagen laten uitbetalen
Bovenwettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, mag u door uw werkgever laten afkopen. U en uw werkgever kunnen elkaar hier niet toe verplichten.
Ik zou met je leidinggevende in overleg gaan. Uitleggen waarom jij deze dagen spaart en waarvoor je ze wil gebruiken en kijken of je werkgever daarvoor begrip heeft of niet. Zo niet, dan moet je het wat harder gaan spelen en kijken wat je rechten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In overleg gaan met je leidinggevende en HR, dat is een mooi startpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20

Wokschotel

Op 6 wielen

Val je onder een CAO?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordgubbe
Geen CAO helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Normaal is het zo dat bovenwettelijke vakantiedagen binnen 5 jaar na start opgenomen dient te worden, tenzij anders staat vastgelegd in een CAO, arbeidsovereenkomst of bedrijfs-/personeelsreglement.

Indien dat nergens staat vermeld, dan zou ik advies van @Teleluvr van harte nemen. Als men moeilijk gaat doen, dan kan je verder kijken naar oa het rijksoverheid linkje (dan moet je er tegen in gaan met andere woorden).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:09
5 jaar zal wel, maar het lijkt me erg lang om na 5 jaar nog aan te komen met verlof obv dagen die 5 jaar geleden verkregen zijn. Op mijn werk, ook geen cao is het normaal dat je dagen zoveel mogelijk opmaakt van vorige jaren. Ook om je eigen rust en inzetbaarheid te ondersteunen en te waarborgen.

Wat is de reden dat dit nu gevraagd wordt? Misschien onder de huidige omstandigheden wat welwillender zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
@pennywiser Als je dagen kan sparen tot 5 jaar, dan is het niet raar om daar mee aan te komen. Niet iedereen gaat bijvoorbeeld elk jaar op vakantie. Als er parttime gewerkt wordt heeft men misschien minder behoefte aan regelmatig vrij nemen, omdat er sowieso al minder gewerkt wordt. Sommige sparen dagen voor als ze een kind krijgen of als ze een langere reis willen maken. Of zelfs om iets eerder met pensioen te gaan.

TS neem contact op met hr om te vragen hoe het zit. Vraag eventueel ook naar het bedrijfsdocument waar iets over de regeling beschreven staat.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

Waarom spaar je jouw dagen zo erg op?

Is het überhaupt mogelijk op jouw werkplek om (als je dat wilt) een vakantie van zeg 60 bij elkaar gespaarde dagen aan elkaar op te nemen? Je ze zijn wettelijk 5 jaar houdbaar, maar de meeste bedrijven zullen iets aan regelgeving hebben waarmee ze aanmoedigen om de dagen in het zelfde jaar op te nemen. Of anders in het eerste halfjaar daarop oude nog staande dagen op te nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:31
Maar het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Als je vijf jaar 20+ dagen spaart kan je ineens een klein half jaar met vakantie. Het is natuurlijk logisch dat je dat vooraf even met je leidinggevende gaat afstemmen...

En in de door TS aangehaalde link staat ook:
Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen vervallen na half jaar

Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2018 heeft opgebouwd, vervallen op 1 juli 2019. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen. Uw werkgever kan u hierover informeren.

[ Voor 52% gewijzigd door KNed op 26-05-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De reden waarom er gespaard wordt, en hoe TS dit wil regelen wanneer hij wil opnemen lijken me nogal irrelevant voor de vraag: Mag werkgever eenzijdig beslissen hoe lang die bovenwettelijke dagen geldig zijn? Lijkt me niet, eerlijk gezegd, maar er zal mogelijk iets over kunnen zijn opgenomen in het personeelsreglement (aangezien TS niet onder CAO valt).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordgubbe
pennywiser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:54:
5 jaar zal wel, maar het lijkt me erg lang om na 5 jaar nog aan te komen met verlof obv dagen die 5 jaar geleden verkregen zijn. Op mijn werk, ook geen cao is het normaal dat je dagen zoveel mogelijk opmaakt van vorige jaren. Ook om je eigen rust en inzetbaarheid te ondersteunen en te waarborgen.

Wat is de reden dat dit nu gevraagd wordt? Misschien onder de huidige omstandigheden wat welwillender zijn?
Waarschijnlijk omdat het bijna 1 juli is en ze de dagen willen laten vervallen, wat niet in een contract is opgenomen.
KNed schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:03:
Maar het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Als je vijf jaar 20+ dagen spaart kan je ineens een klein half jaar met vakantie. Het is natuurlijk logisch dat je dat vooraf even met je leidinggevende gaat afstemmen...
Het gaat om 6 dagen per jaar die je kunt behouden. Dus na 5 jaar alles op te sparen zou je 1,5 maand op vakantie kunnen.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:02:
Waarom spaar je jouw dagen zo erg op?
Valt mee, het gaat momenteel om 10 dagen.. Dat is 1,5 week vakantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14
Uit je eigen bron:
Vakantiedagen laten uitbetalen
Bovenwettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, mag u door uw werkgever laten afkopen. U en uw werkgever kunnen elkaar hier niet toe verplichten.
Ik zou met je leidinggevende in overleg gaan. Uitleggen waarom jij deze dagen spaart en waarvoor je ze wil gebruiken en kijken of je werkgever daarvoor begrip heeft of niet. Zo niet, dan moet je het wat harder gaan spelen en kijken wat je rechten zijn.
Pagina: 1