Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shashy
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 29-09-2020
Beste allen,

Mijn naam is Shashy en ik heb even wat advies nodig.

Ik heb een studieschuld van 60k met 0% rente die ik in 15 jaar moet aflossen. 10k heb ik in de afgelopen 2 jaar terugbetaald (gemid 350 per maand) waardoor er nog een bedrag van 50k openstaat.

Ik woon samen met mijn vriendin en onze dochter in een woning die mijn vriendin 5 jaar geleden voor 120k had gekocht. Nu komt er nog een kleine bij en willen wij iets ruimer gaan wonen en evt trouwen etc.

Mijn situatie:
Ik verdien bruto 3400 waarvan ik ongeveer 1400 netto overhoud na aftrek van mijn vaste lasten (incl 342 aan studieschuld).
Mijn vriendin werkt parttime en samen houden we zo'n 1700 over die we zouden kunnen sparen of aflossen van studieschuld.
Mijn vriendin heeft een huis paar jaar terug gekocht voor 120k, deze is inmiddels 170k~ waard.
We hebben een kleine 15k aan spaargeld.

Nu is mijn vraag, is het verstandiger om ons leven even op "pauze" (3 a 4 jaar) te zetten en de studieschuld zo snel als mogelijk af te betalen of kunnen wij beter nu een huis huren en de schuld op een later moment als we het ook wat breder hebben afbetalen?

Alle advies is welkom, mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het ook graag.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:19
Adviezen geven die tegen de wet- en regelgevingin gaan, is niet toegestaan.. Als je een woning gaat huren, zal je zeker niet sneller kunnen aflossen, een woning huren is vaak niet goedkoper dan een woning kopen.

[Voor 28% gewijzigd door Ardana op 26-05-2020 23:42]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Moet je tegenwoordig je hele studieschuld aflossen? Bij mijn vrouw is dat niet het geval, na 15 jaar is ze de restant kwijt. Hierom hebben we ervoor gekozen om haar studieschuld niet versneld af te lossen. Mijn studieschuld zou sowieso al op 0 uitkomen na 15 jaar, deze is dan ook versneld afgelost. Dat helpt je zeker met het krijgen van een hogere hypotheek dan met studieschuld.

Studieschuld verzwijgen zou ik niet doen, de hypotheekverstrekker kan daar moeilijk over gaan doen.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

[mbr]Quote en reactie verwijderd.

[Voor 90% gewijzigd door Ardana op 26-05-2020 23:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 29-05 09:48
fonsoy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:16:
Quite aangepast Als je een woning gaat huren, zal je zeker niet sneller kunnen aflossen, een woning huren is vaak niet goedkoper dan een woning kopen.
Dat werkt niet meer als je al aflost. Vaak moet je bij een bank ook je bankafschriften inleveren van de afgelopen 3 maanden. Daarop staat dan dat je de schuld aflost.

Buiten dat het een niet al te best advies is, komen ze er dus sowieso achter

[Voor 9% gewijzigd door Ardana op 26-05-2020 23:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 632581

Napo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Laten we mensen niet adviseren om studieschulden te verzwijgen, bijzonder slecht advies en mijn inziens ook compleet onwenselijk.
Mee eens, maar dit gebeurd echt ook 9/10 keer. En zolang hier niet iets aan gedaan wordt blijft men dit ook doen :)
EJPostema schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Vaak moet je bij een bank ook je bankafschriften inleveren van de afgelopen 3 maanden. Daarop staat dan dat je de schuld aflost.
Je kan bij DUO rente vrij stop zetten voor een paar maanden dus ook dat kan je makkelijk verbergen

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 632581 op 26-05-2020 15:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Als je studieschuld verzwijgt krijg je er later alleen maar problemen van als het misloopt.
Bank kan moeilijk doen en je hebt geen recht op NHG!

Dus niet verzwijgen!

Daarnaast over schuld: Mijn mening is om dat gewoon zo snel mogelijk af te betalen. je weet nooit wat de toekomst brengt.

[Voor 33% gewijzigd door corporalnl op 26-05-2020 15:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Netoj schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Mee eens, maar dit gebeurd echt ook 9/10 keer. En zolang hier niet iets aan gedaan wordt blijft men dit ook doen :)
Dat plaatst je nog niet in de positie om andere te adviseren om ook de regels te overtreden. De hypotheeknemer zal in de meeste gevallen vragen naar overige betalingsverplichtingen en/of schulden. Deze niet juist beantwoorden kan in de toekomst voor problemen zorgen, problemen die je niet wil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het is een beetje moeilijk te zeggen wat je plannen zijn.
Wat is ruimer wonen? Een huis van 400.000 euro? En hoe lang zou je er dan willen blijven wonen? Of is je droomhuis beschikbaar voor 200.000 euro? En welke ruimte heb je t.o.v. van je maximale hypotheek (dan maakt de discussie over studieschuld verzwijgen ook niks meer uit).

Zelfde als met trouwen; wat wil je aan een bruiloft uitgeven? Houd je het klein, dan ben je veel goedkoper uit dan als je een bruiloft van 20.000 neemt.

Kortom: Zet eens neer wat je wensen (financieel) zijn; daar zal al vrij vlot een antwoord uit komen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Alles valt of staat bij de woning die je wil kopen, en vooral de locatie daarvan. Aan welk prijssegment denk je?

50k schuld is een serieus bedrag wat impact heeft op je leennorm, maar 50k overwaarde is ook niet niks. Jullie hebben beide een inkomen, jij bovenmodaal.
Afhankelijk van de regio is er zelfs in deze markt wel aanbod wat daarbij kan passen.

Verder zit er een hele grote factor 'glazen bol' in:
- behouden jullie jullie baan?
- wat gaan huizenprijzen doen na de coronacrisis in de bijbehorende economische onrust?

Bepaal je eigen scenario's en beslis wat de slimste beslissingen zijn. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Rationeel gezien moet je de studieschuld niet aflossen, want elke andere lening (hypotheek) zal je voor hetzelfde bedrag meer rente moeten betalen. Ook heeft de studieschuld nog meer gunstige voorwaarden, die je op de markt niet kan krijgen, zoals tijdelijk stoppen met aflossen als je je inkomsten kwijt raakt.

Deze vraag is vaker langs gekomen op GoT en je zal veel adviezen krijgen om wel af te lossen gebaseerd op onderbuikgevoelens. Dus emotioneel gezien zou je kunnen aflossen. Maar voor een studielening van DUO geldt: geld aflossen kost geld, geld lenen levert geld op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Studieschuld is het goedkoopste OPM dat je ooit zult krijgen in je leven.

Tenzij studieschuld je blokkeert in het verkrijgen van een hypotheek, zou ik het zo min mogelijk aflossen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shashy
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 29-09-2020
Bedankt voor jullie antwoorden!

Studieschuld verzwijgen willen we inderdaad liever niet doen.
gorgi_19 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:28:
Het is een beetje moeilijk te zeggen wat je plannen zijn.
Wat is ruimer wonen? Een huis van 400.000 euro? En hoe lang zou je er dan willen blijven wonen? Of is je droomhuis beschikbaar voor 200.000 euro? En welke ruimte heb je t.o.v. van je maximale hypotheek (dan maakt de discussie over studieschuld verzwijgen ook niks meer uit).

Zelfde als met trouwen; wat wil je aan een bruiloft uitgeven? Houd je het klein, dan ben je veel goedkoper uit dan als je een bruiloft van 20.000 neemt.

Kortom: Zet eens neer wat je wensen (financieel) zijn; daar zal al vrij vlot een antwoord uit komen.
Wij dachten zelf aan een huis om en nabij de 250.000 in de omgeving rotterdam waar we ongeveer 10 jaar willen gaan wonen. en een trouwerij van 12k~.

Het huis waar we nu in zitten kunnen we in principe nog wel een jaar of 2 in vooruit. Ik ben bang dat als we nu besluiten om alles af te lossen, dat we over 3/4 jaar alsnog "opnieuw" moeten beginnen met sparen, waardoor je toch een aantal jaar "weggooit".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 29-05 09:48
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:47:
Rationeel gezien moet je de studieschuld niet aflossen, want elke andere lening (hypotheek) zal je voor hetzelfde bedrag meer rente moeten betalen. Ook heeft de studieschuld nog meer gunstige voorwaarden, die je op de markt niet kan krijgen, zoals tijdelijk stoppen met aflossen als je je inkomsten kwijt raakt.

Deze vraag is vaker langs gekomen op GoT en je zal veel adviezen krijgen om wel af te lossen gebaseerd op onderbuikgevoelens. Dus emotioneel gezien zou je kunnen aflossen. Maar voor een studielening van DUO geldt: geld aflossen kost geld, geld lenen levert geld op.
Het probleem is alleen dat een studieschuld van 60k (ze kijken naar het begin bedrag) je veel meer scheelt ik je maximale hypotheek dan als je alles aflost. Je kan dus minder lenen en daarom kan het aantrekkelijk zijn om wel af te lossen, zodat je een hogere hypotheek kan nemen.

@Shashy Banken kijken in principe naar je startsschuld, maar als je een deel versneld hebt afgelost willen ze dit wel meenemen en heeft dat invloed ook al heb je niet al je schuld afgelost. Je kan dus ook een beetje aflossen (om het nog wat ingewikkelder te maken).

Heb je ook je maximale hypotheek als eens berekend met studieschuld? Misschien kunnen jullie wel 250k lenen met het inkomen wat je schetst. Dan heb je ook nog je overwaarde. Misschien maakt je studieschuld dus niet uit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:22
Het beste advies is al gegeven. Geeft de schuld problemen bij het krijgen van (voldoende) hypotheek? Dan zsm aflossen. Of in ieder geval verminderen tot je wel je hypotheek kunt krijgen.

Kun je wel de gewenste hypotheek krijgen ondanks je studieschuld? Dan niet aflossen. Je bespaart namelijk niks door af te lossen (rente van bijna 0) maar je bent wel het geld kwijt.

Studieschuld niet opgeven? Zolang het legaal is kan het, maar kijk wel uit dat de hypotheekverstrekker dan geen goed beeld heeft van je financiele situatie en je dus een (te hoge) hypotheek kan aansmeren waardoor je later toch in de problemen komt. Ik zou het denk ik netjes opgeven. Houd ook rekening met de situatie dat huwelijken meestal niet voor eeuwig zijn. Koop geen te duur huis!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Shashy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:02:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Studieschuld verzwijgen willen we inderdaad liever niet doen.

[...]

Wij dachten zelf aan een huis om en nabij de 250.000 in de omgeving rotterdam waar we ongeveer 10 jaar willen gaan wonen. en een trouwerij van 12k~.

Het huis waar we nu in zitten kunnen we in principe nog wel een jaar of 2 in vooruit. Ik ben bang dat als we nu besluiten om alles af te lossen, dat we over 3/4 jaar alsnog "opnieuw" moeten beginnen met sparen, waardoor je toch een aantal jaar "weggooit".
Grof gerekend:

250.000, met kosten koper, etc., wordt dit 265.000. Je hebt een overwaarde van 50.000 euro; dan moet je nog iets van 215.000 financieren.

Op de hypotheker.nl kan je een indicatie krijgen hoeveel je kan lenen; dat zal ook een beetje afhankelijk zijn van het inkomen van je partner. Daarna kan je een gesprek krijgen in hoeverre het geheel past en kan je kijken naar huizen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True