Welke manier van neuslat monteren/zagen is juist?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
Mijn vraag

Binnenkort wil ik beginnen met het vervangen van mijn jaren '90 isolatieglas (U=3) naar HR++ glas (U=1.1). Ik zit echter met een vraag hoe een neuslat juist te monteren. Ik zie namelijk verschillende manieren langskomen en heb hier nog geen standaard in kunnen ontdekken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb reeds zoveel mogelijk informatie verzameld (oa vrij beschikbare informatie NPR 3577 - Beglazen van gebouwen) over het juist plaatsen van glas. Vrijwel alles is mij nu duidelijk. Het is mij nog echter niet duidelijk hoe de neuslat het best gemonteerd of gezaagd kan worden, met name de plaatsing t.o.v. de glaslatten.

Bijgevoegd zijn meerdere foto's van verschillende manieren om een neuslat aan te brengen. Een optie is bijvoorbeeld contramallen met je glaslat. Een ander is hem door laten lopen tot 4 mm voor de sponning. Ook tussenvarianten heb ik zien langskomen. Soms loopt de 'vleugel' nog door langs de verticale glaslat, soms niet.

Een mogelijke keuze voor bijvoorbeeld door laten lopen tot de sponning is omdat dat eventueel het water wat zich verzameld achter de verticale glaslat, makkelijk kan uitlopen naast de neuslat. Iets anders kan ik niet bedenken.

Wat zou je beste methode zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OGj68_KDOYXJFKmepAijXwoGms=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtekL552PFl6gsJNJPuqYAYO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 26-05-2020 14:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:57
Of het de beste manier is, weet ik niet, maar ik heb de neuslatten korter gehouden dan de sponning. Daarna rugbandje met ruimte er onder in de kier en dichtgekit.
En je vermeld het niet, dus voor de zekerheid: neuslat monteren met afstandhouders er onder.

De kale kozijnen schilder ik eerst een paar keer met aflak of EPS, voordat het glas er in gaat. Dus niet alleen gronden, want dat houdt niets tegen.

De verticale glaslatten heb ik schuin afgezaagd en ook iets boven de neuslat op laten houden. Schuin afzagen zorgt er voor, dat je de kopse kant altijd weer mee kan schilderen.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 26-05-2020 15:22 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
JukeboxBill schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:18:
Of het de beste manier is, weet ik niet, maar ik heb de neuslatten korter gehouden dan de sponning. Daarna rugbandje met ruimte er onder in de kier en dichtgekit.
En je vermeld het niet, dus voor de zekerheid: neuslat monteren met afstandhouders er onder.

De kale kozijnen schilder ik eerst een paar keer met aflak of EPS, voordat het glas er in gaat. Dus niet alleen gronden, want dat houdt niets tegen.

De verticale glaslatten heb ik schuin afgezaagd en ook iets boven de neuslat op laten houden. Schuin afzagen zorgt er voor, dat je de kopse kant altijd weer mee kan schilderen.
Interessant, ik haal uit je post twee zaken die anders zijn dan ik gelezen heb:
  • sponning niet alleen met grondverf, maar ook met lak behandelen
  • schuin afzagen verticale glaslatten. Ik dacht juist dat je de kopse kant van het hout zoveel mogelijk van de buitenlucht wilt weghouden
Voor de afstandhouders had ik kliklijm in gedachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Linksonder en rechtsonder is toch redelijk hetzelfde, alleen rechts moeten ze nog kitten.

En gewoon met een goede grondverf gronden (voor montage), niet aflakken. Ten eerste is dat niet goed voor hechting van je kit en ten tweede wil je juist dat de niet zichtbare delen gewoon goed ventileren en dan is een dampdoorlatende grondverf de correcte oplossing.

En inderdaad zoals al gezegd let op de afstandhouders maar ook op de glasband tussen je latten en het glas. Dat is ook de ruimte die je vult met een beglazingskit.

En je hoort ruimte te houden tussen je verticale glaslatten en je neuslat voor de werking van het hout. Maar die ruimte vul je wel op met kit en schilder je dan mee. Zeker op de lage delen gaat het anders makkelijker rotten. Juist zo'n smal strookje ertussen zorgt dat de kopse kant van je glaslat nat blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door Yowzawood op 26-05-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:57
Door de staande glaslatten schuin af te zagen, kan je er altijd weer bij voor het onderhouds-schilderwerk. Zo heb ik het ook geleerd, heel vroeger op de MTS. Maar ja, dat is oude kennis en die deugt natuurlijk niet.

De meest voorkomende schade aan kozijnen is het rotten van hout achter de glaslatten. Vooral nieuwbouw kozijnen met zo'n opgespoten grondlaag houdt zeer slecht. In die spouw is het ook wel eens vochtig, vandaar dat je daar ook goed moet schilderen.
Ik schilder zelfs de glaslatten aan de niet-zicht zijde, voordat ik ze monteer. Het is extra werk, vandaar dat het in de bouw niet gebruikelijk is en wordt dus als onzin weggezet.

Een goede kit houdt prima op geschilderd hout, zolang het maar voldoende droogtijd heeft gehad. In de reguliere bouw is daar geen tijd voor, dus idem dito onzin. Maar ik doe het op mijn eigen eigenwijze wijze.

Soms ben ik bijna gelukkig