Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen (schuin dak op zuiden)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-11 15:45
Heb me al even wat verdiept in zonnepanelen en omvormers, maar zie even door de bomen het bos niet meer. Aangezien ik weet wanneer ik om hulp moet vragen, dit topic.

Ik verbruik ongeveer 3000kWh, 1250m3 gas.

Ik heb een volstrekt schaduwloos dak op het zuiden, waar 9 panelen op passen.

Ik heb nu het volgende gekregen als aanbod :

- 9x URE Solar 320Wp (full black) 120 cellen per paneel
- 1x Growatt MIN2500TL-XE

Dit moet ongeveer 2700kWh opbrengen per jaar (ik zit echter wel in een zonrijk gebied, dus ik verwacht 5 a 10% meer).

25 jaar garantie op de panelen, 10 jaar op de omvormer.

Incl montage etc, voorlopige offerte gekregen van 3450 euro van de eerste aanbieder.

Meningen? Adviezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-11 10:55
Ikzelf heb een soortgelijke situatie en heb gekozen voor de solar edge icm optimizers per paneel. De optimizers optimaliseren je opbrengst. Ze zorgen ervoor dat je MPP punt zoveel mogelijk bereikt wordt omdat ze met de omvormer communiceren.

nadere info

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

[Voor 17% gewijzigd door haborym op 26-05-2020 14:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@EquiNox Wat @haborym schrijft kan je meteen vergeten. Je hebt geen schaduw en alles ligt op een dakvlak.
Verder vind ik de montagekosten wat te hoog: de panelen kosten € 99 p.stk, de omvormer kan je voor ca. € 500 krijgen en het montagemateriaal per paneel mag ook niet meer dan € 40 per paneel kosten.
Trouwens op het zonnige zuiden met een "normale" hellingshoek kan je eerder iets van 3200 kWh/a verwachten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-11 10:55
dunklefaser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:47:
@EquiNox Wat @haborym schrijft kan je meteen vergeten. Je hebt geen schaduw en alles ligt op een dakvlak.
Verder vind ik de montagekosten wat te hoog: de panelen kosten € 99 p.stk, de omvormer kan je voor ca. € 500 krijgen en het montagemateriaal per paneel mag ook niet meer dan € 40 per paneel kosten.
Trouwens op het zonnige zuiden met een "normale" hellingshoek kan je eerder iets van 3200 kWh/a verwachten.
Mits je panelen allemaal de exact zelfde specs hebben en in de jaren erna op exact dezelfde wijze minder gaan presteren. Mocht 1 paneel sneller degraderen wordt dat ook opgepakt door de optimizers.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen je hebt geen schaduw dus niet nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
@haborym

15-20% meer uitgeven voor 0-1% meer opbrengst?
Als er geld is, laat TS 15% extra uitgeven aan betere panelen, dan zal de opbrengst ongeveer met 15% stijgen.

edit:
3450 euro inclusief of exclusief btw?

[Voor 12% gewijzigd door busscherski op 26-05-2020 17:48]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EquiNox
Excl. BTW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online

Voor dat geld, maar dan inclusief btw kun je ook een set nemen met betere panelen.

Maar goed, de webshop waar ik dit samen heb geklikt stuurt niet, zoals anderen, eerst een verkoper. Die service moet ook betaald worden, vandaar dat je verder niet op zulke scherpe prijzen komt.

Installatiekosten afhankelijk per provincie.

edit:
hoe groter de set, hoe goedkoper die in verhouding wordt. Passen er niet meer dan 9?

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 26-05-2020 18:09]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:17

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

haborym schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Mits je panelen allemaal de exact zelfde specs hebben en in de jaren erna op exact dezelfde wijze minder gaan presteren. Mocht 1 paneel sneller degraderen wordt dat ook opgepakt door de optimizers.
Het is erg kort door de bocht om te zeggen je hebt geen schaduw dus niet nodig.
En hoeveel verschil zie je al tussen de panelen? 0-5W? 1 dag een optimizer die niet meewerkt en je bent de winst voor 10 jaar kwijt.
Beter een groter paneel of een paar paneeltjes meer voor het zelfde geld, dat levert meer op. :)

Heb je schaduw of verschillende hoeken enz is het anders...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• EquiNox
busscherski schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:08:
[Afbeelding]

Voor dat geld, maar dan inclusief btw kun je ook een set nemen met betere panelen.

Maar goed, de webshop waar ik dit samen heb geklikt stuurt niet, zoals anderen, eerst een verkoper. Die service moet ook betaald worden, vandaar dat je verder niet op zulke scherpe prijzen komt.

Installatiekosten afhankelijk per provincie.

edit:
hoe groter de set, hoe goedkoper die in verhouding wordt. Passen er niet meer dan 9?
9 is op het dak de max (dakrand begint boven 1ste verdieping aan die kant), ik zou er nog een aantal op de bijkeuken (plat dak op het zuiden) kwijt kunnen.

Is die prijs ook incl afmonteren interne elektra etc, of is dat puur het leggen van de panelen en ophangen van de omvormer?

• busscherski
  • Nu online
Prijs inclusief alles. (Tenzij ik nog een klein onderdeeltje vergeten ben, maar dat zal niet veel zijn).
Wel exclusief een verkoper die van tevoren langskomt om te verkopen. Dat doet deze webshop niet.

Wil je advies over je andere dak. Deel dan een nette luchtfoto met het noorden boven met maten erin getekend en situatie foto's.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True