Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc start start geheel niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-06 16:11
Hallo allemaal :) ,

Gisteren had ik het probleem dat mijn pc niet in een keer wou opstarten, maar sinds vandaag start mijn pc geheel niet op. De fans draaien ook niet en er branden geen lampjes op het moederbord. Als ik de pc opstart, hoor een soort van tikkend/klikkend geluid bij de voeding (niet van de fan van de voeding).

De computer heeft het altijd goed gedaan toen ik hem in elkaar hebt gezet. Ik heb de onderdelen van mijn pc tijdens black friday gekocht (eind november 2019) en vlak daarna in elkaar gezet. Ik denk dat het probleem aan de voeding ligt of heel misschien het moederbord.

Ik heb al een andere voedingskabel geprobeerd. Daarnaast heb ik geprobeerd de computer op te starten zonder HDD en videokaart en met 1 RAM stick. Als laatste heb ik de CMOS batterij eruit gehaald.

Ik heb jammer genoeg geen andere voeding om te testen of het aan de voeding ligt. Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met dit probleem. En bedankt voor het lezen van mijn verhaal ^^!

Dit is mijn setup die ik toentertijd in elkaar heb gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 210,06€ 210,06
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 123,90€ 123,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 88,81€ 88,81
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 91,99€ 91,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 97,90€ 97,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.236,27

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 04:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Jotyjo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:08:
Heel misschien zou het helpen om de CMOS batterij eruit halen.
Heb je dit al gedaan dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
br00ky schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:10:
[...]

Heb je dit al gedaan dan?
Dit had ik al gedaan, maar het lijkt niet te helpen. Ik zal het even aanpassen in mijn tekst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 04:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt geen brandlucht geroken bij de voeding of je moederbord? Geen zwarte plekken op de PCB?

Kaal opstarten heb je al geprobeerd. Buiten de case zou nog kunnen, al deed hij het eerst wel goed, dus is kortsluiting minder waarschijnlijk.

Het kan natuurlijk je voeding zijn. Lukt het om het geluid eens op te nemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
br00ky schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:36:
Je hebt geen brandlucht geroken bij de voeding of je moederbord? Geen zwarte plekken op de PCB?

Kaal opstarten heb je al geprobeerd. Buiten de case zou nog kunnen, al deed hij het eerst wel goed, dus is kortsluiting minder waarschijnlijk.

Het kan natuurlijk je voeding zijn. Lukt het om het geluid eens op te nemen?
Ik heb geen brandlucht geroken. Ook kan ik niks bijzonders zien aan het moederbord of de voeding. Ik kan proberen om buiten de behuizing alles aan te sluiten om kortsluiting uit te sluiten.

Ik heb het geluid opgenomen met mijn smartphone. Hoe kan ik deze het beste delen op Tweakers? Ik denk via YouTube?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Meestal betekent die tik dat de voeding in de beveiliging schiet. Dan zou er kortsluiting
in de kast plaats moeten vinden in een bepaald onderdeel.

Koppel de voeding van de processor eens los? (de 8-pin). Gaan de fans dan draaien dan is het
circuit richting de processor gaar. Dat betekend bord kapot of CPU.

Probeer ook een andere voeding die voldoende potent is voor dit systeem.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
nelizmastr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:47:
Meestal betekent die tik dat de voeding in de beveiliging schiet. Dan zou er kortsluiting
in de kast plaats moeten vinden in een bepaald onderdeel.

Koppel de voeding van de processor eens los? (de 8-pin). Gaan de fans dan draaien dan is het
circuit richting de processor gaar. Dat betekend bord kapot of CPU.

Probeer ook een andere voeding die voldoende potent is voor dit systeem.
Ik heb de 8-pin losgekoppeld, maar alsnog is er niks veranderd. De fans draaien nog steeds niet. Ik heb nog een oude HP OEM 385W voeding liggen (komt uit een pc van 2009). Zal ik deze gebruiken om te testen of het moederbord nog werkt en dat het probleem aan de voeding ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Ik heb een video kunnen maken waarbij het geluid goed te horen is als ik de pc probeer op te starten.

YouTube: Video geluid voeding

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jotyjo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Ik heb de 8-pin losgekoppeld, maar alsnog is er niks veranderd. De fans draaien nog steeds niet. Ik heb nog een oude HP OEM 385W voeding liggen (komt uit een pc van 2009). Zal ik deze gebruiken om te testen of het moederbord nog werkt en dat het probleem aan de voeding ligt?
Die is te oud. Lijkt me niet zo'n strak plan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
nelizmastr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Die is te oud. Lijkt me niet zo'n strak plan.
Zo'n idee had ik al dat het niet slim zou zijn om te testen met zo'n oude voeding. Maar dan heb ik jammer genoeg geen goede voeding om mee te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jotyjo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Zo'n idee had ik al dat het niet slim zou zijn om te testen met zo'n oude voeding. Maar dan heb ik jammer genoeg geen goede voeding om mee te testen.
In dat geval is het een idee het moederbord uit te bouwen en op een doos of een stuk hout oid
je systeem op te bouwen. Slaat-ie dan wel aan, dan komt de kortsluiting uit je kast en bestaat
de kans dat je een afstandbusje/standoff teveel hebt of een andere plek waar er direct contact is tussen het moederbord en een ander stuk metaal van je behuizing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
nelizmastr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:44:
[...]

In dat geval is het een idee het moederbord uit te bouwen en op een doos of een stuk hout oid
je systeem op te bouwen. Slaat-ie dan wel aan, dan komt de kortsluiting uit je kast en bestaat
de kans dat je een afstandbusje/standoff teveel hebt of een andere plek waar er direct contact is tussen het moederbord en een ander stuk metaal van je behuizing.
Ik heb het moederbord uit de behuizing gehaald en op een doos in elkaar gezet. Ik heb het voor de zekerheid zonder videokaart, HDD en 1 RAM stick gedaan. Er gebeurde net als daarvoor helemaal niks. Geen lampjes op het moederbord die aangaan of dat de fans gaan draaien. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat het probleem aan de voeding ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jotyjo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:42:
[...]

Ik heb het moederbord uit de behuizing gehaald en op een doos in elkaar gezet. Ik heb het voor de zekerheid zonder videokaart, HDD en 1 RAM stick gedaan. Er gebeurde net als daarvoor helemaal niks. Geen lampjes op het moederbord die aangaan of dat de fans gaan draaien. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat het probleem aan de voeding ligt?
helaas niet zonder een moderne gegarandeerd werkende voeding.

Als je een tweede PC hebt, hang je voeding dan daar eens aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
nelizmastr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:42:
[...]

helaas niet zonder een moderne gegarandeerd werkende voeding.

Als je een tweede PC hebt, hang je voeding dan daar eens aan.
Ik heb de Corsair RM550x aangesloten aan de oude HP OEM desktop die nog had liggen en hij startte niet op. Een fan draaide voor een seconde, maar voor de rest gebeurde er niks. Toen ik de oude 385W voeding weer aansloot, startte de oude HP OEM desktop zonder problemen op. Deze oude computer heeft alleen een 24-pin connectie, geen 8-pin connectie. Maar kan ik nu eindelijk met zekerheid zeggen dat het probleem aan de voeding ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jotyjo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Ik heb de Corsair RM550x aangesloten aan de oude HP OEM desktop die nog had liggen en hij startte niet op. Een fan draaide voor een seconde, maar voor de rest gebeurde er niks. Toen ik de oude 385W voeding weer aansloot, startte de oude HP OEM desktop zonder problemen op. Deze oude computer heeft alleen een 24-pin connectie, geen 8-pin connectie. Maar kan ik nu eindelijk met zekerheid zeggen dat het probleem aan de voeding ligt?
Ik neem aan dat die HP wel een 4 pin voor de processor heeft? Maar ja, lijkt sterk op een kapotte voeding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jotyjo
nelizmastr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Ik neem aan dat die HP wel een 4 pin voor de processor heeft? Maar ja, lijkt sterk op een kapotte voeding.
Dat klopt dat de HP wel een 4-pin heeft voor de processor. Dat was ik vergeten te vertellen. Ik heb al een mailtje gestuurd naar Azerty over de kapotte voeding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jotyjo
Ik wil @br00ky en @nelizmastr bedanken voor de hulp die jullie geboden hebben. Ik heb bericht terug gekregen van Azerty en ik kan de kapotte voeding retourneren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True