Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Vraag
Alle reacties
Man has 2 testicles but only 1 heart...
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Heb wel een afzuigingspunt in de buurt (deze leidt naar een Itho box). Naast dat het warmte naar andere delen van het huis kan verplaatsen zijn er meer punten waar je rekening moet houden? Stoot de airco bijvoorbeeld schadelijke gassen uit?
Vervolgens moet je kijken of de uitblaascapaciteit van de airco onder dit getal blijft. Houdt er wel rekening mee dat hoe dichter je op de maximale capaciteit komt van de mechanische ventilatie, hoe minder hij dus effectief in de rest van je huis afzuigt (vochtproblemen) en frisse lucht aantrekt (door ventilatieroosters),
Dus niet naar de WC gaan als de airco blaast :-)
Als ik de ventilatie op max zet is het Ok, qua verse lucht zie ik niet zo'n probleem, wij zijn van het ramen openzetten en bijna buiten slapen met propellers aan het plafond. Is alleen een probleem als onze zoon veel scheten laat :-)
Een terugslagklep CVH125 in de onderkant (waar de centrale afzuiging binnenkomt) zou het beste zijn denk ik ? Als die maar opengaat bij minimum stand. Ik vraag me af of die ipv op de uitblaasopening ook op de inblaasopening kan ivm scharniertjes en zwaartekracht ?
Heb je een foto van deze setup? Klinkt als een mooie oplossing voor warme zomers...joozzt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:20:
Heb het gisteren even provisorisch aangesloten, wel grappig dat ie nu, relatief, koude lucht in het huis blaast als ie aan gaat en de ventilatie op minimaal staat. De ventilatie is alleen aangesloten op WC's, badkamer , keuken en kelder.
Dus niet naar de WC gaan als de airco blaast :-)
Als ik de ventilatie op max zet is het Ok, qua verse lucht zie ik niet zo'n probleem, wij zijn van het ramen openzetten en bijna buiten slapen met propellers aan het plafond. Is alleen een probleem als onze zoon veel scheten laat :-)
Een terugslagklep CVH125 in de onderkant (waar de centrale afzuiging binnenkomt) zou het beste zijn denk ik ? Als die maar opengaat bij minimum stand. Ik vraag me af of die ipv op de uitblaasopening ook op de inblaasopening kan ivm scharniertjes en zwaartekracht ?
Nee mobiele airco's zijn altijd een shitoplossing omdat ze warme, vochtige lucht aanzuigen die dus door de kieren van je huis van buiten naar binnen stroomt.Peter86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:05:
Heb je een foto van deze setup? Klinkt als een mooie oplossing voor warme zomers...
Neem altijd een split airco als je de mogelijkheid hebt.
Man has 2 testicles but only 1 heart...
Dat doen alleen mobiele airco's.mYpzaa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:47:
Stoot de airco bijvoorbeeld schadelijke gassen uit?
Nee, nog geen foto. Maar stel je een vierkante doos vlak onder het dak voor, met onderaan een buis erin en bovenaan een buis naar boven en rechtdoor naar buiten.Peter86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Heb je een foto van deze setup? Klinkt als een mooie oplossing voor warme zomers...
Dan wil ik in een van de openingen in de zijkant de airco aansluiten en laten inblazen. Het nieuwe idee is dan om eventueel in de onderste buis een terugslagklep te monteren.
De vide/kamer is wel erg goed ge-isoleerd en het dak is vol gelegd met zonnepanelen, dat helpt ook bij de isolatie. Ik ben benieuwd of dat allemaal gaat werken.
Daar een 125mm T-stuk tussen zetten.
En weer aansluiten met een terugslagklep op de itho box en de aansluiting van de airco.
Beide moeten naar buiten kunnen blazen.
Dan kan je de motor en printplaat van de itho niet overbelasten.
En je airco kan ongehinderd naar buiten blazen.
Als je airco uit staat kan de ventilatie niet via de airco aansluiting weer naar binnen blazen.
Maar dan de volgende vraag, de ventilatie, die niet uit kan, staat dan misschien langdurig, tegen de terugslagklep te blazen, geeft dat geen probleem ivm overbelasting ?
Wat veroorzaakt de overbelasting ? Doordat ik een terugslagklep in de aanvoerbuis monteer en de lucht van de airco niet recht er doorheen naar boven geblazen wordt maar van opzij? Of zoiezo als je hard inblaast ? Of de motor gaat harder lopen dan ie wil ? Lijkt me dan een onbelaste generator worden, dan zou ik de spanning moeten gaan meten, kijken of het kwaad kan.
Als ik toch in de Itho blaas, en we zetten de ventilatie op max is er wel enige ventilatie en gaat de lucht naar buiten. En voordeel zou zijn dat we de "mobiele" airco weg kunnen halen en er een extra ventilatie opening voor de vide bij hebben die we eventueel in andere seizoenen kunnen gebruiken. Maar ja dat kan ik ook nog alsnog erbij zetten als ik een T stuk gebruik..
Keuzes, keuzes...
Anoniem: 39993
Met een kleine aanpassing kan die Itho gewoon uit hoor. Ik heb zelf precies zo'n ventilatie unit (Itho CVE Eco), maar stuur deze aan vanuit Domoticz via 2 Fibaro Zwave modules.joozzt schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:34:
[...]
Maar dan de volgende vraag, de ventilatie, die niet uit kan, staat dan misschien langdurig, tegen de terugslagklep te blazen, geeft dat geen probleem ivm overbelasting ?
[...]
Die unit heeft 3 ingangen voor fase: L1, L2 en L3. Alleen L2 en L3 zijn geschakeld. L1 staat permanent spanning op. Bij mij is L1 ook gewoon geschakeld, dus ik kan het ding echt helemaal uit zetten. Je hebt volgens mij ook een soort van "vakantie" stand als je de stroom even helemaal van de unit afhaalt. Als ik hem van "uit" naar "stand 1" wil schakelen, moet ik altijd eerst naar "stand 2" schakelen en dan terug naar "stand 1". Anders is het resultaat niet wat je zou verwachten van "stand 1". Maarja, dat heb ik gewoon gescript, dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
Nou je hebt een open verbinding naar buiten, dus de itho zal ook nog wel lucht kwijt kunnen, in flatgebouwen zitten zo soms wel 10 woonlagen op een buis.joozzt schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:34:
Ja, da's misschien wel het beste, als je toch met terugslagkleppen gaat werken dan is de eenvoud weg en kun je het dan beter goed doen inderdaad.
Je kan ook een extra dakdoorvoer plaatsen.Wat veroorzaakt de overbelasting ? Doordat ik een terugslagklep in de aanvoerbuis monteer en de lucht van de airco niet recht er doorheen naar boven geblazen wordt maar van opzij? Of zoiezo als je hard inblaast ? Of de motor gaat harder lopen dan ie wil ? Lijkt me dan een onbelaste generator worden, dan zou ik de spanning moeten gaan meten, kijken of het kwaad kan.
[...]
Als ik toch in de Itho blaas, en we zetten de ventilatie op max is er wel enige ventilatie en gaat de lucht naar buiten. En voordeel zou zijn dat we de "mobiele" airco weg kunnen halen en er een extra ventilatie opening voor de vide bij hebben die we eventueel in andere seizoenen kunnen gebruiken. Maar ja dat kan ik ook nog alsnog erbij zetten als ik een T stuk gebruik..
Keuzes, keuzes...
Of beste is nog om je airco buiten te zetten en een buis erop te maken die naar binnen blaast.
Dan krijg je echt alleen koude lucht naar binnen.
Niemand reageert tot nu toe hierop maar je hebt wel gelijk.Juup schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Nee mobiele airco's zijn altijd een shitoplossing omdat ze warme, vochtige lucht aanzuigen die dus door de kieren van je huis van buiten naar binnen stroomt.
Een split-unit maakt minder geluid, koelt veel beter en verbruikt veel minder stroom. Maar het installeren is wel wat duurder.
Waarom je geen mobiele airco moet kopen:
https://www.energiecoachrob.nl/geen-mobiele-airco/
Goed man!
Wel moet je zorgen voor voldoende vermogen (12k-18k BTU) en voor 2 slangen. Dus naast een luchtafvoer ook een luchttoevoer naar het onderste rooster van de airco. Ik heb een oude wasemkap ventilator gebruikt (op hoogste stand) om de luchttoevoer te forceren. Een splitairco is geen optie bij mij omdat geluid buiten geen optie is, aan alle kanten zitten tuinen van buren. Daarnaast moet ik de spouw doorboren waar ik vrij weinig zin in heb. De temperatuur bleef rond de 23 graden afgelopen zomer, met 38+ buiten. 's nachts staat ie uit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die 2 slangen met isolatie van een split unit zijn een fractie van de grootte van een luchtslang. Laat staan 2.Jim423 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:54:
Je kan prima een mobiele airco gebruiken, niets mis mee.
Wel moet je zorgen voor voldoende vermogen (12k-18k BTU) en voor 2 slangen. Dus naast een luchtafvoer ook een luchttoevoer naar het onderste rooster van de airco. Ik heb een oude wasemkap ventilator gebruikt (op hoogste stand) om de luchttoevoer te forceren. Een splitairco is geen optie bij mij omdat geluid buiten geen optie is, aan alle kanten zitten tuinen van buren. Daarnaast moet ik de spouw doorboren waar ik vrij weinig zin in heb. De temperatuur bleef rond de 23 graden afgelopen zomer, met 38+ buiten. 's nachts staat ie uit.
Een split unit is ten aller tijde veel effectiever dan een mobiele airco.
Je kan een buitenunit ook omkasten met een geluidsdempende behuizing, dan ben je al weer 15db kwijt.
Je gaat natuurlijk niet met je koudemiddelleidingen door een raam, deze zou dan nooit meer dicht kunnen.
Het is inderdaad wel zo dat een split een beter rendement heeft, maar ik kijk niet op een kWh meer of minder dus dat is wel overkomelijk.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een mobiele airco is geen wondermiddel en vervanging voor een volwaardige airco, bah, verwacht en wil ik ook niet. Het ding dat ik wil oplossen is dat als het buiten afkoelt tot 20 graden ‘s nachts, het in de vide snel mee afkoelt, dus het zuigt lekker van buiten koude lucht aan door de dakraampjes op een kier, koelt de lucht evt nog meer en blaast het weer weg en blaast de warme lucht snel naar buiten. Daarnaast houdt dit de dagelijkse opwarming binnen de perken. Dit gaat sneller werken dan een giga ventilatie toch?robkds schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:41:
[...]
Niemand reageert tot nu toe hierop maar je hebt wel gelijk.
Een split-unit maakt minder geluid, koelt veel beter en verbruikt veel minder stroom. Maar het installeren is wel wat duurder.
Waarom je geen mobiele airco moet kopen:
https://www.energiecoachrob.nl/geen-mobiele-airco/
Anoniem: 39993
Wat is dat nou voor raar verhaal? Als ik hier in de zomer aan kom fietsen hoor ik een heleboel geblaas en geronk van buren met zo'n slang uit het raam. Mijn buitenunit van de split, onderdeel van een systeem wat wel daadwerkelijk koelt hoor je niet.Jim423 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:54:
Je kan prima een mobiele airco gebruiken, niets mis mee.
Spouw doorboren is ook 1,2,3 gebeurd natuurlijk. Niks spannends aan. Gewoon 1x met 8mm lange boor er doorheen en dan van beide kant even de diamandboor er op.
Ja, zo lang het buiten koeler is dan binnen kan zo'n ding nog enigsinds werken.joozzt schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:59:
[...]
Een mobiele airco is geen wondermiddel en vervanging voor een volwaardige airco, bah, verwacht en wil ik ook niet. Het ding dat ik wil oplossen is dat als het buiten afkoelt tot 20 graden ‘s nachts, het in de vide snel mee afkoelt, dus het zuigt lekker van buiten koude lucht aan door de dakraampjes op een kier, koelt de lucht evt nog meer en blaast het weer weg en blaast de warme lucht snel naar buiten. Daarnaast houdt dit de dagelijkse opwarming binnen de perken. Dit gaat sneller werken dan een giga ventilatie toch?
Je kunt ook de koelkast in de deuropening zetten en rondom aftapen; de achterkant buiten, de voorkant binnen met de koelkastdeur open
Het zijn mijn persoonlijke ervaringen. Doe ermee wat je wilt, iig om wat tegengas te geven tegen de erg zwart/witte berichten hier, zoals die van jou en jaap. Ervaringen hier op het forum met betrekking tot WPB en WP(airco) neem ik altijd met een korreltje zout, vast goed bedoeld net zoals mijn WPB die erg stil zou zijn en je in de ruimte ernaast zou kunnen slapen, nou ik heb nog nooit zoveel herrie gehoord uit een apparaat, slapen gaat hem zelfs een verdieping lager niet worden. Maargoed, doodstil dus als ik hier buiten voor het raam sta, ik voel alleen een warm windje. Waarschijnlijk gebruiken je buren een ribbelslang (standaard slang vaak) waardoor je wervelingen in de lucht krijgt of hoor je het apparaat door het raam heen (raam niet dichtgemaakt). Een splitairco buitenunit die je niet hoort (in de tuin) ben ik nog niet tegengekomen (en ik heb denk ik wel ervaring met zeer veel modellen) dus dat geloof ik niet zo. De eerder genoemde omkast zou een oplossing kunnen zijn maar dan wordt het wel een gigantisch bakbeest. Bedenk dat een mono en split qua capaciteit elkaar helemaal niet zoveel ontlopen, het is in feite gewoon hetzelfde apparaat, alleen het rendement zal van een mono minder zijn doordat er minder airflow is over de condensor en er (eventueel) geen luchttoevoer (van buiten) naar de condensor is waardoor er onderdruk ontstaat in de ruimte.kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:25:
[...]Wat is dat nou voor raar verhaal? Als ik hier in de zomer aan kom fietsen hoor ik een heleboel geblaas en geronk van buren met zo'n slang uit het raam.
@joozzt De lucht is niet vochtiger dan de lucht die normaalgesproken wordt afgezogen. Relatief zelfs minder vochtig. Wel zal je ventilatieunit zeer warm worden, de uitgeblazen lucht is meer dan 60 graden gemeten bij mij. Ook kun je je unit gaan aandrijven door de zeer hoge airflow, meer dan 500m3/h. Ook is het de vraag of al je luchtkanalen niet teveel weerstand gaan geven voor de airco, zo sloeg mijn monoblock in de zomer af wanneer ik hem had aangesloten op een 125mm schoorsteenschouw. Bij het inblazen van koude lucht moet je wel rekening houden met condensatie, de inblaaskanalen zijn niet geisoleerd neem ik aan voor lucht van 6 graden? Ik zou niet de Itho compleet uitschakelen, dit gaat geuroverlast geven van de toiletten e.d.
Als we even ervan uitgaan dat je alleen een luchtafvoer maakt: zolang het buiten koeler is dan de uitgeblazen lucht zal het logischerwijs koelen. Nu zal het niet zo snel buiten warmer worden als 60 graden. Het is natuurlijk wel zo dat hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger de luchttemperatuur die de ruimte instroomt, en dus hoe lager het rendement. En dat juist op het moment dat je dat rendement hard nodig hebt.kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:30:
[...]Ja, zo lang het buiten koeler is dan binnen kan zo'n ding nog enigsinds werken.
[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 29-05-2020 19:39 ]
Er zijn ook mobiele airco's die ook kunnen aanzuigen van buiten, en dus geen onderdruk creëeren. Dan heb je dus wel 2 slangen.Juup schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Nee mobiele airco's zijn altijd een shitoplossing omdat ze warme, vochtige lucht aanzuigen die dus door de kieren van je huis van buiten naar binnen stroomt.
Als alle buren de mobiele airco's zouden uitzetten kun je, na het neerschieten van 200 vogels mijn buitenunit wellicht wel horen ja. En als hij op z'n hardst op turbo draait zal hij vast ook wat meer lawaai maken; maar dan is het 40 graden buiten (=niemand buiten) of -10 (ook niemand buiten).
Inmiddels vorige week alles aangesloten zonder terugslagkleppen of anders. Alles werkt naar tevredenheid tot nu toe, airco is deze week 2 x voor slapen gaan 1 uurtje aan gezet, blaast wat lucht door de ventilatiepunten als die op min staat, wat ie eigenlijk altijd staat, niks dramatisch. Alleen onthouden om op max te zetten als je naar de WC gaat.Peter86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Komende weken staat ie continu uit tot het weer eens 30 graden wordt. En dan in de herfst weer opslaan en klepje dicht :-)
Was een van de meest eenvoudige klussen, stopcontact bijmaken en 1 slang luchtdicht aansluiten:
:strip_exif()/f/image/cRCo50bxh1VQYfUgPsKzaJkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rzxWO6M4uN4H5N5nQfgzJ9EG.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gqmf6QxikloQ4OKBcGD7WcRR.jpg?f=user_large)