Ik vraag mij al enige tijd af wat de beste aanpak is voor het testen van een project en dan met name de backend. Mijn huidige aanpak tot nu toe is gelaagd middels:
Een mooi doel zal zijn dat ik een set van de end-to-end tests zou kunnen draaien in de productieomgeving na een nieuwe versie is gedeployed en nadat deze tests zijn afgerond een database wijzigingen weer terugdraaien. Maar dat lijkt mij niet eenvoudig om te doen.
Mijn vraag is eigenlijk wat is een goede manier om deze soort tests te automatiseren? Hoe pakken jullie het testen aan? Vooral als je geen echte QA persoon in je team hebt?
- End-to-end tests: Hier voer ik reeks een tests om te verifiëren om de beste functionaliteit werkt (e.g. user stories)
- Unit tests: Tests van de functionaliteit per service / onderdeel
- API tests: hierbij test ik handmatig de input-output van API endpoints middels een Postman collection
Een mooi doel zal zijn dat ik een set van de end-to-end tests zou kunnen draaien in de productieomgeving na een nieuwe versie is gedeployed en nadat deze tests zijn afgerond een database wijzigingen weer terugdraaien. Maar dat lijkt mij niet eenvoudig om te doen.
Mijn vraag is eigenlijk wat is een goede manier om deze soort tests te automatiseren? Hoe pakken jullie het testen aan? Vooral als je geen echte QA persoon in je team hebt?