Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

TN vs IPS voor recreatief gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuckson809
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-06 15:43
Mijn vraag
Is het belevingsverschil tussen TN en IPS voor recreatief gamen van een 12-jarige relevant genoeg om de mindere kleuren van TN te accepteren? Of is dat alleen echt relevant voor die-hard (pro) gamers?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fortnite, Minecraft, SW Battlefront, Geforce GTX 1660, AMD Ryzen 3600, 16 GB Ram
Daarnaast ook af en toe wat video- en/of fotobewerking

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
IPS mooiere kleuren, betere kijkhoek, TN hogere refreshrates (Kan ook op IPS, maar keiduur)

[Voor 5% gewijzigd door Tuckson809 op 26-05-2020 13:27]

Beste antwoord (via Tuckson809 op 26-05-2020 16:19)

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tuckson809 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:45:
Eens, Maar ik merk dat hij wel aan het groeien is, ook inzijn belangstelling op dit soort gebieden. Van de week van zijn zakgeld ineens een CoD voor op de xbox gekocht. Dus ja, je hebt gelijk, maar ik wil hem toch een beetje faciliteren voor wat hij als puber wellicht leuk vindt.

En je wilt niet weten hoeveel basisschoolkids er met peperdure iPhones rondlopen....
Ik vindt de VA suggestie erg interessant.
Zit nu aan deze te denken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenSamsung LC24RG50FQU Zwart€ 178,70€ 178,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,70
Als je over die prijsklasse zit te denken, tja pak dan wel een goede IPS. Deze:
pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver

Eindelijk weer te krijgen na maanden en dit is het wel voor enigszins betaalbare 1080p opties. Het is een gloednieuw paneel dat de oudere TN panelen grotendeels overbodig heeft gemaakt voor deze prijsklasse. Doet nauwelijks onder voor TN als het om reactietijden gaat, maar het is wel IPS. Het probleem is dat alle 1080p 144Hz VA en TN opties rond de €180 beginnen. Voor €20 meer heb je alleen een paneel dat beter is dan VA in reactietijden en beter dan TN in kleurenspectrum. Wil je echt besparen, dan moet je kijken naar 75Hz opties. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 23:15

KipCurreh

Nightcrawler

Vergeet je VA niet?

Techniek ligt zowat tussen TN en IPS, en heeft het beste licht/donker contrast

IMO gaat die 12-jarige het echt niet zo storen dat ie op een goed TN-scherm gamet hoor, het is maar wat je gewend bent..

Moest hij nou zitten gamen en ernaast staat een IPS scherm, dan pas zal hij het merken ;)

[Voor 51% gewijzigd door KipCurreh op 26-05-2020 13:35]

Setup | Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:06
Waarom ga je niet even in een mediamarkt of zoiets kijken of je het zelf ziet? Jij kan alleen bepalen of je het verschil het geld waard vindt.

Mijn mening: absoluut het geld waard als je het budget hebt. Het is en blijft echter een sluitpost in mijn optiek. Je bent / koopt echter voor een 12 jarige en hiervoor is het absoluut niet noodzakelijk. Gewoon een mooi TN scherm kopen. Deze hebben ook prima kleuren voor een veel voordeligere prijs. Het is echt niet alsof dit lelijke panelen zijn.

Ik heb zelf 20 jaar op TN panelen gespeeld en nu pas voor het eerst een IPS scherm gekocht. Heb nooit het idee gehad iets te missen.

[Voor 22% gewijzigd door Renzzie op 26-05-2020 13:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:53
Ik denk dat een 12 jarige dat echt niks kan schelen.

Ik zou trouwens wel voor een VA paneel gaan. Ik heb IPS/VA/TN hier staan en moet zeggen dat ik een VA het beste van beide werelden vind. Snellere response time van TN, maar betere kijkhoeken/kleuren en zwartwaardes van IPS.

Heb zelf deze: pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuckson809
ItsWillem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:37:
Ik denk dat een 12 jarige dat echt niks kan schelen.

Ik zou trouwens wel voor een VA paneel gaan. Ik heb IPS/VA/TN hier staan en moet zeggen dat ik een VA het beste van beide werelden vind. Snellere response time van TN, maar betere kijkhoeken/kleuren en zwartwaardes van IPS.

Heb zelf deze: pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart
Zat idd net over VA te lezen. Bevalt die AOG goed? Lees nogal wat kritische noten over AOG? (Vaak dode pixels). De reviews van degene die jij noemt zijn nogal wisselend?

Voegt het curved zijn nog iets toe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:31
Fortnite en Minecraft zijn nou niet bepaald het soort spellen die je gaat spelen omdat je geeft om gedetailleerde prachtige graphics. Geef die 12 jarige een leuk TN scherm om mee te spelen. Zeker met die leeftijd zou ik vooral geen product aanbevelen waarbij de gedachte is dat het lang mee zal gaan. Daarnaast vormt het altijd pas een probleem als je een stap terug moet doen (OLED naar LCD, IPS naar TN). De overstap naar een beter paneel kan ie zelf nog altijd maken in de toekomst. Je gaat een kind toch ook geen iPhone 11 Pro geven omdat ie dan een telefoon heeft met een OLED display.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuckson809
Eens, Maar ik merk dat hij wel aan het groeien is, ook inzijn belangstelling op dit soort gebieden. Van de week van zijn zakgeld ineens een CoD voor op de xbox gekocht. Dus ja, je hebt gelijk, maar ik wil hem toch een beetje faciliteren voor wat hij als puber wellicht leuk vindt.

En je wilt niet weten hoeveel basisschoolkids er met peperdure iPhones rondlopen....
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,70

[Voor 53% gewijzigd door Tuckson809 op 26-05-2020 13:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:53
Tuckson809 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Zat idd net over VA te lezen. Bevalt die AOG goed? Lees nogal wat kritische noten over AOG? (Vaak dode pixels). De reviews van degene die jij noemt zijn nogal wisselend?

Ken geen AOG ;)

Nee maar ik heb hier twee AOC’s staan, eentje TN 75Hz en eentje 144Hz VA. Maat van me heeft zelfde 144Hz scherm en een andere vriend heeft een platte 144Hz AOC. Niemand heeft last van dooie pixels oid, dus dat zit wel goed.

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 23:15

KipCurreh

Nightcrawler

[...]

Ik heb pricewatch: MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart en ben hier heel tevreden mee moet ik zeggen..

Curved heeft een voordeel, maar enkel als je 27" of hoger gaat imo.. Is niet per se nodig op een 23-24" scherm, wat toch de standaard is als je 1080p gaat.

Setup | Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vipeax
[...]

Curved voegt niets positiefs toe, zeker niet op dit formaat. Vooral niet doen zou mijn advies zijn. Het betreffende paneel uit die AOC is alweer wat achterhaald en wordt niet meer gefabriceerd. Vandaar dat dit scherm ook niet echt meer leverbaar is. Met het merk zelf is niets mis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuckson809
thnx all. Hier heb ik wat aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vipeax
Je zou nog kunnen kijken naar recente modellen als de pricewatch: MSI Optix MAG271C (zonder omdoos, met HDMI-kabel) Zwart of pricewatch: MSI Optix G24C4 Zwart. De laatste heeft een heel nieuw paneel, maar is ook nog niet echt goed leverbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03:57

DaWaN

'r you wicked ??

Tuckson809 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:27:
Daarnaast ook af en toe wat video- en/of fotobewerking
Als je enigzins kleurcorrect foto's wilt bewerken is IPS de enige optie.
ItsWillem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:37:
Niet helemaal waar, VA is over het algemeen wat trager dan TN / IPS en al helemaal van zwart -> grijs.
Wil niet zeggen dat VA geen goede optie is, de kijkhoeken, kleuren en contrast zijn beter dan TN.

Voordelen van de verschillende technieken:
IPS: Beste kijkhoeken, nauwkeurigste kleuren, relatief snel, redelijk contrast
TN: Matige kijkhoeken, matige kleuren, snelst, redelijk contrast
VA: Goede kijkhoeken, goede kleuren, langzaamst, beste contrast

Overigens is een 144Hz VA meestal wel sneller dan bijvoorbeeld een 60Hz TN in grijs->grijs, maar er zijn wel meer nuances. Persoonlijk kan ik bij een PC monitor voor gaming / entertainment leven met de nadelen van VA t.o.v. IPS. Het contrast van VA is zeker bij films bijvoorbeeld echt een toevoeging. Mocht je echter dingen doen als webdesign en fotobewerking, is IPS denk ik de enige keus.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tuckson809 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:45:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,70

Eindelijk weer te krijgen na maanden en dit is het wel voor enigszins betaalbare 1080p opties. Het is een gloednieuw paneel dat de oudere TN panelen grotendeels overbodig heeft gemaakt voor deze prijsklasse. Doet nauwelijks onder voor TN als het om reactietijden gaat, maar het is wel IPS. Het probleem is dat alle 1080p 144Hz VA en TN opties rond de €180 beginnen. Voor €20 meer heb je alleen een paneel dat beter is dan VA in reactietijden en beter dan TN in kleurenspectrum. Wil je echt besparen, dan moet je kijken naar 75Hz opties. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuckson809
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Eindelijk weer te krijgen na maanden en dit is het wel voor enigszins betaalbare 1080p opties. Het is een gloednieuw paneel dat de oudere TN panelen overbodig heeft voor deze prijsklasse. Doet nauwelijks onder voor TN als het om reactietijden gaat, maar is wel IPS. Het probleem is dat alle 1080p 144Hz VA en TN opties rond de €180 beginnen. Voor €20 meer heb je alleen een paneel dat beter is dan VA in reactietijden en beter dan TN in kleurenspectrum. Wil je echt besparen, dan moet je kijken naar 75Hz opties. :)
Wat maakt die AOC dan beter dam die samsung? De reviews zijn niet vreselijk enthousiast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tuckson809 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Wat maakt die AOC dan beter dam die samsung? De reviews zijn niet vreselijk enthousiast?
Nou hierom. :)
YouTube: AOC 24G2 Review, The Best 1080p 144Hz Monitor You Can Get!
Het is een veel beter paneel dan een VA met goede overdrive settings en reactietijden zijn goed, goed statief dat verstelbaar is. Speakers zijn verschrikkelijk, maar dat is standaard.

[Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-05-2020 15:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vipeax
Plat, IPS, goede reactietijd, VESA aansluiting, in hoogte verstelbaar, modern paneel en nog een leuke prijs ook. Ik zou @DaniëlWW2 zijn suggestie volgen.

[Voor 5% gewijzigd door Vipeax op 26-05-2020 16:08]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True