Symptonen van stervende externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Ik heb al jaren deze Verbatim externe HDD aan mijn PC:
https://tweakers.net/pric...ive-usb-20-2tb-zwart.html

Deze gebruik ik als opslag en doe ik alleen aan wanneer ik hem nodig heb.
Niet al te lang gelegen begon de harde schijf kuren te vertonen. De snelheid bij het openen van mappen is flink achteruit en sindskort heb ik een nieuwe error.
Enkele dagen terug heb ik wat foto's en filmpjes van mijn mobiel overgezet en die map is nu niet eens meer bereikbaar. Ik krijg de error:
"Locatie niet beschikbaar
(Gegevenspad hier)
Gegevensfout (Cyclische Redundantiecontrole)"

Is dit nog op te lossen of moet ik alles maar back-uppen en een nieuwe externe HDD kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:35
Klinkt heel erg als en falende disk ja. Mogelijk nog wel iets te redden met filesysteem repair, maar zo te horen is de grens al bereikt dat er corruptie optreed. mogelijk kun je met een tool de SMART waardes van de schijf uitlezen voor bevestiging, maar zelf zou ik de schijf niet vertrouwen en direct een nieuwe schijf kopen/halen/zoeken om je backups op te doen.

offtopic:
ik neem aan dat dit de backup schijf was van data op andere locaties en niet de enige drager van de data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:36
F T schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:43:
(...) of moet ik alles maar back-uppen en een nieuwe externe HDD kopen?
Dat is sowieso geen slecht idee. Anders is er binnenkort weer een ander topic over of data nog terug te halen is van een defecte schijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het kan ook de spanningsadapter of het kleine PCB met de USB/SATA bridge chip erop zijn.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Aragnut schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:53:
Klinkt heel erg als en falende disk ja. Mogelijk nog wel iets te redden met filesysteem repair, maar zo te horen is de grens al bereikt dat er corruptie optreed. mogelijk kun je met een tool de SMART waardes van de schijf uitlezen voor bevestiging, maar zelf zou ik de schijf niet vertrouwen en direct een nieuwe schijf kopen/halen/zoeken om je backups op te doen.

offtopic:
ik neem aan dat dit de backup schijf was van data op andere locaties en niet de enige drager van de data
Ok, goed om te weten. Zo'n tool zou ik kunnen proberen.
Ik heb de data inderdaad ook op andere schijven, behalve de recente data die ik erop heb gezet.
Kan ik eigenlijk nog bepaalde data kopiëren en plakken van de HDD of kopieer ik dan al corrupte data?
psychonetics schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:55:
[...]
Dat is sowieso geen slecht idee. Anders is er binnenkort weer een ander topic over of data nog terug te halen is van een defecte schijf. ;)
Precies en dat moeten we niet hebben.
PD2JK schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:55:
Het kan ook de spanningsadapter of het kleine PCB met de USB/SATA bridge chip erop zijn.
Ik hoop dat het dat alleen is. Ik zal nog even loskoppelen en kijken of dat iets verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:35
F T schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:43:
Ik heb al jaren deze Verbatim externe HDD aan mijn PC:
https://tweakers.net/pric...ive-usb-20-2tb-zwart.html

Deze gebruik ik als opslag en doe ik alleen aan wanneer ik hem nodig heb.
Niet al te lang gelegen begon de harde schijf kuren te vertonen. De snelheid bij het openen van mappen is flink achteruit en sindskort heb ik een nieuwe error.
Enkele dagen terug heb ik wat foto's en filmpjes van mijn mobiel overgezet en die map is nu niet eens meer bereikbaar. Ik krijg de error:
"Locatie niet beschikbaar
(Gegevenspad hier)
Gegevensfout (Cyclische Redundantiecontrole)"

Is dit nog op te lossen of moet ik alles maar back-uppen en een nieuwe externe HDD kopen?
Je foutmelding duidt op een communicatiefout ergens tussen de PC en de externe harddisk.
"Cyclische Redundantiecontrole" (CRC) is niets anders dan dat de controle op de communicatie (een soort negenproef, via een pariteitsbit) aantoont dat pakketjes incompleet of defect aankomen en dat ze worden geweigerd.
De oorzaak zit dus ergens in het communicatietraject tussen PC-aansluiting en de printplaat van de externe harddisk en niet (persé) in de externe HD zelf.

- De eerste verdachte is je verbindingskabel tussen PC en externe harddisk: vervang die eens.
- De tweede verdachte is de voeding van de externe harddisk: die is 3,5", dus er zit een externe voeding bij (meestal is dat 12 Volt gelijkstroom bij 2 Ampère).
Als dat de betreffende voeding is, is de kans groot dat bv. de voeding van DVD-spelertjes identiek is en die kan je dan uitproberen. Let voordat je dat probeert op passende stekker, polariteit (plaats plus en min in de stekker), spanning en stroom.

Schrijf de Verbatim dus nog niet af en gooi zeker nog niets weg!
En mocht het aan de harddisk zelf liggen, dan is dit een merkwaardige foutmelding voor dat verschijnsel: dat kan eigenlijk alleen als de USB-stekker rechtstreeks in de harddisk wordt gestoken. Als laatste redmiddel kan je altijd nog de behuizing van de harddisk openmaken en de harddisk rechtstreeks in je PC aansluiten. Dat kan echter alleen bij de wat oudere externe behuizingen, waar nog een separaat printje voor de USB-aansluiting van de SATA (PATA?) harddisk zorgt. Vandaar de uitdrukking "als laatste redmiddel".

[ Voor 12% gewijzigd door Renault op 26-05-2020 14:34 ]

Pagina: 1