Nieuwbouw woning wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Topicstarter
Mijn vraag
Collega van mij heeft zijn nieuw bouw woning opgeleverd gekregen. Nu vroeg hij aan mij of ik met hem het netwerk werkend kan krijgen met een goeie wifi verbind over heel zijn huis.

Ben direct begonnen met een onderzoekje natuurlijk.

Een twee verdiepingen woning. Ik dacht zelf aan een Cat6 kabel trekken naar boven want de goten zijn al geplaatst bij de levering. 1 AP plaatsen op de 1e verdieping om vannuit daar verder te kijken hoe de wifi op de begane zal zijn en op de 2e verdieping. En vannuit daar wellicht een 2e AP toevoegen.

Wat ik al gevonden
Collega beschikt over een Ziggo abbo die dus via de meterkast naar binnen komt; https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box . Voor utp gaat hij cat6 100% kopere kabel gebruiken; https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html .

Ik dacht zelf aan een poe switch dat makkelijk manageable moet zijn voor een persoon met weinig kennis qua netwerk en hardware; pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) en een AP dat geplaatst wordt op de 1e verdieping voor de wifi; pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) .

Zijn er op of aanmerkingen? zal de switch veel geconfigureerd moeten worden om het werkend te krijgen of zal het plug and play zijn?

Bedankt :D

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Als je slim bent, gemiddeld huis ziet er ongeveer als rechthoek uit, met meterkast bij voordeur.
Dat betekend dat de wifi voor in het huis sterk zal zijn, en achterin boven zwak.
Wanneer je de AP dan jusit achterin tegen buitenmuur zet, heb je ook mooi wifi in de tuin :)
Ik denk dat de collega dat alleen maar fijn gaat vinden, als hij ook z'n favoriete serie vanuit een luie stoel in de tuin kan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:45:
Als je slim bent, gemiddeld huis ziet er ongeveer als rechthoek uit, met meterkast bij voordeur.
Dat betekend dat de wifi voor in het huis sterk zal zijn, en achterin boven zwak.
Wanneer je de AP dan jusit achterin tegen buitenmuur zet, heb je ook mooi wifi in de tuin :)
Ik denk dat de collega dat alleen maar fijn gaat vinden, als hij ook z'n favoriete serie vanuit een luie stoel in de tuin kan kijken :)
Maar zal de AP dan wel bestand zijn tegen regen en wind? wel een goeie argument overigens.
Gaat om dit AP die ik op het hoog had; pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik bedoelde binnenkant buiten muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:52:
Ik bedoelde binnenkant buiten muur
Ah zo, duidelijk. Zal de switch wel werken met genoemde combinatie hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou liever een eigen stroomvoorziening zien voor de ap. Dit zodat hij ook sterker kan zenden.

Voordeel van Poe is dat je ook hem bij raam kan hangen (tussen raam en gordijn , dan zie je hem niet) (glas zal minder blokkeren dan een solide buitenmuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hier heb ik vorige week alles van UniFi gemonteerd. Een in wall AP op de 1e verdieping, een 8-60W switch voor POE, 1 UDM in de meter kast voor de begane grond en een Flex-HD naar de overkapping buiten. (Deze stond eerst binnen tegen de buitenmuur, nu wel buiten onder de overkapping tegen dezelfde muur)

Betreft een nieuwbouw twee kapper woning van bouwjaar 2014.
Met laminaat en de bekende zilver onderfolie is een AP op de 1e verdieping wel nodig. Zolder haalt ie ook prima, maar daar ligt enkel vloerkleed.

Het verschil tussen binnen en buiten is ook significant. Zeker met rock wool panelen als isolatie en HR++ glas. Daar heeft WiFi toch problemen mee. Dat gaat ie wel merken..

Just my 2 cents

[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 26-05-2020 18:38 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1