Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen Sunpower

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 04-06 14:04
Wij gaan deze zomer het complete dak vervangen waarbij de schoorstenen die erop zitten verwijderd gaan worden.
Daardoor is er ook geen schaduwvorming.

Nou was ik aan het oriënteren voor zonnepanelen.
afgelopen woensdag hebben wij één leverancier op bezoek gehad, en die verkocht momenteel alleen nog maar Sunpower zonnepanelen wat zoals de verkoper vertelde de zo gezegd Ferrari onder de zonnepanelen is.
Na internet googlen blijkt dit inderdaad ook best aardig te kloppen.

echte offerte moet ik nog krijgen maar zijn kladje was;
10 stuks sunpower Maxeon 3 395Wp
incl. 3-fase omvormer en complete installatie
incl. BTW €8.800,- . excl. BTW €7.272,-

Ik schrok zelf van de prijs, en verkoper heeft aangegeven dat hier nog wat vanaf kan
op internet heb ik een vergelijkbaar setje kunnen vinden voor ca. €2.000,- minder, maar dat terzijde.

Maar mijn vraag is eigenlijk;
Is het het waard om Sunpower zonnepanelen te plaatsen? het grote voordeel is volgens mij dat je hier veel garantie op krijgt.
hier op het forum zie ik vaak Qcells zonnepanelen voorbij komen die een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:37
(gebaseerd op winkelmanprijzen)

10 stuks Canadian Solar CS3L-365MS Super High Power Mono PERC HiKu EVO2 365Wp 1300ex
10 sets montagemateriaal pannendak 300 ex
goodwe GW3000-XS 375 ex
transport en installatiekosten plus meterkastaanpassingen e.d. 1000ex

Heb je bijna net zoveel opbrengst voor minder dan de helft van het geld.
Ik zou het wel weten ;)

[Voor 5% gewijzigd door Lardman op 26-05-2020 11:51]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:32
is het min of meer oostwest? Je zou kunnen denken aan panelen op beide daken.
Bijvoorbeeld 8 tot 12 op elk dak. (dat kan voor het geld van 10 Sunpowers)
1 dak vullen is ook prima als je voorlopig geen stijging in energieverbruik verwacht.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-06 08:15
Sunpower heeft ook goedkopere panelen. Ik heb 25x sunpower p19 320Wp (Oost/West) + Solaredge omvormer + extra garantie 25j voor €8000 laten installeren een paar maanden geleden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@jorgenv
O dat is veruit de goedkoopste setprijs van een Sunpower set die ik ooit gezien heb.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-06 08:15
busscherski schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:16:
@jorgenv
O dat is veruit de goedkoopste setprijs van een Sunpower set die ik ooit gezien heb.
Daarom heb ik ook voor deze leverancier gekozen. Heb wel 5 verschillende bedrijven over de vloer gehad voor ik de keuze maakte. Ik woon ook in Belgie, dus BTW is maar 6% dat scheelt ook t.o.v NL natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jorgenv schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Daarom heb ik ook voor deze leverancier gekozen. Heb wel 5 verschillende bedrijven over de vloer gehad voor ik de keuze maakte. Ik woon ook in Belgie, dus BTW is maar 6% dat scheelt ook t.o.v NL natuurlijk.
Ja die krijgen we hier terug, erg goede prijs voor wat je hebt gekregen. (y)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• maikelbeerkens
busscherski schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:56:
is het min of meer oostwest? Je zou kunnen denken aan panelen op beide daken.
Bijvoorbeeld 8 tot 12 op elk dak. (dat kan voor het geld van 10 Sunpowers)
1 dak vullen is ook prima als je voorlopig geen stijging in energieverbruik verwacht.
Het dak licht op zuid/oost

Met de 10 panelen van sunpower waren wij al uitgegaan van verhoging in stroom.
Aangezien Sunpower zo'n goed merk is vind ik het aantal leveranciers hiervan nog wel meevallen.
ik heb inmiddels andere leveranciers een aanvraag gedaan om te kijken met welke panelen hun komen.

• maikelbeerkens
Wat vinden jullie van onderstaande samenstelling?
ik ben met name benieuwd welke omvormer erbij zou passen

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-06 15:04
maikelbeerkens schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:34:
Wat vinden jullie van onderstaande samenstelling?
ik ben met name benieuwd welke omvormer erbij zou passen

[Afbeelding]
Wat is je verwachte jaar verbruik?

Zoals hierboven al voorgesteld is het waarschijnlijk een goed idee om op beide zijden van de woning panelen te plaatsen.

Je kan op Sunnydesign zelf een opstelling invoeren en kijken wat het per jaar oplevert. Daar zou ik mee beginnen.

Afhankelijk van je verbruik ben je misschien beter af met een kleinere omvormer en aan twee zijden van de woning bijv 8 of 10 panelen.

Edit, zoiets, wel even controleren in Sunnydesign of de omvormer goed gedimensioneerd is.

https://tweakers.net/i/VQ86_jyd1rma8xpAGoaXsMjX4yA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJc0we90Uq9hHWJH8vcflMOO.jpg?f=fotoalbum_small

[Voor 24% gewijzigd door DjaRoel op 28-05-2020 10:45]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Ik zou inderdaad panelen NW en ZO neerleggen. Afvlakken van de piek is beter voor het net en, als de salderingsregeling veranderd, ook beter voor het percentage eigen gebruik. Daarnaast kan de omvormer een stukje kleiner zijn, dat scheelt weer in de kosten.

Wat is je jaargebruik op dit moment? Zijn er electrificatieplannen (elektrische auto, warmtepomp, koken, airco etc)?

Ter verificatie: je hebt een driefasen aansluiting?

Dak is groot genoeg. Ik zou ook zeker niet de duurste panelen vinden, want je kunt makkelijk een extra paneel neerleggen als je voor een iets lager paneelvermogen kiest.

• maikelbeerkens
Wij wonen hier nu 1,5 jaar.
ons verbruik was afgelopen jaar 3100kW.
Ik verwacht dat dit toe gaat nemen i.v.m. gezinsuitbreiding, en de grondwaterpomp op krachtstroom zal dit jaar ook meer gaan draaien.

De verkoper die wij op bezoek hebben gehad zei omdat wij krachtstroom in de meterkast hebben, dat een 3fase omvormer beter was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Tot en met 12 panelen panelen van max 1.7 m lang zou ik zeker geen 3 fase omvormer overwegen.
En tot 2x8 oost west ook niet.
Dat zijn namelijk ongeveer de limieten voor een 3.68 kW enkelfase omvormer.
Tot 5 kW enkelfase kan op zich maar dan heb je kans om in de selectiviteitsdiscussie te komen. Als je daar meer over wilt weten zoek in het PV topic op "selectiviteit". Daarover verschillen de meningen nogal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-06 15:04
Een drie fase omvormer vraagt een hogere stringspanning om effecient zijn werk te kunnen doen.

Waarschijnlijk is de suggestie die ik deed met 10 om 10 panelen beter op een enkel fase omvormer.

Lees dit anders even door:

migjes in "Adviesvraag aanschaf zonnepanelen (WZW-ONO combi)"

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Hangt een beetje van je budget af, maar ik zou 10 panelen ZO en 10 panelen NW leggen. En dan relatief goedkope panelen van 300-320 Wp. Dan heb je zo'n 6 kWp aan zonnepanelen die samen 5400 kWh per jaar opleveren en daarmee je huidig en toekomstig gebruik afdekken.

Voor een omvormer kies je dan een drie-fase met een vermogen rond de 5,5 kW met twee MPPTs (strings)
Als je het laat leggen ben je, na BTW teruggaaf, voor zo'n 6600 euro klaar.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True