Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Thuisnetwerk - WIFI uitdagingen -> Mesh?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-03 18:10
Hallo,

Wat adviseren jullie in deze situaties/uitdagingen?

Huidige situatie: ons huis
1. Router Tmobile (Draytek Vigor 2130FVn - meterkast) + 2x WIFI netwerk (1x eigen + 1x gast)
2a. UTP "TVl" -> switch (TP-Link TL-SG1008D - meterkast) - vanuit hier naar verschillende kamers.
2b. UTP "Internet" -> switch (TP-Link TL-SG1008D - meterkast) - vanuit hier naar verschillende kamers.
2b1. zo ook naar NAS waarop een aantal vast poorten in gebruik zijn (weet niet zeker of ik daarvoor iets heb ingesteld in de router)
2b2. zo ook naar extra switch (dezelfde) in woonkamer om TV, Shield, PC en HTS van bekabeld internet te voorzien.

Uitdaging: slechte WIFI op 1st verdieping, geen WIFI op de 2de verdieping en achter in de tuin (wel de mogelijkheid om bekabeld aan te leggen).

Huidige situatie: bij mijn ouders
1. Modem/Router van Telfort met daarop wifi "netwerk 1".
2. Bekabeld naar zolder, extra router (LINKSYS EA8500-EU) met wifi "netwerk 2".
-> Aan deze router hangt een printer met UTP kabel en bekabeld naar werkplek.
3. Vanuit deze router een utpkabel naar een stopcontact blok die vervolgens door een accesspoint in de tuin (Sitecom LN555) wordt opgepikt Wifi "netwerk 3".

Uitdaging: het omschakelen naar het dichtsbijzijnde WIFI punt verloopt slecht, het accesspoint in de tuin werkt vaker niet dan wel (stekker er weer in en uit doen).

Mijn conclusie, op basis van info gelezen:
reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020
https://www.50five.nl/blog/wat-is-mesh-netwerk.html
https://nl.hardware.info/...esh-sets-getest-conclusie
https://nl.hardware.info/...e-21-beste-mesh-wifi-kits
+ nog wat video's van HWI

Ben geen fan van accesspoints/repeaters of via stroomnetwerk, na verdieping in bovenstaande denk ik dat een "Mesh"-setup in beide gevallen uitkomst kan bieden? Ik denk aan de TP Link Deco M5 (2 of 3 pack?).
Echter vind ik deze haast al te prijzig, het is enkel voor huis/tuin/keuken gebruik..

Daarnaast ook nog wat vragen om Mesh beter te begrijpen;
1. Ik neem aan dat de router van je provider er tussen blijft, schakel je daar dan de WIFI op uit?
2. Of doet die automatisch in hetzelfde mesh netwerk mee met de rest van de nodes in het wifi netwerk?
3. Met elke node die je toevoegd verlies je snelheid of is dat enkel bij setup's die hetzelfde kanaal gebruiken voor ontvangen/verzenden (geen backhaul?)?
4. Hoe zenden de nodes een internet signaal uit? (ze worden niet per definitie voorzien van bekabeld internet? en niet via een stroomnetwerk neem ik aan? onderlinge communicatie via radiogolven?).
5. En zit er een maximum afstand tussen de nodes?
6. Als je de nodes bekabeld wil aansluiten (voorkeur denk ik?), werkt de draadloze mesh wifi techniek nog steeds (1 Netwerk ID - automatisch omschakelen naar de dichtsbijzijnde?)?
7. Kun je nog steeds een gast netwerk instellen en loop ik risico met de services die op mijn NAS draaien als ik op een goedkopere mesh set over stap?
8. Hoeveel nodes zouden jullie aanraden (en telt de router van je provider daarin mee?). Situaties betreffen standaard hoekhuizen met 2 verdiepingen (betonnen vloeren) en een tuin 25m diep?
9. Zijn deze sets toekomst bestendig (Wifi 6 standaard)?

Excuses voor de hoeveelheid vragen, maar wil toetsen of mijn intepretatie juist is.
Ben benieuwd hoe jullie tegen beide situaties aankijken of wat jullie adviseren!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ben momenteel hetzelfde aan het uitpluizen

1. Je eigen WiFi blijft aan staan, het mesh netwerk zorgt ervoor dat je vlekkeloos overschakelt van punt naar punt.
2. Ja.
3. Snelheid verlies is minimaal omdat er slimmer dan bij bijvoorbeeld een Wifi extender wordt gewerkt, backhaul is dus klein maar snelheid verlies kun je wel verwachten.
4. Wifi signaal, de nodes hebben een stekker voor stroom
5. Afstand varieert per product, ze geven aan wat het bereik ongeveer is (zie de gelinkte reviews)
7. Ja, gastnetwerk is in te stellen maar vast afhankelijk van het type meshnetwerk dat je aanlegt. Services op je NAS is even uitzoeken, weet dat Google Nest Wifi daar weer minder ondersteunt dan een Linksys product dat ik bekeek.
8. Zonder echt te weten hoe dik en wat voor muren je waar hebt is dat lastig adviseren. Kijk eens hoe ver je komt en koop bij als dat moet.
9 Afhankelijjk van de specs, de Google Nest Wifi die ik overweeg heeft geen Wifi6.

Hoor graag of dit allemaal klopt van iemand met ervaring, zoals ik al aangaf ben ik ook nog maar aan het orierenteren op een mesh setje en zit ik in dezelfde zoektocht als jij.

#huiskamer | Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people | Some days you're the pigeon, some days you're the statue

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-06 07:46
Even wat opmerkingen Pietert hier boven:

1. De router staat in de meter kast en dit is niet de ideale locatie voor wifi dus ik zou de wifi van deze router uitzetten persoonlijk. Tevens zorgt mesh niet voor vlekkeloos overschakeling want dit is de roaming gebeuren.
En ja mesh systemen kunnen op software niveau wel de roaming bevorderen maar hoe dit uitpakt is erg wisselend en de ervaringen zijn ook per situatie anders.
Tevens is het al honderden keren gezegd dat de client uit eindelijk bepaald of er geswitcht wordt.

2. Het antwoord is dus nee omdat elk mesh systeem zijn eigen software controle heeft en deze stuur nooit de providers router aan. Je kan de wifi van de draytek wel laten samen werken met de mesh systeem maar dit gebeurd echt niet automatisch en garandeert niet dat echt goed werkt.

3. De plaatsing van de nodes heeft veel impact op hoeveel snelheid verlies er optreed. En er zijn ook mesh systemen die geen dedicated backhaul hadden.

5. De maximum is totdat de nodes elkaar niet meer kunnen zien en de plaatsing van de nodes heeft veel invloed op. De specs van de fabrikant zijn leuk maar een dikke gewapende betonnen muur heeft een andere maximum dan een houten muur. En welke antenne's er gebruikt wordt heeft zijn effecten.

@RegurBellej

Bij punt 6 is de vraag of de mesh systeem een dedicated ethernet backhaul heeft. Als dit er is werkt dit natuurlijk ook maar heeft niks direct met mesh te maken.
Beter gezegd ga je met een bedrade backhaul werken heb je bijna het zelfde als je met losse AP's gaat werken. Het enige voordeel wat bij mesh is dat je 1 software controller hebt en dit heb je niet altijd bij elke router+losse AP's oplossingen.

Tevens zelf zou ik zelf voor een eigen router gaan+ losse AP's omdat mesh system vaak wel beperkte router opties hebben. Mesh systemen moeten zo goedkoop mogelijk zijn en makkelijk in te stellen zijn voor consumenten en dan moet er ergens op bespaard worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-06 22:26
Ik ben hier ook mee aan het zoeken en heb nog een specifieke vraag.

Bijv bij dit systeem: https://nl.hardware.info/...eco-m9-plus-2-pack.478593
Hebben de nodes ook een kabel aansluiting? of gaat dat alleen via de Wifi?

Ik wil graag overal in huis (2vd met zolder) goed internet, en heb een UTP kabel op zolder liggen. Wat ik niet wil is twee aparte netwerken boven en beneden. Ik wil dat er één netwerk is, waarbij mijn iPad bijv, lopend van boven naar beneden automatisch op de volgende node overschakelt.

Nu zie ik dat alle mesh systemen hun signaal via Wifi doorsturen. Daarvoor is de afstand tussen zolder en beneden echter te groot. Zijn er ook systemen die hun node bekabeld (vanuit in mijn geval de experiabox) aangesloten kunnen hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arthion-nl
caspervc schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:14:
Ik ben hier ook mee aan het zoeken en heb nog een specifieke vraag.

Bijv bij dit systeem: https://nl.hardware.info/...eco-m9-plus-2-pack.478593
Hebben de nodes ook een kabel aansluiting? of gaat dat alleen via de Wifi?

Ik wil graag overal in huis (2vd met zolder) goed internet, en heb een UTP kabel op zolder liggen. Wat ik niet wil is twee aparte netwerken boven en beneden. Ik wil dat er één netwerk is, waarbij mijn iPad bijv, lopend van boven naar beneden automatisch op de volgende node overschakelt.

Nu zie ik dat alle mesh systemen hun signaal via Wifi doorsturen. Daarvoor is de afstand tussen zolder en beneden echter te groot. Zijn er ook systemen die hun node bekabeld (vanuit in mijn geval de experiabox) aangesloten kunnen hebben?
Volgens Tp-Link ondersteund de Deco ethernet backhaul.
Denk er wel aan wanneer je de Experiabox erbij achter zet dat je dan 2 routers in je netwerk hebt !

• RegurBellej
Bedankt voor de reacties zover!
Hoe meer je leest, hoe meer vragen het eigenlijk doet oproepen, geeft ook wel aan dat er in bredere zin nog veel onduidelijkheden zijn over de werking van Mesh.

Een paar reacties/voorzichtige conclusies op de antwoorden hierboven.
  • vraag 1 & 2:
    De "router-provider" blijft er tussen/in dezelfde netwerksetup en zonder al te veel netwerk kennis, gaat de deze niet automatisch samen werken met de Wifi Mesh setup.
    Wellicht is het in dat geval beter om de wifi op deze router uit te zetten?
    Aan laten kan, maar dan krijg je hetzelfde principe als bij accesspoints en raak je dus 1 van de voordelen van Mesh kwijt (namelijk 1 netwerk ID).
  • vraag 3, 4, 5, 6:
    Snelheidverlies is afhankelijk van plaatsing? "De nodes moeten elkaar kunnen zien?" en of ze met dezelfde band ontvangen/verzenden of een dedicated backhaul hebben?
    Een backhaul via ethernet (bekabeld) lijkt me een stuk sneller en wenselijker dan via Wifi?
    Als dit immers via Wifi gaat, dan heb je toch hetzelfde principe als een repeater en blijft het principeel "halve oplossing" als je door betonnen vloeren heen moet met een wifi signaal?
    Volgens mij werd in 1 van de filmpjes van HWI benoemd dat bij repeaters/acccesspoints de Wifi omschakeling bepaald wordt door de client, maar bij Mesh - volledig - door het netwerk (zal dit op een later moment ff precies opzoeken)?
  • vraag 7:
    Afhankelijk van type Mesh setup/router?
  • vraag 8:
    Afhankelijk van huis, bereik set, beginnen met 1 of 2 en uitbreiden indien nodig?
  • vraag 9:
    Mesh setup/router dient "802.11ax" te supporten voor Wifi 6.
    Vraag is natuurlijk of "802.11ac" niet voldoende is voor de komende 5/6 jaar.
Ben ik nog niet overtuigd of een MESH setup oplossing biedt voor de gestelde uitdagingen.
Ben benieuwd wat jullie comments op bovenstaande zijn en of er mensen zijn die andere ervaringen hebben?

In mijn situatie zou ik nog kunnen kijken of ik de router kan verplaatsen vanuit de meterkast naar bijvoorbeeld de woonkamer, voor in ieder geval betere dekking in de achtertuin.
Qua bekabeling kan dit nog wel een uitdaging worden, en dit lost niet de wifi problemen op 1st & 2de verdieping op.

• Arthion-nl
RegurBellej schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:20:
Bedankt voor de reacties zover!
Hoe meer je leest, hoe meer vragen het eigenlijk doet oproepen, geeft ook wel aan dat er in bredere zin nog veel onduidelijkheden zijn over de werking van Mesh.

Een paar reacties/voorzichtige conclusies op de antwoorden hierboven.
  • vraag 1 & 2:
    De "router-provider" blijft er tussen/in dezelfde netwerksetup en zonder al te veel netwerk kennis, gaat de deze niet automatisch samen werken met de Wifi Mesh setup.
    Wellicht is het in dat geval beter om de wifi op deze router uit te zetten?
    Aan laten kan, maar dan krijg je hetzelfde principe als bij accesspoints en raak je dus 1 van de voordelen van Mesh kwijt (namelijk 1 netwerk ID).
Elk mesh systeem wat je ook koopt zal nooit de router van provider delegeren ! Wat houd dat in ? Nou wanneer je bent verbonden met de wifi van je providers router en je komt in buurt van een mesh node zal de mesh node dus niet helpen met roamen. Dit omdat de mesh systeem niet de verbinding tussen je device en de router van je provider kan zien.
  • vraag 3, 4, 5, 6:
    Snelheidverlies is afhankelijk van plaatsing? "De nodes moeten elkaar kunnen zien?" en of ze met dezelfde band ontvangen/verzenden of een dedicated backhaul hebben?
    Een backhaul via ethernet (bekabeld) lijkt me een stuk sneller en wenselijker dan via Wifi?
    Als dit immers via Wifi gaat, dan heb je toch hetzelfde principe als een repeater en blijft het principeel "halve oplossing" als je door betonnen vloeren heen moet met een wifi signaal?
    Volgens mij werd in 1 van de filmpjes van HWI benoemd dat bij repeaters/acccesspoints de Wifi omschakeling bepaald wordt door de client, maar bij Mesh - volledig - door het netwerk (zal dit op een later moment ff precies opzoeken)?
Nodes laten verbinden aan elkaar via wifi is altijd de minst beste optie omdat wifi zeer gevoelig is. Bedraad aansluiten is en blijft de beste optie.
Betreft de HWI filmpje die ik ook wel eens heb gezien kan ik maar 1 ding zeggen: Marketing praat.
Mesh is geen roaming en het idee op papier klink heel mooi maar kan in praktijk makkelijk zeer tegenvallen of meevallen.
Wat doen mesh systemen dan precies met roaming ? Nou als voorbeeld wanneer met node 1 bent verbonden en node 2 een sterke signaal naar je device gaat de roamassist jou van node 1 knallen en "hopen" dat je device vervolgens verbind naar node 2. Deze manier "helpt" de roamingassist van een mesh systeem om je device "naadloos" te roamen.
Dit kan goed uitpakken of zeer slecht uitpakken en hier zijn de ervaring zeer wisselend over.
Hou rekening mee in elke situatie blijft roaming tricky, mesh systeem of niet.
  • vraag 7:
    Afhankelijk van type Mesh setup/router?
Elk mesh systeem heeft ze eigen software en opties en welke bij jou het beste past durf ik niet te zeggen omdat ik niet thuis ben in deze systemen en mogelijkheden.

-edit- Hou wel rekening mee wanneer je een mesh gebruikt en je eigen router van de provider dat je een dubbele NAT hebt wat veel configuratie mee brengt als je vanaf buiten de nas wil bereiken. Tevens geld dit ook voor apparaten die aangesloten zit aan de providers router en willen communiceren met apparaten die achter de mesh router zit.
  • vraag 8:
    Afhankelijk van huis, bereik set, beginnen met 1 of 2 en uitbreiden indien nodig?
Bij veel mesh systemen kan je later altijd weer losses nodes kopen dus begin met 2 en kijk hoe ver je komt.
  • vraag 9:
    Mesh setup/router dient "802.11ax" te supporten voor Wifi 6.
    Vraag is natuurlijk of "802.11ac" niet voldoende is voor de komende 5/6 jaar.
Ik denk niet dat er al mesh systemen zijn met wifi 6 dus dat kan al 1 ding zijn. Maar goed wat is toekomst bestendig volgens jij ? 1 jaar? 3 jaar ? 5 jaar ?

[Voor 4% gewijzigd door Arthion-nl op 28-05-2020 18:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:08
Arthion-nl schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Elk mesh systeem wat je ook koopt zal nooit de router van provider delegeren ! Wat houd dat in ? Nou wanneer je bent verbonden met de wifi van je providers router en je komt in buurt van een mesh node zal de mesh node dus niet helpen met roamen. Dit omdat de mesh systeem niet de verbinding tussen je device en de router van je provider kan zien.

[...]

Nodes laten verbinden aan elkaar via wifi is altijd de minst beste optie omdat wifi zeer gevoelig is. Bedraad aansluiten is en blijft de beste optie.
Betreft de HWI filmpje die ik ook wel eens heb gezien kan ik maar 1 ding zeggen: Marketing praat.
Mesh is geen roaming en het idee op papier klink heel mooi maar kan in praktijk makkelijk zeer tegenvallen of meevallen.
Wat doen mesh systemen dan precies met roaming ? Nou als voorbeeld wanneer met node 1 bent verbonden en node 2 een sterke signaal naar je device gaat de roamassist jou van node 1 knallen en "hopen" dat je device vervolgens verbind naar node 2. Deze manier "helpt" de roamingassist van een mesh systeem om je device "naadloos" te roamen.
Dit kan goed uitpakken of zeer slecht uitpakken en hier zijn de ervaring zeer wisselend over.
Hou rekening mee in elke situatie blijft roaming tricky, mesh systeem of niet.

[...]

Elk mesh systeem heeft ze eigen software en opties en welke bij jou het beste past durf ik niet te zeggen omdat ik niet thuis ben in deze systemen en mogelijkheden.

-edit- Hou wel rekening mee wanneer je een mesh gebruikt en je eigen router van de provider dat je een dubbele NAT hebt wat veel configuratie mee brengt als je vanaf buiten de nas wil bereiken. Tevens geld dit ook voor apparaten die aangesloten zit aan de providers router en willen communiceren met apparaten die achter de mesh router zit.

[...]

Bij veel mesh systemen kan je later altijd weer losses nodes kopen dus begin met 2 en kijk hoe ver je komt.

[...]

Ik denk niet dat er al mesh systemen zijn met wifi 6 dus dat kan al 1 ding zijn. Maar goed wat is toekomst bestendig volgens jij ? 1 jaar? 3 jaar ? 5 jaar ?
Ik zou me eerst in de materie verdiepen voordat je iemand probeert te helpen. Wat je zegt klopt helemaal niet.

De bekende mesh setjes van TP-link en Netgear herkennen de aansluiting en dus de router van de provider tijdens de installatie en schakelen dan over naar accespoint modus. De router functie wordt dus uitgeschakeld en daardoor ontstaat is er geen dubbele NAT.

@RegurBellej Als je al een utp kabel op zolder hebt liggen dan kun je prima uit met een deco setje omdat je dus zowel draadloos als bekabeld het setje kan aansluiten. Zolang alles via router > switch verloopt heb je geen last van dubbele netwerken.

De router zou ik dus gewoon lekker laten zitten waarbij ik alleen de WiFi functie zou uitschakelen. Vervolgens zou ik alles aansluiten via de switches die je al hebt en daar waar je geen utp aansluiting deze draadloos overbruggen. De bijbehorende app vertelt je tijdens de installatie over het plaatsen van de mesh setjes om signaalverlies te beperken.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arthion-nl
Miki schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Ik zou me eerst in de materie verdiepen voordat je iemand probeert te helpen. Wat je zegt klopt helemaal niet.

De bekende mesh setjes van TP-link en Netgear herkennen de aansluiting en dus de router van de provider tijdens de installatie en schakelen dan over naar accespoint modus. De router functie wordt dus uitgeschakeld en daardoor ontstaat is er geen dubbele NAT.
Dan heb je geen mesh meer maar een eigen router met losse AP's iets wat de TS niet wilde he... en de roaming gedeelte van de routers provider werkt niet samen dus ben je afhankelijk van van de client weer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:08
Arthion-nl schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Dan heb je geen mesh meer maar een eigen router met losse AP's iets wat de TS niet wilde he... en de roaming gedeelte van de routers provider werkt niet samen dus ben je afhankelijk van van de client weer.
Roaming moet je niet over AP’s willen afhandelen. Het wordt namelijk niet goed ondersteund of verkeerd geïnterpreteerd waardoor het meer kwaad dan goed doet. Roaming handel je dus af via je clients en zeker als je het zendvermogen wat naar beneden bijstelt zullen de clients zelfs het sterkste AP opzoeken en ermee verbinden.
Als je AP’s trouwens in hetzelfde netwerk hangt en dus ook dezelfde SSID meegeeft zullen deze gewoon als 1 netwerk worden gezien. Dus nogmaals koop gewoon een mesh setje en verbind deze bekabeld daar waar het kan en draadloos waar het niet kan. De bijbehorende app begeleid je door de installatie.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arthion-nl
Miki schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Roaming moet je niet over AP’s willen afhandelen. Het wordt namelijk niet goed ondersteund of verkeerd geïnterpreteerd waardoor het meer kwaad dan goed doet. Roaming handel je dus af via je clients en zeker als je het zendvermogen wat naar beneden bijstelt zullen de clients zelfs het sterkste AP opzoeken en ermee verbinden.
En dat leg dus net uit aan de TS en waarom ik zelf juist geen mesh systeem zou kopen. Zo worden mesh systemen op de markt geplaats door fabrikanten zoals met de termen Seamless roaming/Fastroaming.
Klinkt leuk maar de werkelijkheid ligt ook vaak anders en de ervaringen zijn wisselend.
En zoals ik al eerder in post zei dat ik niet thuis ben in wat elk mesh systeem en wat het kan precies.
Als je AP’s trouwens in hetzelfde netwerk hangt en dus ook dezelfde SSID meegeeft zullen deze gewoon als 1 netwerk worden gezien.
Correct maar ik ga vanuit dat hij de volledige mesh functies gaat gebruikt en dus ook de roaming assist en deze werkt niet samen met de wifi van de providers router
Kiest ie ervoor om de roaming door de client zelf te laten afhandelen werkt dit beter met de wifi van de providers router.

Persoonlijk in zijn situatie zou ik dan voor losse AP's van Ubiquiti gaan i.p.v. een mesh systeem waar je die dan als AP's alleen laat functioneren.

Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:11
Je hebt slecht wifi, dat los je op met een aantal strategisch geplaatste accesspoints. Het liefst op een bekabeld punt (maar die lijk je genoeg te hebben)

Je wilt dat ze naadloos roamen. Goed nieuws, daar heb je geen mesh voor nodig. Alleen goed ingestelde accesspoint, het liefst van hetzelfde merk/chipset.

Het beste kun je wifi op de draytek In je meterkast uitzetten. Afhankelijk van je woning heb je dan nog 2a3 goede wifi punten nodig. Ga geen goedkope rommel kopen, beetje ap gaat wel richting de 80 euro (niet zozeer snel, wel stabiel). Koop geen rommel als sitecom, gewoon niet. Verbrand dat ding bij je ouders _snel_

Over het algemeen:
- de meest tweakbare maar ook goede oplossing is unifi. Reken op 80 euro per ap
- de meest goedkope oplossing is kpn wifi punten. Dingen zijn soms zelfs gratis en vrij goed. Moet je wel bij kon zitten
- de deco m5 is als je ze bekabeld Aansluit een goede en goedkope keus (60 euro per ap). Sluit je ze draadloos Onderling aan kun je beter voor de deco m9 gaan.

[Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2020 21:43]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hanhoo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-05 22:35
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:40:
Je hebt slecht wifi, dat los je op met een aantal strategisch geplaatste accesspoints. Het liefst op een bekabeld punt (maar die lijk je genoeg te hebben)

Je wilt dat ze naadloos roamen. Goed nieuws, daar heb je geen mesh voor nodig. Alleen goed ingestelde accesspoint, het liefst van hetzelfde merk/chipset.

Het beste kun je wifi op de draytek In je meterkast uitzetten. Afhankelijk van je woning heb je dan nog 2a3 goede wifi punten nodig. Ga geen goedkope rommel kopen, beetje ap gaat wel richting de 80 euro (niet zozeer snel, wel stabiel). Koop geen rommel als sitecom, gewoon niet. Verbrand dat ding bij je ouders _snel_

Over het algemeen:
- de meest goedkope oplossing is kpn wifi punten. Dingen zijn soms zelfs gratis en vrij goed. Moet je wel bij kon zitten
- de deco m5 is als je ze bekabeld Aansluit een goede en goedkope keus (60 euro per ap). Sluit je ze draadloos Onderling aan kun je beter voor de deco m9 gaan.
Ook ik ben fan van Deco M5 in de budget categorie. De 3-pack is goed betaalbaar en je kunt er altijd eentje bijkopen. Meerdere keren ingezet en eigenlijk altijd probleemloos. En ergens slechte dekking? Gewoon eentje toevoegen. Installatie is een eitje mits je ze in de ap modus zet en niet in router modus.

• RegurBellej
Dank voor de vele reacties, erg handig!
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:40:

Over het algemeen:
Heb je een specifiek type van Unifi welke je zou aanraden?
RegurBellej schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:51:
Huidige situatie: ons huis
1. Router Tmobile (Draytek Vigor 2130FVn - meterkast) + 2x WIFI netwerk (1x eigen + 1x gast)
2a. UTP "TVl" -> switch (TP-Link TL-SG1008D - meterkast) - vanuit hier naar verschillende kamers.
2b. UTP "Internet" -> switch (TP-Link TL-SG1008D - meterkast) - vanuit hier naar verschillende kamers.
2b1. zo ook naar NAS waarop een aantal vast poorten in gebruik zijn (weet niet zeker of ik daarvoor iets heb ingesteld in de router)
2b2. zo ook naar extra switch (dezelfde) in woonkamer om TV, Shield, PC en HTS van bekabeld internet te voorzien.
In mijn situatie zou het volgende dus de oplossing kunnen zijn:
1. Wifi router uitzetten
2. bekabelde oplossing: Unify of Deco M5 (als AP ipv router).
3. AP's goed instellen als 1 netwerk ID (is dit omslachtig?).
- beginnen met 1 a 2 punten en eventueel uitbreiden indien niet genoeg is.
of.
2. draadloze oplossing: Deco M9

In beide gevallen kan ik neem ik aan nog steeds bij de bestanden op mijn NAS en casten naar apparaten in het bekabelde netwerk?
RegurBellej schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:51:
Huidige situatie: bij mijn ouders
1. Modem/Router van Telfort met daarop wifi "netwerk 1".
2. Bekabeld naar zolder, extra router (LINKSYS EA8500-EU) met wifi "netwerk 2".
-> Aan deze router hangt een printer met UTP kabel en bekabeld naar werkplek.
3. Vanuit deze router een utpkabel naar een stopcontact blok die vervolgens door een accesspoint in de tuin (Sitecom LN555) wordt opgepikt Wifi "netwerk 3".
In de situatie van minj ouders zou het volgende dus de oplossing kunnen zijn:
1. Wifi beide routers uitzetten ( + sitecom verbranden :X 8)7 )
2. Op de punten waar bekabeld ligt ethernet ligt, oplossing: Unify of Deco M5 (als AP ipv router)
3. AP's goed instellen als 1 netwerk ID (is dit omslachtig?).
- beginnen met 1 a 2 punten en eventueel uitbreiden indien niet genoeg is.
of.
2. draadloze oplossing: Deco M9

Klopt mijn conclusie naar jullie mening?

• RegurBellej
Hallo,

Inmiddels zijn we 6 maanden verder en bovenstaand topic is nog steeds actueel, m.a.w. er is geen keuze gemaakt hoe de nieuwe situatie er uit komt te zien en met welke producten.
Dit komt met name doordat ik nog niet overtuigd ben wat de beste aanpak is en hoor/lees veel wisselende geluiden m.b.t. mesh.

Daarnaast begreep ik van een kennis dat - meerdere accesspoints - bijv 2/3x de EAP225 van TP Link of 2/3x Ubiquity UniFy AC lite, ook prima 1 netwerk SSID kunnen vormen?
De eerste kwam ook op HWI met name goed uit de bus in review/tests:
https://nl.hardware.info/...s-points-getest-conclusie
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1241491;462454/

Ik realiseer me achteraf dat ik waarschijnlijk ook de verkeerde vraag hier heb gesteld, en wellicht had ik de vraag meer open moeten stellen: als jullie bovenstaande "puinhoop" opnieuw zouden indelen, hoe zou je dat dan doen?

En verder zoekende naar netwerk apparatuur las ik het volgende bij deze router:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP

Als ik het goed begrijp zijn er mensen (zit zelf bij tmobile glasvezel) die de ISP router niet gebruiken en met hun eigen router de TV/internet signalen "oppakken"?
Dit soort oplossingen spreken me wel aan, is dit plug & play, of komt hier veel IT kennis bij kijken?

Zelf denk ik, dat wellicht met een eigen router (hopelijk kan die van tmobile er dan ook tussen uit) + 1 a 2 goede accesspoints + de bestaande switches ik toch klaar kan zijn voor rond de 200 euro - of denk ik te makkelijk?

Kortom, hoe zouden jullie het doen?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True