Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

gaming / lichte videobewerking pc voor +-1200€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iia80
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13-08 20:22
Beste tweakers,

jarenlang kocht ik mijn zelf samengestelde pcs (toegegeven: ik gaf de cpu, gpu, ram hoeveelheid en case door aan mijn zelfstandig computerbouwer). Recentelijk verhuisde die zijn zaak echter van zijn huis naar een gehuurd winkelpand en zag ik de prijs die hij me quote op basis van bovenstaande componenten plots met +-200 euro stijgen.. de huurpijs van het winkelpand moet wsl betaald worden |:( ..
maw ik besloot om me te wagen aan het zelf bouwen van mijn eerste systeem :)
De voorbije weken las ik me grondig in, las -tig reviews en keek uuuren aan advies videos op de hier op tweakers gesuggereerde YT kanalen, ik leerde al enorm veel (best leuke hobby trouwens ;) ) en hopelijk bevat mijn samengestelde wenslijst geen flaters...

Voor het bouwen maak ik me geen zorgen: heb een mega goeie duidelijke video gevonden van The Verge waar alles mooi in uitgelegd wordt >:)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (voornamelijk de Assasins Creed titels) en lichte video-editing (zou me voor het eerst eens aan Da Vinci wagen), verder heb ik ook de nogal irritante gewoonte -nu ja, irritant voor anderen lol- om met 2a3 browsers te werken en op elk moment een 30a40 tabbladen te hebben openstaan (ken jezelf... 8)7 )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mikte rond de1200 euro al is dit flexibel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik weet niet of dit in mijn wenslijst opgenomen staat, gezien ik ze 'pauseerde' doch ik kocht recent tijdens een goede deal reeds
  • een Crucial BX500 v 960 Gb (vond in reviews dat het daarin gehanteerde TLC hoger ingeschat wordt dan QLC)
  • uit mijn huidig systeem recupeer ik mijn Seagate Barracuda 3Tb
Tevens upgrade ik spoedig naar een 27"widescreen (geen 4K)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik dacht ergens gelezen te hebben dat AC game titels geoptimaliseerd zouden zijn voor NVidia GPUs, doch het prijsverschil weerhoudt me er wat van.. tenzij jullie me kunnen overtuigen met bijkomende argumenten uiteraard (ray tracing geef ik niet om)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de voorkeur voor een stil systeem en vergeleek véél cases, gezien ik ook nog een HDD of 6 vol oude video backups heb, waar ik compilaties van maak (hence de videobewerking bij mijn 'gebruiksdoelen'), die zou ik in deze case al kunnen monteren in de trays (plek genoeg) ipv dat ze nu in HDD opbergcases schapruimte innemen... maar zou uiteraard nog niet alles aansluiten (enkel op het moment dat ik weer eens zin heb om een paar weken videobewerking te doen, deze dan 'activeren' zeg maar) => vandaar mijn keuze voor de Fractal case

Ga je overklokken?
Neen (denk dat er uit de Ryzen5 weinig extra te halen is trouwens)

Wat verwacht je van ons?

Ik tracht zo specifiek mogelijk te zijn:
  1. jullie idee over mijn samengesteld systeem, mijn doelen indachtig
  2. bij mijn keuze voor het moederbord zit ik nog steeds vast, dus graag jullie idee hierover -extra info bijlezen maakt het precies nóg moeilijker 8)7 -
    Als ik Tweakers forum lees, herken ik van op afstand 2 kampen= kamp vóór x570 met als argument de Gen4 lane en forward compatibility en kamp tegen x570 met als argument 'veel te duur voor wat je in het budgetsegment op je mobo krijgt' + weinig nabije toekomstmuziek voor Gen4 voor de modale gebruiker + fan op VRMkoeling :| ...' [uit mn oplijsting schemert -al dan niet duidelijk :9 - door dat ik tot kamp 2 behoor: ik zie weinig nut voor de grote meerprijs van x570 te betalen waar ik in de toekomst wsl toch mijn mobo mee upgrade met een nieuwe CPU.. + ondanks de goede filtratie op alle intakefans in mn case, heb ik 3 perzische langharige poezen in huis.. ik vrees dus nog meer dan anderen voor die VRM fan (wat me eraan doet denken van eens het forumtopic te zoeken waar ik mn fotos kan posten van de binnenkant van mijn voeding die ik na 3 jaar eens opende wegens 'toch ietwat luidruchtig (understatement) geworden' :P )
    Ik sta echter altijd open voor goede argumenten vóór x570
  3. voeding nam ik 650watt (goede keuze?) is wsl te ruim/hoog, echter gekozen gezien de minieme meerprijs tov de 550w voeding die ik eerst op het oog had en ik gelezen meende te hebben dat voedingen best een 25% headroom hebben ivm efficientie en levensduur?
  4. GPU een goede keuze? ik dacht dat de drivers issues ondertss al weggewerkt zijn + samen met AMD CPU misschien een goeie tandem? + bang-4-buck gewijs tov RTX (momenteel met huidige promotie onder de 400€ te krijgen)
  5. De geliste Corsair RAM staat momenteel in promo, vandaar de keuze, mijn keuze buiten promo was de GSkill Ripjaws DDR4 2x 8Gb 3200 (F4-3200C16D-16GVKB).. ik meende dat Ryzen5 een voorkeur had voor 3200 of 3600 geheugen, doch gezien ik zag dat x450 mobos niet comp zijn met 3600 geheugen (alsook is 3200 ook wat goedkoper)
  6. SSD M2 zie ik in de Hardware reviews geen Adata's voorkomen terwijl ik er wel positieve reviews over lees en de prijs veel schappelijker is dan vele andere merken (Adata geen sponsor ofzo? ;) ) Goede keuze?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 161,05€ 161,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 123,90€ 123,90
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB GDDR6€ 397,-€ 397,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 131,16€ 131,16
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (bulk)€ 14,96€ 14,96
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 78,95€ 78,95
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 132,08€ 132,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,10

ALVAST SUPER BEDANKT!! :)B

Beste antwoord (via iia80 op 11-07-2020 18:51)

• firevlam90
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-07 18:05
Als je voor 32gb RAM gaat zou ik deze kiezen, deze hebben heatsinks.
Ja CL14 heeft minder latency, maar zoals je ziet zijn de CL16 de beste verkochte RAM omdat ze qua prijs/kwaliteitsverhouding veel beter zijn.

Voor je voeding zou ik een van de volgende twee kiezen. Je hebt geen 650W nodig en deze zijn van betere kwaliteit dan de Seasonic Core versies.

En voor de SSD zou ik voor de WD100 gaan, de schrijf- en leessnelheid zijn veel sneller voor een tientje meer.

Aangezien je aan videobewerking doet zou je voor je GPU ook een Nvidia kunnen overwegen, maar gezien je budget en dat je "licht" videobewerkt is de 5700XT genoeg.

1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 136,90€ 136,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 104,95€ 104,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 106,60€ 106,60
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,35

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mgir
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 24-11 13:56
Je moederbord ondersteunt weldegelijk 3600 mHz RAM https://www.msi.com/Mothe...OMAHAWK-MAX/Specification.

Ga voor 16 GB 3600 mhz 16CL RAM dat zou de zogenaamde price performance sweetspot zijn.

Als je een paar tientjes wilt besparen is de RAM die je momenteel hebt perfect.

Als je geen gebruikt wilt maken van PCIe 4.0 nu of in de toekomst is B450 prima. In de toekomst gaan deze ook zen 3 ondersteunen als we de volgende link mogen geloven:

https://www.anandtech.com...450-and-x470-motherboards

• iia80
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13-08 20:22
Alvast bedankt Mgir!
Wow zou super zijn moest Zen3 later ook nog gaan op het huidige bord :)

Ik heb mijn RAM aangepast naar 32Gb (ddr4-3200-cl16)
G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

Daar ik las dat voor videobewerking en renderen dat geen overbodige luxe zou zijn [ben ook een fervente 3d printer en design vele modellen zelf (praktische zaken, geen eindeloos gedetailleerde mega huge filesize esthetische modellen dus ;) ]

Vraagje: ik zag dat RAM geheugenlatten van een zelfde snelheid (bv 3200) zowel bv CL16 als CL14 verkocht worden, ik moet me er nog wat verder in verdiepen waar dat juist op slaat, maar kan je kort door de bocht stellen dat voor een idem grootte, idem snelheid bv een CL14 setje beter is dan een CL16 of is dat niet zo simpel te stellen en hangt dat van nog andere parameters ook af?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• firevlam90
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-07 18:05
Als je voor 32gb RAM gaat zou ik deze kiezen, deze hebben heatsinks.
Ja CL14 heeft minder latency, maar zoals je ziet zijn de CL16 de beste verkochte RAM omdat ze qua prijs/kwaliteitsverhouding veel beter zijn.

Voor je voeding zou ik een van de volgende twee kiezen. Je hebt geen 650W nodig en deze zijn van betere kwaliteit dan de Seasonic Core versies.

En voor de SSD zou ik voor de WD100 gaan, de schrijf- en leessnelheid zijn veel sneller voor een tientje meer.

Aangezien je aan videobewerking doet zou je voor je GPU ook een Nvidia kunnen overwegen, maar gezien je budget en dat je "licht" videobewerkt is de 5700XT genoeg.

1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 136,90€ 136,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 104,95€ 104,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 106,60€ 106,60
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,35

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True