Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe GPU. Doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil ofwel mijn bestaande setup voorzien van een nieuwe videokaart. Ofwel een nieuwe setup bouwen om voornamelijk te gamen (racegames). Aangezien ik ook op console speel heb ik vorig jaar een 4K monitor gekocht. Dus het is de bedoeling dat ik iets of wat acceptabel kan draaien in 4K. Alle toeters en bellen hoeven niet als ik enkel kijk voor de nieuwe videokaart. Is het raadzaam om een nieuwe setup te bouwen dan graag natuurlijk een goede ratio.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Iniden enkel de grafische kaart, dan max 700€ incl btw. Indien een nieuwe setup wordt aangeraden dan max 2.000€ incl BTW

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zo ziet mijn huidige setup er uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H97-PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus GTX680-DC2T-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 45,59€ 45,59
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16€ 82,76€ 82,76
1VoedingenCorsair RM750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 146,89€ 146,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,24

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In eerste instantie denk ik er aan om hier een RTX 2070 SUPER in te gooien. Maar vrees dat mijn systeem te oud is om hier veel winst uit te halen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mocht een nieuw systeem de voorkeur krijgen, weet dan dat ik geen ervaring heb met AMD. Tot op heden (sinds pentium 2), steeds Intel gewoon. Wat mij wat afschrikt in een nieuwe AMD setup is de actieve koeling op de nieuwe moederborden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien een nieuwe setup wordt aangeraden, graag een stille en koele setup die beelden op 4K kan draaien (hoeft niet met alle toeters en bellen)

Ga je overklokken?
Neen?

Wat verwacht je van ons?
Graag had ik vernomen of het nut heeft om mijn bestaande set-up uit te breiden met de grafische kaart die ik in gedachten heb. Of zal de rest in mijn bestaande setup gewoon een enorme bottleneck zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:01
Je zou je GPU kunnen upgraden maar die gaat al heel snel een bottleneck vormen voor alles boven 1080p.
Zeker met de voorgestelde 2070 Super zal je CPU 100% een bottleneck zijn. Je huidige CPU gaat het immers al zwaar krijgen met een 1650 Super / 1660 Super.

Ik zou een nieuw systeem bouwen met een R5 3600 (of de refresh), B450/B550 moederbordje (die komen binnenkort uit en beide hebben passieve koeling), Crucial geheugen en de 2070 Super.
Mocht je je kast willen vernieuwen is dat persoonlijke voorkeur uiteraard, maar je kan hem ook meenemen.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:53
Yups, of spaar even verder of stop bij 1660 s. Dan is he cpu Al volledig belast.

Als je liever geen AMD doet hoeft het niet, spaar dan stukje langer (minimaal 1k) als je een stille setup wilt die 4k draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharfer
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-11 18:56
Ik heb recentelijk een 2080 super in mijn kast gehangen. Ik had al een i7 6700K als cpu, maar mijn oude kaart in combinatie met 1440 P scherm gaf wat issues.

Nu was mijn oude kaart een 1070 sea hawk met de radiator aan de bovenkant. Mijn huidige 2080 super is van gigabyte, dus lucht gekoeld.

Mijn kast wordt nu zo intens warm van binnen, wat dan weer vermoedelijk komt omdat mijn front radiator met 2 x 140 mm fans gewoon niet genoeg lucht erin krijgt.

Conclusie is dat je het kan doen, maar er is een aanwezige kans dat je tegen andere problemen aanloopt (like me).

Overigens heb ik in een zelfde soort systeem ( van een vriend ) mijn oude 1070 in gehangen. Dat ging nog bijzonder vloeiend en hij kan nu beter games spelen als Division 2. (Ging van 770 naar 1070)
DutchCrownNL schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:39:
Je zou je GPU kunnen upgraden maar die gaat al heel snel een bottleneck vormen voor alles boven 1080p.
Zeker met de voorgestelde 2070 Super zal je CPU 100% een bottleneck zijn. Je huidige CPU gaat het immers al zwaar krijgen met een 1650 Super / 1660 Super.

Ik zou een nieuw systeem bouwen met een R5 3600 (of de refresh), B450/B550 moederbordje (die komen binnenkort uit en beide hebben passieve koeling), Crucial geheugen en de 2070 Super.
Mocht je je kast willen vernieuwen is dat persoonlijke voorkeur uiteraard, maar je kan hem ook meenemen.
Ik wacht zelf ook op de refresh met de nieuw mobo's. Uiteraard alles in een mooie kast en echt over de top gaan met fans.

[Voor 46% gewijzigd door Sharfer op 26-05-2020 10:49]

Sharfer#2586

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:26

The GUI

Sorry computer says no...

99ruud99 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:43:
Yups, of spaar even verder of stop bij 1660 s. Dan is he cpu Al volledig belast.

Als je liever geen AMD doet hoeft het niet, spaar dan stukje langer (minimaal 1k) als je een stille setup wilt die 4k draait.
Zie reactie hieronder. Intel kan stil zijn, maar is met het huidige stroomverbruik en kosten eigenlijk een no-no. Zeker op 4K waar de verschillen <2% zijn.
DutchCrownNL schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:39:

Ik zou ook beginnen met een GPU upgrade. Voor hetzelfde geldt draait het allemaal goed (genoeg). Op 4K is de CPU ook niet meer zo snel de bottleneck. Mocht het problemen geven dan kan je alsnog je moederbord, CPU en RAM upgraden. Advies zou dan inderdaad een B550 moederbord (release op 16 juni) met een Ryzen 3600(XT). (De XT is de nieuwe versie).

Een i5 4440 kan met een 2070 Super best veel games op 60+ FPS draaien op 1080P. Dan zou 4K niet direct een probleem hoeven zijn:

Sharfer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:43:
Ik heb recentelijk een 2080 super in mijn kast gehangen. Ik had al een i7 6700K als cpu, maar mijn oude kaart in combinatie met 1440 P scherm gaf wat issues.

Nu was mijn oude kaart een 1070 sea hawk met de radiator aan de bovenkant. Mijn huidige 2080 super is van gigabyte, dus lucht gekoeld.

Mijn kast wordt nu zo intens warm van binnen, wat dan weer vermoedelijk komt omdat mijn front radiator met 2 x 140 mm fans gewoon niet genoeg lucht erin krijgt.

Conclusie is dat je het kan doen, maar er is een aanwezige kans dat je tegen andere problemen aanloopt (like me).

Overigens heb ik in een zelfde soort systeem ( van een vriend ) mijn oude 1070 in gehangen. Dat ging nog bijzonder vloeiend en hij kan nu beter games spelen als Division 2. (Ging van 770 naar 1070)

[...]

Ik wacht zelf ook op de refresh met de nieuw mobo's. Uiteraard alles in een mooie kast en echt over de top gaan met fans.
Definieer 'intens warm'. Daarnaast: heb jij een Define R4 met de case fans? De situatie is niet echt vergelijkbaar. En warmte is niet echt een probleem. Of je kast is meer dan 60 graden?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 2x1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Dat is juist wat ik probeerde te zeggen @The GUI . Als je een Intel systeem wilt met dezelfde stilte en snelheid als AMD moet je iets dieper in buidel tasten.
Überhaupt als je stil maar snel systeem wilt op 4k moet dat. Weet je zeker dat je 4k wilt? Want ik denk niet dat je een scherm hebt bij deze build dat 4k toont.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The GUI

The GUI

Whoops ik las hem even anders. Heb het aangepast :)

TS heeft al een 4K scherm, dus ik denk wel dat dat zijn wens is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharfer
Definieer 'intens warm'. Daarnaast: heb jij een Define R4 met de case fans? De situatie is niet echt vergelijkbaar. En warmte is niet echt een probleem. Of je kast is meer dan 60 graden?
Ik heb de NZXT S340. Ik heb daar 2 maal een 140 mm fan aan de voorkant, deze blaast in mijn radiator. Ik heb twee stuks ll120 als outtake. Aan de bovenkant en de achterkant.

Mijn gpu wordt 75 graden op full load; maar blaast de lucht tegen mijn zijpaneel aan. Mijn CPU wordt rond de 50 graden. Het geheugen gaat minstens naar de 80 graden.

In theorie is dit niet heel erg, maar ik wil niet dat mijn pc heel mijn huis kan verwarmen. Dus ik hecht daar wellicht te veel waarde aan.

Sharfer#2586

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The GUI

The GUI

Sharfer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Ik heb de NZXT S340. Ik heb daar 2 maal een 140 mm fan aan de voorkant, deze blaast in mijn radiator. Ik heb twee stuks ll120 als outtake. Aan de bovenkant en de achterkant.

Mijn gpu wordt 75 graden op full load; maar blaast de lucht tegen mijn zijpaneel aan. Mijn CPU wordt rond de 50 graden. Het geheugen gaat minstens naar de 80 graden.

In theorie is dit niet heel erg, maar ik wil niet dat mijn pc heel mijn huis kan verwarmen. Dus ik hecht daar wellicht te veel waarde aan.
Begrijpelijk, maar jouw kast is in geen manier te vergelijken met de kast van TS. En ja, de S340 wordt erg warm! Heb hem zelf ook gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ekfad
99ruud99 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:12:
Dat is juist wat ik probeerde te zeggen @The GUI . Als je een Intel systeem wilt met dezelfde stilte en snelheid als AMD moet je iets dieper in buidel tasten.
Überhaupt als je stil maar snel systeem wilt op 4k moet dat. Weet je zeker dat je 4k wilt? Want ik denk niet dat je een scherm hebt bij deze build dat 4k toont.
[b]
.......
TS heeft al een 4K scherm, dus ik denk wel dat dat zijn wens is
Ik zou inderdaad graag naar een 4K systeem toe werken als ik een upgrade wil.
Mijn scherm is momenteel een 27GL850 en ik denk eraan om dit scherm op mijn RIG te plaatsen en een 23 32! inch 4K scherm aan te kopen voor op mijn bureau (gezien schaalaanpassing voor dit nieuwe scherm dan niet nodig is).
Sharfer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:19:
[...]

En zo wil ik het ook graag. Mijn 'game'kamer heeft steeds de avondzon en het kan daar in de zomer aardig warm worden.

Ik ben even aan het kijken of ik 2 systemen kan samenstellen (AMD en Intel).
Van de nieuwe AMD borden was ik niet op de hoogte aangezien ik AMD tot nu toe nooit echt gevolgd heb.
Van de nieuwe Intel moederborden heb ik gelezen dat deze ook een actieve koeling hebben en aangezien iedereen aanraadt om voor de 10th gen te kiezen ipv de huidige generatie zal ik daar dan ook vastzitten aan de actieve koeling.

Enfin ik zal mijn beide systemen hier posten eens ze samengesteld zijn.
Wat budget betreft, zoals ik aangaf. Ik kan max richting 2k gaan en gezien ik in principe mijn huidige voeding kan behouden (denk ik) moet dat ook wel lukken.
Excuses, ik bedoelde 32 inch! :)

Als ik 4K wil gaan is max framerate sowieso 60HZ, de LG monitor kan niet beter. Bovendien moet voor mij niet alles op het hoogste detail. Maar welke reeks van kaarten raden jullie dan wel aan?
23 inch is niet erg groot... Weet je zeker dat je niet maatje meer wilt?

[Voor 10% gewijzigd door Ekfad op 26-05-2020 11:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharfer
The GUI schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Begrijpelijk, maar jouw kast is in geen manier te vergelijken met de kast van TS. En ja, de S340 wordt erg warm! Heb hem zelf ook gehad.
Je hebt gelijk. Zijn kast is inderdaad aanzienlijk beter dan mijn kast.
Ik reageerde er meer op omdat hij voor koel en stil wilde gaan, maar dat heeft dan weer te maken bij een eventuele nieuwe pc als hij deze wilt.

Ik weet wel dat mijn volgende project in een Lian Li PC-O11 Dynamic komt.

On topic:

Je gaf aan dat je in 4K race games wilt spelen? Ik betwijfel echt of je dat gaat lukken met een 20 serie kaart op 4k. Naar mijn weten hebben die altijd een hoge frame rate nodig om lekker te spelen.

En ik heb gelezen dat de 10e generatie van Intel minder hitte problemen hebben dan de 9e generatie. Je moet ook even rekening houden met het feit dat je nu een oud beest nieuw leven in blaast, dat heb ik ook gedaan.

Overigens ben je met een 3700x + mobo nog geen 500 euro kwijt. Dan heb je makkelijk genoeg budget over en kracht genoeg.

+ is een 22 inch 4K scherm voor je ogen echt niet heel anders dan full HD of 1440. Ik heb een 27 inch 1440 scherm en daar heb ik soms mijn vraagtekens bij qua verschil

[Voor 25% gewijzigd door Sharfer op 26-05-2020 11:37]

Sharfer#2586

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
23 inch is niet erg groot... Weet je zeker dat je niet maatje meer wilt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22-11 13:08
[...]

Ik zou inderdaad graag naar een 4K systeem toe werken als ik een upgrade wil.
Mijn scherm is momenteel een 27GL850 en ik denk eraan om dit scherm op mijn RIG te plaatsen en een 23 32! inch 4K scherm aan te kopen voor op mijn bureau (gezien schaalaanpassing voor dit nieuwe scherm dan niet nodig is).
Als ik jou was zou ik een 1440p 144hz scherm overwegen. Voor race games wil je eigenlijk ook een hoge frame rate zodat het beeld ook mooi vloeiend blijft. Dan is een 2070s ook voldoende, voor 4k is een 2070s misschien wat gebrekkig.
En zo wil ik het ook graag. Mijn 'game'kamer heeft steeds de avondzon en het kan daar in de zomer aardig warm worden.
Het enige wat je daaraan kan doen is zuinigere componenten kiezen, de kast zelf heeft geen invloed op de temperatuur buiten de kast.

[Voor 22% gewijzigd door Immanent Ike op 26-05-2020 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharfer
Immanent Ike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Als ik jou was zou ik een 1440p 144hz scherm overwegen. Voor race games wil je eigenlijk ook een hoge frame rate zodat het beeld ook mooi vloeiend blijft. Dan is een 2070s ook voldoende, voor 4k is een 2070s misschien wat gebrekkig.

[...]

Het enige wat je daaraan kan doen is zuinigere componenten kiezen, de kast zelf heeft geen invloed op de temperatuur buiten de kast.
Je kan beter investeren in een goed 1440 scherm met super kleuren en inderdaad 144 hz.

qua temperatuur, heb ik het idee dat je kast met goede airflow ervoor kan zorgen dat je temp in het algemeen lager blijft. Dus als je koelt met 26 graden als voorbeeld, maar je kast ventileert goed kan dit ervoor zorgen dat er geen enorme warmte naar buiten komt.

Ik ga deze test in ieder geval (hoop spoedig) met een Lian-Li 011. Dat is standaard met 9 fans + dat ik het frontpaneel ga uitrusten met nog eens 3 fans. Dit gaat echt verschrikkelijk werk worden en elke Tweaker zou mij wel tegen spreken, maar ik wil het eens proberen.

Sharfer#2586

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
Sharfer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:26:
[...]
qua temperatuur, heb ik het idee dat je kast met goede airflow ervoor kan zorgen dat je temp in het algemeen lager blijft. Dus als je koelt met 26 graden als voorbeeld, maar je kast ventileert goed kan dit ervoor zorgen dat er geen enorme warmte naar buiten komt.

Ik ga deze test in ieder geval (hoop spoedig) met een Lian-Li 011. Dat is standaard met 9 fans + dat ik het frontpaneel ga uitrusten met nog eens 3 fans. Dit gaat echt verschrikkelijk werk worden en elke Tweaker zou mij wel tegen spreken, maar ik wil het eens proberen.
Of die warme lucht nou langzaam uit je kast komt, of snel (met goede airflow), maakt alleen voor je pc uit, niet voor je kamer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ekfad
Immanent Ike schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:23:
[...]

[...]
Ik heb net geen 1440p scherm gekocht omdat ik het scherm ook gebruik om met consoles op te gamen. Jammer genoeg ondersteund de PS4 geen 1440p.

Edit:

Heb net even alles rustig doorgelezen.

Als ik het goed begrijp wordt er aangeraden om een zwaardere gpu te nemen als ik op 4K wil gamen en om nog even te wachten op de nieuwe AMD B550 Borden. Gezien er nog geen prijzen bekend zijn lijkt het mij zinloos om dan alvast een lijstje aan te leggen.

Wat ik mij echter wel nog afvraag:
- met een zwaardere GPU, bedoelen jullie dan een 2080 super of nog een andere gpu?
- als ik toch wacht op de de nieuwe borden. Heeft het dan ook zin om te wachten op de nieuwe 4000 serie of zal de 3700 meer dan voldoende zijn?
- volstaat mijn huidige voeding nog om een relatief zwaar backbeest te voorzien?

[Voor 38% gewijzigd door Ekfad op 26-05-2020 21:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
Ekfad schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:56:
[...]

Ik heb net geen 1440p scherm gekocht omdat ik het scherm ook gebruik om met consoles op te gamen. Jammer genoeg ondersteund de PS4 geen 1440p.

Edit:

Heb net even alles rustig doorgelezen.

Als ik het goed begrijp wordt er aangeraden om een zwaardere gpu te nemen als ik op 4K wil gamen en om nog even te wachten op de nieuwe AMD B550 Borden. Gezien er nog geen prijzen bekend zijn lijkt het mij zinloos om dan alvast een lijstje aan te leggen.

Wat ik mij echter wel nog afvraag:
- met een zwaardere GPU, bedoelen jullie dan een 2080 super of nog een andere gpu?
- als ik toch wacht op de de nieuwe borden. Heeft het dan ook zin om te wachten op de nieuwe 4000 serie of zal de 3700 meer dan voldoende zijn?
- volstaat mijn huidige voeding nog om een relatief zwaar backbeest te voorzien?
3700x is vvoldoende. Wel kan je wachten op de nieuwe generatie Nvidia GPU's, die worden augustus/september verwacht.

Maar het hangt natuurlijk ook een beetje van je eisen af. Je kan natuurlijk ook gewoon op medium settings spelen en een framerate rond de 75. Dan heb je aan een 2070s ook wel genoeg.

Persoonlijk zou ik wachten en een rtx 3070 kopen, omdat ik op een nieuwe pc niet op medium wil spelen.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True