Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe krijg ik het gewenste gedrag uit een MOSFET?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33
Achtergrond

Ik heb een klein projectje gemaakt op basis van een Arduino. Het is een zelf-gemaakt BMS met amp/volt sensors voor een 12-volt lood-zuur accu. Inclusief data logging (voor leuke grafiekjes in Grafana) naar een Raspberry Pi3 over 433mhz.

Dit is puur voor de lol, je kunt waarschijnlijk kant-en-klaar iets beters kopen, maar ieder zijn meug.

Het probleem

De Arduino heeft onder andere de rol om het voltage van de batterij te bewaken. Als het voltage te laag wordt wordt de load (en de Arduino zelf is onderdeel van deze load) via een relais uitgeschakeld.

Mijn 'probleem' is dat het relais zo al 70 milli-ampere gebruikt wat gezien de capaciteit van de batterij best pittig is.

Ik heb een klein mosfet bordje gekocht die het relais moet vervangen in de hoop dat die 'minder verbruikt'. De mosfet moet dus zowel de 12-volt load als de Arduino uitschakelen.

Hier gaat het mis: als de mosfet uitschakelt blijft er een stroom lopen en blijft de Arduino +load stroom krijgen. Volgens mij is deze situatie ook niet zo goed voor de electronica.

Ik had gehoopt dat ik de mosfet net als het relais ook de van de arduino zou kunnen laten afsluiten, maar zo lijkt het niet te werken.

Is mijn probleem duidelijk en heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Beste antwoord (via Q op 26-05-2020 17:09)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Hoe heb je de mosfet in het circuit geplaatst? Dit is een N type mosfet en deze kan je niet direct op de plaats van het relais plaatsen. Het relais zit in de + lijn van het circuit terwijl de mosfet de - lijn schakelt zegmaar. Het probleem is dat als je de mosfet uitschakelt je de - referentie naar de rest kwijt zou zijn waardoor er een + lekstroom blijft lopen door de verbruikers, en de mosfet iets blijft schakelen.

Edit: Wellicht is een bistabiel relais veel handiger. Deze verbruikt geen stroom continu.

[Voor 9% gewijzigd door Tadango op 26-05-2020 07:29]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14:16

DataGhost

iPL dev

Kan je het schema eens tekenen van hoe je je circuit nu gebouwd hebt? Dan is het makkelijker aan te wijzen of je componenten moet verplaatsen, omdraaien, etc.
En het is natuurlijk ook nuttig om te weten welke MOSFET (of wat voor boardje) je gebruikt en hoeveel mA de hele zooi die je aanstuurt verbruikt. Dan pas kan iets zinnigs gezegd worden over winsten.

[Voor 40% gewijzigd door DataGhost op 26-05-2020 01:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
DataGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:55:
Kan je het schema eens tekenen van hoe je je circuit nu gebouwd hebt? Dan is het makkelijker aan te wijzen of je componenten moet verplaatsen, omdraaien, etc.
En het is natuurlijk ook nuttig om te weten welke MOSFET (of wat voor boardje) je gebruikt en hoeveel mA de hele zooi die je aanstuurt verbruikt. Dan pas kan iets zinnigs gezegd worden over winsten.

Toelichting
De resistor rechts in de tekening moet de load voorstellen.

Het relaid en de mosfet hebben allebei een gnd / vcc en 'signal' aansluiting. Die komen allemaal van de arduino (5v/grnd + een digitale of analoge pin).

Soms zie ik trouwens ook in plaatjes dat de mosfet alleen via een ground + signal wordt aangesloten maar dat vcc niet is aangesloten, wat ik niet goed begrijp.

probleem

Het relais doet precies wat het moet doen. Als de spanning te laag wordt schakelt de arduino het relais uit en wordt zowel de load als de arduino zelf uitgeschakeld, zodat er totaal geen load meer is op de accu.

Zodra ik het relais vervang door een mosfet gaat het mis.

Ik heb gemeten dat de Arduino met het relais, de sensors, het LCD display en de 433mhz transmitter zo'n 136 mAh trekt. Ik heb ook gemeten dat het relais bordje zo'n 70+ mAh trekt, die load wil ik verminderen door een mosfet het werk van de relais over te laten nemen.

Het lijkt er op dat er iets mis gaat als de uitgansspanning van de mosfet ook de ingang van de arduino voedt, die de mosfet weer aan/uit zet.

[Voor 11% gewijzigd door Q op 26-05-2020 01:56]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tadango
  • Nu online
Hoe heb je de mosfet in het circuit geplaatst? Dit is een N type mosfet en deze kan je niet direct op de plaats van het relais plaatsen. Het relais zit in de + lijn van het circuit terwijl de mosfet de - lijn schakelt zegmaar. Het probleem is dat als je de mosfet uitschakelt je de - referentie naar de rest kwijt zou zijn waardoor er een + lekstroom blijft lopen door de verbruikers, en de mosfet iets blijft schakelen.

Edit: Wellicht is een bistabiel relais veel handiger. Deze verbruikt geen stroom continu.

[Voor 9% gewijzigd door Tadango op 26-05-2020 07:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07:28
Het makkelijkst is om een "high side switch" te gebruiken, vb BTS432. Deze kan je gewoon in de + geleider plaatsen, en je kan dan in/uit schakelen met een 3.3VDC of 5 VDC van je Arduino. Terug inschakelen kan je gewoon met een handmatig bediend contact, van de + 12 V via een grote weerstand (10 k) naar de ingang van de BTS432. Als de arduino terug gestart is, en de spanning wordt IO gemeten, kan de Arduino het signaal terug overnemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:08

Theo

moederbord

Je hebt twee soorten FETjes; een N en een P type. De N type zit met één pootje aan GND, en schakelt naar GND, de P type zit aan de voedingsspanning, en schakelt de Vcc naar de load op/af.
Een N type daar biedt je op de gate een hoog signaal aan om 'm te laten geleiden, bij de P type moet je een laag signaal geven om 'm te laten geleiden, en een hoog signaal om 'm te laten sperren. Maar let wel; een hoog signaal is in dit geval (de P type) dus 12 volt. Daarom zal dit ook niet werken in jouw situatie, en daarom heb je eengrote lekstroom; met 5 volt kun je een (op 12 volt aangesloten) P type FET niet geheel uitzetten. Bovendien is een laag signaal nodig om 'm te laten geleiden, en geef je een laag signaal wanneer je spanning afschakelt.

Het makkelijkst is om het relais in je schema weg te halen en een N type FET te plaatsen bij je GND. Een N type kun je dan met de 5 volt vanuit de airduino goed aan en uit zetten.

Edit: Zoals in onderstaande afbeelding dus :) Plaat dan nog wel even een 10K weerstand tussen de gate en GND, dan blijft de FET ook echt uit als de spanning af is geschakeld.

[Voor 22% gewijzigd door Theo op 26-05-2020 08:14]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-06 15:09
@Theo De module die TS aangeeft maakt gebruik van een N type FET.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:57
@Theo Dat werkt niet goed denk ik. Je moet een vrij stevige (<100 ohm) pull down geven want de arduino lekt enorm. Je krijgt die fet alsnog niet helemaal uit.

Je kunt eigenlijk niet anders dan een high side smart switch, P-fet of een N-channel met booster.
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND9093-D.PDF

Sommige van die high side switches bieden ook current sensing en short circuit protection. Wellicht een idee.

Met een discrete logic level P channel fet kun je al overweg met een flipflop en de fet. je hebt dan wel altijd de flipflop onder spanning, maar dat zijn uA's.

*het relais low side kan volgens mij wel*

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 26-05-2020 08:41. Reden: low side relais]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:08

Theo

moederbord

@DurkVell Dan is deze op de verkeerde plaats gebruikt; de N_channel FET kan erg lastig high-side schakelen. Ook de module die gebruikt is met een N-channel FET zal aan de low-side van de schakeling geplaatst moeten worden, dus met de source aan GND.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ga even wat zaken testen. Ik gebruik inderdaad een n-type MOSFET en op het kleine printje zitten wat weerstanden.

Ik denk dat er iets is met dat lekstroom verhaal wat ik nog niet helemaal snap, maar ik ga mij er nog een keer op storten.

Ook bedankt voor het advies over de schakelaar, mijn gevoel zegt dat een relais of mosfet een betere failsafe zouden kunnen zijn zodat de accu niet nog per ongeluk leeg loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:43

CurlyMo

www.pilight.org

Is een simpele transistor geen optie? Of gaat er daarvoor teveel stroom doorheen?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• palta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:33
Kijk anders eens dit filmpje, dat kan je zeker helpen;
YouTube: Electronic Basics #23: Transistor (MOSFET) as a Switch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
CurlyMo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:48:
Is een simpele transistor geen optie? Of gaat er daarvoor teveel stroom doorheen?
Ik heb de mosfet gepakt omdat er inderdaad teveel stroom gaat door het circuit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
Interessant, ik ga eens kijken of een pull-down resistor hier het probleem van de lekstroom gaat verhelpen. Uitkijken met kortsluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-06 20:05
Er zijn ook bistabiele relais, deze hebben alleen stroom nodig voor het omschakelen, wellicht is dat een alternatief?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
Springuin schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:46:
Er zijn ook bistabiele relais, deze hebben alleen stroom nodig voor het omschakelen, wellicht is dat een alternatief?
Dat zou zeker een goed alternatief zijn en zuiniger dan een mosfet maar het is niet failsafe. Als er iets mis gaat met de arduino wordt de stroom niet afgekoppeld en gaat de lood zuur accu naar de knoppen door diepte ontladen.

In de praktijk is dat risico niet groot hoor dus ik moet even goed hier over nadenken, dank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Dat zou zeker een goed alternatief zijn en zuiniger dan een mosfet maar het is niet failsafe. Als er iets mis gaat met de arduino wordt de stroom niet afgekoppeld en gaat de lood zuur accu naar de knoppen door diepte ontladen.

In de praktijk is dat risico niet groot hoor dus ik moet even goed hier over nadenken, dank.
Nja, het kan best een makkelijkere oplossing zijn. Als je de MOSFET aanstuurt met een pin op je Arduino gebeurt daar natuurlijk ook helemaal niks mee als de Arduino in een oneindige loop komt. Die pins blijven dan lekker laag of hoog staan zoals ze stonden. Dan zou je chip letterlijk af moeten fikken om die pin laag te krijgen :+ Dus in dat opzicht lijkt me een bistabiel relais niet onveiliger. Anders zou je een watchdog-circuitje moeten bouwen met een cap die leegloopt over X seconden waarna de MOSFET uitschakelt, en die je op kan laden door periodiek een pin op de Arduino hoog te maken.
Maar het is geen volledig OS met allemaal achtergrondprocessen, en jij hebt controle over alle code, dus de kans dat je chip vastloopt is een stuk kleiner als je het simpel houdt.

[Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 26-05-2020 14:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14:42
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Ik weet niet precies hóe veilig je het allemaal wil hebben. Maar hou er rekening mee dat een mosfet vaak short failt, en een relais over het algemeen open als ze kapot gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Ik weet niet precies hóe veilig je het allemaal wil hebben. Maar hou er rekening mee dat een mosfet vaak short failt, en een relais over het algemeen open als ze kapot gaan.
Ik wil zover gaan dat als de arduino uit valt (geen stroom) op de een of andere manier, dat dan ook de schakeling 'open' gaat zodat er geen last meer op de accu rust.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tadango
  • Nu online
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Ik wil zover gaan dat als de arduino uit valt (geen stroom) op de een of andere manier, dat dan ook de schakeling 'open' gaat zodat er geen last meer op de accu rust.
De arduino blijft draaien zolang deze aangesloten blijft. Als je een 12V lood accu gebruikt is deze veel sneller kapot dan dat de arduino stopt. Een code fout kan, dan moet je een watchdog implementeren. Hardware fout zie je niet snel. Wil je dat de arduino stopt voordat de accu leeg is (bescherming van de accu) dan moet je dat actief inbouwen door de accu spanning te monitoren. Dat werkt met alle oplossingen behalve een bistabiel relais. Deze blijft in de aan stand staan totdat je hem uit zet. Dat kan ook een voordeel zijn soms (aangesloten op een net adapter bv. als de spanning zich hersteld zal de arduino weer opstarten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Het lijkt me dat een bistabiel relais failt in de positie waar 'ie op dat moment in staat?
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Zelf heb ik zoiets in een van mn projectjes gedaan met een P-MOSFET. Normaal heb ik die hoog getrokken aan de 12V input maar als ik op een drukknop druk (of een ander soort input) trek ik die naar ground. Vanaf de gate heb ik nog een lijn via een NPN naar Ground, die geschakeld wordt door m'n Raspberry Pi (of Arduino of whatever). Zolang die transistor geleidt (dus hoog op de base), blijft de hele schakeling aan. Als de Arduino in dat geval geen stroom krijgt valt de base van de transistor omlaag en wordt de verbinding tussen gate van de MOSFET en ground onderbroken, waardoor 'ie uitschakelt. Grofweg dus. Maar ik weet even niet in hoeverre je erop kan vertrouwen dat dat vanzelf goed gaat als je Arduino net te weinig prik krijgt om logische dingen te doen, daar was mijn ontwerp niet voor. Ik zou de pin gewoon laag laten trekken als je te lage spanning meet.

[Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 26-05-2020 16:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Dat kun je maken met het relais wat je hebt, zoiets heb je nu denk ik?
De arduino vreemd gevoedt (vanaf de lader) en als de arduino alles goed acht schakelt het relais in.
Vanaf dan krijgt de arduino dus voeding van twee bronnen. De lader, en de batterij. Gebruik hiervoor een diode-or circuit. Zo loopt de laadstroom niet over de arduino.
Als de arduino
- de laadspanning te hoog meet
- de batterijspanning te laag meet
- te hoge tempertuur meet
- teveel stroom meet (je bent te laat bij een kortsluiting, maar een overbelasting (eg: 2x nominale stroom kan wel)
schakelt het relais af en is de batterij onkoppelt. De arduino blijft aan zolang de lader is aangesloten, of het relais overbrugt is met een drukknop.

Het relais kun je vervangen voor een high side mosfet (niet met een low side fet), in een van de volgende configuraties:
- een n-channel met high side gate driver.
(bovenstaande samen in 1 package = de high side smart switch)
- een p-channel fet mits de stroom niet te hoog is. (5v gate drive is tricky)

Low side is niet mogelijk, je krijgt de fet gewoon niet 100% uit door de lekstroom in de arduino. Lees je even in met de theorie van mosfets en dan begrijp je waarom. Tenzij je dus weer een gate driver met flip-flop toevoegt die altijd aan zijn.
Een low side transistor kan misschien wel, maar dan heb je dus vermogensverlies proportioneel met de accustroom. Iets wat je dus wil voorkomen door het relais weg te halen.

In alle situaties blijft de stroom die de arduino afneemt voor het meten wel lopen, een paar uA, tenzij je een dual-pole relais neemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe.

Ik merk dat iets lezen 1 ding is, maar iets ook begrijpen erg anders ;). Ik snap nu het low-side en high-side verhaal met p/n mosfets.

Ik zit hier met een N-type mosfet die voor low-side schakeling is bedoeld. Dat gaat helemaal mis met de arduino.

Ik zie ook op het printje dat de VIN en V+ gewoon 1-op-1 zijn doorgelust en dat dus het vermogen inderdaad zoals jullie uitleggen via de ground wordt gestuurd.

Als ik dan mijn arduino op de V+ en V- aansluit en dan het signaal op een digitale poort onstaat er een voltage verschil dat de mosfet permanent inschakelt en wat niet uit gaat.

Ik snap de problematiek nu een beetje en wat mijn opties zijn.

Voor mij is het belangrijk dat het een self-contained systeempje is: de accu + mijn arduino-based batterij voltage logger/beschermer moet van de batterij draaien, samen met de last. Er is dus geen accu lader in het spel, maar wel een zonnepaneeltje en een solar charger. Ergens is de hoop dat ik iets permanent kan laten draaien (misschien een oude Pi) via solar en een accu 'off-grid'. Maar daarvoor is bij mij te weinig zon, zeer waarschijnlijk, zeker in de winter. Dat maakt me verder niet uit, ik heb erg veel lol gehad om iets wat ik in mijn hoofd had - hoe gek / onzinnig ook - te maken en te realiseren.

Tandago had direct door waar ik liep te knoeien en waar het mis ging. Maar ik wil iedereen bedanken voor de uitgebreide input.

[Voor 4% gewijzigd door Q op 26-05-2020 17:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Als ik vanavond nog tijd heb zal ik even een demo circuitje tekenen. Ik denk zelfs dat het met je huidige mosfet kan, mits je een voltage doubler gebruikt. Maar dat kijk ik nog even na.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrtH
DataGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Het lijkt me dat een bistabiel relais failt in de positie waar 'ie op dat moment in staat?
Ik had een gewoon relais in m'n hoofd, maar ik denk inderdaad dat een bistabiel relais zal falen naar z'n huidige positie.

Dit is trouwens de schakeling die je wil https://i.imgur.com/wNfKX2B.png. Volgens mij is dat overigens al in het begin van dit topic gezegd, tenzij ik iets mis?
TS wil 66 mA schakelen, dat is met een VGS van 5 V prima te doen.

[Voor 29% gewijzigd door BrtH op 26-05-2020 19:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Ik had een gewoon relais in m'n hoofd, maar ik denk inderdaad dat een bistabiel relais zal falen naar z'n huidige positie.

Dit is trouwens de schakeling die je wil https://i.imgur.com/wNfKX2B.png. Volgens mij is dat overigens al in het begin van dit topic gezegd, tenzij ik iets mis?
TS wil 66 mA schakelen, dat is met een VGS van 5 V prima te doen.
Bedankt, misschien begrijp ik het schema niet goed, maar de arduino zou in dit schema altijd stroom krijgen, zelfs als de mosfet uit is toch? Want de arduino zit direct op de accu in deze tekening. De arduino kan zichzelf niet afsluiten van de accu om zo de accu te beschermen.

Ook snap ik niet zo goed wat voor waarden ik zou moeten gebruiken voor R1/R2. Maar ik denk dat het eerste punt eerst geadresseerd moet worden.

Zou een solid state relais nog iets kunnen zijn? Deze heeft er 4 op een bordje, als ik meer amps aan wil kunnen zou ik een paar parallel kunnen schakelen. Of wordt dat echt te gek?

https://www.reichelt.nl/o...4EAQYAiABEgJmm_D_BwE&&r=1

Ik weet onvoldoende van dit relais of dit model ook DC aankan. Mijn doel was om van het hoge verbruik van het relais af te komen. Misschien dat dit nog houdt snijdt?

Een solid state relais lijkt ook 'veel' stroom te trekken.

[Voor 54% gewijzigd door Q op 26-05-2020 21:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrtH
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Bedankt, misschien begrijp ik het schema niet goed, maar de arduino zou in dit schema altijd stroom krijgen, zelfs als de mosfet uit is toch? Want de arduino zit direct op de accu in deze tekening. De arduino kan zichzelf niet afsluiten van de accu om zo de accu te beschermen.

Ook snap ik niet zo goed wat voor waarden ik zou moeten gebruiken voor R1/R2. Maar ik denk dat het eerste punt eerst geadresseerd moet worden.
Ah, ik wist niet dat je de monitoring zelf ook wilde uitschakelen als het laag werd. Dat kan zo https://i.imgur.com/DjnTCCU.png. Dan schakelt alles uit wanneer de Arduino port 0 is, maar kan de Arduino zichzelf dus niet meer aanzetten, daar heb je dan een externe voeding/charger voor nodig.

R1/R2 zitten al op de module die je hebt. Daar heb je niets in te kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Ah, ik wist niet dat je de monitoring zelf ook wilde uitschakelen als het laag werd. Dat kan zo https://i.imgur.com/DjnTCCU.png. Dan schakelt alles uit wanneer de Arduino port 0 is, maar kan de Arduino zichzelf dus niet meer aanzetten, daar heb je dan een externe voeding/charger voor nodig.

R1/R2 zitten al op de module die je hebt. Daar heb je niets in te kiezen.
Bedankt, wat voor weerstand moet ik kiezen voor R1/R2?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrtH
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:28:
[...]

Bedankt, wat voor weerstand moet ik kiezen voor R1/R2?
Dat zijn de smd weerstanden die al op de module zitten die je hebt gekocht. Tenzij je ze los gaat solderen heb je daar weinig te kiezen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:29:
[...]

Dat zijn de smd weerstanden die al op de module zitten die je hebt gekocht. Tenzij je ze los gaat solderen heb je daar weinig te kiezen :P
Oh, doh! Ik let even niet op.

Maar zo had ik het dus ook aangesloten, met de arduino DigitalOut 7 op de Signal van dat bordje, maar dan krijg ik dus een lekstroom of hoe je het mag noemen. Door er weerstanden op het signaal pad te gooien kan ik hier iets mee doen, maar dan blijf je een kleine stroom houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrtH
Q schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Oh, doh! Ik let even niet op.

Maar zo had ik het dus ook aangesloten, met de arduino DigitalOut 7 op de Signal van dat bordje, maar dan krijg ik dus een lekstroom of hoe je het mag noemen. Door er weerstanden op het signaal pad te gooien kan ik hier iets mee doen, maar dan blijf je een kleine stroom houden.
Het zou kunnen dat op de één of andere manier R2 anders zit dan ik denk. Als je dat nog niet gedaan hebt kan je proberen om aanvullend een ongeveer 10k weerstand tussen D7 en gnd te zetten. Anders moet je even precies uittekenen hoe de connecties op die module zitten; hoe ik het getekend heb is een beetje een gok op basis van de kleine foto's op de website en wat logisch is.
Hoe groot is de stroom die je hebt lopen wanneer het uit zou moeten zijn, en waar in het schema meet je dat? En weet je zeker dat er aan de min van de accu alleen een draadje naar V+ van de mosfet loopt?
Edit: en even checken, je ziet wel het LEDje op de mosfetmodule aan en uit gaan toch?

[Voor 4% gewijzigd door BrtH op 26-05-2020 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
BrtH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Het zou kunnen dat op de één of andere manier R2 anders zit dan ik denk. Als je dat nog niet gedaan hebt kan je proberen om aanvullend een ongeveer 10k weerstand tussen D7 en gnd te zetten. Anders moet je even precies uittekenen hoe de connecties op die module zitten; hoe ik het getekend heb is een beetje een gok op basis van de kleine foto's op de website en wat logisch is.
Hoe groot is de stroom die je hebt lopen wanneer het uit zou moeten zijn, en waar in het schema meet je dat? En weet je zeker dat er aan de min van de accu alleen een draadje naar V+ van de mosfet loopt?
Edit: en even checken, je ziet wel het LEDje op de mosfetmodule aan en uit gaan toch?
Ja, zonder iets er tussen zie je de led op de mosfet module fel of zwak branden.

Op de arduino loopt een loop waarbij pin 7 gedurende 5 seconden high is en dan 5 seconden low.
High is ongeveer 7-8mah en low is 2-3 mah. De stroom lijkt qua richting uit het bordje te komen en naar pin 7 toe te lopen.

Edit: een 10K doet niets, een 220! ohm resistor laat een miniem stroompje door als poort 7 high gaat. Helaas. Maar bedankt voor het meedenken zover!

[Voor 6% gewijzigd door Q op 26-05-2020 22:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Heb je hier iets aan? Even snel getekend, zal vast iets niet juist zitten. Maar volgens mij klopt het idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
jeroen3 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:17:
Heb je hier iets aan? Even snel getekend, zal vast iets niet juist zitten. Maar volgens mij klopt het idee.

[Afbeelding]

[YouTube: EEVBlog #473 - Microcontroller Voltage Doubler]
Wow Jeroen3, dat is ff wat om in te nemen! Bedankt hoor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Ik zie dat ik wellicht de voltage double niet helemaal juist heb gedaan. Goede reden om het filmpje even te bekijken dan. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
Ik heb even de +- omgedraaid zodat ik de mosfet high-side aansluit, conform je schema.

Wat me direct opvalt is dat er direct een stroom gaat lopen. Misschien gaat dit gewoon even echt boven mijn pet, maar dat is eigenlijk al een big no-no, omdat dit geen failsafe conditie is. Ik heb overigens wel wat leds maar geen diodes en condensatoren in huis om het hele circuit te testen.

Het begint mij even boven de pet te groeien, ik raak steeds meer geneigd om ofwel een high side mosfet te kopen die eigenlijk gewoon als een drop-in-replacement van het relais kan dienen, ofwel om toch iets met een bistable relais te doen.

Als ik het bistabiele relais laat schakelen als de pin van de arduino 'low' wordt zou dat toch fail-safe kunnen denk ik. Ik weet niet hoe het precies zou werken, maar als ik een condensator kan laten ontladen als de arduino low gaat lijkt me dat nog wel wat.

En anders ga ik het risico gewoon maar nemen conform de redenatie van DataGhost.

[Voor 5% gewijzigd door Q op 26-05-2020 23:35]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True