Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-06 15:58
Het probleem
Beste Tweakers, sinds half jaar gebruik ik naar volle tevredenheid een nieuwe build met een MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X. Enkel in de eerste paar weken had ik wat driver problemen, maar eigenlijk de laatste 5 maanden werkt het systeem probleemloos. Behalve dat op 144 Hz de VRAM niet terugklokt. Afijn, dat is iets waar ik nu even mee kan leven danwel het scherm op 120 Hz kan zetten.

Echter, nu ik vanavond weer eens net als gisteren Modern Warfare wilde spelen, begon het scherm zodra ik het spel startte als een malle te knipperen. Het hele scherm knippert dan tussen zwart en het normale beeld. Andere games, zoals Apex Legends doen hetzelfde. Dit verdwijnt niet totdat de game wordt gesloten.

Verdere componenten
Windows 10, Ryzen 5 3600, MSI B450M Pro-VDH max, Corsair CX550, 2x8 GB RAM
Scherm: AOC C24G1

Wat heb ik zelf gedaan
Na wat rondspelen met de instellingen merkte ik dat het probleem bij 120 Hz verdween. Raar, daar ik dit nooit eerder heb gehad. Echter, tijdens het gamen op 120 Hz had ik 3 keer dat tijdens het gamen, mijn hele systeem opeens rebootte. Ik heb werkelijk nog niet zulke problemen ervaren. Vervolgens heb ik vele benchmarks gedraaid gedurende langere perioden op 144 Hz (Kombustor, Unigine). Het systeem geeft geen krimp. Hoewel de GPU junction temp tot ongeveer 100 tot 102 graden komt, blijft de algehele GPU temp beperkt tot echt maximaal 80 graden. En dat na ongeveer 20 tot 30 minuten. Systeem valt ook niet uit oid.

Na op internet gekeken te hebben, zie ik dat mensen vaker deze "screen flickering" op 144 Hz bij de RX 5700 XT ervaren. De oplossing blijkt te zijn dat "GPU undervolting" aan moet staan in Radeon Software. Dit werkt ook bij mij. Ik kan nu gewoon op 144 Hz gamen zonder enige problemen.

Uiteraard heb ik alle GPU drivers volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Laatste updates e.d. zijn allemaal doorgevoerd.

Mijn vraag
Weet iemand waardoor die screen flikkeringen op 144 Hz ontstaan bij niet undervolten? Temperaturen e.d. kan het niet zijn, daar het direct bij opstarten van een game gebeurt. Zoals gezegd geen problemen wanneer undervolten aanstaat.

Zijn er oplossingen te vinden zonder undervolten aan te zetten? Dit lijkt me namelijk niet standaard gedrag van de kaart, bovendien wil ik geen performance verlies ervaren. Al leek dat niet aan de orde te zijn.

Wie kan mij verder helpen? Het is toch bizar dat ik tot gisteren maanden normaal kon gamen, en nu zich ineens dit probleem voordoet.

Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom970G1
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-06 20:45
Ondersteunt je monitor freesync?

[Voor 41% gewijzigd door Tom970G1 op 26-05-2020 16:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Tom970G1 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:36:
Ondersteunt je monitor freesync?
Yes, en dat staat aan. Gebruik deze monitor ook al sinds januari.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom970G1
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-06 20:45
-Edwin- schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Yes, en dat staat aan. Gebruik deze monitor ook al sinds januari.
Zou je eens 144hz, geen undervolt en freesync uit kunnen proberen?
Wellicht dat we het probleem verder kunnen inkaderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:12
Hoe heb je de monitor aangesloten? HDMI of displayport?

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Catch22 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:52:
Hoe heb je de monitor aangesloten? HDMI of displayport?
Via displayport, excuus, vergeten te melden!
Tom970G1 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Zou je eens 144hz, geen undervolt en freesync uit kunnen proberen?
Wellicht dat we het probleem verder kunnen inkaderen.
Dit ga ik proberen wanneer ik thuis ben! Dan laat ik het weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
Zonder undervolt werkt alles gewoon perfect? Dan wordt je GPU minder warm en krijg je dus geen fratsen.

DP is al goed, je zou eens HDMI kunnen proberen om dat uit te sluiten, maar dan moet je wel een goede kabel hebben.

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Edwin-
Catch22 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:58:
Zonder undervolt werkt alles gewoon perfect? Dan wordt je GPU minder warm en krijg je dus geen fratsen.

DP is al goed, je zou eens HDMI kunnen proberen om dat uit te sluiten, maar dan moet je wel een goede kabel hebben.
Nee, juist met undervolt werkt alles perfect, raar he?

Maar ik heb op Reddit een werkend antwoord gekregen! Zoals gezegd had ik Dragon Center en alle zooi al verwijderd, maar toch bleef het probleem. Nu stelde iemand voor om de "gaming mode" in MSI Dragon Center uit te schakelen, resultaat: alles werkt weer zoals voorheen!

Ik heb Dragon Center nooit op de achtergrond draaien, ik gebruik het slechts voor Mystic Light en voor de Zero RPM functie van mn GPU. Bizar dat het toch zo veel invloed kan hebben op je performance.

Maar ik ben een blij mens :)

Alsnog bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
-Edwin- schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:35:
[...]

Nee, juist met undervolt werkt alles perfect, raar he?
Dat bedoelde ik ook, maar zei het verkeerd. Raar is dat niet per se, omdat er dan minder hitte.

Dat dragon center is inderdaad een draak van een programma. Mooi dat het werkt nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:24
Nog even over het undervolten... Dat is bij de 5700xt bijna altijd een goed idee. Ik heb mijn 5700 xt pulse geundervolt naar 1080mv en op 1950ghz geclockt, waardoor mijn kaart 8c koeler is, 30 watt minder verbruikt en 2,5% performancewinst opleverde. Dat laatste deed ik het niet voor maar is uiteraard mooi meegenomen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Thodekroo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:06:
Nog even over het undervolten... Dat is bij de 5700xt bijna altijd een goed idee. Ik heb mijn 5700 xt pulse geundervolt naar 1080mv en op 1950ghz geclockt, waardoor mijn kaart 8c koeler is, 30 watt minder verbruikt en 2,5% performancewinst opleverde. Dat laatste deed ik het niet voor maar is uiteraard mooi meegenomen!
Ik merk inderdaad ook minimale performancewinst. Heb ik met dit topic én wat geleerd én het probleem opgelost :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True