Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CAD / Sound Workstation + VR & Gaming ~2200€ (3+ schermen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaoulT
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23-02 13:21
Beste mede tweakers!
Mijn laatste PC heb ik zo'n 8,5 jaar geleden gekocht, de PC begint alleen inmiddels wel echt vervelend traag te worden voor nieuwere applicaties, en nu mijn grafische kaart er een paar maanden geleden ook al mee gestopt is word het echt wel weer eens tijd voor een nieuwe PC. Daarbij heb ik in de laatste paar jaren ook wat nieuwe wensen opgedaan die mijn oude trouwe beestje niet aankonden en wat ik nu wel echt graag in mijn nieuwe build terug wil zien.

Vooral dingen zoals 3+ monitoren,(zo goed als) zero latency audio recording en playback voor midi-controllers e.d. en voor hobby/werk soepeltjes CAD ontwerpen maken zonder dat ik tegen een haperend model aan zit te kijken als ik het probeer te bewegen.

Maar daar vertel ik meer over in 'wat moet hij kunnen'.

Waar ga je de PC zoal voor gebruiken?
De nieuwe pc zal ik zoals gezegd vooral gaan begruiken voor CAD modelling, graphic modelling, audio recording/live editting en tenslotte gaming. Dit allemaal natuurlijk bovenop de wat mij betreft 'normale' bezigheden zoals browsen, video's streamen en tekstverwerken wat je tegenwoordig al met de eerste de beste aardappel kan.

Budget
Ik ben bereid enkel aan de PC (zonder randapparatuur) rond de 2000€ uit te geven met een absolute max van 2500€

Wat moet de PC kunnen
-CAD / Design Programma's soepel draaien
programma's zoals Solidworks, Blender, ZBrush, Unreal/Unity DevKit
-Als sound workstation dienen, met zo goed als 0ms latency voor opname's en playback.
Voor zover ik weet zou een goede CPU daar al een eind in helpen, maar misschien moet ik hiervoor een extra (externe) soundcard hebben?
Hier is mijn kennis een beetje te beperkt, dus zou het tof zijn om wat feedback te krijgen van iemand met wat meer ervaring hiermee.
programma's zoals FL Studio, Ableton, Cubase, Pro Tools
-minimaal 3 monitoren kunnen aansturen (1080p minimaal, 1440p of 4k zou mooi zijn).
-Voor VR geschikt zijn waar ik later dit jaar ook gebruik van wil maken als ik weer genoeg gespaard heb
-Tenslotte moet hij ook nog wat games aan kunnen.
DCS World 2.5, Total War, The Witcher 3, Far Cry 5 bijvoorbeeld

Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.

Verder nog bijzondere wensen?
Belangrijkste wens hierbij is dat hij weer behoorlijk future proof is (+- 6 tot 8 jaar), dus graag betrouwbare componenten.
Verder zou het een nice-to-have zijn als de PC erg stil is.

Dit heb ik nu ongeveer in gedachten
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 443,01€ 443,01
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 269,-€ 269,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 625,05€ 625,05
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 801 Window Oranje/Zwart€ 139,90€ 139,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 74,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M4B3600C18€ 243,04€ 243,04
1VoedingenEVGA 850 GQ (V2)€ 126,80€ 126,80
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 181,-€ 181,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.101,85

Van jullie wil ik graag weten
Is het überhaupt mogelijk om al mijn wensen in 1 PC te stoppen? (voor dit budget)
Zo ja is dit systeem geschikt voor wat ik er mee wil doen?
Kan de videokaart / moederbord 3+ schermen aan?
Is de voeding voldoende?
Mis ik onderdelen? bijvoorbeeld een dedicated audio kaart?
Heeft iemand van jullie voor mijn toepassingen een beter alternatief voor een van mijn onderdelen?
etc.
en dan nog een belangrijke vraag:
Kan ik beter nog even wachten tot bijv. nieuwe moederbord chips of de volgende generatie Ryzen (4) processors uitkomen o.i.d.?

Bedankt alvast voor alle input!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Laatst online: 08:27
Het gekozen moederbord is aan de prijs, en als je niet alle functies gebruikt van een X570 chipset kan je net zo goed voor een goede B450/X470 gaan, of de nieuwe B550 afwachten die om de hoek staan.
Als het nieuwe systeem niet veel haast heeft zou ik zeker even wachten wat de prijzen gaan doen van de B550, en mogelijk de Refresh cpu's die eraan komen.

Je GPU kan makkelijk 3 schermen aansturen, op 3 schermen gamen is uiteraard een ander verhaal. :)
Qua geheugen kan je beter geen Corsair nemen, die zijn niet goede vriendjes met de Ryzens op dit moment.
Buiten dat, je betaald érg veel geld voor een kitje van 16GB, voor dat geld heb je een 32GB set van Crucial of van G.Skill.

Voeding kan wel een tikje minder, 850W ga je niet verstoken met dit systeem.
Tot slot, de SSD is snel maar ook extreem duur. Voor iets minder dan de helft heb je een pricewatch: Kingston A2000 1TB, of iets bij leggen en je hebt er 2 van :D

[Voor 6% gewijzigd door DutchCrownNL op 25-05-2020 23:54]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaoulT
Bedankt voor de supersnelle reply!

De X570 heb ik inderdaad uitgekozen op de PCI Gen4 en toekomstige compatibilteit met eventuele Ryzen 4 CPU's mocht ik willen upgraden, daarbij heb ik ook gelezen dat een wat beter moederbord vaak ook uitgerust is met betere geïntegreerde audio processing dit samen met eerder genoemde potentie tot upgrade van de CPU heeft dan natuurlijk alles te maken met mijn audio workstation.

Ik wist niet dat geheugen in strijd kan zijn met de CPU, thnx voor de waarschuwing, is hier ook een reden voor? En welke merken kan ik dan het beste kiezen?

Dat kitje van 4 is uitgekozen omdat ik gelezen heb dat quad-channel RAM beter zou zijn dan dual-channel, maar na even verder in de specs te duiken van dit mobo zie ik dat deze inderdaad alleen maar dual-channel ondersteunt. Overigens heb ik daarbij ook geleerd dat 'als' je toch al quad-channel wil gebruiken je beter een setje van 4 kunt kopen dan vier losse of twee setjes van twee omdat de fabrieks testen per set wordt uitgevoerd en daarmee dus betere werking garandeert.

Die voeding is wat groter gekozen om eventueel dus uit te kunnen breiden met een extra audio kaarten of dergelijke, maar dat heb ik inderdaad een beetje op willekeur gekozen.

En tenslotte die SSD, is ook met het idee van low latency audio in het achterhoofd gekozen, maar ik weet dus niet eens of dit veel impact gaat hebben. Maar jouw tips zijn zeker de moeite waard om mee te nemen in uiteindelijke aanschaf.

Als ik inderdaad kosten kan besparen door Geheugen, Voeding en SSD te beperken kan ik misschien meer uitgeven aan de GPU, door bijvoorbeeld naar een MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio van € 834,05 over te stappen, maar uit de benchmarks zie ik niet bijzonder veel prestatie toename, is dit het wel waard?

• EnerQi
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-06 20:31
RaoulT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:26:

En tenslotte die SSD, is ook met het idee van low latency audio in het achterhoofd gekozen, maar ik weet dus niet eens of dit veel impact gaat hebben. Maar jouw tips zijn zeker de moeite waard om mee te nemen in uiteindelijke aanschaf.
Voor mijn neef heb ik een pc samengesteld (jaren geleden) voor Cubase en VST instrumenten. Of ie live audio aan het veranderen is, durft ik niet te zeggen. Wel heeft ie een aparte externe geluidskaart om eventuele electrische storing in de pc (kast) te voorkomen. De pc heeft in al die jaren zijn CPU niet boven de 10% gezien ;).

Die pc is een i5 3e generatie ,16 GB geheugen en een normale harde schijf. Niets spannends eigenlijk.
Wil jij voor low latency audio, dien je dus vooral te kijken naar de geluidskaart. Wat kan ie regelen. Usb (de normale aansluiting voor externe videogeluidskaarten) is hiervoor snel genoeg ;)

• RaoulT
EnerQi schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Die pc is een i5 3e generatie ,16 GB geheugen en een normale harde schijf. Niets spannends eigenlijk.
Wil jij voor low latency audio, dien je dus vooral te kijken naar de geluidskaart. Wat kan ie regelen. Usb (de normale aansluiting voor externe videokaarten) is hiervoor snel genoeg ;)
Ah, ja ik had op verschillende bronnen dus gelezen dat een goede CPU wel degelijk van belang is voor het snel verwerken van de audio, en dat hoe beter deze CPU hoe groter je de buffer kunt maken (en dus beter kwaliteit) audio zonder latency kunt spelen.

zie bijvoorbeeld:
https://www.bax-shop.nl/f...ency-en-hoe-los-ik-het-op

Maar jouw ervaring met externe geluidskaarten is wel erg fijn dan _/-\o_ ; nog aanraders?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True