Android data naar externe schijf backupen werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-06 06:31
Hello,

Een opslagleek hier dus ik hoop dat ik hier goed zit. Excuus als het in een andere subforum thuis hoort. Maar ik wil de bestanden van mijn Android toestel op een externe harde schijf dumpen en die dan later doorpluizen voor relevante bestanden (verschillende bestanden binnen apps die op veel verschillende locaties staan opgeslagen e.d.).

Het toestel staat op het punt van falen en ik wil er vroegtijdig bij zijn. Nu staan de meest belangrijke zaken gewoon al in de cloud via OneDrive en Google zelf. Maar mijn oude HTC Desire van bijna 10 jaar geleden kon ik gewoon als Mass Storage Device lezen en een volledige copy+paste doen. Nu werkt dat niet meer? Ik krijg een foutmelding over dat het bestandtype niet wordt herkend?

Iemand enig idee? Het enige wat ik zelf tot nu toe heb kunnen vinden is dat Android geen Mass Storage Device modus meer heeft maar alleen nog over MTP werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53

g0tanks

Moderator CSA
Welk file system gebruikt je externe schijf? Waarschijnlijk kan je mobiel alleen overweg met FAT32 (of als hij daar al op staat, probeer het eens met NTFS).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Dat lijkt het probleem niet te zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 19:45
Snel een Micro-SD kaartje erin steken en zo met de bijgeleverde SD-adapter de data in veiligheid brengen?
(Bij de Action en andere winkels kost dat weinig tegenwoordig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Er zit al een SD kaart in :) maar een hoop apps met media zitten verspreid in de telgeheugen zelf. Ik wil ze allemaal gewoon en masse op mn backup schijf droppen en later ziften:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Nog gekker: het is gelukt om iig een kopie te maken van mijn SD kaart naar mn externe hdd. Maar ik moet iets fout hebben gedaan (geknipt ipv kopieren?) en nu heb ik geen Card folder meer op mijn android en kan ik die ook niet aanmaken??

Edit: via settings>opslag>SD Kaart krijg ik het bericht dat de gegevens op de SD-Kaart zijn beschadigd en dat ik 'm opnieuw moet instellen. Heel gek.

[ Voor 24% gewijzigd door TTMJ! op 26-05-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 13:54

MsG

Forumzwerver

Android is verschrikkelijk met opslag. Veel bestanden zitten weer op tig verschillende plekken en heb je als eigenaar ook niet altijd toegang toe (tenzij je root-toegang hebt). Daarnaast is het MTP-protocol vreselijk traag en knalt het er ook regelmatig uit.

Wat ik tegenwoordig doe: FTP-server App op mijn telefoon starten, hiermee maak je van je telefoon een FTP-server (zijn er diverse van in de Playstore), dan ga ik met Filezilla naar die FTP-server toe en sleep ik alles wat ik wil naar mijn computer. Bijkomend voordeel is dat de telefoon niet aangesloten hoeft te zijn aan de PC.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MsG schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:07:
Android is verschrikkelijk met opslag. Veel bestanden zitten weer op tig verschillende plekken en heb je als eigenaar ook niet altijd toegang toe (tenzij je root-toegang hebt). Daarnaast is het MTP-protocol vreselijk traag en knalt het er ook regelmatig uit.

Wat ik tegenwoordig doe: FTP-server App op mijn telefoon starten, hiermee maak je van je telefoon een FTP-server (zijn er diverse van in de Playstore), dan ga ik met Filezilla naar die FTP-server toe en sleep ik alles wat ik wil naar mijn computer. Bijkomend voordeel is dat de telefoon niet aangesloten hoeft te zijn aan de PC.
Goed idee wel! Thanks is misschien het proberen waard. Maar kan ik 'm ook gewoon met USB eraan hangen? Gaat volgens mij net wat sneller. En ik zie meerdere apps. Eentje die je zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

FTP werkt via netwerkverkeer, dus de USB-poort doet dan niks. Maar MTP is vele malen trager dan een gemiddele lokale netwerkverbinding, bovendien kan je parallel meerdere bestanden doen, dat kan MTP bijvoorbeeld niet eens. Ik gebruik volgens mij deze: https://play.google.com/s...om.theolivetree.ftpserver

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MsG schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:52:
FTP werkt via netwerkverkeer, dus de USB-poort doet dan niks. Maar MTP is vele malen trager dan een gemiddele lokale netwerkverbinding, bovendien kan je parallel meerdere bestanden doen, dat kan MTP bijvoorbeeld niet eens. Ik gebruik volgens mij deze: https://play.google.com/s...om.theolivetree.ftpserver
Thanks maar kan ik dan wel m'n Phone folder overdragen? Wat dat zijn dan wel "OS bestanden" die gaan zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

TTMJ! schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Thanks maar kan ik dan wel m'n Phone folder overdragen? Wat dat zijn dan wel "OS bestanden" die gaan zeuren.
Er is niet zoiets als een phone folder. Dat is een virtuele emulatielaag. Je ziet in de FTP-browser vanzelf welke bestanden allemaal over te dragen zijn. Het hangt af van de app-bouwer welke locatie die gebruikt voor bestanden. /data/data kan je vaak niet bij, terwijl daar soms ook savegames geparkeerd zijn.

Je kan het beste gewoon uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Wat is android eigenlijk verschrikkelijk met backupen zeg. Vroeger bij de oudere Androids was dit toch niet zo en kon ik gewoon alles slepen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Al sinds de eerste Android heb je bestandsgedeelten waar je als gebruiker niet bij mag. Vroeger kon elke app bij random opslagdata van een andere app, dat is nu allemaal wat stricter gemaakt. Samsung had destijds wel een fijne eigen niet-MTP protocol waarmee je (in Windows) echt een schijfletter zag, net als een echte hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
MsG schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:49:
Al sinds de eerste Android heb je bestandsgedeelten waar je als gebruiker niet bij mag. Vroeger kon elke app bij random opslagdata van een andere app, dat is nu allemaal wat stricter gemaakt. Samsung had destijds wel een fijne eigen niet-MTP protocol waarmee je (in Windows) echt een schijfletter zag, net als een echte hardeschijf.
Ik ben dus zoiets soortgelijks met HTC gewend. Ik heb geprobeerd een FTP server te maken en dat ging goed. Probleem is alleen dat ik niet in het telefoongeheugen zelf kan browsen. Alleen SD-Kaart (niet relevant), root (is er niet), recent (is leeg) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
SD-kaart geheugen back upen is trouwens wel gewoon gelukt zie ik via MTP. Android zegt nu alleen dat de kaart beschadigd is. Kennelijk moet ik 'm formatteren. Heel gek. Misschien dat ik een verplaatsingsactie ipv copy+paste heb gedaan?

Anyway, via een FTP app (easyshare) ben ik nu alles aan het copy+pasten van het intern geheugen naar mn externe hdd muv de android directory. Tot nu toe heb ik zo een 55%. Maar ik krijg soms een foutmelding: "Er is een fout opgetreden bij het verplaatsen van het bestand". Ik kan dan op "Ok" klikken en hij stopt dan met verplaatsen.

Daarop moet ik opnieuw alles verplaatsen, een halfuur wachten tot ie klaar is met "berekenen", vervolgens kan ik "sla zelfde bestanden over doen". etc. Duurt allemaal onnodig lang. Enig idee waarom ik soms die foutmelding krijg? Waatrschijnlijk omdat android het bestand dan zelf gebruikt?
Pagina: 1