Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Mijn huidige smartphone (Nokia 7 plus) is aan vervanging toe. Hij is inmiddels 5 keer opgestuurd voor reparatie en hoewel hij nog onder garantie valt wil ik hem geen 6e keer opsturen. Ik ben er inmiddels klaar mee.

Ik ben dus gestart met de zoektocht naar een nieuwe smartphone. Binnenkort krijg ik ook mijn nieuwe auto geleverd, waar een QI oplader in zit. Dus een voorwaarde is draadloos opladen. Daarnaast ben ik als sinds het begin een Android gebruiker en wil dat graag zou houden. Meer eisen heb ik eigenlijk niet. Budget maakt mij niet echt uit. Prijs/kwaliteit moet goed zijn. Maar om een indicatie te geven, rond de 400 euro zou leuk zijn.

Na wat specs te vergelijken ben ik op 2 modellen uit gekomen, namelijk:
- ZTE Axon 10 Pro
- Huawei P30 Pro

Na wat reviews gelezen te hebben kwam ik erachter dat dit 2 hele slechte keuzes zijn. Door het Amerikaanse handelsconflict zijn de Android versies op deze toestellen erg beperkt en na wat ik gelezen heb dus niet echt bruikbaar in het dagelijkse leven. De reden hiervan zou zijn dat er data doorgestuurd wordt naar de Nationale overheden. Dit heeft mij aan het denken gezet. Wat nou als ik een smartphone van Europese makelaardij wil?

Vroeger hadden we een aardige keuze. Nokia, Siemens, Philips, Ericsson enz. Tegenwoordig bestaan de meeste merken niet meer, of zijn overgenomen door Aziatische partijen. Na wat zoekwerk kwam ik een model tegen wat volledig aan mijn eisen voldoet. De Gigaset GS290. In Duitsland gefabriceerd, Android, draadloos oplaadbaar. Echter zijn veel reviews toch wat twijfelachtig over de kwaliteit van dit toestel.

Dus de eigenlijke vraag. Stel, ik wil een goede smartphone, gemaakt in Europa. Welke keuzes zijn er dan eigenlijk nog tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:04
Je hebt wel wat merken:
Fairphone - Nederland
Allview - Roemenië
General Mobile - Turkije
Wiko - Frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
swhnld schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:02:
Je hebt wel wat merken:
Fairphone - Nederland
Allview - Roemenië
General Mobile - Turkije
Wiko - Frankrijk
Thanks. Even snel gekeken. De Allview en General Mobile zijn al niet meer verkrijgbaar. De Fairphone en Wiko zijn interessante smartphones, helaas alleen niet voor mij geschikt gezien ze niet draadloos kunnen laden. Wel geeft de Pricewatch bij vergelijk aan dat de Wiko geen Wifi ondersteund, maar dat lijkt mij gewoon een fout in de specs...

Maar al met al, samen met de Gigaset, het zijn wel allemaal phones met wat mindere specs. Even buiten beschouwing dat ik een nieuwe nodig heb, het is denk ik best een interessante discussie of het gebrek aan een concurrerende smartphone op eigen continent in de toekomst een probleem kan zijn. Dit is iets wat mij al langer bezig houdt. Niet zozeer smartphones, maar tech in het algemeen. Als Europa zijn wij bijna volledig afhankelijk van Amerika wat betreft besturingssystemen voor computers, smartphones, vliegtuigen, medische apparatuur ect.

[ Voor 32% gewijzigd door Erazzzer op 26-05-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Erazzzer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:13:
[...]

Thanks. Even snel gekeken. De Allview en General Mobile zijn al niet meer verkrijgbaar. De Fairphone en Wiko zijn interessante smartphones, helaas alleen niet voor mij geschikt gezien ze niet draadloos kunnen laden. Wel geeft de Pricewatch bij vergelijk aan dat de Wiko geen Wifi ondersteund, maar dat lijkt mij gewoon een fout in de specs...

Maar al met al, samen met de Gigaset, het zijn wel allemaal phones met wat mindere specs. Even buiten beschouwing dat ik een nieuwe nodig heb, het is denk ik best een interessante discussie of het gebrek aan een concurrerende smartphone op eigen continent in de toekomst een probleem kan zijn. Dit is iets wat mij al langer bezig houdt. Niet zozeer smartphones, maar tech in het algemeen. Als Europa zijn wij bijna volledig afhankelijk van Amerika wat betreft besturingssystemen voor computers, smartphones, vliegtuigen, medische apparatuur ect.
Ja, we hebben of de boel verkocht, of hebben gekozen voor goedkope productie en marktverstoring.

Naast de Chinese merken heb je nog Fins, Koreaanse, Japans en Amerikaans (iPhone). En zelfs die fabriceren veel zo niet alles in China.
Ik denk dat een generieke Samsung de beste keuze voor jou is die overblijft, volgens mij produceren die nog wel deels buiten China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wiko is helemaal niet Europees. Dat is een Chinees bedrijf, die Chinese telefoons rebrand naar het "Europese" merk Wiko. Maar feitelijk zijn het gewoon Chinese telefoons dus.
Verder is Wiko een kwalitatief uitermate teleurstellend merk, die zou ik op zeker links laten liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door ChinaGeek op 26-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Draadloos opladen in een auto, klinkt leuk, maar werkt imo nooit zoals je wilt...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Ik zou ook graag een niet Chinees High-end smartphone willen hebben, maar helaas.

@swhnld veel Samsung's worden gemaakt in Vietnam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:55
Erazzzer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:28:

Na wat reviews gelezen te hebben kwam ik erachter dat dit 2 hele slechte keuzes zijn. Door het Amerikaanse handelsconflict zijn de Android versies op deze toestellen erg beperkt en na wat ik gelezen heb dus niet echt bruikbaar in het dagelijkse leven. De reden hiervan zou zijn dat er data doorgestuurd wordt naar de Nationale overheden. Dit heeft mij aan het denken gezet. Wat nou als ik een smartphone van Europese makelaardij wil?
Geen antwoord op je vraag uiteraard, maar een kleine nuance: de Huawei P30 Pro valt buiten de restricties van het handelsconflict. Draait de nieuwste android versie en krijgt ook nog updates zonder beperkingen. "..niet echt bruikbaar in het dagelijkse leven" is dus niet waar :)

Wat wel waar is, is dat het een Chinese telefoon is, wat je daarvan vindt is uiteraard aan jou ;)

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Je zou nog iets met Sony apparaten kunnen doen en Sailfish OS van het Finse Jolla er op?
https://shop.jolla.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Om het topic even compleet te maken. Ik heb nu de Gigaset 2 weken geleden gekocht. Voor de koop even contact gehad met de servicedesk en de Android 10 update staat in de planning voor dit najaar. Dat was mijn enige minpunt op dit toestel. Tot nu toe zeer tevreden met dit toestel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuona
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-01-2021
Hai Erazzzer, hoe bevalt je Gigaset GS290? Ik ben precies naar hetzelfde op zoek als jij. Een Euopese smartphone, met Qi opladingsmogelijkheden. En zag jouw bericht hier. Je hebt hem inmiddels alweer ruim een half jaar. Ben benieuwd hoe die bevalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Kuona schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:38:
Hai Erazzzer, hoe bevalt je Gigaset GS290? Ik ben precies naar hetzelfde op zoek als jij. Een Euopese smartphone, met Qi opladingsmogelijkheden. En zag jouw bericht hier. Je hebt hem inmiddels alweer ruim een half jaar. Ben benieuwd hoe die bevalt
Ja top, ben er erg tevreden mee. Een maandje of 2 geleden deed de camera raar bij een update. Maar binnen een paar dagen kwam er alweer een patch uit om dat te fixen. Dus support werkt ook goed. De update naar v10 kwam ook vrij snel na aanschaf. Het enige dat opvalt is dat sommige systeemmeldingen slecht of niet vertaald zijn. Maar dat stoort nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuona
Goed om te horen en het draadloos opladen via Qi gaat ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48
Waarom zou je nou een telefoon van een makelaar willen? :P

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuona
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Kuona schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:05:
Goed om te horen en het draadloos opladen via Qi gaat ook goed?
Gaat top. Ik kan je niet vertellen hoe het USB laden gaat. Hij heeft nog nooit een touwtje gezien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gok dat guido66 doelt op 'makelaardij' in de topictitel. Dat moet 'makelij' zijn :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
spone schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik gok dat guido66 doelt op 'makelaardij' in de topictitel. Dat moet 'makelij' zijn :)
Ik maakte er makelerij van maar werd gecorrigeerd en ik ben gewoon akkoord gegaan met de correctie :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuona
Dank je wel, Erazzzer, fijn dat hij bevalt en ik ga het denk ik ook proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Kuona schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:34:
Dank je wel, Erazzzer, fijn dat hij bevalt en ik ga het denk ik ook proberen!
Kijk dan ook eens naar de Gigaset GS4, hét nieuwe model :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauspartyhouse
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-08-2024
In de zoektoch naar een Europees Smartphone merk even contact gezocht met Gigaset met de vraag waar de servers staan; China....
Voor mij een no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
mauspartyhouse schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
In de zoektoch naar een Europees Smartphone merk even contact gezocht met Gigaset met de vraag waar de servers staan; China....
Voor mij een no-go
Volledig Europees gaat je ook niet lukken. Er zal altijd Android op draaien. De juiste doelstelling is zo Europees mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mauspartyhouse schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
Voor mij een no-go
Je zou nog kunnen kijken naar iets als Crosstalk (Frans) of Emporia (Zwitsers), alhoewel laatstgenoemde meer op senioren is gericht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1