Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-06-2020
Mijn vraag
Kan ik deze set aansluiten op mijn pc via Optische ingang? Ik zie dat hij er 1 heeft maar daar staat omschreven voor TV boven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een moederbord met een Optische ingang

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al het een en ander uitgezocht ik wil alleen zeker weten dat ik deze set kan gebruiken als speakers voor mijn PC.

Alvast bedankt voor de hulp.

Voor de vier keuzes, zie Natalska in "Gebruiken als pc speakers via Optische ingang"

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 28-05-2020 19:25 ]

Beste antwoord (via Natalska op 25-05-2020 22:28)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Natalska - Ik zie niet in waarom dat niet zou gaan werken :)

De "TV In" label is waarschijnlijk alleen vanwege dat deze Audio setjes doorgaans bij een TV geplaatst worden. Zolang je niks anders wilt aansluiten op de Sony set dan kun je die Optische SPDIF poort gebruiken. Alternatief is de "Analoge ingang" maar dan heb je alleen Stereo.

Controleer nog wel even je moederbord handleiding / of je onboard audio control panel voor de SPDIF instellingen, zodat je zeker weet dat je ook via SPDIF 5.1 kunt benutten.

I browse with Vivaldi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:28
Met zo'n topic start kan niemand wat natuurlijk, het is totaal onduidelijk over welke apparaten je het hebt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
@Natalska kun je misschien je moederbord (merk/typenr) ook hier nog even vermelden? Dan kunnen mede-Tweakers iets makkelijker beoordelen als het antwoord "Ja" is op je vraag :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
B450 AORUS PRO

Realtek® ALC1220-VB codec
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
Support for S/PDIF Out

https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
@Natalska - Ik zie niet in waarom dat niet zou gaan werken :)

De "TV In" label is waarschijnlijk alleen vanwege dat deze Audio setjes doorgaans bij een TV geplaatst worden. Zolang je niks anders wilt aansluiten op de Sony set dan kun je die Optische SPDIF poort gebruiken. Alternatief is de "Analoge ingang" maar dan heb je alleen Stereo.

Controleer nog wel even je moederbord handleiding / of je onboard audio control panel voor de SPDIF instellingen, zodat je zeker weet dat je ook via SPDIF 5.1 kunt benutten.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Dankje dat ga ik even checken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Optisch signaal is en blijft een optisch signaal. Of dat nu van de TV komt of vanaf een PC of laptop maakt niet zo heel veel uit. Dus ja, dat gaat werken.

Wanneer je een optische kabel gaat halen kijken dan wel even goed naar de vorm, je hebt ze zowel in een TOSLINK formaat maar ook in een jack-formaat. Ik vermoed dat je een TOSLINK kabel moet hebben maar jij bent degene die de apparatuur heeft en kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
sypie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:01:
Optisch signaal is en blijft een optisch signaal. Of dat nu van de TV komt of vanaf een PC of laptop maakt niet zo heel veel uit. Dus ja, dat gaat werken.

Wanneer je een optische kabel gaat halen kijken dan wel even goed naar de vorm, je hebt ze zowel in een TOSLINK formaat maar ook in een jack-formaat. Ik vermoed dat je een TOSLINK kabel moet hebben maar jij bent degene die de apparatuur heeft en kan kijken.
Als het goed is dan wordt er een kabel bij geleverd en ik zie dat het een TOSLINK aansluiting is. Die kabel heb ik gelukkig ook nog liggen mocht het nodig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:15
Natalska schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:37:
B450 AORUS PRO

Realtek® ALC1220-VB codec
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
Support for S/PDIF Out

https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf
Wat doe je met de PC? Met films zal de PC gewoon bitstream audio versturen waardoor je 5.1 hebt via de Sony. Maximaal DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 door de beperking van S/PDIF maar je hebt 5.1. Ga je echter ook gamen dan zal je native geen 5.1 geluid hebben. Games hebben geen vaste 5.1 track zoals films dat wel kunnen hebben, games zijn immers interactief. Om in games via S/PDIF 5.1 te hebben zal je software als Dolby Digital Live! dan wel DTS Connect moeten hebben. Deze software maakt on the fly een 5.1 bitstream track zodat je 5.1 hebt in games. Je moederbord ondersteunt dat niet dus mocht je dat willen zal er een geluidskaart moeten komen met deze software aan boord.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Hoi

Wat betreft gamen vind ik een viritual surround (optie) al prima. Het hoeft voor mij niet puur 5.1 te zijn of DTS. Als ik maar wel elke box kan gebruiken terwijl ik game. Zal vast een modus voor zijn. Maar ik ga wel serieus overwegen om een geluidskaart met de tijd aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ja ik ben soms een zeikerd maar ik wil niet voor de 2e keer een waardeloos product kopen.

Ik heb 4 opties die ik jullie wil voorleggen. Het belangrijkste is een optisch aansluiting, en daar is ook bij gekomen dat ik via een kastje netflix kan kijken op de tv en van andere sommige diensten gebruik kan maken. Is geen pre, maar wel een leuke toevoeging.

1: Sony HT-RT3 (pricewatch: Sony HT-RT3)
2: Sony BDV-E2100 (pricewatch: Sony BDV-E2100)
3: Logitech Z906 (pricewatch: Logitech Z906)
4: LG LHB655N (pricewatch: LG LHB655N)

Wat gamen betreft is een 3d modus al voor mij genoeg (het hoeft niet puur Dolby/DTS te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:15
Natalska schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:27:
Ik heb 4 opties die ik jullie wil voorleggen.
Dan wordt het nu wel meer een aankoopadvies. Verhuis ik het topic de goede kant op. AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Natalska schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:27:
Ja ik ben soms een zeikerd maar ik wil niet voor de 2e keer een waardeloos product kopen.

Ik heb 4 opties die ik jullie wil voorleggen. Het belangrijkste is een optisch aansluiting, en daar is ook bij gekomen dat ik via een kastje netflix kan kijken op de tv en van andere sommige diensten gebruik kan maken. Is geen pre, maar wel een leuke toevoeging.

1: Sony HT-RT3 (pricewatch: Sony HT-RT3)
2: Sony BDV-E2100 (pricewatch: Sony BDV-E2100)
3: Logitech Z906 (pricewatch: Logitech Z906)
4: LG LHB655N (pricewatch: LG LHB655N)

Wat gamen betreft is een 3d modus al voor mij genoeg (het hoeft niet puur Dolby/DTS te zijn)
Ik denk dat je het onderscheid even moet maken (verbeter me vooral, niet verkeerd bedoeld) wat je het belangrijkste vindt qua geluid. Een compleet surroundsetje kan best leuk zijn, maar gezien je shortlist incl van de LG set, zit je qua prijs ook heel dicht in de buurt van een losse surround receiver + losse 5.1 speakers. Daar krijg je denk ik veel meer waar voor je geld en zoiets bevat doorgaans ook meer aansluitingen zodat je ook meer toekomstbestendig bent (al veranderd de techniek wel snel).

Vuistregel met audio, ga de sets beluisteren indien mogelijk, want om mij heen heb ik vaak genoeg te horen gekregen dat sommige keuzes uiteindelijk toch blijken tegen te vallen.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natalska
Het is uiteindelijk de Z906 geworden

Klinkt goed en is naar mijn standaarden perfect.
Pagina: 1