Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

TV upgraden(?), goede beeldkwaliteit in 43-50"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 26-05-2020
Beste Tweakers,

Ik wil mijn TV upgraden, liefst 1 (of 2) maatjes kleiner, maar vraag me af of ik hiermee niet teveel inlever op kijkgemak.

Mijn huidige is een Sony 55inch Full-HD met een 100hz paneel, namelijk deze: Sony KDL-55W805B

Ik wil ik een kleinere TV omdat dit veel beter in het interieur past, en omdat ik hem bij "normaal" tv kijken te groot vind.

Daarom zoek ik een 43 of 48-50inch TV met een goede beeldkwaliteit.

De TV komt in de woonkamer, veel lichtinval, echter geen direct zonlicht op de televisie. We zitten recht voor de televisie, voorkant scherm tot ogen is 2,7 tot 3m.

Geluid is niet belangrijk, wordt altijd via receiver afgespeeld.
Smartfuncties worden niet gebruikt, hier hebben we externe apparaten voor.

Gebruik is ca. 50% lineaire TV, 40% Netflix, 10% gaming (PS4).

Ik heb onlangs een Philips 50PUS8804 besteld vanwege de ingebouwde Bowers&Wilkins soundbar als vervanger van mijn huidige TV en receiver/speakers, maar heb ik teruggestuurd vanwege het (in mijn ogen) slechte geluid (ondanks lovende reviews). Omdat ik hem na een uurtje alweer had ingepakt ben ik helemaal vergeten om op de beeldkwaliteit te letten. De maat van de TV beviel wel (mag zelfs nog iets kleiner) en ambilight vond ik leuk (voor zover ik dat overdag kan beoordelen).

Vanwege Ambilight heb ik een voorkeur Philips.

Wat heb ik zelf gevonden:

Deze 4 toestellen, allemaal 43" en 60hz. Zit hier iets goeds tussen?

Of een van deze 4 in 50", allemaal 50" en 60hz. Zit hier iets goed tussen?

Budget maakt niet uit, ik wil gewoon goed beeld.

En het moet vooral geen achteruitgang zijn in beeldkwaliteit t.o.v. mijn huidige TV, deze bevalt eigenlijk prima, maar is te groot en ambilight lijkt me wel wat. Zijn dit goede opvolgers? Of zijn er betere TV's te koop?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

DarkSide

theres no place like ::1

Nieuwe 48" OLED?

Beter beeld dan dat je had.
Juiste formaat.
Geen ambilight. maar dat moet je zelf beslissen wat dat waard is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Vraag is, ga je ook smart-functie gebruiken (netflix, youtube, etc etc) dan ga je namelijk een totaal andere tv willen dan puur naar beeldkwaliteit te kijken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:50

Major_ton

Shoot!

LG heeft een 48" OLED model, de nieuwe 48CX. Zolang er geen direct zonlicht op zal schijnen is dat een waanzinnig toestel. Anders kom je uit op een 49" Sony toestel, de 49XF9005 (uitlopend 2018 model en nu slecht te krijgen) of de nieuwere 49XG9005. Het is alleen zo jammer dat je dan voor je gevoel teveel betaalt, aangezien een 55" uitvoering net zoveel kost. Beide modellen zijn wel 120Hz en geven 24p content juddervrij weer. Ze beschikken over Local Dimming en hebben een hoge maximale helderheid van rond de 1.000 nits. Perfect voor in een lichte woonkamer. In het land van 43" neem je een flinke stap terug in beeldkwaliteit en helderheid helaas.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS5 - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 123RR
Nieuwe 48"OLED lijkt me wel wat, maar lijkt te duur voor wat je krijgt. 1700euro voor een 48inch OLED, terwijl je een 55inch OLED voor 1200euro koopt.

En geen ambilight, terwijl me dat juist wel mooi lijkt. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Smartfuncties worden niet gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-06 13:05
123RR schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:55:
Nieuwe 48"OLED lijkt me wel wat, maar lijkt te duur voor wat je krijgt. 1700euro voor een 48inch OLED, terwijl je een 55inch OLED voor 1200euro koopt.

En geen ambilight, terwijl me dat juist wel mooi lijkt. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Tja, dat is een beetje appels met peren vergelijken. De 48CX is pas net uitgekomen, terwijl de 55C9 een 2019 model is. Je kan de 48CX momenteel al voor rond de 1400 a 1500 euro kopen. Wanneer je wacht tot het najaar zal de prijs verder zakken.

Sommigen vinden tv kijken met Ambilight rustgevender terwijl anderen Ambilight juist storend vinden (net als ik). Je zult dus weinig hebben aan de ervaring van een ander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 123RR
Waar heb je die 48CX voor 1400 gezien? Ik zie ze alleen voor 1699.

We hebben 's avonds altijd een schemerlamp naast de tv aanstaan omdat we dat erg prettig vinden omdat de het anders te donker is (en/of de tv te fel/ teveel contrast), o.a. daarom lijkt me ambilight wel fijn, dan hoeft die lamp niet aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

DarkSide

theres no place like ::1

Voor mij zijn dat twee verschillende dingen. Een lamp aan zetten voor een beetje verlichting.
Of ambilght. Dit laatste zou je ook met een DIY doen.

Maar zoals vermeld. Sommige is het een USP andere een gimmick of nice to have.
Zelf hoef ik het niet. En prefereer ik beeldkwaliteit over zaken als ambilight.

Beeldkwaliteit hoeft overigens geen OLED te betekenen. Zie @Major_ton zijn reactie.
Maar zelf vind ik OLED wel erg fijn.

Heb de 48" niet echt gevolgd qua prijzen (voor mij te klein en niet interessant). Maar je kunt het OLED prijzen topic proberen om te kijken voor de juiste deals.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 123RR
Zijn de door mij genoemde Philips tv's een achteruitgang t.o.v. mijn huidige tv?

Deze tv's zijn 5 jaar nieuwer(en 4K t.o.v. FullHD), maar lijken uit een lagere klasse te komen.

Als de beeldkwaliteit op hetzelfde niveau zit vind ik het prima, maar moet niet slechter zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-06 13:05
123RR schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:40:
Zijn de door mij genoemde Philips tv's een achteruitgang t.o.v. mijn huidige tv?

Deze tv's zijn 5 jaar nieuwer(en 4K t.o.v. FullHD), maar lijken uit een lagere klasse te komen.

Als de beeldkwaliteit op hetzelfde niveau zit vind ik het prima, maar moet niet slechter zijn.
Zoals DarkSide al aangeeft kun je een kijkje nemen in het OLED prijzen topic.

Ik ben bang dat alle door jouw genoemde Philips tv’s een achteruitgang zijn. Wanneer we naar de Tweakers review van de 50PUS7304 kijken (deze zal in grote lijnen representatief zijn voor alle andere 50” Philips tv’s) bedraagt het contrast maar de helft van de Sony 55W805B. Daarnaast moet de Philips veel beeldmateriaal upscalen van HD naar 4K terwijl de resolutie van de W805B zijn native FHD is, ook zal motion beter zijn op de Sony door o.a. een 120Hz paneel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
123RR schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:40:

Ik zou het ook eerder een achteruitgang noemen op de meeste gebieden. Op het gebied van contrast, bewegingsscherpte en 24p-judder in ieder geval. Je onderschat de kwaliteit van sommige voorgaande FHD tv's en overschat wellicht de kwaliteit van enkel een 4K tv. Met jullie kijkafstand en dit formaat zul je ook weinig merken van de extra pixels.

Ik zou eerder kijken naar tv's als de Q70R voor ook hdr-content of de XG83 voor een natuurgetrouwe sdr-weergave en goede bewegingsscherpte. De beste keuzes zijn wat lcd's betreft de XF90 en XG90, en - de momenteel te dure - XH95 'opvolger'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
123RR schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:55:

Philips krijgt ook een 48" OLED, alleen nog niet officiëel aangekondigd.
En je koopt een 'oude' 55" voor die 1200 dus een beetje kromme prijsvergelijking. Bovendien is het niet/ verwaarloosbaar goedkoper om een 48" OLED paneel te produceren dan een 55" dus het valt al mee dat de adviesprijzen een redelijk stuk lager liggen dan de 55" varianten ervan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True