Grondvervuiling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theChrister
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Beste Dames en Heren,

Ik ben bezig met het kopen van een huis maar kreeg net het bodemonderzoeksrapport binnen van de betreffende straat waar ik het huis wil kopen. Ik ben van plan om een uitbouw bij de huis te doen maar weet niet of dat mogelijk is.

In het rapport staat bij de status: Niet ernstig, plaatselijk sterk verontreinigd.

Verder zijn er twee onderzoeken uitgevoerd:

- 13-08-2018 Verkenend onderzoek N.E.N 5740 (vermoedelijk voor de bouw van de drie nieuwe huizen tegenover).
- 17-08-2018 Plan van aanpak (voor onderhoudsbagger).

dan zie ik bij verdere toelichting op het einde van het rapport:

Niet ernstig, plaatselijk sterk verontreinigd: Er is sprake van een sterke verontreininging. Bodemonderzoek heeft uitgewezen dat de omvangcriteria, meer dan 25m³ grond en/of 100m³ grondwater boven de interventiewaarde, niet is overschreden. Op basis van de verontreinigingssituatie zijn er geen gezondheids-, ecologische- en/of verspreidingsrisico's. De kwaliteit van de bodem kent wel beperkingen bij het vrijkomen van deze grond. Deze grond is niet vrij toepasbaar.

De laatste twee zinnen zijn wel zorgwekkend in mijn ogen. Wat betekent het precies. Levert dit problemen op als ik een nieuwe fundering wil plaatsen? Mag ik uberhaupt uitbreiden van mijn huis?

- Chris

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het is plaatselijk en blijft binnen de interventie waarde, verder laag risico. Ze zullen je dus niet zomaar dwingen te saneren.

Mijn ouders hebben een enorme garage gebouwd op grond waarvan al decennia bekend is dat er door grondwater langzaam verspreidende vervuiling zat door een stomerij die er vroeger vlakbij gezeten heeft. Was geen probleem. Toen de provincie ging saneren, hebben ze de garage gewoon gesloopt en herbouwd op kosten van de provincie. Daar is dus 2x in 6 jaar tijd een nieuwe garage gebouwd, inclusief fundering.

Maar... Dit was een provinciaal plan, waarbij de grondeigenaren gecompenseerd werden omdat men decennia heeft nagelaten om de vervuiler aan te pakken en deze nu overleden is.

Wil je meer zekerheid, dan zul je specifiek het beoogde perceel moeten laten onderzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-05-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:00
Zolang de grond op jouw erf blijft is er sowieso geen probleem. Daarbij kan de uitbouw wellicht ook vergunningvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theChrister
Anoniem: 39993 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:41:
Het is plaatselijk en blijft binnen de interventie waarde, verder laag risico. Ze zullen je dus niet zomaar dwingen te saneren.

Mijn ouders hebben een enorme garage gebouwd op grond waarvan al decennia bekend is dat er door grondwater langzaam verspreidende vervuiling zat door een stomerij die er vroeger vlakbij gezeten heeft. Was geen probleem. Toen de provincie ging saneren, hebben ze de garage gewoon gesloopt en herbouwd op kosten van de provincie. Daar is dus 2x in 6 jaar tijd een nieuwe garage gebouwd, inclusief fundering.

Maar... Dit was een provinciaal plan, waarbij de grondeigenaren gecompenseerd werden omdat men decennia heeft nagelaten om de vervuiler aan te pakken en deze nu overleden is.
Dat klinkt hoopgevend. Ik wist dat ze me niet zouden dwingen om te saneren maar was bang dat ze wellicht geen toestemming zouden geven om uberhaupt iets te bouwen op het grond. Of alleen toestemming zouden geven als ik zou saneren. Helaas zijn bureaucraten nooit helemaal duidelijk met hun documenten.
Maar het komt er dus op neer dat ik niet bang hoef te zijn om dit huis te kopen. Het is een dijkwoning dus waarschijnlijk komt de vervuiling ook van het oude industrieterein aan de overkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Voor een uitbouw moet er grond weg. Maar daarvoor kun je gewoon, voor veel geld dankzij PFAS, een container laten plaatsen. Dan wordt het afgevoerd naar de grondbank.

Maar de vervuiling is plaatselijk, dus mogelijk helemaal niet of nauwelijks aanwezig op jouw perceel. Want dat is nooit onderzocht, wel andere percelen blijkbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-05-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 20:59
Er zit vaak een kaartje bij waar de vervuiling zit. Op bodemloket.nl kan je vaak wel zien wat er in het verleden op die locatie heeft gezeten en zo kan je wel raden wat de vervuiling is. Wasserijen e.d. chloor, autobedrijven, tankstations e.d. olie, PAK. Tuinders vaak asbest, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:14
Mij lijkt dat je natuurlijk niet verplicht bent om bij graafwerkzaamheden de grond af te voeren. Je kan ze namelijk ook ergens anders opslaan/verspreiden op je terrein mits daar de ruimte voor is.

Hou er rekening mee dat er bij een dijk woningen wel extra regels kunnen zijn bij het uitvoeren van graafwerkzaamheden ivm de functie van de dijk. Het waterschap zal hier dan ook iets over willen zeggen.

Mijn advies is om wel altijd een bouwkundige inspectie uit te laten voeren ivm eventuele gebreken als gevolg van een dijkverzwaring of onderzoeken of dit mogelijk nog op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theChrister
Anoniem: 39993 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:54:
Voor een uitbouw moet er grond weg. Maar daarvoor kun je gewoon, voor veel geld dankzij PFAS, een container laten plaatsen. Dan wordt het afgevoerd naar de grondbank.

Maar de vervuiling is plaatselijk, dus mogelijk helemaal niet of nauwelijks aanwezig op jouw perceel. Want dat is nooit onderzocht, wel andere percelen blijkbaar.
Ja het vervuiling komt waarschijnlijk van de andere kant van het dijk, waarschijnlijk in het grondwater mee gekomen. Er zijn redelijk veel verschillende industrieen in de buurt geweest.
Señor Sjon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:37:
Er zit vaak een kaartje bij waar de vervuiling zit. Op bodemloket.nl kan je vaak wel zien wat er in het verleden op die locatie heeft gezeten en zo kan je wel raden wat de vervuiling is. Wasserijen e.d. chloor, autobedrijven, tankstations e.d. olie, PAK. Tuinders vaak asbest, etc.
Yes zoals ik in de quote hierboven al zei, er zitten redelijk wat industrieen in de buurt of hebben er gezeten zoals een kunststoffen fabriek van Bruynzeel, metaal schroothandels, tuinders, benzine stations etc.
Er zit een hele woonwijk naast mijn pand en tegenover de straat zijn er 3 nieuwe huizen gebouwd, waarschijnlijk komt dit onderzoek daarvandaan aangezien het is uitgevoerd in 2018 en zo te zien heeft het niet tot saneren geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theChrister
1107972 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:02:
Mij lijkt dat je natuurlijk niet verplicht bent om bij graafwerkzaamheden de grond af te voeren. Je kan ze namelijk ook ergens anders opslaan/verspreiden op je terrein mits daar de ruimte voor is.

Hou er rekening mee dat er bij een dijk woningen wel extra regels kunnen zijn bij het uitvoeren van graafwerkzaamheden ivm de functie van de dijk. Het waterschap zal hier dan ook iets over willen zeggen.

Mijn advies is om wel altijd een bouwkundige inspectie uit te laten voeren ivm eventuele gebreken als gevolg van een dijkverzwaring of onderzoeken of dit mogelijk nog op de planning staat.
Dat zou zeker nog een optie kunnen zijn, er is al een muur gebouwd tegen de dijk aan dus als ik geluk heb is het een draagmuur waar ik mijn uitbreiding op kan doorbouwen, dan zou een fundatie niet nodig zijn. Maar dat is vooralsnog een "misschien".

Bouwinspectie ga ik zeker nog doen voor ik de akte van levering doorzet, dat staat ook in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 16:17
Je kan ook altijd contact opnemen met de omgevingsdienst van jouw gemeente. Zij hebben meer informatie over de staat van de verontreiniging en als het meezit meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:32
De dossiers mag je gewoon opvragen, kun je direct zien wat ze aangetoond hebben en waar de verontreiniging zich precies bevindt en of de verontreiniging voldoende is afgeperkt.

Als het zware metalen of een andere immobiele verontreiniging betreft, heb je ook kans dat het zich op jouw perceel bevindt. Vaak is er in binnenstedelijke gebieden sprake van heterogene verontreinigingen veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten of ophogingen/dempingen.

Als er sprake is van verhoogde gehalten, mag je de grond alleen toepassen op locaties waarbinnen deze verhoogde gehalten zijn toegestaan. Bij overschrijdingen van de interventiewaarde dient de grond vaak afgevoerd te worden, wat soms ook onder milieukundige begeleiding moet gebeuren.

Maar ik zou proberen contact op te nemen met de omgevingsdienst en vragen of je de dossiers kan ontvangen. Gezien ze zo recent zijn, moeten deze gewoon digitaal beschikbaar zijn. Sommige omgevingsdiensten rekenen hier echter legeskosten voor.

Edit: om welke stad of regio gaat dit (als je dat kwijt wilt)? Er zijn sommige omgevingsdiensten met speciale viewers waar je de dossiers zo kunt downloaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjurm op 27-05-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even als side-note-half-offtopic vraag: wat zou het kosten om 25M3 sterk verontreinigde grond met zware metalen af te laten voeren? Ik lees overal op internet andere getallen. Zit je met 400 euro per M3 aan de veilige kant? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:32
Atlas schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:19:
Even als side-note-half-offtopic vraag: wat zou het kosten om 25M3 sterk verontreinigde grond met zware metalen af te laten voeren? Ik lees overal op internet andere getallen. Zit je met 400 euro per M3 aan de veilige kant? :)
Zie hier voor een schatting. Dat is wel een stuk minder dan €400 per kuub. Het hangt er ook vanaf of het ernstig geval betreft en je te maken hebt met een sanering.

Ook hangt het ervan af om welke metalen het gaat en of er verhoogde veiligheidsklassen van toepassing zijn. Als het bijvoorbeeld gaat om lood en je laat het saneren, dan zijn er ook nog aanvullende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:53
theChrister schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:28:
Beste Dames en Heren,

Ik ben bezig met het kopen van een huis maar kreeg net het bodemonderzoeksrapport binnen van de betreffende straat waar ik het huis wil kopen. Ik ben van plan om een uitbouw bij de huis te doen maar weet niet of dat mogelijk is.

In het rapport staat bij de status: Niet ernstig, plaatselijk sterk verontreinigd.

Verder zijn er twee onderzoeken uitgevoerd:

- 13-08-2018 Verkenend onderzoek N.E.N 5740 (vermoedelijk voor de bouw van de drie nieuwe huizen tegenover).
- 17-08-2018 Plan van aanpak (voor onderhoudsbagger).

dan zie ik bij verdere toelichting op het einde van het rapport:

Niet ernstig, plaatselijk sterk verontreinigd: Er is sprake van een sterke verontreininging. Bodemonderzoek heeft uitgewezen dat de omvangcriteria, meer dan 25m³ grond en/of 100m³ grondwater boven de interventiewaarde, niet is overschreden. Op basis van de verontreinigingssituatie zijn er geen gezondheids-, ecologische- en/of verspreidingsrisico's. De kwaliteit van de bodem kent wel beperkingen bij het vrijkomen van deze grond. Deze grond is niet vrij toepasbaar.

De laatste twee zinnen zijn wel zorgwekkend in mijn ogen. Wat betekent het precies. Levert dit problemen op als ik een nieuwe fundering wil plaatsen? Mag ik uberhaupt uitbreiden van mijn huis?

- Chris
toon volledige bericht
Zoals ik het lees is de bodem wel vervuild, maar is het minder dan 25 m3 en niet saneringsplichtig. Wel betekend dit, als je de grond gaat ontgraven, dit enkel hergebruikt mag worden waar het vrijkomt of dient te worden afgevoerd naar een verwerker (dit kan mogelijk op basis van deze onderzoeken).

huidige opstelling

Pagina: 1