Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Ik heb sinds zaterdag een C49RG94SSU. 2xQHD dus dubbel breed, werkt erg fijn moet ik zeggen. Voor gamen ook wel cool, krijgt zelfs mijn RTX 2080 op zijn kniën.

Tot zo ver het goede, want er zijn wel een paar dingen waar ik over twijfel. Zo zou de C49RG94SSU versus de C49RG90 maar 1 display port hebben, maar ik heb er 2. :?

Ik krijg de kleuren niet helemaal goed. Als ik hem op 120Hz laat staan lijkt hij ongeveer 90-95% van 8bit te halen, dat wil zeggen, ongeveer 1/10de van de kleuren bij een 256 kleuren test lijken geen stap te zijn. Zet ik hem op 100Hz, dan krijg ik ook de optie hem op 10bpc te zetten in het NVIDIA-configuratie scherm. Daarna werken wel alle 256 bit kleuren, maar 10btc krijg ik niet te zien (maar zou kunnen dat dat aan mijn software ligt, vermoedelijk kunnen browsers dit niet aan?)

Daarnaast ook een test gedaan met dit plaatje: https://wallpapercave.com/wp/DTvUQor.jpg
Zou helemaal zwart moeten zijn, maar ik zie een rode gloed. Op zich snap ik de test niet helemaal, want als een scherm alle kleuren laat zien, zou zo'n plaatje met een beetje rood erin toch rood moeten zien? Echter, als ik hdr aan zet in Windows gaat het helemaal fout, ik zie duidelijk een beeld vol vlekken.
Is dit normaal? Doe ik iets fout met mijn instellingen?

Zonder hdr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw_goWOOMAalCD2HcwA42E3k7QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BggJBdqgMpmbFog9WuR4TZk3.jpg?f=fotoalbum_large
Met hdr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK0neYuAln1yr2c5u9ximlF07fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9kTkpGMhgG2yZA7crO1GOxF.jpg?f=fotoalbum_large
(het ziet er op de foto wel iets extremer uit dan dat het is)

Ander probleem is dat het scherm, als het redelijk donker, tegen zwart aan zit, een soort ruis/sneeuw laat zien, enkele pixels (heel willkeurig welke) lichten op. Ik dacht eerst dat ik een rare lcd test aangezet had, maar het gebeurd zelfs als ik het scherm van source laat wisselen (op dat moment is er dus even geen input), en ook zowel via display ports als hdmi (via mijn laptop dit keer). Zie screenshots hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAs8txFlaqZwLjK5WYIC7hj53vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvgPjf72GVRj3XeWzJtksaqb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeqfVPnDkj1EUKLbmP6bwqA-eW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hI93JnhXOTBIWEw6n2PlxiKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3mgSXJeBE-mmPqrENID7MeKwk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZr69jN8gFNeWUfqxKScUKrI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit effect is wel minder als het scherm langer aan staat. De onderste foto's zijn van vanochtend, waar het effect echt heel erg was. De bovenste 2 van net, ik zie af en toe nog wel een pixel flikkeren, maar niet zo extreem als eerder.

Vooral deze ruis baart mij erg zorgen. Is dit iets waar ik wat aan kan doen, of is er iets defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YesonSK
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
hallo

ik heb hem precies het zelfde groene kleuren die verschijnen komt door je videokaart of je hebt hem te hoog oc als je hem niet hebt overgelockt dan is er zeker iets miss me jet videokaart Monitor heeft daar niks mee te maken

HDR op gamen is niet zo handig ik heb hem op 8bit met 120hz, zelf met NVIDIA kleuren verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Het probleem kwam zelfs voor als alle stekkers los zaten, alleen stroom. Dus nee, het was het scherm :)

Heb hem teruggestuurd, een nieuwe gekregen, en deze heeft geen problemen met 'spikkelende' pixeld. Kleuren zijn nog steeds hetzeflde, maar ziet er verder goed uit dus ik ben er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivaho
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Welke grafische kaart heb je nodig voor het nieuwere scherm die binnenkort uit komt?

De 240hz variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
nivaho schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:18:
Welke grafische kaart heb je nodig voor het nieuwere scherm die binnenkort uit komt?

De 240hz variant
Ligt er nogal aan wat je wil gaan doen. Triple A games op hoogste grafische settings? Dan kom je met een 2080TI nog niet in de buurt van de 240 FPS. Als je vooral oudere games speelt of überhaupt weinig grafisch intensieve zaken doet kan je met een veel minder krachtige GPU af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
nivaho schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:18:

De 240hz variant
Voor ultra settings waarschijnlijk iets van een RTX 3080, 3080 Super of een 3080 Ti...
(Ik weet dat de namen kunnen verschillen)
..of een top-class Big Navi kaart..

Tenzij je iets van CS:GO speelt, want dat moet met een 2080 Ti ook wel lukken, maar wie doet dat op een 32:9 verhouding?

Maar zelfs met de genoemde kaarten denk ik niet dat je in de meeste games boven de 180-200 FPS uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivaho
Thx! Ik ga nog een systeem bouwen op korte termijn. Ik hoop dat de nieuwe GPU's snel komen. Dan komt er zn mooi scherm erbij!

Puur voor gaming/streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
nivaho schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:26:
Thx! Ik ga nog een systeem bouwen op korte termijn. Ik hoop dat de nieuwe GPU's snel komen. Dan komt er zn mooi scherm erbij!

Puur voor gaming/streaming.
Dan mag ik hopen dat je wel tegen de 3K kwijt kan, want de Odyssey G9 kost al €1500, dus met een pc die streaming aankan, gaat dat niet goedkoop worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivaho
Potenscia schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Dan mag ik hopen dat je wel tegen de 3K kwijt kan, want de Odyssey G9 kost al €1500, dus met een pc die streaming aankan, gaat dat niet goedkoop worden...
Ja het gaat een mooi systeem worden! Rond die tijd kan ik wel wat hulp gebruiken. Mooiste is met een 3000serie GPU. CPU waarschijnlijk 3900xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Zo'n scherm heeft ongeveer evenveel pixels als een 4k scherm, dus daar kun je naar kijken bij benchmarks, komt ongeveer overeen.

Hoewel ik ook veel spellen zie die alleen het midden gebruiken, dus 1xQHD. Blijft er bij dat mijn 2080 de 100hz op deze resolutie al vaak niet haalt. Je zult dus al snel moeten kiezen tussen fps, resolutie of ultra settings. Zelfs met de zwaarst mogelijke gpu. Eigenlijk moet je al snel aan sli denken wil je dit echt optimaal benutten in de nieuwste games. Ik heb met metro exodus al moeite speelbare frames te halen op de hoogste sitting in 5120x1440 resolutie. Heb hem uiteindelijk maar teruggeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Dorus schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:57:
Zo'n scherm heeft ongeveer evenveel pixels als een 4k scherm, dus daar kun je naar kijken bij benchmarks, komt ongeveer overeen.

Hoewel ik ook veel spellen zie die alleen het midden gebruiken, dus 1xQHD. Blijft er bij dat mijn 2080 de 100hz op deze resolutie al vaak niet haalt. Je zult dus al snel moeten kiezen tussen fps, resolutie of ultra settings. Zelfs met de zwaarst mogelijke gpu. Eigenlijk moet je al snel aan sli denken wil je dit echt optimaal benutten in de nieuwste games. Ik heb met metro exodus al moeite speelbare frames te halen op de hoogste sitting in 5120x1440 resolutie. Heb hem uiteindelijk maar teruggeschroefd.
Metro exodus is altijd al grafisch heel zwaar geweest en/of slecht geoptimaliseerd, dus die resultaten zijn niet heel verwonderlijk. Maar met games als Forza Motorsport 7 en LoL op ultra settings en Destiny 2 of BF5 op high settings, moet 200fps+ wel mogelijk zijn met een rtx 3080(S/Ti) op 5120x1440.
Pagina: 1