Tuinstopcontact ledlampen laten flikkeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CroVaXNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-01 14:45
Van het weekend heb ik een dubbel tuinstopcontact aangesloten op een vers gelegde tuinkabel. De tuinkabel is zo'n 25 meter. Ligt door de hele tuin en eindigt in het stopcontactdoosje.
Daar heb ik de volgende situatie gecreërd:

https://imgur.com/a/iKg90th#yuJMmGi

Ik heb de draadjes wat kort afgeknipt waardoor het blauwe draadje wat uit de buis komt (de fase toch??) even via een lasdopje moest. Daarna gaat zowel de Nul als de Fase en de Aarde naar het linker stopcontact. De Nul en de Fase heb ik via de linkerkant bovenlangs naar het rechterstopcontact geleid, de aarde kon makkelijk onderlangs.

Alles aangesloten. Stekker van de ledjes erin. Lampjes gaan aan. Great succes zou Borat zeggen.

De tuinkabel komt in de meterkast uit en daar heb ik een stekker op de kabel gezet. Deze gaat gewoon in een stopcontact in de meterkast. So far so good.

Nu wil ik de ledlamp laten schakelen met een wifi schakelaar. Daar ontstaat het probleem. zodra de wifischakelaar in het stopcontact van de meterkast gaat tussen de stekker van de tuinkabel en het stopcontact van de meterkast en die staat uit, dan blijft het ledlampensnoer in de tuin lichtjes knipperen. het lijkt dus toch of er spanning op staat ondanks dat de schakelaar in de meterkast uit staat!

Wat ik al gecheckt heb is nogmaals het kastje in de tuin geopend om te kijken of bedrading beschadigt is, lijkt er niet op. Ik heb via een ander wifistopcontact getest, dat werkt gewoon goed.
Wat kan ik nog meer checken/anders doen om dit probleem mogelijk op te lossen? ik lees veel informatie over weerstandjes toevoegen, maar geen idee hoe je dat in een stopcontact (met beperkte ruimte mag ik wel zeggen) oplost.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17
Allereerst is de blauwe draad de nul, en bruin de fase. Wat voor kabel heb je door de tuin liggen? Normaal gesproken gebruik je daar een buitenkabel voor met een aardlitze (als je hem zonder buis onder de grond hebt liggen), bovengronds is dat niet nodig.

Verder is zo'n kabel niet geschikt om rechtstreeks een stekker aan te zetten. Daar is flexibel snoer voor bedoeld. Plaats in de meterkast een lasdoos, haal daar de buitenkabel naar binnen en verbindt die met wago 221 klemmen aan een apparaatstekker inclusief aarde!! en druk deze vervolgens in een geaard stopcontact, ervan uitgaande dat de wifischakelaar ook met aarde is uitgevoerd.

Oke, buiten dat. Als ik het goed begrijp zet je tussen de stekker en het stopcontact een wifi schakelaar. Met de eerste blijft de verlichting iets knipperen, met de tweede gaat het wel goed.

Dan lijkt het erop alsof je wifi schakelaar niet goed is, dat deze wellicht de spanning niet goed onderbreekt ook al zegt die dat die uit is.

[ Voor 20% gewijzigd door S-te-fan op 25-05-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
De WiFi schakelaars kunnen bij een hoge belasting deels vast smelten. Dit heb ik ook eens meegemaakt. Het gevolg was dat ik hem niet helemaal meer kon uitschakelen.

Heb je een andere WiFi schakelaar om het mee te testen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Doe de stekker van de wifi schakelaar eens andersom in het stopcontact.
Als het nu wel goed gaat, onderbreekt de schakelaar slechts één van de twee contacten. Als alleen de nul onderbroken is en de fase niet, kan je dit soort effecten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb zelf een sonoff pow tussen de buitenkant gezet ,die kan ik altijd op afstand aan en uit zetten en scènes instellen voor de buiten verlichting (geschakelde stopcontacten ).

Kan je polen van het buitenstopcontact niet omdraaien (180 graden) of is je aarde en fase draad daar tekort voor ?
Ik denk ook dat je wifi schakelaar nog lekstroom door laat waardoor ze lichtjes blijven branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CroVaXNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:33:
Van het weekend heb ik een dubbel tuinstopcontact aangesloten op een vers gelegde tuinkabel. De tuinkabel is zo'n 25 meter. Ligt door de hele tuin en eindigt in het stopcontactdoosje.
Daar heb ik de volgende situatie gecreërd:

https://imgur.com/a/iKg90th#yuJMmGi
Daar zie ik geen grondkabel. Je hebt dus gewone [x/y]mvk in de grond gelegd :?

En het lijkt er ook een beetje op dat je blauw iets te kort hebt afgestript waardoor er isolatie onder de klem zit.

Ook zit er nog een opening achterin bovenin de doos. Weet je zeker dat dit buiten-materiaal is..?
Ik heb de draadjes wat kort afgeknipt waardoor het blauwe draadje wat uit de buis komt (de fase toch??) even via een lasdopje moest.
Jammer. Blauw is nul.
Daarna gaat zowel de Nul als de Fase en de Aarde naar het linker stopcontact. De Nul en de Fase heb ik via de linkerkant bovenlangs naar het rechterstopcontact geleid, de aarde kon makkelijk onderlangs.

Alles aangesloten. Stekker van de ledjes erin. Lampjes gaan aan. Great succes zou Borat zeggen.

De tuinkabel komt in de meterkast uit en daar heb ik een stekker op de kabel gezet. Deze gaat gewoon in een stopcontact in de meterkast. So far so good.
:/ Dat deugd niet. Vast stopcontact hoort nooit en te nimmer achter een stekker.
Nu wil ik de ledlamp laten schakelen met een wifi schakelaar. Daar ontstaat het probleem. zodra de wifischakelaar in het stopcontact van de meterkast gaat tussen de stekker van de tuinkabel en het stopcontact van de meterkast en die staat uit, dan blijft het ledlampensnoer in de tuin lichtjes knipperen. het lijkt dus toch of er spanning op staat ondanks dat de schakelaar in de meterkast uit staat!
Dat is dan pas het 3e probleem.
Wat ik al gecheckt heb is nogmaals het kastje in de tuin geopend om te kijken of bedrading beschadigt is, lijkt er niet op. Ik heb via een ander wifistopcontact getest, dat werkt gewoon goed.
Wat kan ik nog meer checken/anders doen om dit probleem mogelijk op te lossen? ik lees veel informatie over weerstandjes toevoegen, maar geen idee hoe je dat in een stopcontact (met beperkte ruimte mag ik wel zeggen) oplost.
Die schakelaar is zeker enkelpolig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CroVaXNL
Allemaal bedankt voor de reacties op een klaarblijkelijke noob.

Voor nu problem solved.

In de meterkast hing een verlengsnoer waar alleen deze stekker in uitkwam. Deze was de boosdoener. Stekker in het stopcontact van dit verlengsnoer gestoken. En presto, geen knipperlichtjes meer.

@S-te-fan Thanks, ik ga kijken of ik in de meterkast via een lasdoos de kabel rechtstreeks kan verbinden. Vervolgens een wifischakelaar voor buiten kan vinden.

@DutchKel ik heb inderdaad met andere wifischakelaar getest, ook met een tijdschakelaar en zelfs met hetzelfde en andere wifischakelaar op ander stopcontact. Gek genoeg hetzelfde resultaat.

@Anoniem: 677216 Omdraaien van de stekkers had ik al geprobeerd. Helaas, geen succes.

@kabeltjekabel helaas dit is wat je krijgt als je je tuin laat leggen door een stratenmaker... die gaat langs de gamma, haalt daar iets waarop staat buitenkabel. Zonder kennis van zaken. Waar je dan dan wel vanuit gaat als je iemand inhuurt. Had ik die kennis zelf in pacht, dan had ik het zelf wel gedaan uiteraard.
Ja ik realiseer me nu dat ik blauw en bruin verkeerd om schreef maar wel aan de juiste kant aangesloten heb. 8)7
Ik heb nog even gecheckt want de vrouw had het gekocht, maar t is wel buitenmateriaal. Misschien niet de beste kwaliteit die er te bieden is, maar de bovenkant zit met rubber dicht. Ik verwacht eerder problemen met mijn installatietechniek dan met lekkend materiaal.
Zoals ik het zie is de schakelaar niet 1 polig.
https://www.amazon.nl/TEC...id=pla-563097230283&psc=1

Wat ik snap uit alle reacties is:
  1. Dit is geen handige situatie en de oplossing daarvoor is in eerste geval deze kabel aan te sluiten via een lasdoos. (wat ik nog niet snap, ik als leek: wat heeft het voor toegevoegde waarde? als ik vervolgens die lasdoos alsnog op een schakelaar/stopcontact moet aansluiten?)
  2. Ideaal gaat deze kabel rechtstreeks op het lichtnet en de schakelaar moet dan op het buitenstopcontact (uiteraard moet dat dan een buitenstopcontact worden). correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CroVaXNL
@kabeltjekabel ik heb de foto's nog eens bekeken en zie nu de opening waar je het over hebt. Die maar even dichtkitten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

bruin krult je kruin, blauw doet geen auw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
CroVaXNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:00:

@kabeltjekabel helaas dit is wat je krijgt als je je tuin laat leggen door een stratenmaker... die gaat langs de gamma, haalt daar iets waarop staat buitenkabel. Zonder kennis van zaken. Waar je dan dan wel vanuit gaat als je iemand inhuurt.
Die kabel is wel geschikt voor buiten en zelfs in de grond, maar dan wel in een buis/koker/goot die ervoor bedoelt is...

Als ie niet in een buis ligt dan krijg je geheid problemen op termijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Ledlampen die niet uit willen is een typisch geschakelde nul scenario. De onjuist gemonteerde stekker omdraaien was voldoende geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@kabeltjekabel helaas dit is wat je krijgt als je je tuin laat leggen door een stratenmaker... die gaat langs de gamma, haalt daar iets waarop staat buitenkabel. Zonder kennis van zaken. Waar je dan dan wel vanuit gaat als je iemand inhuurt. Had ik die kennis zelf in pacht, dan had ik het zelf wel gedaan uiteraard.
Ja ik realiseer me nu dat ik blauw en bruin verkeerd om schreef maar wel aan de juiste kant aangesloten heb. 8)7
Ik heb nog even gecheckt want de vrouw had het gekocht, maar t is wel buitenmateriaal. Misschien niet de beste kwaliteit die er te bieden is, maar de bovenkant zit met rubber dicht. Ik verwacht eerder problemen met mijn installatietechniek dan met lekkend materiaal.
Zoals ik het zie is de schakelaar niet 1 polig.
https://www.amazon.nl/TEC...id=pla-563097230283&psc=1
"Buitenkabel" is een door de bouwmarkt verzonnen iets. Maar dat maakt het nog geen grondkabel. Dit ding laat je over muren en schuttingen lopen, niet onder de grond. Langs de gevel omhoog en dan naar binnen is prima, maar niet voor in de tuin zelf.

Ik zie op die Amazon pagina niks over het aantal geschakelde polen trouwens.
Wat ik snap uit alle reacties is:

[list=1]
• Dit is geen handige situatie en de oplossing daarvoor is in eerste geval deze kabel aan te sluiten via een lasdoos. (wat ik nog niet snap, ik als leek: wat heeft het voor toegevoegde waarde? als ik vervolgens die lasdoos alsnog op een schakelaar/stopcontact moet aansluiten?)
Stekkers geen onderdeel van vaste installatie maken. Vast schakelaar er tussen is wat anders. Stekkers zijn zwakke plekken. En installatiekabel is niet geschikt om een stekker aan te zetten.
• Ideaal gaat deze kabel rechtstreeks op het lichtnet en de schakelaar moet dan op het buitenstopcontact (uiteraard moet dat dan een buitenstopcontact worden). correct?
[/list]
Idealiter pak je de juiste kabel :P En dan met een adertje meer, zodat je geschakelde lampen kunt doen en permanent gevoedde stopcontacten.
Pagina: 1