Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realskykey
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-05-2020
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor video & foto editing (simpele VFX meegerekend), geluids-productie en (sporadisch) 3d modelleren.
Ik heb hiervoor twee modellen op het oog namelijk:

HP Pavilion Gaming - 15 - ec0710nd
https://support.hp.com/nl-nl/document/c06611976
&
Acer Aspire 7 A715-74G-77UQ
https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/model/NH.Q5TEH.01A

Beiden zijn rond de €1000,-.

Nu zit mijn twijfel daarin voornamelijk in de processor + een paar kleine dingetjes:

De Acer Aspire 7 heeft een intel i7 met 8 GB ram, metalen behuizing, en heeft geen SD-kaart lezer ingebouwd. Iets langere accuduur dan HP.

De HP Pavillion Gaming -15 heeft een AMD Ryzen 7, 16 GB RAM, plastic behuizing en heeft een ingebouwde SD-kaart lezer. Iets kortere accuduur dan Acer.

Beiden zijn qua gewicht ongeveer gelijk, hebben dezelfde videokaart (NVIDIA Geforce 1650) en zelfde schermkwaliteit (1920 x 1080 IPS). Ik heb de laptop vaak onderweg bij me.

Dus mijn hoofdvraag:
1- Hoe staan RAM en processorkracht in vergelijking tot elkaar. Dus in dit geval: langzamere AMD Ryzen 7, 16 GB RAM vs snellere Intel i7 8 GB RAM.

En mijn concluderende vraag:
2- Wat is in mijn geval handiger, .. een ietsie langzamere AMD Ryzen 7 met 16 GB RAM, plastic behuizing en een niet zo lange accuduur .. of .. een iets snellere Intel i7 met 8 GB RAM, metalen behuizing en wat langere accuduur.

Ik hoop dat jullie mij met mijn keuze kunnen helpen.
Blijf veilig en vrolijk tijdens deze vreemde tijden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:51
Hoewel de accuduur leuk is merk je toch dat het bij een laptop van dit kaliber niet zo veel uit maakt. Je legt hem toch aan de lader omdat hij anders erg snel leeg is, en op de accu niet zo snel. Wat betreft de behuizing zou ik als je hem veel wilt verplaatsen toch wel naar een metalen behuizing kijken.
De Acer heeft wel een veel snellere grafische kaart, iets wat wellicht ook handig is voor het video bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realskykey
Beste I_IBlackI_I,
Bedankt voor je antwoord!

Beide laptops hebben dezelfde grafische kaart namelijk de NVIDIA Geforce GTX-1650.

En van die accu klopt al las ik een review hier op Tweakers van de Acer waarin stond dat de accu langer meeging dan ze gedacht hadden als de laptop "Normaal" gebruikt werd.

Hoe staan de Intel i7 8 GB RAM vs AMD Ryzen 7 16 GB RAM in verhouding tot elkaar denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:51
Ah excuss, ik dacht dat de HP alleen de Radeon RX Vega 10 integrated graphics had. Ik verwacht dat 16 GB RAM voor jou doeleinden beter zal zijn, maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De vorige generatie Ryzen was nog niet zo overtuigend in laptops. Je wil een Ryzen van de 4xxx lijn hebben, als het kan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34
8GB ram voor videobewerking lijkt me wel krap eigenlijk, als het niet uitbreidbaar of vervangbaar is, zou ik dat eigenlijk niet doen. Afhankelijk van waarmee je schiet en wat je doet, kan het zelfs krap worden voor fotobewerking.

Kaartlezer kan extern, daar zou ik niet op selecteren en batterij zal ook geen deal breaker zijn.

Heb je de schermen in het echt gezien, want niet alle IPS schermen zijn dezelfde? Voor jouw doel, kan dat wel belangrijk zijn. Ook ik de Tweakers Best Buy guide vinden ze het acer scherm maar pover (helderheid) en ook calibratie is niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realskykey
Beste Nokie,

8 GB is inderdaad krap maar gelukkig is dit uit te breiden / te vervangen tot 64 GB en RAM is ook best betaalbaar. Ik dacht er daarom ook over om meteen 8 GB toe te voegen mocht ik die laptop kiezen. De videokaart heeft van zichzelf ook nog 4 GB RAM.

Van de schermen hoorde ik inderdaad niet veel goeds, ook niet van de HP kant. Maar ik ga ze morgen in het echt bekijken om een beter oordeel te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realskykey
Beste Jeroenneman,

Ik heb gecheckt welke AMD-Ryzen 7 model in de laptop zit. Dit is de AMD Ryzen 7 3750H. In een vergelijking met de Intel Core i7-9750H komt naar voren dat de i7 ruimschoots (rond de 50%) sneller is in de meeste gevallen. Link naar de test: (https://laptopmedia.com/c...d-performance-comparison/)

Dan maakt dat voor mij de keuze wel duidelijker denk ik aangezien snelheid toch wel het belangrijkste is voor mij.
Maar ik ga de laptops eerst eens in het echt bekijken, dan weet ik of mijn mening gerechtvaardigd is.
Bedankt alvast voor jullie hulp! Fijn dat er deze forums bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 09:44
Zoals gezegd is de Ryzen 7 die jij op het oog hebt nog van de oude generatie. AMD heeft juist in de nieuwe generatie een enorme stap gemaakt. Alleen al om die reden lijkt het onlogisch deze laptop überhaupt te overwegen. Waarom niet een ryzen 4000 laptop er tegenover zetten? Bijvoorbeeld deze pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506II-AL059T

Vergelijk de 4800H maar eens met die intel 😁

https://www.cpu-monkey.co...vs-amd_ryzen_7_4800h-1146

Wel vreemd trouwens, deze laptop is normaal rond de 1300. Wellicht een prijsfout of een enorm goede actie?

[ Voor 16% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 29-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 20:08
Deze zijn nog veel interessanter :

pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007DMH)

pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007CMH)

Bovenste is al leverbaar,

De onderste komt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:15
Interessant topic, ik heb precies dezelfde wensen (foto/video/3d editing) en lees even mee.

Mijn conclusies tot nu toe:
- Asus TUF FX506 valt af wegens een erg matig scherm (rond de 65% sRGB).
- Lenovo Legion modellen inderdaad interessant. Maar begreep dat de AMD modellen ook mindere schermen hebben dan hun Intel tegenhanger. En geen RTX kaarten tot nu toe. De Legion's hebben tevens vaak single channel RAM. Heb liever dual channel, dat is toch wel een stuk sneller in benchmarks.
- Nieuwe HP Omen laptops zien er veelbelovend uit?

[ Voor 15% gewijzigd door bsmpower op 05-06-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 13:50
Vergeet ook hierbij niet bij lenovo zelf de extra jaren garantie bij te kopen, meestal 2 tientjes per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Haruhi schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Vergeet ook hierbij niet bij lenovo zelf de extra jaren garantie bij te kopen, meestal 2 tientjes per jaar :)
Dat kan ook als je elders je aankoop hebt gedaan toch?

Ik hoorde zelfs dat ze nu vrij goedkoop premium care hebben met onsite service en een software helpdesk waar je echt alles aan kan vragen qua software. Ook als het niet lenovo gerelateerd is.. ideaal als je dus wat voor je schoonmoeder/tante/opa regelt. Dan kunnen ze daarheen bellen ipv naar jou ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
bsmpower schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:41:
Interessant topic, ik heb precies dezelfde wensen (foto/video/3d editing) en lees even mee.

- Lenovo Legion modellen inderdaad interessant. Maar begreep dat de AMD modellen ook mindere schermen hebben dan hun Intel tegenhanger. En geen RTX kaarten tot nu toe. De Legion's hebben tevens vaak single channel RAM. Heb liever dual channel, dat is toch wel een stuk sneller in benchmarks.
- Nieuwe HP Omen laptops zien er veelbelovend uit?
Legions zijn voor zover ik weet in dezelfde configs te krijgen in zowel intel als AMD. Ene winkel kiest voor een 120Hz scherm en de andere voor een beter 144Hz scherm. Maar ze zijn beide te krijgen in zowel intel als AMD. Alleen zijn de Ryzens uberhaupt nog wat slechter te krijgen omdat ze ook pas in april gereleased zijn. En met het virus is er volgens mij veel vertraging opgelopen want de Ryzens beginnen nu pas binnen te druppelen. Je ziet uberhaupt nog relatief weing nieuwe gaming notebooks met 10th gen intel en Ryzen 4000 serie. RTX Super notebooks zijn nu nog helemaal schaars.

Bij campusshop zag ik 2 intel Legions:
81Y60090MH heeft bijv 120Hz (1299 met 512) en de 81Y60093MH (1399 met 1TB ) heeft het betere 144Hz Scherm met 100% sRGB. Alleen is dat scherm wel duurder. Doordat de Ryzens vaak wat goedkoper zijn en de winkels bepaalde prijspunten willen halen kan ik me zomaar voorstellen dat ze kiezen voor een 120Hz scherm zodat ze 999 kunnen maken ipv dat ze naar 1059 ofzo moeten met een duurder scherm. En voor heel veel mensen is het standaard 120Hz scherm ruim voldoende. Alleen als je idd flink met foto en videobewerking aan de slag gaat is die 144Hz versie natuurlijk meer aan te raden.. maar alle waar naar zijn prijs.

Je kan op PSREF.lenovo.com zien dat de 16GB modellen allemaal dual channel geheugen hebben. En er zijn 2 sloten beschikbaar. Hier waren op pepper ook allerlei loze discussies over. Als je 8GB hebt heb je idd single channel maar dat is bewust omdat je dan makkelijk een extra 8GB module kan bijplaatsen. Als ze 4+4 zouden doen gaat iedereen weer zeiken dat je niet kan uitbreiden zonder je 4+4 aan de kant te gooien :-)

zie hier dat je dus 8+8 krijgt: https://psref.lenovo.com/...on_5_15ARH05?M=82B5007DMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 13:50
Cinemaskoop schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:19:
[...]

Dat kan ook als je elders je aankoop hebt gedaan toch?

Ik hoorde zelfs dat ze nu vrij goedkoop premium care hebben met onsite service en een software helpdesk waar je echt alles aan kan vragen qua software. Ook als het niet lenovo gerelateerd is.. ideaal als je dus wat voor je schoonmoeder/tante/opa regelt. Dan kunnen ze daarheen bellen ipv naar jou ;-)
Jazeker!!

Je voert het s/n hier ( https://pcsupport.lenovo.com/nl/en/warrantylookup#/ ) in, gaat naar warranty en je selecteer wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bsmpower schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:41:

Beter ga je niet vinden in laptops in deze prijsklasse met zulke specs. Het 144Hz scherm van de FX506 is overigens een stuk beter dan het 120Hz scherm in z'n voorganger. Ik was zelfs aangenaam verrast. Op zichzelf (dus als je er niets beters naast hebt staan) zou ik hem veel beter inschatten dan hij daadwerkelijk is.

Ik verwacht van de Omen ook geen beter scherm, goedkope gaming laptops leveren vaak in op schermkwaliteit om zo betere specs te kunnen bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 05-06-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Frietsaus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:16:
[...]
Beter ga je niet vinden in laptops in deze prijsklasse met zulke specs. Het 144Hz scherm van de FX506 is overigens een stuk beter dan het 120Hz scherm in z'n voorganger. Ik was zelfs aangenaam verrast. Op zichzelf (dus als je er niets beters naast hebt staan) zou ik hem veel beter inschatten dan hij daadwerkelijk is.

Ik verwacht van de Omen ook geen beter scherm, goedkope gaming laptops leveren vaak in op schermkwaliteit om zo betere specs te kunnen bieden.
De Asus in 144Hz scherm is ook maar 45% NTSC, en dat is rond de 60% sRGB. Dat is echt niet aan te raden voor foto/videobewerking. Misschien wel prima voor gaming. Als dat je doel is lijkt me de Asus zeker een goeie. Maar de originele post ging ook over grafisch werk dus dan is deze toch niet aan te bevelen? Tenzij je altijd een extern scherm aansluit die een beter kleuren bereik heeft.

Wat betreft dual channel. Als je bij 16GB blijft kan je beter 2x 8GB hebben dan 1x 16GB toch? Op YouTube wat video's gezien en het maakt best wat uit qua snelheid. Als je van plan bent om later 16GB bij te prikken dan maakt het natuurlijk niet uit dat je begint met single channel 16GB.

Hopelijk is er binnenkort meer keuze in 4800h processor icm minimaal een 6GB GPU en een (redelijk) goed scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dat is het punt, als je wil beeldbewerken kan je gaming laptops wel direct wegschrijven want ze bestaan nauwelijks met 100% sRGB. Logisch ook, is niet de doelgroep van dat soort laptops.

[ Voor 18% gewijzigd door Frietsaus op 05-06-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Frietsaus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:42:
Dat is het punt, als je wil beeldbewerken kan je gaming laptops wel direct wegschrijven want ze bestaan nauwelijks met 100% sRGB. Logisch ook, is niet de doelgroep van dat soort laptops.
Ik geef hierboven toch voorbeelden van laptops die t wel hebben? De legion 5’s met 144hz scherm hebben een 100% sRGB Scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Je moet het natuurlijk wel in context lezen, die Legion 5 met 144Hz 100% sRGB kost 1400 euro en ik zie geen goedkopere variant met dat specifieke panel, dat is wel even wat meer dan 1000 euro waar de TS over praat en waar mijn oorspronkelijke opmerking over ging: in deze prijsklasse (~1000) is een snelle CPU/GPU EN een goed display een zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Frietsaus schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:07:
Je moet het natuurlijk wel in context lezen, die Legion 5 met 144Hz 100% sRGB kost 1400 euro en ik zie geen goedkopere variant met dat specifieke panel, dat is wel even wat meer dan 1000 euro waar de TS over praat en waar mijn oorspronkelijke opmerking over ging: in deze prijsklasse (~1000) is een snelle CPU/GPU EN een goed display een zeldzaamheid.
Inderdaad niet binnen het budget van de TS, maar lijkt me wel een mooie persoonlijk. Voor 1399,- heb je deze in de aanbieding bij bol:
https://www.bol.com/nl/p/...-3-inch/9200000131587291/

De specs lijken niet goed op de productpagina, dus hierbij de officiele:
https://psref.lenovo.com/...n_5_17IMH05H?M=81Y8002VMH

Samenvattend:
- 17" (was vandaag even wat laptops bekijken en een 17" lijkt me heerlijk voor grafisch werk, vanuitgaande dat je er niet veel mee op pad gaat en niet altijd op een externe monitor aansluit)
- 2x 8GB SO-DIMM DDR4-2933 (beter dan 1x 16GB, en als je niet van plan bent uit te breiden)
- IPS 300nits Anti-glare, 144Hz, 72% Gamut = ~100% sRGB
- 80wH accu (net iets hoger dan zijn 15" broertje)
- RTX 2060 6GB (verwacht dat deze met 3D rendering beter voldoet dan een GTX kaart).

Gevoelsmatig heb ik liever de 8-core AMD, maar die is er nog niet veel en het is maar de vraag of die met de RTX2060 komt. En een goed scherm waar de discussie eerder over ging.

[ Voor 14% gewijzigd door bsmpower op 06-06-2020 21:13 ]

Pagina: 1