Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-06 10:52

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een orginele, door Lenovo geleverde W10 Pro draaien die na aankoop laptop (specs zie volgende alinea) na 2 maanden regelmatig blijft hangen bij idle gebruik en tijdens gamen.

Symptomen:

-aanvankelijk alleen onder belasting (gamen): beeld blijft hangen of gaat op zwart, geluid gaat nog 10seconde door en dan loopt laptop volledig vast
-beeld wordt zwart, fan gaat soms luid blazen (niet altijd), niets reageerd meer.
-na rebooten loopt hij ook regelmatig vast wanneer laptop idled in de desktop.
-soms kan ik dan uurtje op internet googlen naar het probleem, vaak crashed hij na ongeveer 1minuut op de desktop ingeladen te zijn, vaak niet eens tijd om eventviewer te raadplegen.
-De eerste dat dit voorkwam (januari 2020) heb ik m.b.v. de eventviewer uitgeplozen dat Windows Defender een update had binnen gehaald net voor de eerste series crashes; ik heb deze weer gedeinstalleerd en de laptop werkte toen weer goed.

-nu eind april weer zelfde symptomen; zodanig dat ik vaak niet eens meer voorbij inlog scherm kom; W10 opnieuw geinstalleerd (met nieuwe USB stick, gecreeerd met de mediacreation tool van Microsoft), omdat wellicht Lenovo bloatware de boosdoener was.

-na installeren werkte de laptop goed voor 2 dagen en toen begonnen de crashes weer. Ik heb een aantal testen gedraait (zie 3e alinea) maar zo vaak opnieuw moeten opstarten/crashes gehad dat de bootfile van de verse installatie beschadigd was dat ik zelfs safe mode niet meer in kwam; ook reparatie/herstel werkt niet meer.

-wederom verse installatie van w10 gedaan (incl full format) en voordat ik ook maar iets ermee gedaan heb alle drivers + w10 updates binnen gehaald en alleen minimale software geinstalleerd (alles legaal) om conflict software uit te sluiten. Ook meteen aantal stress testen gedaan, allemaal geen probleem, maar nu weer tijdens spelen van factorio is hij zojuist weer gecrashed.

Nu weer een stress test gedaan en hij crashed nagenoeg meteen; laptop niet verplaatst of andere software geisntalleerd. Eventviewer geeft geen aanwijzingen tussen stabiel draaien (ongeveer 3 uur geleden) en de meeste recente 'unexpected shutdown'.
-

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware:

Lenovo Y540-15IRH, i5-9300H, RTX2060, 16gb RAM, 1 512SSD op mobo + 1 TB HDD, alles met de nieuwste drivers (Nvidia + lenovo website), gekocht in nov 2019

software:
-aanvankelijk W10 geleverd met de Lenovo Laptop
-op dit moment met een verse W10 pro om bloatware van lenovo uit te sluiten.
-eerste nieuw installatie had ik allerlei software weer geinstalleerd, maar na 2e keer crashen heb ik nu:

-W10 Pro, legaal
-Alle laatste drivers, plus laatste firmware voor mobo
-extra's: Steam, Factorio, War Thunder, X-Mouse, Whatsapp Web

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

-Memtest86 gedraaid in dos gedraait, geen fouten in geheugen
-Memtest64, bij verse installatie; draait gerust 3 uur zonder problemen. Na eerste crash (al dan niet ingame of idle: crashed binnen 60seconden
Met HWmonitor Temps en voltage bekeken; geen gekke dingen; CPU idle rond 30 graden, belast rond de 65 graden, fans schakelen bij belasting netjes in. Ook GPU draait netjes en in desktop omgeving wordt deze niet gebruikt (optimum technologie)
-Chkdsk gedaan in dos van de SSD; geen fouten gevonden

Ik had een oude firmware versie (BHCN33WW), maar die heb ik gister geupdate naar BHCN36WW (de nieuwste).

ik vermoed dat het een software probleem is omdat:

-laptop crashed nooit in safe mode.
-laptop werkte weer voor 3 maanden na deinstalleren van een windows update
-na verse installatie werkt laptop, incl alle software + stresstesten na installatie van alle basis software, maar na 1.5/2 dagen beginnen de crashes weer.

Dit is een plaatje van de laatste eventviewer, net voor en na de eerste crash van de verse installatie. Je kunt zien dat de laatste event voor de crash om 12.47.44 was. Op dat moment heb ik factorio gestart en zat ik in een potje. Tijdens dat potje crashde mijn laptop, en om 15.46.04 was ik opnieuw opgestart en ingelogd.

2020-05-25_04-29-55

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad en wellicht dat jullie een indicatie hebben. Is er toevallig een advanced eventviewer die wellicht meer logged dan die van W10 zodat ik kan zien wat dit zou kunnen triggeren?

[Voor 9% gewijzigd door Seesar op 25-05-2020 17:40]

T60P Widescreen

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15:08
als je al zoveel hebt geprobeerd is het dan niet tijd voor garantie? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:00

Brahiewahiewa

boelkloedig

Seesar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:26:
...
-W10 Pro, legaal
-Alle laatste drivers, plus laatste firmware voor mobo
-extra's: Steam, Factorio, War Thunder, X-Mouse, Whatsapp Web
...
En zonder die "extra's" crasht hij dan ook?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Seesar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-06 10:52

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Om na een lange tijd antwoord te geven op mijn eigen vraag, maar om toch tweakers eventueel verder te kunnen helpen met hetzelfde probleem;

een maandje na Topicstart had ik dit topic gevonden:

https://www.tenforums.com...options-windows-10-a.html

Komt erop neer dat je je link state power management uit moet zetten. Mijn laptop draait nu dus maanden stabiel zonder een enkele uitval.

Ik denk dat het te maken heeft dat de onderdelen via de PCI-express niet altijd genoeg power krijgen (hdd, NVidia kaart etc?). I.i.g dit heeft het voor mij opgelost.

Ik quote (mocht de website ooit offline gaan):
How to Add or Remove 'Link State Power Management' from Power Options in Windows 10

Link State Power Management is a part of the PCI Express Power Management Settings in Power Options that allows users to specify the Active State Power Management (ASPM) policy to use for capable links when the link is idle.

The link state of a PCIe device is converted from L0 (on) to L1 (off) when the link is not transferring data. The hardware is automatically converted to L0 again when data is available to transfer across the link.

There are basically 2 levels of power management in the PCI Express options. The difference between these 2 options are the power savings versus the latency (Time to recover from the Sleep state).

Users can specify the following ASPM policies below:

Off = Turn off ASPM for all links.

Moderate power savings = The system attempts to use the L0 state when the link is idle.

Maximum power savings = The system attempts to use the L1 state when the link is idle.

This tutorial will show you how to add or remove the Link State Power Management setting under PCI Express in Power Options for all users in Windows 7, Windows 8, and Windows 10.
plaatje:

T60P Widescreen

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True