Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ervaringen met vervangen smartphoneaccu, al dan niet onder garantie.

Ik ben blij dat de Europese Commissie plannen heeft om fabrikanten te verplichten de accu's van smartphones makkelijker vervangbaar te maken want ik heb vast ingebouwde accu's altijd ondingen gevonden, en daar heb ik nu dan ook ervaring mee die dat alleen maar bekrachtigt.

Ik heb mijn 'beste' toestel al bijna 4 jaar geleden gekocht juist mede omdat daar de accu gewoon uitneembaar is en zeer simpel te verwisselen/vervangen. Vorig jaar heb ik echter ook nog een mid-range Motorola toestel met vaste accu erbij gekocht dat Lenovo voor een zeer aantrekkelijk prijsje opruimde. Daar begon de accu echter van op te zwellen. Die deugt blijkbaar niet.

Van een smartphone onderdelen- en reparatiebedrijf heb ik vernomen dat alle elektronica die het laden en ontladen reguleert in principe allemaal in de accu zelf zit en dat de rest van de telefoon eigenlijk vrij 'dom' de laadstroom doorgeeft en de stroom uit de accu verbruikt. Er is dan ook in principe geen reden om meer te doen dan alleen de accu te vervangen.

Als mensen eventueel buiten de garantie een accu willen laten vervangen omdat die versleten is en de capaciteit onhandig ver gedaald is kan men dat ook bij de fabrikant of door die fabrikant aangewezen partij laten doen. Met name in die laatste situatie is de rest van het toestel in principe volstrekt onverdacht. Accu's hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven en een dergelijke vervanging is niets bijzonders.

Wat blijkt echter. Men geeft aan dat het toestel hoe dan ook een factory reset zal krijgen. Er staan een paar honderd apps op en van een ongeroot (Android) toestel kun je geen integrale back-up maken inclusief alle app data want die staat helaas vrij vaak in directories waar je zonder root niet bij kunt. Ook Helium/Carbon wordt bij flink wat apps de toegang tot die data ontzegd.

Je zult dus altijd data verliezen en het herinstalleren is ook een heidens werk dat heel veel tijd kost wat je het liefst niet doet als het niet strikt noodzakelijk is. Natuurlijk is er geen andere optie als bijv. het moederbord defect is en dat vervangen wordt, alhoewel een fabrikant evt. de technische mogelijkheden zou kunnen hebben om de geheugeninhoud uit te lezen en die naar geheugen op een nieuw apparaat over te zetten. Dat zou een bijzonder klantvriendelijke service zijn in een wereld waarin mensen steeds meer met hun smartphones doen en de data daarop steeds meer waarde is gaan krijgen voor die gebruikers. Natuurlijk mag je verwachten dat men de privacy van de klant respecteert maar versleutelde data is sowieso niet zomaar te bekijken. Het zou heel mooi zijn als men zelfs de vingerafdrukdata zou kunnen overzetten zodat de gebruiker bij ontvangen van desnoods een nieuw vervangend toestel zo weer verder kan nadat het toestel met die vingerafdruk weer ontgrendeld wordt. Dit zal technisch allemaal wel mogelijk zijn. Je moet het alleen wel implementeren. Het lijkt er niet op dat fabrikanten die zorgvuldigheid nu al nemen in het belang van de klant. Misschien zouden ze daar eens aan moeten gaan werken.

Ik heb zelfs van Apple gehoord dat als je daar een toestel opstuurt voor betaalde vervanging van een oude accu, dat je dan het toestel ook met een factory reset terugkrijgt. Als je je bij een fysieke Apple Store meldt is dit eventueel in overleg te voorkomen.

Ik vind dit 'beleid' niet meer van deze tijd. Het belang van smartphonedata is de laatste jaren voor de gebruikers steeds groter geworden. En als de rest van de hardware verder onverdacht is dan is een factory reset bij het simpele vervangen van een accu zware overkill. Wat mij betreft is de data op die smartphone in principe ook het eigendom van de eigenaar van de smartphone en is het uitvoeren van een onnodige factory reset ook vernieling van het eigendom van die eigenaar. Je zou het wellicht ook als computervredebreuk kunnen aanmerken.

Wat mij betreft maakt het ook niet uit als de vervangende partij in de voorwaarden zet dat men zich het recht voorbehoudt om die data te wissen. Als die data inderdaad juridisch eigendom is van de eigenaar van het toestel dan is die data van rechtswege beschermd en zo'n partij mag in principe geen recht afnemen dat door de wet toegekend is. Alleen met toestemming zou dat mogen. Meestal staat er ook in die voorwaarden dat je akkoord gaat met hun voorwaarden als je van hun diensten gebruikt maakt. Daarmee geef je dan je rechten weg. Maar daar dwingen ze je dan wel op een buitengewoon onsympatieke en klantonvriendelijke manier toe.

Met dat toenemende belang van die data vind ik echter dat men zo langzamerhand wat zorgvuldiger met die data moet omgaan. Als die data niet te redden valt in de huidige situatie dan houdt het in redelijkheid op. Maar bij vervangen van een accu met voor de rest intacte hardware is het onnodig om een factory reset te doen. Als men het toestel met pin/vingerafdruk beveiligd aangeleverd krijgt kan men toch ook niet bij de data. Genoeg berichten over bijv. de FBI die iPhones van criminelen door Apple wil laten unlocken en Apple die dat weigert. De privacy loopt tegenwoordig met die beveiligingen dus niet zo snel gevaar. Als men de accu vervangt en het toestel start weer op en vraagt om een PIN of vingerafdruk dan is dat in de situatie van een slechte accu voldoende om het toestel weer functioneel te verklaren en kan het retour naar de klant die het wel weet te ontgrendelen. Klaar.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met situaties waarin alleen de accu vervangen diende te worden. Met name ook die 'vrijwillige' vervangingen waar men ook gewoon voor betaalt als de accu versleten is. Als je betaalt mag je toch helemaal verwachten dat men niets met het toestel doet dat jij niet wilt.

Hebben mensen bij vervanging van alleen een accu tegen hun wens toestellen gereset teruggekregen? Wat vindt men hiervan? Heeft men hierover (vooraf) contact gehad met de uitvoerende instantie? Hoe reageerde die?

Als iemand de exacte juridische status weet van die gebruikersdata op smartphones dan hou ik me ook aanbevolen voor een linkje.