Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-07 14:38
Na een grondige verbouwing van onze woning wordt het tijd om de ruim 13 jaar oude verwarmingsketel te vervangen voor een warmtepomp. Tijdens de verbouwing zijn grote delen van de woning al aangepast om een warmtepomp mogelijk te maken.
Het betreft een jaren 60 bungalow met 2 verdiepingen en een plat dak. De bovenverdieping is de woonlaag. Deze is 200m2 (10x20 meter) en steekt rondom ongeveer 1 meter over. De benedenverdieping is 144m2 (8x18) meter (inclusief inpandige garage en berging dus ongeveer 100m2 moet ook verwarmd worden).
Inmiddels is het dak geïsoleerd, de spouw gevuld, en de kozijnen vervangen met 3 dubbel glas. Op de woonverdieping is 200m2 vloerverwarming ingefreest (20 groepen, 10cm hoh, en 2 verdelers van 10 groepen met elk een eigen pomp en volgens de leverancier geschikt voor een warmtepomp) Een buffervat lijkt me hier dan ook niet nodig? De toevoerleiding naar deze 2 verdelers is 22mm, en de vloerverwarming slang is 16/2. Op de benedenverdieping moet dat nog gebeuren en hangen nog de oude radiatoren uit de jaren 60.
Ik heb een offerre laten maken voor een warmtepomp en de installateur kwam (na berekening) met een 13kw versie voor verwarming inclusief tapwater. Maar ik heb al een losse warmtepompboiler staan, dus tapwater hoeft niet.
Ik heb afgelopen jaar ongeveer 3000m3 gas verstookt (zonder de benedenverdieping te verwarmen). Dus ik heb het gevoel dat 12kw toch wat weinig zal zijn om straks alles warm te houden. Volgens de Koevlaas2 formule zou ik dan 3000x8/1650=14,5kw nodig hebben. Echter kan het hoge gas verbruik natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat de oude ketel niet meer zo efficiënt zijn werk doet.

Nu dus de grote vraag. Voor welke warmtepomp zouden jullie kiezen? Een: Panasonic WH-MXC12H9E8 of een Panasonic WH-MXC16H9E8 of misschien nog een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
Een belangrijke vraag is of dat gasverbruik gebaseerd is op de woning voor het isoleren of toen dat al gedaan was. Als dat voor de verbouwing was, kan het nu zomaar 1000 mijn minder zijn.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
Gieliovd520 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:23:
Een belangrijke vraag is of dat gasverbruik gebaseerd is op de woning voor het isoleren of toen dat al gedaan was. Als dat voor de verbouwing was, kan het nu zomaar 1000 mijn minder zijn.
De 3000m3 is voor een periode van februari 2019 tot februari 2020. De meeste isolatie aanpassingen zijn in de zomer/najaar 2019 gedaan. Tijdens het echte stookseizoen was de isolatie dus al aanwezig en zal daarom niet veel minder zijn. Maar het is ook geen strenge winter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Johnnygo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:20:
Inmiddels is het dak geïsoleerd,
Met wat? Hoe dik?
Hoe groot is die spouw, en wat zit er nu in?
en de kozijnen vervangen met 3 dubbel glas.
Kozijnen != glas. Hoeveel raam oppervlak heb je?
Op de woonverdieping is 200m2 vloerverwarming ingefreest (20 groepen, 10cm hoh, en 2 verdelers van 10 groepen met elk een eigen pomp en volgens de leverancier geschikt voor een warmtepomp) Een buffervat lijkt me hier dan ook niet nodig? De toevoerleiding naar deze 2 verdelers is 22mm, en de vloerverwarming slang is 16/2. Op de benedenverdieping moet dat nog gebeuren en hangen nog de oude radiatoren uit de jaren 60.
Vloerisolatie??
Ik heb een offerre laten maken voor een warmtepomp en de installateur kwam (na berekening) met een 13kw versie voor verwarming inclusief tapwater. Maar ik heb al een losse warmtepompboiler staan, dus tapwater hoeft niet.
Ik heb afgelopen jaar ongeveer 3000m3 gas verstookt (zonder de benedenverdieping te verwarmen). Dus ik heb het gevoel dat 12kw toch wat weinig zal zijn om straks alles warm te houden. Volgens de Koevlaas2 formule zou ik dan 3000x8/1650=14,5kw nodig hebben. Echter kan het hoge gas verbruik natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat de oude ketel niet meer zo efficiënt zijn werk doet.
13 jaar? Welke oude ketel? Hoe warm stook je het?
Nu dus de grote vraag. Voor welke warmtepomp zouden jullie kiezen? Een: Panasonic WH-MXC12H9E8 of een Panasonic WH-MXC16H9E8 of misschien nog een andere?
Geen zinnig antwoord zonder veel meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Johnnygo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:07:
[...]

De 3000m3 is voor een periode van februari 2019 tot februari 2020. De meeste isolatie aanpassingen zijn in de zomer/najaar 2019 gedaan. Tijdens het echte stookseizoen was de isolatie dus al aanwezig en zal daarom niet veel minder zijn. Maar het is ook geen strenge winter geweest.
Februari tm mei 2019 netzoveel graaddagen als september tm december 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:39
Als je het geheel zelf gaat aanleggen zou je een 3 fase 9 12kW Panasonic kunnen nemen (met 2 fans)
Mocht het niet voldoende zijn zet je er nog een 5 kW bij. 2 apparaten = 2 x subsidie

Edit:
Of beginnen met 2 x 5 kW

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 25-05-2020 19:45 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnnygo
Er lagen al PIR platen op van 6cm. Daar heb ik nog eens 12cm PIR overheen gelegd, en daarna een nieuwe laag bitumen. Totaal dus 18cm PIR. Hierdoor lopen wel de kanalen voor de balansventilatie. Dus op de plek van de kanalen ligt dan 6cm minder.
[...]

Hoe groot is die spouw, en wat zit er nu in?
De spouw was 6cm. Deze is gevuld met grijze isolatie bolletjes. De isolatiewaarde daarvan weet ik zo niet.
[...]

Kozijnen != glas. Hoeveel raam oppervlak heb je?
In het totaal ongeveer 80m2 glas. In aluminium kozijnen van Reynaers.
[...]

Vloerisolatie??
Op de woonverdieping is geen vloerisolatie. De BG heeft ook nog geen vloerisolatie. Maar die gaat er wel komen samen met vloerverwarming.
[...]

13 jaar? Welke oude ketel? Hoe warm stook je het?
De ketel is een Nefit huurketel van ruim 13 jaar. Die heeft afgelopen winter al wat kuren gehad. Die is nu echt aan vervanging toe.
We stoken het woongedeelte tot 20 graden en dat 24/7 ivm vloerverwarming. De BG hebben we nog niet in gebruik omdat daar nog verbouwd moet worden. Is nu vooral opslag. Die hebben we op 14 graden gehouden.
[...]

Geen zinnig antwoord zonder veel meer details.
busscherski schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:33:
Als je het geheel zelf gaat aanleggen zou je een 3 fase 9 12kW Panasonic kunnen nemen (met 2 fans)
Mocht het niet voldoende zijn zet je er nog een 5 kW bij. 2 apparaten = 2 x subsidie

Edit:
Of beginnen met 2 x 5 kW
2 apparaten is niet direct wat de voorkeur heeft. Dan heb ik 2 van die dingen in de tuin staan. Maar beginnen met een 9kw, en als dat niet genoeg blijkt er eentje bij zetten met een 2e x subsidie is natuurlijk wel een optie.
Plaatsen en aansluiten ga ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:39
Johnnygo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:11:
2 apparaten is niet direct wat de voorkeur heeft. Dan heb ik 2 van die dingen in de tuin staan. Maar beginnen met een 9kw, en als dat niet genoeg blijkt er eentje bij zetten met een 2e x subsidie is natuurlijk wel een optie.
Plaatsen en aansluiten ga ik zelf doen.
De 9 kW Panasonic met enkele ventilator is niet zo krachtig als je zou verwachten. Dan raad ik eerder de versie met twee ventilatoren aan. Volgens mij is die er vanaf 12 kW. Maar goed, ik weet meer van de 5-7 kW klasse af, haha.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
Van Panasonic zie ik een 230volt 9kw en een 400volt 9kw. De 230 volt heeft dan 1 ventilator, en de 400volt heeft er 2.
Maar ik neig dan toch naar de 12kw. Komt dicht in de buurt van wat de installateur berekend heeft.
Pagina: 1