Meerwaarde €100 router boven standaard Ziggo-unit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-06 16:42
In de basis is mijn vraag; in hoeverre bieden bijvoorbeeld de eerste twee routers uit de BBG (reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 ) een betere netwerkervaring dan onderstaande ziggo-kast?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box

Verschillende reviews geven verschillende antwoorden. Het gebruik is voor thuis, waar de router in de meterkast beneden in 1 hoek staat en ideaal de overstaande hoek 1 verdieping hoger moet bereiken.
Zover ik weet is het modem van ziggo te gebruiken als bridge waarbij de eventuele nieuwe router de WiFi op zich zou nemen.

Kabel is niet mogelijk, powerline heeft vaak aarde nodig (is er niet boven) en de repeaters die er nu hangen werken wel, maar zijn traag en hebben nu eenmaal flinke latency.

Benieuwd naar jullie ervaringen!

P.S. Het modem instellen als bridge zou geen problemen moeten geven met bellen en tv toch? Dat loopt via dezelfde kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Wifi bereik zal afhangen van de opbouw van je huis. Houten vloer met boardplaat en vloerbedekking gaat een ander resultaat geven dan breedplaatvloer + ondervloer met alu folie er op..

2) Kabel is altijd mogelijk

3) Randaarde aanleggen is ook altijd mogelijk

4) Of die 100 euro het je waard is hangt natuurlijk af hoeveel relatieve waarde je hecht aan die 100 euro en aan betere wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:58:
1) Wifi bereik zal afhangen van de opbouw van je huis. Houten vloer met boardplaat en vloerbedekking gaat een ander resultaat geven dan breedplaatvloer + ondervloer met alu folie er op..

2) Kabel is altijd mogelijk

3) Randaarde aanleggen is ook altijd mogelijk

4) Of die 100 euro het je waard is hangt natuurlijk af hoeveel relatieve waarde je hecht aan die 100 euro en aan betere wifi.
De verwoording was misschien ongelukkig, maar aarde of kabel aanleggen is best een flinke operatie en dat wil ik vermijden. De €100 was meer ter indicatie, het gaat het niet zozeer om prijs-kwaliteit maar meer of dit kaliber router een merkbare verbetering oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-06 14:41
Ik heb de Asus rt-ac66u gekocht 90€ en biedt een veel betere wifi bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk gewoon naar de specs. De Ziggo modem (er zijn meerdere types Connectbox) heeft een 3x3 MIMO WiFi-ac AP met verschillende chipsets. Om een betere ervaring te hebben zul je ofwel significant hogere specs moeten nemen (met relatief beperkt resultaat) of de AP ergens anders moeten plaatsen (maar daar moet dus een kabel tussen).
Joostje123 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:07:
Ik heb de Asus rt-ac66u gekocht 90€ en biedt een veel betere wifi bereik.
Bereik van WiFi is ~300-450m. Als je op dat soort afstand bezig bent zijn richtantennes handig. Ben je dat niet, dan is bereik geen relevante maat.

Wat probeer je hier exact te zeggen? Betere dekking binnenhuis? Mogelijk maar opvallend aangezien specs van de AC66U nagenoeg gelijk zijn aan de twee meest gangbare Connetboxen (en lager dan de derde). Heb je die AC66U stiekem op een andere plek geplaatst? Dan is dat, en niet enige functionaliteit van het apparaat zelf, datgene wat verschil maakt.

Voor WiFi geldt: liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde. Grootste probleem met de modemrouters van Ziggo is dat ze vlakbij de AOP moeten staan, wat zelden beste plek voor WiFi is. Dat gezegd, je kunt ook met die beperking flink verschil uitmaken. Op 1.5m hoogte tegen de deur van de meterkast kan al snel 10dB schelen tov op de vloer tussen de kabels. Of nog beter: kabel door deur/muur trekken en hem aan buitenzijde meterkast ophangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:25:
In de basis is mijn vraag; in hoeverre bieden bijvoorbeeld de eerste twee routers uit de BBG (reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 ) een betere netwerkervaring dan onderstaande ziggo-kast?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box

Verschillende reviews geven verschillende antwoorden. Het gebruik is voor thuis, waar de router in de meterkast beneden in 1 hoek staat en ideaal de overstaande hoek 1 verdieping hoger moet bereiken.
Zover ik weet is het modem van ziggo te gebruiken als bridge waarbij de eventuele nieuwe router de WiFi op zich zou nemen.

Kabel is niet mogelijk, powerline heeft vaak aarde nodig (is er niet boven) en de repeaters die er nu hangen werken wel, maar zijn traag en hebben nu eenmaal flinke latency.

Benieuwd naar jullie ervaringen!

P.S. Het modem instellen als bridge zou geen problemen moeten geven met bellen en tv toch? Dat loopt via dezelfde kast.
toon volledige bericht
Geen kabel trekken betekent gewoon weinig tot geen verbetering. Je kan het proberen maar eigenlijk is gewoon zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:04:
[...]

De verwoording was misschien ongelukkig, maar aarde of kabel aanleggen is best een flinke operatie en dat wil ik vermijden.
Geen oude telefoonkabels die je kan vervangen door UTP (omdat je de vaste telefooninstallatie toch niet meer gebruikt bijvoorbeeld)? Of coax die naar een geschiktere positie loopt, zodat je met MOCA aan de slag kan (veel betrouwbaarder dan powerline)?
De €100 was meer ter indicatie, het gaat het niet zozeer om prijs-kwaliteit maar meer of dit kaliber router een merkbare verbetering oplevert.
Met grotere, externe antennes heb je wel een goede kans op betere dekking ja. Of het voldoende is, is lastig te voorspellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28

TommieW

Numa numa.

Om te beginnen: wil je een router of een access point? De eerste doet een stuk meer. Afhankelijk van je gebruik en wat je ermee wil doen, kan je alternatieve router heel veel voordelen hebben.

Als je alleen een extra WiFi punt wil hebben, ben je dus op zoek naar een access point (AP). Je Ziggo doos staat waarschijnlijk in de meterkast. Dit is meestal niet echt goed voor het bereik. Ten opzichte van de WiFi van Ziggo kan het helpen als de vervanger bijvoorbeeld betere antennes heeft. Met wat geluk kan je je nieuwe access point op een praktischere plaats zetten, bijvoorbeeld in de woonkamer.

Wil je beter internet op een andere verdieping, dan blijft een ethernet kabel met een extra AP vaak de enige goede oplossing.
Een semi-alternatief is dan wel powerline. Dat heb ik ook wel redelijk zien werken zonder een randaarde. Je zou het kunnen proberen, de doos netjes openen en het product retourneren als het niet blijkt te werken. Powerline is vaak sowieso iets wat je moet proberen, omdat het resultaat erg per huis kan verschillen.

Een WiFi Repeater heeft vaak het verzenden en ontvangen op dezelfde frequentie; daarmee halveer je je snelheid en een repeater is dan ook vaak niet waar je naar op zoek bent.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 01:32
De Ziggo DNS heeft in het verleden voor zeer veel issues gezorgd
Google dns of andere dns-en instellen was de oplossing.

dit kan direct in elk device via DHCP... deze setting is niet aan te passen in de ziggo doos.

gevolg is dat dit in elk apparaat handmatig moet. ziggo zegt dat de reden hiervan is dat dit settings zijn die niet voor de gewone gebruikers in te stellen hoeven te zijn.... alleen om die reden zou ik dat ding al niet willen.

het is me echter geen 100 euro aan ziggo waard omdat ik het als een standaard functionaliteit zie en niet vind dat een provider me dat moet opdringen als ze hun eigen DNS niet kunnen garanderen qua werking.

Om die reden zou ik er zelf een goede kwaliteit router achter plaatsen die me dus wel die controle geeft.

Laat Ziggo dat modem dus maar lekker maar als modem inzetten en laat een echte router met meer controle de zaken afhandelen.

Een goede wifi repeater zit om te zenden op een andere band als de band waar hij op ontvangt en heeft een chipset die dit simultaan kan. met andere woorden: die merk je niet in je snelheid.
Een goede repeater heeft niet enkel dezelfde SSID. deze neemt de verbinding zelf over.
een goede ondersteund seamless roaming (802.11k, r en v)
let hier dus op bij het aanschaffen.

heb je dat niet? dan pak je enkel het accesspoint waar je initieel mee verbonden was en zal je opnieuw verbinding moeten maken als je van etage wisselt.

overigens hoef je geen repeaters te nemen, als je de juiste router kiest met ondersteuningvoor seamless roaming kan je er ook een aantal van nemen en koppelen zodat ze samen werken. eventueel kan je die dan ook via ethernet bedraden.

daar zit meerwaarde in. heb je een andere provider? dan blijft je bestaande netwerk gewoon hetzelfde

[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 25-05-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-06 14:41
dion_b schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:12:
Kijk gewoon naar de specs. De Ziggo modem (er zijn meerdere types Connectbox) heeft een 3x3 MIMO WiFi-ac AP met verschillende chipsets. Om een betere ervaring te hebben zul je ofwel significant hogere specs moeten nemen (met relatief beperkt resultaat) of de AP ergens anders moeten plaatsen (maar daar moet dus een kabel tussen).

[...]

Bereik van WiFi is ~300-450m. Als je op dat soort afstand bezig bent zijn richtantennes handig. Ben je dat niet, dan is bereik geen relevante maat.

Wat probeer je hier exact te zeggen? Betere dekking binnenhuis? Mogelijk maar opvallend aangezien specs van de AC66U nagenoeg gelijk zijn aan de twee meest gangbare Connetboxen (en lager dan de derde). Heb je die AC66U stiekem op een andere plek geplaatst? Dan is dat, en niet enige functionaliteit van het apparaat zelf, datgene wat verschil maakt.

Voor WiFi geldt: liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde. Grootste probleem met de modemrouters van Ziggo is dat ze vlakbij de AOP moeten staan, wat zelden beste plek voor WiFi is. Dat gezegd, je kunt ook met die beperking flink verschil uitmaken. Op 1.5m hoogte tegen de deur van de meterkast kan al snel 10dB schelen tov op de vloer tussen de kabels. Of nog beter: kabel door deur/muur trekken en hem aan buitenzijde meterkast ophangen.
toon volledige bericht
Exact dezelfde plek staat de router.
Ik heb veel beter bereik. Met de Ziggo wifi assistent gemeten ook op alle zelfde plekken. Ging connection ook van poor naar good en 2x de snelheid. Op plek waar ik het met de technicolor tc7200 die poor connection haalde.

Die viel op het slechtste plekje ook wel eens dat er helemaal geen connectie was. Wel verbonden maar geen internet. Nu met de nieuwe router altijd alles goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joostje123 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:09:
[...]

Exact dezelfde plek staat de router.
Ik heb veel beter bereik. Met de Ziggo wifi assistent gemeten ook op alle zelfde plekken. Ging connection ook van poor naar good en 2x de snelheid. Op plek waar ik het met de technicolor tc7200 die poor connection haalde.
Ja duh... TS had het over een Connectbox, jij komt met een TC7200 uit het jaar kruik met 2x2 single radio WiFi-n. Dat is appels met verrotte peren vergelijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
dion_b schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:12:

[...]

toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie. Concreet zal de plek dus meer uitmaken dan de hardware?
TommieW schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:14:
Om te beginnen: wil je een router of een access point? De eerste doet een stuk meer. Afhankelijk van je gebruik en wat je ermee wil doen, kan je alternatieve router heel veel voordelen hebben.

Als je alleen een extra WiFi punt wil hebben, ben je dus op zoek naar een access point (AP). Je Ziggo doos staat waarschijnlijk in de meterkast. Dit is meestal niet echt goed voor het bereik. Ten opzichte van de WiFi van Ziggo kan het helpen als de vervanger bijvoorbeeld betere antennes heeft. Met wat geluk kan je je nieuwe access point op een praktischere plaats zetten, bijvoorbeeld in de woonkamer.

Wil je beter internet op een andere verdieping, dan blijft een ethernet kabel met een extra AP vaak de enige goede oplossing.
Een semi-alternatief is dan wel powerline. Dat heb ik ook wel redelijk zien werken zonder een randaarde. Je zou het kunnen proberen, de doos netjes openen en het product retourneren als het niet blijkt te werken. Powerline is vaak sowieso iets wat je moet proberen, omdat het resultaat erg per huis kan verschillen.

Een WiFi Repeater heeft vaak het verzenden en ontvangen op dezelfde frequentie; daarmee halveer je je snelheid en een repeater is dan ook vaak niet waar je naar op zoek bent.
Een router zou de makkelijkste oplossing zijn, omdat ik die praktisch naast het huidige modem neer zou kunnen zetten. Voor een andere plek is een AP inderdaad handiger maar als dat te vermijden is liever niet, zowel voor looks als voor kleine verbouwingen om het voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 16:59
nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Bedankt voor je reactie. Concreet zal de plek dus meer uitmaken dan de hardware?

[...]

Een router zou de makkelijkste oplossing zijn, omdat ik die praktisch naast het huidige modem neer zou kunnen zetten. Voor een andere plek is een AP inderdaad handiger maar als dat te vermijden is liever niet, zowel voor looks als voor kleine verbouwingen om het voor elkaar te krijgen.
Het ie me allemaal een beetje onduidelijk. Volgens mij gebruik je het woord router voor een router, die ook een switch en een accesspoint is ;) De vraag is, heb je dat nodig? Het standaard modem van Ziggo heeft namelijk ook al router functionaliteit (en zelfs ook een switch en een AP). Als je dan je bereik wilt vergroten, heb je dus een AP nodig, en een kabel.

Waarom zou je een router naast het modem neerzetten? Of ben je ontevreden over de ingebouwde functionaliteit? (bv modem in bridge modus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
borft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:17:
[...]

Het ie me allemaal een beetje onduidelijk. Volgens mij gebruik je het woord router voor een router, die ook een switch en een accesspoint is ;) De vraag is, heb je dat nodig? Het standaard modem van Ziggo heeft namelijk ook al router functionaliteit (en zelfs ook een switch en een AP). Als je dan je bereik wilt vergroten, heb je dus een AP nodig, en een kabel.

Waarom zou je een router naast het modem neerzetten? Of ben je ontevreden over de ingebouwde functionaliteit? (bv modem in bridge modus)
Een router als vervanging van de routerfunctie op het modem (het is een modem en router in 1), waarbij het modem in feite al het andere werk doet, maar de draadloze zaken (wifi dus) overlaat aan de eventuele nieuwe router, omdat de ingebouwde in het modem nogal matig is.

Een switch is niet ter sprake gekomen toch? En een AP zou het zijn als het een tweede verbindingspunt is, maar het gaat juist om de vervanging van de primaire.

Alsnog sorry voor de onduidelijkheid, ben niet zo enorm thuis in dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Een router als vervanging van de routerfunctie op het modem (het is een modem en router in 1), waarbij het modem in feite al het andere werk doet, maar de draadloze zaken (wifi dus) overlaat aan de eventuele nieuwe router, omdat de ingebouwde in het modem nogal matig is.

Een switch is niet ter sprake gekomen toch? En een AP zou het zijn als het een tweede verbindingspunt is, maar het gaat juist om de vervanging van de primaire.

Alsnog sorry voor de onduidelijkheid, ben niet zo enorm thuis in dit gebied.
Een access point gebruik je om een wifi client (bijvoorbeeld een laptop) met een bedraad netwerk te gebruiken. Als je alleen ontevreden bent over de wifi van het ziggo modem, heb je volgens mij helemaal geen router nodig, alleen een access point. Deze verbind je met het modem via een UTP kabel. vervolgens kan je op het modem de wifi uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
borft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Een access point gebruik je om een wifi client (bijvoorbeeld een laptop) met een bedraad netwerk te gebruiken. Als je alleen ontevreden bent over de wifi van het ziggo modem, heb je volgens mij helemaal geen router nodig, alleen een access point. Deze verbind je met het modem via een UTP kabel. vervolgens kan je op het modem de wifi uitzetten.
Ah, dus alleen een AP zou voldoen. Biedt een gemiddelde AP wel voldoende draadloze dekking? Voor mijn gevoel is een heel huishouden aan 1 AP hangen niet echt ideaal, of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:15:
[...]

[...]

De plek is aanzienlijk belangrijker dan de hardware. Zelfs als je een acces point (of geïntegreerd apparaat) koopt die op meer vermogen kan uitzenden, is het maar de vraag of de apparaten die je er op aansluit (laptop, telefoon, etc.) met hetzelfde vermogen kan zenden om het acces point weer te bereiken.

Het plaatsen een extra AP is dus altijd beter dan het vervangen van de bestaande. Een handig artikel dat dit goed uitlegt kwam ik laatst tegen op Ars Technica:
https://arstechnica.com/g...i-access-point-placement/

Als je geen zin hebt in het trekken van kabels, kan een Wifi Mesh set wellicht uitkomst bieden. Kabel is altijd beter, maar als dat teveel moeite is, is een mesh systeem een goede tussenoplossing.
nieksvd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Ah, dus alleen een AP zou voldoen. Biedt een gemiddelde AP wel voldoende draadloze dekking? Voor mijn gevoel is een heel huishouden aan 1 AP hangen niet echt ideaal, of is dat niet zo?
Als je nu alleen je connect box hebt, heb je ook een heel huishouden aan 1 AP zitten, dus dat is geen verschil. De locatie gaat wel het verschil maken.
Houdt er ook rekening mee, dat 1 van de verbonden apparaten met een slechte connectie je complete wifi onderuit kan trekken... Die moet dan namelijk zo vaak opnieuw de pakketjes aanbieden dat hij de hele verbinding dicht trekt zonder iets te bereiken. De betere acces points hebben hier een oplossing (airtime fairness) voor ingebouwd zitten, maar ook dat is geen garantie.
Zoals het Ars Technica artikel ook zegt: Wifi is net als vastgoed: Locatie Locatie Locatie 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Mystic Spirit op 25-05-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
[...]

Meestal is het bereik het probleem. Een redelijk accesspoint, zoals bijvoorbeeld de ac-lite van Ubiquiti kan makkelijk tot 40 clients tegelijk aan. Als je echter in een modern huis met betonnen vloeren woont, gaat het signaal meestal niet door 2 verdiepingen heen. Dat los je op door meerdere AP's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je er iets naar kijken, hoe lang wil je hier nog wonen en hoeveel genot krijg je van goede wifi?
Mogelijk is dan die kabel wel een moeilijker maar op de langere termijn wel een betere oplossing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hangt totaal af van de AP, maar datgene wat in je modemrouter zit is een AP, datgene wat in de router die je overweegt zit is een AP en er is geen inherente reden waarom je niet datzelfde kunt doen met gewoon een AP.

Als het met een AP niet te doen is, is het ook niet met een router met ingebakken AP te doen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1